Ειδικότερα, ο αριθμός των ελληνόκτητων πλοίων άνω των 1.000 gross tonnage μειώθηκε κατά 49 πλοία συγκριτικά με το 2019 και διαμορφώθηκε σε 3.968 πλοία, πέφτοντας κάτω από τα 4.000 πλοία μετά από έξι χρόνια. Ωστόσο, παρουσίασε αύξηση σε μεταφορική ικανότητα και χωρητικότητα και ανήλθε στα 340.823.637 DWT και 199.169.859 GT αντίστοιχα. Η μεταφορική ικανότητα και χωρητικότητα μεγάλωσε κατά 1.274.280 DWT και κατά 1.529.779 GT σε σχέση με πέρυσι. Σημειώνεται, επίσης, ότι υπό ναυπήγηση βρίσκονται 158 πλοία όλων των κατηγοριών συνολικής χωρητικότητας 18,411,004 DWT και 13,017,734 GT.
Το μερίδιο στον παγκόσμιο στόλο
Συνολικά το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου στον παγκόσμιο στόλο ανέρχεται σε 7,6% αναφορικά με τον αριθμό των πλοίων, σε 13,2% σε ό,τι αφορά την χωρητικότητα και σε 15,6% αναφορικά με την μεταφορική ικανότητα. Αναλυτικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 26,6% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων, το 10,4% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς υγροποιημένων αερίων και το 14,7% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς ξηρού και υγρού φορτίου.
Αναλυτικά το ποσοστό συμμετοχής των ελληνόκτητων πλοίων στις βασικές κατηγορίες πλοίων του παγκόσμιου στόλου το 2019 και το 2020:
Δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου
Ποσοστό πλοίων το 2019: 26,9
Ποσοστό πλοίων το 2020: 26,6
Ποσοστό σε DW το 2019: 26,2
Ποσοστό σε DW το 2020: 26,6
Δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών
Ποσοστό πλοίων το 2019: 6,9
Ποσοστό πλοίων το 2020: 6,4
Ποσοστό σε DW το 2019: 11,9
Ποσοστό σε DW το 2020: 11,5
Πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων
Ποσοστό πλοίων το 2019: 10,5
Ποσοστό πλοίων το 2020: 10,4
Ποσοστό σε DW το 2019: 12
Ποσοστό σε DW το 2020: 12,2
Πλοία μεταφοράς ξηρού και υγρού φορτίου
Ποσοστό πλοίων το 2019: 15,5
Ποσοστό πλοίων το 2020: 14,7
Ποσοστό σε DW το 2019: 17,4
Ποσοστό σε DW το 2020: 16,4
Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Ποσοστό πλοίων το 2019: 6,3
Ποσοστό πλοίων το 2020: 7
Ποσοστό σε DW το 2019: 6,7
Ποσοστό σε DW το 2020: 7
Επιβατηγά πλοία
Ποσοστό πλοίων το 2019: 3,8
Ποσοστό πλοίων το 2020: 3,6
Ποσοστό σε DW το 2019: 3,1
Ποσοστό σε DW το 2020: 3
Ζητούμενο η ενίσχυση της ελληνικής σημαίας
Παράλληλα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, το ελληνικό νηολόγιο έχασε 35 πλοία συγκριτικά με το 2019 και πλέον αριθμεί 636 (έναντι 671), ενώ η συνολική μεταφορική ικανότητά του ανήλθε σε 65.640.708 DWT έναντι 68.261.953 DWT (-2.621.245 DWT) το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Τα ελληνόκτητα πλοία φέρουν 32 συνολικά σημαίες. Πιο συγκεκριμένα, το 22% φέρει σημαία Λιβερίας, το 21% των Νήσων Μάρσαλ, το 17% σημαία Μάλτας και το 10% Παναμά. Το 16% φέρει ελληνική σημαία. Σε όρους DWT, πρώτη είναι η σημαία της Λιβερίας με 77.323.071 DWT, έπεται η σημαία των Νησιών Μάρσαλ με 69.344.662 DWT και η ελληνική σημαία είναι τρίτη. Συνεπώς, η ελληνική σημαία έχασε τα πρωτεία, αντιπροσωπεύοντας το 19,3% των συνολικών DWT των ελληνόκτητων πλοίων.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία, η ελληνική σημαία μέτρησε τις μεγαλύτερες απώλειες συγκριτικά με το 2019, τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε χωρητικότητα. Ο Παναμάς κέρδισε τα περισσότερα ελληνόκτητα πλοία (38), ενώ η σημαία της Λιβερίας κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση σε όρους χωρητικότητας (+4.790.904 DWT).
Η έρευνα αναδεικνύει αυτό το οποίο έχουν επισημάνει οι αρμόδιοι του χώρου της ναυτιλίας: Την ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας.
Μέση ηλικία
Τέλος, η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου σημείωσε ήπια άνοδο συγκριτικά με το 2019 και διαμορφώθηκε στα 11,7 χρόνια, παραμένοντας ωστόσο μικρότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου που ανήλθε στα 14,1 έτη.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr