Μέχρι στιγμής, έχουν παραγγελθεί 43,6 εκατομμύρια DWT στα ναυπηγεία, υψηλότερα από τα 19,8 εκατομμύρια DWT στις αρχές του 2020, όταν τα επίπεδα παραγγελιών ήταν χαμηλότερα λόγω της αβεβαιότητας κατά την έναρξη της πανδημίας. Σε όλο το 2020, παραγγέλθηκαν 49 εκατομμύρια DWT, ένα επίπεδο που είναι μόνο 5,5 εκατομμύρια DWT πάνω από το επίπεδο που επιτεύχθηκε τους πρώτους πέντε μήνες του 2021.
Παρόλο που δεν ταιριάζει με την εντυπωσιακή αύξηση των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η ζήτηση για νέα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου ήταν ισχυρή, αυξημένη κατά 47,4% από τους πρώτους πέντε μήνες του 2020, παρόλο που η απόδοση της ναυλαγοράς ήταν πολύ πιο κερδοφόρα από ό, τι σήμερα. Τα δεξαμενόπλοια προϊόντων πετρελαίου από την άλλη πλευρά έχουν σημειώσει πτώση των παραγγελιών νέων πλοίων, ενώ οι παραγγελίες των πλοίων Bulk carriers, παρά τις ισχυρές αποδόσεις της ναυλαγοράς και αγοραπωλησιών, εμφανίζουν ελαφρώς υψηλότερα νούμερα από τα επίπεδα του περασμένου έτους.
Ήταν μια πραγματικά πρωτοποριακή αρχή της χρονιάς για τη σύναψη παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με παραγγελία 2,2 εκατομμυρίων TEU. Αυτό είναι περισσότερο από 12 φορές υψηλότερο από τα 184.254 TEU που παραγγέλθηκαν τους πρώτους πέντε μήνες του 2020 και περισσότερο από 60% υψηλότερα από το προηγούμενο ρεκόρ που χρονολογείται από τις αρχές του 2005.
Ο πιο δημοφιλής τύπος πλοίου, μετρούμενος σε TEU καθώς και αριθμός σκαφών, ήταν τα Ultra Large Container Ships (ULCS) τα οποία έχουν χωρητικότητα 15.000 TEU ή μεγαλύτερη. 89 από αυτά έχουν παραγγελθεί με μέση χωρητικότητα 16.622 TEU.
Τα τρία μεγάλα ναυπηγικά έθνη είναι τα μόνα που έχουν εξαργυρώσει το υψηλό επίπεδο νέων παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με την Κίνα να κερδίζει τις περισσότερες παραγγελίες (145), τη Νότια Κορέα στη δεύτερη θέση (63) και την Ιαπωνία να ολοκληρώνει το τρίο (21).
Η μεγάλη πλειοψηφία της χωρητικότητας που παραγγέλθηκε μέχρι στιγμής φέτος θα παραδοθεί το 2023, το οποίο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της BIMCO θα παραδοθούν 1,5 εκατομμύρια TEU. Αυτό θα το έκανε το πιο πολυσύχναστο έτος για τις παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων από το 2015.
Οι παραγγελίες των δεξαμενοπλοίων μεγέθους VLCC υπερδιπλασιάστηκαν
Παρά τις πολύ χειρότερες συνθήκες της ναυλαγοράς τους πρώτους πέντε μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με τις αρχές του 2020, οι παραγγελίες των VLCCs αυξήθηκαν κατά 125% σε σύνολο 8,2 εκατ. DWT, από 12 πλοία στα 27. Οι παραγγελίες των δεξαμενόπλοιων Aframax και Suezmax μειώθηκε 44,5% σε 1,5 εκατομμύρια DWT μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου 2021 σε σύγκριση με το 2020.
Τα μεγαλύτερα πλοία είναι επίσης τα πιο δημοφιλή στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου. Η ανάθεση συμβάσεων για τα πλοία Panamax και Capesize αυξήθηκε κατά 40,9%, αλλά η πτώση 56,5% στις νέες παραγγελίες για τα πλοία Handysize και Handymax σημαίνει ότι η συνολική δραστηριότητα σε νέες παραγγελίες πλοίων χύδην ξηρού φορτίου αυξήθηκε μόνο κατά 3,6% στα 8,6 εκατομμύρια DWT.
Αντίθετα, στην αγορά πετρελαιοφόρων προϊόντων, τα μεγαλύτερα πλοία Long-Range έχουν αποδειχθεί λιγότερο δημοφιλή από τα δεξαμενόπλοια MR, εκ των οποίων τα 28 έχουν παραγγελθεί συνολικά 1,4εκ DWT, όλα με χωρητικότητα 40-50.000 DWT. Για δεξαμενόπλοια LR2, μόνο πέντε παραγγελίες έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής φέτος και καμία για δεξαμενόπλοια LR1.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr