Αυτό επισημαίνεται στην οικονομική έκθεση του ΟΛΠ για τα αποτελέσματα του 2020. Ειδικότερα, η διοίκηση του λιμανιού υπογραμμίζει πως «επιπλέον των επιπτώσεων της πανδημίας, καταγράφεται σημαντική γεωπολιτική ρευστότητα στην ανατολική Μεσόγειο και στη μέση Ανατολή που εντείνει περαιτέρω την αβεβαιότητα για τις ροές και τους όγκους εμπορίου».
Σε αυτό το πλαίσιο, το λιμάνι επιδιώκει την ενδυνάμωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης και προς αυτήν την κατεύθυνση «αναζητεί φορτία και πελάτες, ώστε να επεκτείνει τη λιμενική ενδοχώρα προς τα βόρεια, μειώνοντας, έτσι, την εξάρτηση από τις αγορές με θαλάσσια σύνορα προς τα νότια και νοτιοανατολικά». Άλλωστε, βασικές προτεραιότητες του λιμένα είναι η διεύρυνση των δραστηριοτήτων του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, με ενίσχυση των θαλασσίων γραμμών, της χερσαίας διασύνδεσης με κέντρα διέλευσης (τρένα), η προσέλκυση νέων πελατών RoRo και η γενικότερη ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι η διοίκηση του ΟΛΠ εντοπίζει και μία ευνοϊκή εξέλιξη στο γεωπολιτικό πεδίο, εξηγώντας πως η «επίσημη διακοπή της εμπόλεμης κατάστασης μεταξύ του Ισραήλ και αρκετών αραβικών κρατών δημιουργεί θετικές προοπτικές για την οικονομική ανάπτυξη της ανατολικής Μεσογείου».
Τα containers του 2020 και τα έσοδα από την παραχώρηση των Προβλητών
Η διακίνηση εμπορευμάτων «έτρεξε» με ικανοποιητικό ρυθμό στο λιμάνι του Πειραιά το 2020, εν μέσω πανδημίας και μείωσης της προσφοράς από τους μεγάλους «παίκτες» του κλάδου. Πιο συγκεκριμένα, οι συνολικοί όγκοι του Προβλήτα Ι, τον οποίο διαχειρίζεται ο ΟΛΠ, ενισχύθηκαν κατά 10,5% (από 489.430 TEUs το 2019 σε 540.591 το 2020) λόγω της σημαντικής αύξησης των όγκων μεταφόρτωσης. Οι όγκοι μεταφόρτωσης κινήθηκαν ανοδικά κατά 16,8% (από 381.822 το 2019 σε 445.949 το 2020), γεγονός που οφείλεται, κυρίως, στη στρατηγική συνέργεια μεταξύ των τερματικών εμπορευματοκιβωτίων ΟΛΠ και Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ). Η διοίκηση του λιμένα τονίζει ότι «καθώς οι όγκοι μεταφόρτωσης αντιπροσωπεύουν περίπου το 82,5% των συνολικών όγκων του Προβλήτα I, ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να παραμείνει ανθεκτικός στην κρίση καθ 'όλη τη διάρκεια του 2021».
Υπενθυμίζεται ότι βάσει σχετικής σύμβασης παραχώρησης ανάμεσα σε ΟΛΠ και Cosco, οι Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ αξιοποιούνται από την ΣΕΠ, θυγατρική της κινεζικής εταιρείας. Το αντάλλαγμα παραχώρησης των δύο Προβλητών είναι μία πολύ σημαντική πηγή εσόδων για το λιμάνι. Η σχετική συμφωνία προσέθεσε έσοδα 66,5 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 49,5 εκατ. ευρώ στον ΟΛΠ το 2020, την ώρα που ο Προβλήτας Ι κατέγραψε ζημιές.
Όπως έχει γράψει το Reporter, από τους τρεις Προβλήτες του λιμανιού διακινήθηκαν συνολικά 5.436.797 TEUs το 2020, έναντι 5.648.054 TEUs το 2019, ήτοι μείωση κατά 211.257 TEUs ή 3,74%. Πρόκειται για θετική επίδοση δεδομένων των συνθηκών. Στον αντίποδα, «στραβά» ξεκίνησε το 2021 για το λιμάνι, με τη διακίνηση από τους Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ να διολισθαίνει κατά 14% σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο. Πηγές της ΣΕΠ, με τις οποίες μίλησε το Reporter, απέδωσαν τα στοιχεία στην απεργία των πλοηγών και τις καιρικές συνθήκες.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr