Οι πρωτοβουλίες που έχει ήδη αναλάβει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), προς την κατεύθυνση αυτή, ανέφερε, αποτελούν μια σημαντική ευκαιρία για μια πετυχημένη μετάβαση προς καθαρότερες πηγές ενέργειας, υπογραμμίζοντας ότι πολλά θα εξαρτηθούν από το κανονιστικό πλαίσιο στο οποίο θα πραγματοποιηθεί αυτή η μετάβαση.
Σε κάθε περίπτωση, τόνισε, θα πρέπει να διασφαλιστεί πως οι απαιτήσεις συμμόρφωσης που θα απορρέουν από τους νέους κανόνες δεν θα στοχεύουν μόνο τους πλοιοκτήτες.
Η απαλλαγή από τον άνθρακα, είπε, απαιτεί σημαντικές προσπάθειες από όλους τους παράγοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας, όπως οι εταιρείες πετρελαίου, τα διυλιστήρια, τα ναυπηγεία, οι κατασκευαστές κινητήρων, οι ναυλωτές, τα λιμάνια, οι προμηθευτές καυσίμων, κοκ.
Εξάλλου, ο κ. Πλακιωτάκης, αναφερόμενος στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, δεν έκρυψε τον έντονο προβληματισμό του για τα μέτρα που προτίθεται να προωθήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την μείωση των εκπομπών ρύπων της ναυτιλίας.
Πρέπει, υπογράμμισε, να γνωρίζουμε το ρυθμιστικό πλαίσιο εντός του οποίου θα φτάσουμε σε μηδενικές εκπομπές, επισημαίνοντας ωστόσο ότι περιφερειακά μέτρα, όπως η επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU ETS) στη ναυτιλία θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού εμπορικού στόλου.
Η ναυτιλία, τόνισε, έχει ειδικά χαρακτηριστικά που πρέπει να αναγνωριστούν και να προσαρμοστούν στο πλαίσιο τέτοιων πρωτοβουλιών, προκειμένου η ευρωπαϊκή ναυτιλία να παραμείνει βιώσιμη και διεθνώς ανταγωνιστική, πρόσθεσε ο κ. Πλακιωτάκης.
Σημείωσε εξάλλου, ότι εάν η ΕΕ θεσπίσει υπερβολικά περιοριστικούς όρους για τη χρηματοδότηση των πλοίων, θα θέσει αμέσως τον δικό της στόλο σε μειονεκτική θέση απέναντι στους στόλους του υπόλοιπου κόσμου και αυτό θα ήταν σοβαρό γεωπολιτικό λάθος.
Ειδικά για τη ναυτιλία, ανέφερε, είναι απολύτως κρίσιμο το Green Deal να υποστηρίξει οικονομικά την έρευνα και ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων, χωρίς την οποία η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν θα μπορέσει να απεξαρτηθεί από τα ορυκτά καύσιμα.
Αν η Ευρωπαϊκή Ένωση, είπε, θεωρήσει απαραίτητο να συμπεριλάβει τη ναυτιλία στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων, τότε η Ελλάδα θα μπορέσει να υποστηρίξει τη δημιουργία ενός οριοθετημένου ταμείου, το οποίο θα συγκεντρώνει τα χρήματα από τα πλοία και θα τα επενδύει σε προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης τα οποία στοχεύουν στην ανάπτυξη και εμπορευματοποίηση αυτής της νέας γενιάς καυσίμων με χαμηλές έως μηδενικές εκπομπές, δηλαδή τα καύσιμα άνθρακα.
Πρέπει να διασφαλίσουμε, συνέχισε, ότι όλοι οι οικονομικοί πόροι της ΕΕ, τόσο σήμερα όσο και τα επόμενα χρόνια, θα διατεθούν με τρόπο που όχι μόνο θα θέσει τις βάσεις για ένα πιο πράσινο μέλλον, αλλά θα διατηρήσει και θα στηρίξει την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της ΕΕ.
Εξάλλου, ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε και στην «μπλε» οικονομία, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για ένα θέμα που βρίσκεται πολύ ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα και ήδη υλοποιείται μέσω σειράς χρηματοδοτικών εργαλείων που συμβάλουν καθοριστικά στην ενίσχυση της νησιωτικότητας.
«Για να διατηρήσουμε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των νησιών, πρέπει να αντιμετωπίσουμε διάφορες προκλήσεις, όπως οι αποστάσεις από την ενδοχώρα, το μεταφορικό κόστος, η ενεργειακή αποδοτικότητα, οι περιορισμένοι πόροι», είπε ο κ. Πλακιωτάκης, υπογραμμίζοντας ότι προς την κατεύθυνση αυτή «εφαρμόζουμε μία ολιστική πολιτική ενίσχυσης της νησιωτικότητας, με οικονομικά εργαλεία στήριξης των δημοσίων και των ιδιωτικών επενδύσεων, των λιμενικών υποδομών, της ακτοπλοΐας, της νησιωτικής επιχειρηματικότητας και διασφάλισης της καινοτομίας».
Τέλος, ο κ. Πλακιωτάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον κρίσιμο τομέα της εκπαίδευσης, τονίζοντας ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επενδύει δυναμικά στο ανθρώπινο κεφάλαιο και στην εκπαίδευση των νέων ανθρώπων. Σε αυτό το πλαίσιο, πρόσθεσε, προωθούμε από κοινού με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών καμπάνια για την προσέλκυση των νέων σε μία επαγγελματική σταδιοδρομία στη ναυτιλία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr