Αυτό τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Βαρδάκη με θέμα την πλήρη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στην Κρήτη.
Πιο αναλυτικά, στην απάντησή του ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε τα εξής:
«Κύριε Πρόεδρε,
Αντιμετωπίζω πάντα με σεβασμό τις ερωτήσεις των συναδέλφων βουλευτών, πολύ περισσότερο όταν αφορούν ζητήματα των νησιωτών και των νησιών μας.
Θεωρώ, όμως, στοιχειώδες, ο ερωτήσεις να στηρίζονται σε πραγματικά δεδομένα.
Όταν το 2018 θεσμοθετήθηκε, πράγματι επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, το Μεταφορικό ισοδύναμο, με τρόπο ατελή είναι η αλήθεια, στις ΚΥΑ που ακολούθησαν ρητά αναφερόταν ότι εξαιρούνται η Λευκάδα, η Εύβοια και η Κρήτη. Και για τους επιβάτες (ΚΥΑ 2475/9-7-2018 - ΦΕΚ 2986/τ.Β/24.07.2018), και για τις επιχειρήσεις (ΚΥΑ 568/ 18-2-2019 (- ΕΚ 819/τ.Β/8-3-2019)
Είναι, λοιπόν σαφές, ότι για την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ η Κρήτη συνειδητά και συστηματικά είχε εξαιρεθεί από τους σχεδιασμούς για το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Όπως, άλλωστε, η Κρήτη δεν αποτέλεσε πεδίο άσκησης σοβαρής αναπτυξιακής πολιτικής από την κυβέρνηση σας κύριε Βαρδάκη. Χωρίς ποτέ οι Κρητικοί να ακούσουν μια απολογία, ένα συγνώμη, για την απαράδεκτη στάση και συμπεριφορά αυτή.
Αντιθέτως, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, έμπρακτα έθεσε την Κρήτη στο επίκεντρο σημαντικών αναπτυξιακών παρεμβάσεων και έργων που αυταπόδεικτα συνδέονται με την τόνωση της ανταγωνιστικότητας της περιφερειακής της οικονομίας. Ενδεικτικά, σας αναφέρω μονάχα τα μεγάλα έργα που μετά από 10ετίες δρομολογούνται για την Κρήτη, όπως ο ΒΟΑΚ, το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι, την αναβάθμιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κρήτης με τον υπόλοιπο νησιωτικό χώρο, την προώθηση επενδύσεων άνω των 60 εκ ευρώ σε όλα τα λιμάνια της Κρήτης, την οριστική ένταξη της Κρήτης στις διατάξεις του νόμου 4770/21 του Υπουργείου μας, τοποθετώντας την Κρήτη στο πυρήνα των δημοσίων πολιτικών και χρηματοδοτήσεων της Νησιωτικής Πολιτικής και των πρωτοβουλιών για τη Γαλάζια Οικονομία.
Ειδικότερα, όμως κ. Βαρδάκη σε ότι αφορά το ΜΙ, είναι με δική μας Απόφαση που καθιερώθηκε για τις επιχειρήσεις της Κρήτης, από 1-1-2020. Αφού διαβουλευτήκαμε με τα 4 Επιμελητήρια και την Περιφέρεια και καταλήξαμε στο βέλτιστο μοντέλο εφαρμογής σε τομείς και κλάδους που στην πράξη αποδείχτηκε ότι είχαν μεγαλύτερη ανάγκη στήριξης για να μειώσουν το μεταφορικό κόστος.
Είναι οι Αποφάσεις που μετρούν. Και μην μου πείτε για τον προσχηματικό διάλογο που κάνατε λίγους μήνες πριν τις εκλογές, υπό την πίεση της επιμελητηριακής κοινότητας της Κρήτης, Γιατί αν υπολογίζατε την Κρήτη, αν θέλατε να εντάξετε την Κρήτη στο ΜΙ, θα το είχατε κάνει. Από την αρχή ή έστω αργότερα. Δεν το πράξατε, γιατί ΔΕΝ επιθυμούσατε να αντιμετωπίσετε την Κρήτη ως νησί με ειδικές συνθήκες. Αυτό το πράξαμε εμείς και αυτό δε μπορείτε να το αλλάξετε.
Παρά τις επιπτώσεις της πανδημίας, οι επιχειρήσεις της Κρήτης ευνοήθηκαν από την πρώτη εφαρμογή του ΜΙ και ιδίως οι επιχειρήσεις του πρωτογενούς τομέα. Οι ελάχιστες αστοχίες που εντοπίσθηκαν, αντιμετωπίστηκαν λόγω της άψογης συνεργασίας της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, του ΕΦΕΠΑΕ και των Επιμελητηρίων της Κρήτης.
Μέχρι στιγμής, η πορεία υλοποίησης του ΜΙ για τις επιχειρήσεις της Κρήτης έχει ως εξής:
- Έχουν εξοφληθεί το σύνολο των επιχειρήσεων που έκαναν αίτημα χρηματοδότησης στο Α και Β εξάμηνο του 2020, εκτός εκείνων που μπήκαν στο δείγμα ελέγχου του Β εξαμήνου και ο έλεγχος αυτών αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι αρχές Οκτωβρίου, οπότε θα εξοφληθούν και εκείνες.
- Συνολικά για το 2020, από την Κρήτη υποβλήθηκαν 2.461 αιτήσεις και έλαβαν 5.887.468 ευρώ μέσω του Μεταφορικού Ισοδυνάμου
- Ειδικότερα από τις αιτήσεις χρηματοδότησης της 1ης φάσης του έτους 2020 οι 1.354 ήταν από την Κρήτη με αιτούμενη χρηματοδότηση 4.670.280 €, ενώ από τις αιτήσεις χρηματοδότησης της 2ης φάσης του έτους 2020 οι 1.107 ήταν από την Κρήτη με αιτούμενη χρηματοδότηση 1.217.186 ευρώ.
- Για το 2021, μέχρι τα μέσα Σεπτέμβρη θα ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολών αιτημάτων και έως τέλος του έτους θα έχει προωθηθεί η πληρωμή των επιχειρήσεων εκτός εκείνων που θα μπουν στο δειγματοληπτικό έλεγχο.
Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του ΜΙ για τους επιβάτες, έχουμε ξεκαθαρίσει ότι είναι κάτι που εξετάζουμε ως προς τις δημοσιονομικές και πρακτικές του διαστάσεις και αναμένεται να αποτελέσει στοιχείο αξιολόγησης στο πλαίσιο αναθεώρησης του νόμου 4551/2018 που θα γίνει έως το τέλος του έτους. Η σχετική μελέτη εκπονείται από το ΚΕΠΕ, έναν ανεξάρτητο και αντικειμενικό φορέα, που εμπιστευτήκαμε για να έχουμε τεκμηριωμένη άποψη.
Η Κρήτη αποτελεί για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη μέρος μιας ειδικής και διαφοροποιημένης περιφερειακής πολιτικής, με στοχευμένα μέτρα ανάπτυξης και στήριξης των επιχειρήσεων της. Οι πόροι του ΕΣΠΑ που θα λάβει το 2021-2027 είναι αυξημένοι κατά 20% τουλάχιστον σε σχέση με τους πόρους της περιόδου 2014-2020 και σε ότι αφορά το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει συμπεριληφθεί στο σχεδιασμό μας μέσω του ΕΣΠΑ 2021-2027, του Ταμείου Ανάκαμψης και του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2025».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr