Μιλώντας σε χθεσινό webinar, υπό την αιγίδα του Yes Forum, ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), Θεόδωρος Κόντες, εκτίμησε ότι η έναρξη της κρουαζιέρας θα πραγματοποιηθεί, σε πρώτη φάση, με μικρότερα πλοία και περιορισμένη χωρητικότητα, ενώ αρκετά μειωμένοι θα είναι και οι ναύλοι. Αναφερόμενος στο θέμα του μεγέθους των κρουαζιερόπλοιων, ο κ. Κόντες εξέφρασε την έντονη αντίθεσή του στη μεγέθυνση των πλοίων, χαρακτηρίζοντας «εξωφρενικά» πλοία με χωρητικότητα περίπου 5.500 επιβατών και 3.000 μελών του πληρώματος. «Στην πλειονότητα αυτών των περιπτώσεων», εξήγησε, «συναντάμε αρκετές διαφορετικές εθνικότητες, γεγονός που δυσκολεύει τον συντονισμό του πληρώματος. Πρέπει να παρέμβει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) και να σταματήσουν αυτά τα φαινόμενα».
Τα πρωτόκολλα, που θα καταρτιστούν βάσει των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι το «κλειδί» για το μέλλον της κρουαζιέρας και πρέπει να γνωστοποιηθούν άμεσα, καθώς για να προετοιμαστεί ένα κρουαζιερόπλοιο και να επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς (προμήθειες - πληρώματα) απαιτείται ένα χρονικό διάστημα τουλάχιστον ενός μήνα.
Όπως ανέφερε ο κ. Κόντες, είναι απαραίτητο να επανεξεταστούν τα δεδομένα ασφαλείας και τα υγειονομικά standards στα κρουαζιερόπλοια και έκανε αναφορά σε αλλαγές στα συστήματα air condition, σε ενισχυμένη νοσοκομειακή στήριξη στα πλοία, σε τήρηση αποστάσεων στους κοινόχρηστους χώρους και στους χώρους αναψυχής, όπως οι πισίνες και τα jacuzzi. Παράλληλα, ο ίδιος σημείωσε πως πριν την επιβίβαση, θα υπάρχουν υποχρεωτικοί έλεγχοι με θερμομέτρηση, ενώ σε περίπτωση εντοπισμού κρούσματος, τίθενται άμεσα σε ισχύ διαδικασίες καραντίνας. Τέλος, σχετικά με τα αποδεκτά ποσοστά πληρότητας στα πλοία, στο «τραπέζι» έχει πέσει ο καθορισμός του μέγιστου αριθμού των μετακινούμενων ταξιδιωτών στο 60% του συνολικού αριθμού που ορίζεται στο πιστοποιητικό ασφαλείας του κρουαζιερόπλοιου.
Ανάκαμψη σε βάθος τετραετίας
Σε ό,τι αφορά το οικονομικό κόστος της πανδημίας στην ελληνική κρουαζιέρα, εκτιμάται ότι η αναστολή των δραστηριοτήτων των κρουαζιερόπλοιων για εξήντα ημέρες στην Ελλάδα μπορεί να οδηγήσει σε άμεσες απώλειες εσόδων περίπου 78 εκατ. ευρώ, καθώς και 631 θέσεων εργασίας. Με βάση τους υπολογισμούς του κ. Κόντε, για να επανέλθει η κρουαζιέρα σε επίπεδα 2018 και 2019, θα χρειαστεί να περάσουν τουλάχιστον 4-5 χρόνια.
Κρουαζιερόπλοια παροπλισμένα, πληρώματα εγκλωβισμένα
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΚΦΝ, τη δεδομένη χρονική στιγμή, τα κρουαζιερόπλοια που βρίσκονται σε κατάσταση παροπλισμού (lay-up) ή drifting ανέρχονται παγκοσμίως σε 390, ενώ περίπου 45.000 μέλη πληρωμάτων βρίσκονται εγκλωβισμένα σε κάποιο κρουαζιερόπλοιο, χωρίς τη δυνατότητα επαναπατρισμού.
Η Ένωση έχει διατυπώσει αιτήματα για ολιγόωρη πλαγιοδέτηση αυτών των κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια για παροχή νερού, τροφίμων και καυσίμων, αλλά δεν υπάρχει ακόμη θετική ανταπόκριση, γεγονός που προβληματίζει τις εταιρείες του κλάδου. Όπως είπε ο κ. Κόντες, οι δήμαρχοι των νησιών είναι θετικοί στο να δέσουν αυτά τα πλοία στα λιμάνια τους, καθώς θεωρείται ότι θα προκύψουν σημαντικά οφέλη για την τοπική οικονομία και ίσως ορισμένα από αυτά τα πλοία να θέσουν τη χώρα μας στις πρώτες επιλογές προορισμών, μετά την παρέλευση των απαγορεύσεων.
Σε άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία, ο κορονοϊός έχει οδηγήσει στην ακύρωση περίπου 32 νέων παραγγελιών πλοίων στα ναυπηγεία και στην καθυστέρηση περίπου 68 παραδόσεων.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr