Όπως έχουμε γράψει στο Reporter, σκοπός της διοίκησης ήταν να προχωρήσουν όλα τα έργα υποδομής, προκειμένου να καταστεί εφικτή η εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας και η έλευση του επενδυτή. Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, φαίνεται πως ανοίγει ο δρόμος για τη δρομολόγηση του έργου της ιδιωτικοποίησης.
Σε τροχιά διευθέτησης τρία σημαντικά προβλήματα
Σε πρώτη φάση δίνεται λύση σε ένα πρόβλημα, το οποίο ταλανίζει την περιοχή για περισσότερα από 20 χρόνια, τα λεγόμενα «μαϊστριανά». Ειδικότερα, πρόκειται για ιδιωτικές εκτάσεις, περίπου 195 στρεμμάτων, οι οποίες βρίσκονται εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα και είχαν δεσμευτεί από τον ορισμό του Master Plan ανάπτυξής του. Οι ιδιοκτήτες των εκτάσεων είχαν ακολουθήσει τη δικαστική οδό, διατυπώνοντας ενστάσεις έναντι του Master Plan, με το σχετικό δικαστήριο να αναμένεται σήμερα, Δευτέρα.
Ωστόσο, την περασμένη Πέμπτη 18 Ιουνίου έγινε ένα καθοριστικό βήμα για την επίσπευση των διαδικασιών. Πιο συγκεκριμένα, ανακοινώθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, επίσημη πρόσκληση προς τους φερόμενους ως ιδιοκτήτες των εκτάσεων, να προσκομίσουν τους τίτλους ιδιοκτησίας, ώστε να ελεγχθούν και να προχωρήσει η αναγκαστική απαλλοτρίωσή τους. Οι ιδιοκτήτες θα αποζημιωθούν κι αν σε πρώτο βαθμό δεν ικανοποιηθούν από το τίμημα, που θα οριστεί, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, μπορούν να προσφύγουν στα δικαστήρια. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται από τη διοίκηση του λιμένα, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ότι ακόμη και σε περίπτωση προσφυγής, το έργο δε σταματά.
Η επίλυση του προβλήματος των «μαϊστριανών» ήταν μία από τις τρεις βασικές προτεραιότητες για τους ιθύνοντες του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα, το οποίο συνδέεται άμεσα με τη διαδικασία των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων είναι το έργο του διασυνδετήριου αυτοκινητοδρόμου νέου εμπορικού λιμένα - Εγνατίας οδού, της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού. Στις 4 Ιουνίου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής υπέγραψε τη σχετική σύμβαση για τον ορισμό του τεχνικού συμβούλου, ο οποίος θα συντάξει τα τεύχη δημοπράτησης. Τέλος, το τρίτο πρόβλημα που οδεύει προς επίλυση ήταν η αποδέσμευση των μεγάλων εκτάσεων της ΓΑΙΟΣΕ, οι οποίες βρίσκονται, επίσης, εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα. Με σχετική ρύθμιση διευκολύνεται η παραχώρηση των εκτάσεων στη δικαιοδοσία του φορέα, που εκμεταλλεύεται το λιμάνι.
Παράλληλα, προχωρά και το mega project της ηλεκτροκίνησης στη σιδηροδρομική γραμμή από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει ορίσει το νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο θα υλοποιηθεί το έργο. Η ηλεκτροκίνηση αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στους επόμενους 18 μήνες.
Σημαντικά έργα είναι φυσικά η πλωτή πλατφόρμα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, ο αγωγός IGB και η μονάδα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος.
Ο παράγοντας ΗΠΑ
Η γεωστρατηγική σημασία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης προσελκύει το αμερικανικό επενδυτικό ενδιαφέρον, στη βάση, άλλωστε, και της σχετικής αμυντικής συμφωνίας, που έχει υπογραφεί. Σε ερώτηση για το αν η αμερικανική παρουσία προμηνύει και την ανάληψη του έργου της ιδιωτικοποίησης από αμερικανικό σχήμα, η διοίκηση του λιμανιού σημειώνει ότι η αμυντική συμφωνία προβλέπει ένα καθεστώς εξυπηρετήσεων και δεν πρόκειται να καθορίσει τον ανάδοχο του έργου.
Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές
Σύμφωνα με την ηγεσία του λιμένα, υπάρχει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο από ελληνικά όσο και από διεθνή σχήματα από τον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών, των logistics κλπ. Ο ανάδοχος, όπως συνηθίζεται με τα μεγάλης εμβέλειας έργα, αναμένεται να είναι κάποια κοινοπραξία. Ανάμεσα στα ονόματα που έχουν ακουστεί βρίσκεται το Development Finance Corporation (DFC), ο αμερικανικός κρατικός οργανισμός, που χρηματοδοτεί αμερικανικές επενδύσεις στρατηγικού ενδιαφέροντος, η ελληνική Goldair, η αμερικανική εταιρεία διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, SSA Marine, θυγατρική της Carrix και το επίσης αμερικανικό επενδυτικό σχήμα Black Summit Financial Group.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter, το λιμάνι της Καβάλας βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ωστόσο, η διαφορά είναι ότι στην Καβάλα και συγκεκριμένα στις υποδομές του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β'» υπάρχει η πρόθεση να υιοθετηθεί η μέθοδος της υπο-παραχώρησης μετοχών. Στο λιμάνι της Καβάλας παρατηρείται έντονη εμπορευματική δραστηριότητα και υπάρχουν οι προοπτικές ανάδειξής του σε κύρια εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια.
Στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, επικρατέστερος μνηστήρας είναι ο όμιλος Grimaldi, ενώ εδώ θα υιοθετηθεί η πώληση πλειοψηφικών ποσοστών μετοχών. Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδος με τις χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως διακινούνται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά.
Αμερικανικό ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί για το λιμάνι του Βόλου, λόγω της γεωπολιτικής σημασίας του, ενώ και σε αυτήν την περίπτωση θα εφαρμοστεί η πώληση πλειοψηφικών ποσοστών μετοχών.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr