Αναλυτικότερα, η Hyundai Heavy Industries, η μεγαλύτερη ναυπηγική εταιρεία στον κόσμο, ανέφερε απώλεια κερδών στο δεύτερο τρίμηνο την περασμένη εβδομάδα, επικαλούμενη την κατακόρυφη αύξηση των απωλειών του χάλυβα, ενώ η Posco, το κορυφαίο χαλυβουργείο της Νότιας Κορέας, κατέγραψε τριμηνιαίο ρεκόρ.
Σύμφωνα με την Cleaves Securities, οι τιμές ναυπηγησεων έχουν αυξηθεί κατά 12% σε ετήσια βάση, καθως επηρεάζονται σημαντικά από τις υψηλές τιμές χάλυβα. Η αξία ναυπηγησεων για το μεγαλύτερο μέγεθος πλοίου μεταφοράς αργού πετρελαίου VLCC έχει αυξηθεί κατά 12 εκατομμύρια δολάρια μόνο από το κόστος του χάλυβα φέτος.
«Σε αντίθεση με τη συνολική μας άποψη για την αύξηση των παραγγελιών νέων πλόιων τα επόμενα χρόνια λόγω μιας παρατεταμένης περιόδου υπο επενδύσεων στη ναυτιλία, αναμένουμε ότι οι τιμές των νέων κατασκευών θα αυξηθούν περαιτέρω», σχολίασε ο Joakim Hannisdahl, επικεφαλής της έρευνας της Cleaves.
Η Rebecca Galanopoulos Jones, επικεφαλής έρευνας στο ναυλομεσιτικό τμήμα της Alibra Shipping, επεσήμανε ότι «τα ναυπηγεία έχουν ήδη θέσει σε αναμονή κάποια συμβόλαια μέχρι να υπάρξει μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με τις τιμές του χάλυβα και, σε πολλές περιπτώσεις, οι τιμές διαπραγματεύτηκαν υψηλότερα».
«Τυχόν μελλοντικές αυξήσεις τιμών θα εξαρτηθούν σε μεγάλο βαθμό από το συναίσθημα προς την κατεύθυνση των τιμών του χάλυβα», δήλωσε η Galanopoulos Jones.
Ο Mark Williams, ο οποίος είναι επικεφαλής της βρετανικής συμβουλευτικής Shipping Strategy, υποστήριξε ότι ο ναυπηγικός τομέας εξακολουθεί να βρίσκεται σε «κατάσταση αμυντικής συγχώνευσης» και δεν έχει ακόμη πειστεί για την αυξανόμενη ζήτηση.
«Οι τιμές αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται ειδικά με τη νέα τεχνολογία για την επίτευξη των στόχων εκπομπών αερίου και τη γενική αύξηση των τιμών στα εμπορεύματα. Επιπλέον αν λάβουμε υπόψιν την εξασθένιση του δολάριου με αρνητικά επιτόκια, οι τιμές φαίνεται πως μόνο να ανεβούν μπορούν», πρότεινε ο Williams.
«Δεδομένης της μη υποχώρησης στις τιμές του χάλυβα, των πλήρους βραχυπρόθεσμων καθυστερήσεων και των ευνοϊκών προοπτικών για τα εμπορευματοκιβώτια, δεν θα με εξέπληττε να δω τις τιμές να ανεβαίνουν», δήλωσε ο Jonathan Chappell, αναλυτής ναυτιλίας στην Evercore ISI, προσθέτοντας ότι «για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια τα ναυπηγεία έχουν μεγαλύτερο έλεγχο στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων χάρη στο ξαφνικά μεγάλο βιβλίο παραγγελιών τους».
Σε αντίθεση με αυτή τη θεωρία, ο Δρ Roar Adland, καθηγητής ναυτιλιακής σχολής στη Νορβηγική Σχολή Οικονομικών, δήλωσε ότι η αυξανόμενη τάση στο βιβλίο παραγγελιών δεν πρέπει να θεωρείται ως ένδειξη διαπραγματευτικής δύναμης για τα ναυπηγεία.
«Είναι επικίνδυνο για τα ναυπηγεία να κλείνουν συμβόλαια για πλοία που δεν θα αρχίσουν να κατασκευάζουν για δύο ακόμη χρόνια», επεσήμανε ο Adland, υπενθυμίζοντας τη περίοδο της μετα-χρηματοπιστωτικής κρίσης που οι ιδιοκτήτες, ενώ είχαν καταβάλει προκαταβολή 10%, δεν είχαν κανένα πρόβλημα να απομακρυνθούν από τα συμβόλαιά τους όταν οι αγορές δεν πήγαιναν καλά. Επίσης, οι ναυπηγοί δυσκολεύονται να κλείσουν τις τιμές τόσο πολύ μπροστά, γεγονός που καθιστά το τελικό κέρδος τους πολύ αβέβαιο», σημείωσε.
«Όλοι λένε, ότι να ναυπηγεία δεν είναι απαραίτητα σε καλύτερη θέση καθώς οι προκαθορισμένες θέσεις γεμίζουν», υποστήριξε ο Adland.
Στο παρακάτω διάγραμμα απεικονίζεται η αυξητική τάση στις τιμές ναυπηγήσεων με βάση το δείκτη όπως δημοσιεύεται από το μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο του Λονδίνου Clarksons για τα τελευταία 10 έτη.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr