«Η πραγματικότητα είναι ότι στην αρχή της νέας δεκαετίας οι προκλήσεις είναι πολλές. Ζούμε σε μία ενδιαφέρουσα περίοδο. Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές εξελίξεις, κοροναϊός, συνθέτουν ένα σκηνικό που καλείται να αντιμετωπίσει η παγκόσμια οικονομία και ναυτιλία» τόνισε εισαγωγικά ο κ. Πλακιωτάκης.
Τα προβλήματα του νέου κανονισμού
Αναφερόμενος στους νέους κανονισμούς για τα ναυτιλιακά καύσιμα, που ισχύουν από 1η Ιανουαρίου 2020, ο υπουργός σημείωσε ότι: «Η εφαρμογή του νέου κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) αποτελεί μία ιστορική στιγμή για τα θέματα της παγκόσμιας ναυτιλίας. Η Ελλάδα, ως πρώτη παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη, είχε προειδοποιήσει, προκειμένου να υπάρξει μία ομαλή μετάβαση στη νέα κατάσταση. Δεν αμφισβητούμε την αρχή των νέων κανονισμών, αλλά τα προβλήματα παραμένουν. Ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια, την επάρκεια και την ποιότητα των νέων καυσίμων εξακολουθούν να υπάρχουν. Αναμένουμε τα τελικά αποτελέσματα. Είμαστε εδώ και παρακολουθούμε τις εξελίξεις».
Στη συνέχεια, ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε και στην υπό διαμόρφωση νέα νομοθεσία για τις εκπομπές αερίων από τα πλοία. «Η Ελλάδα παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Βρισκόμαστε σε συνεργασία με την Ιαπωνία και άλλες χώρες. Πρέπει να επιλεχθούν διεθνείς κανόνες και να αποφύγουμε τις περιφερειακές αποφάσεις» επεσήμανε.
Ναυτιλία: Το μόνο ελληνικό θαύμα
Περνώντας στα θέματα της ναυτιλίας και αναφερόμενος στο ελληνικό νηολόγιο, ο κ. Πλακιωτάκης είπε: «Θέλουμε το 2020 να είναι μία χρονιά μεταρρυθμίσεων. Σκοπεύουμε να τα αλλάξουμε όλα στη ναυτιλία. Δε θα χάσουμε καμία επενδυτική ευκαιρία. Διαθέτουμε ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο και πρέπει να εκμεταλλευτούμε τη συγκυρία και τις ευκαιρίες που μας δίνονται. Η νέα κυβέρνηση στηρίζει με κάθε μέσο το συγκεκριμένο τομέα. Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος με τεράστια συμβολή. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες μεταφέρουν το 30% των εισαγωγών πετρελαίου στις ΗΠΑ και το 20% των εξαγωγών. Τα τελευταία 15 χρόνια έχουν χτιστεί πάνω από 1000 πλοία στα κινεζικά ναυπηγεία και έχουν επενδυθεί πάνω από 65 δισ. δολάρια. Η ελληνική πλοιοκτησία παραμένει στην πρώτη θέση, αποτελώντας ίσως το μόνο ελληνικό θαύμα.
Σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει το ελληνικό νηολόγιο να γίνει πιο ανταγωνιστικό. Βρισκόμαστε σε διαδικασία μείωσης της γραφειοκρατίας και ενίσχυσης των ηλεκτρονικών διαδικασιών. Παράλληλα, προετοιμάζουμε παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο και είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε».
Παγκόσμιοι ναυτιλιακοί πάροχοι ενδιαφέρονται για τα περιφερειακά λιμάνια
Ακολούθως ο κ. Πλακιωτάκης μίλησε για τα θέματα υποδομών και τα επενδυτικά προγράμματα που δρομολογούνται στα λιμάνια της χώρας. «Πολύ σύντομα εγκρίναμε το Master Plan του ΟΛΠ, προχωρά η επένδυση στον ΟΛΘ, ενώ έχει ολοκληρωθεί το πρώτο στάδιο βιωσιμότητας για τα δέκα περιφερειακά λιμάνια. Μέσα στο 2020 προχωράμε στη διενέργεια διεθνών διαγωνισμών και πρέπει να σημειώσουμε ότι έχει εκδηλωθεί τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον. Μεγάλοι παγκόσμιοι ναυτιλιακοί πάροχοι ενδιαφέρονται.
Τα λιμάνια της πατρίδας μας βρίσκονται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων και έχουν ένα τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα. Είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε το καθένα ξεχωριστά. Έχουμε χαράξει μία εθνική στρατηγική λιμένων, logistics και μεταφορών, προκειμένου τα λιμάνια να μπορούν να εξυπηρετήσουν συνδυασμένες μεταφορές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο έχει όλες τις προοπτικές να δώσει προστιθέμενη αξία στην οικονομία. Είναι ένας ενεργειακός κόμβος, με τις εργασίες για τον πλωτό σταθμό LNG να ξεκινούν σύντομα. Η Κέρκυρα μπορεί να αποτελέσει σταθμό κρουαζιέρας, η Ηγουμενίτσα είναι ένα κομβικό λιμάνι, ευρισκόμενο στον άξονα της Αδριατικής, ενώ το κάθε λιμάνι έχει τα δικά του πλεονεκτήματα».
Να δημιουργήσουμε ακαδημίες - πρότυπα
Κρίσιμα χαρακτήρισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης. «Χρειαζόμαστε ποιοτικούς αξιωματικούς. Είναι αναγκαίο να γίνουν τομές για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης. Δεν μπορεί για παράδειγμα το 30% μόνο του προσωπικού να είναι μόνιμο και το 70% να είναι ωρομίσθιοι. Δεν πρόκειται μόνο για θέματα εξοπλισμού και συστημάτων, αλλά πρέπει να επενδύσουμε στο ανθρώπινο κεφάλαιο. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε στη βελτίωση των σχολών εμπορικού ναυτικού και να δημιουργήσουμε ακαδημίες – πρότυπα. Αναμορφώνουμε την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού στον Ασπρόπυργο, ενώ θετικά δείγματα γραφής φαίνονται και στo ΚΕΣΕΝ στη Μακεδονία» εξήγησε.
Η ανάπτυξη της οικονομίας αναγνωρίζεται διεθνώς
Μιλώντας για την εθνική οικονομία, ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο κι αυτό αναγνωρίζεται από τις αγορές, τα ξένα funds και τους οίκους αξιολόγησης. «Το 2020 θα είναι μία χρονιά πολύ καλύτερη από τις προηγούμενες κι αυτό το διαπίστωσα και από την παρουσία μου στις επαφές του πρωθυπουργού σε Κίνα και ΗΠΑ. Η χώρα μας έχει αλλάξει» υπογράμμισε.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr