Το SBBT, με χωρητικότητα φορτίου 4.000 m3 LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) και 1.000 m3 MDO (πετρέλαιο), θα είναι το πρώτο πλοίο αυτού του καινοτόμου τύπου στην περιοχή της Μεσογείου που θα χρησιμοποιηθεί για ανεφοδιασμό πλοίων στη Βόρειο-Αδριατική θάλασσα. Ο σχεδιασμός του πλοίου ανατέθηκε στην εταιρεία SENER που διαθέτει πολυετή εμπειρία, από τον εταίρο του Poseidon Med II CMV PANFIDO & C. S.r.l.
Το SBBT αποτελείται από μία πλωτή τύπου σχεδία χωρίς σύστημα πρόωσης (Νon-propelled Pontoon) για τον ανεφοδιασμό LNG και MDO με δύναμη έλξης 3 ναυτικά μίλια και από ένα διπλό ρυμουλκό (Dual Tug) που λειτουργεί ως μονάδα ισχύος με κινητήρα Niigata διπλού καυσίμου (LNG & MDO) με δύναμη έλξης 65 τόνων. Το διπλό ρυμουλκό θα έχει συνολικό μήκος 37 μέτρα και θα συνδέεται με μία μονάδα φορτίου (Cargo Unit) για τον ανεφοδιασμό, με κυρίες διαστάσεις περίπου 86,40 x 26,70 μέτρων.
Ο κ. Γιώργος Πολυχρονίου, Συντονιστής Διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής, Ανάπτυξης, Διοικητικών & Πληροφορικής της ΔΕΠΑ/ Project Manager του PΜΙΙ, σχολίασε: «Η κατασκευή του καινοτόμου SBΒT πλοίου στον λιμένα της Βενετίας, αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για το Poseidon Med II. Το πρόγραμμα έχει ήδη θέσει τα θεμέλια για την εδραίωση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο, με την κατασκευή νέων πλοίων ανεφοδιασμoύ LNG στην ευρύτερη περιοχή».
Τι είναι το πρόγραμμα Ρoseidon Med II;
Το πρόγραμμα Poseidon Med II αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ευρεία υιοθέτηση του ΥΦΑ ως ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου στη ναυτιλία, ωθώντας τις θαλάσσιες μεταφορές στην Ανατολική Μεσόγειο προς ένα πιο πράσινο μέλλον. Το πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση υλοποιείται σε τρεις χώρες –Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο-, και συμμετέχουν έξι Ευρωπαϊκά λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία) και ο Τερματικός σταθμός ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα. Στο πρόγραμμα συνεργάζονται κορυφαίοι ειδικοί από τους κλάδους της ναυτιλίας, της ενέργειας και των χρηματοοικονομικών για το σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η παγκόσμια κατανάλωση καυσίμων του εμπορικού στόλου ανέρχεται περίπου στους 330 εκατομμύρια τόνους ετησίως. Σύμφωνα μάλιστα με ειδικούς αναλυτές (Νικόλαος Π. Βεντίκος, Δημήτριος Ράκας, Εργαστήριο Θαλασσίων Μεταφορών, Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ. Κων. Ξιφαράς, Μηχανικός Παραγωγής & Διοίκησης, Διευθύνων Σύμβουλος ΔΕΣΦΑ, άρθρο στο Maritime Economies), παρά το ότι οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν έναν από τους αποδοτικότερους τρόπους μεταφοράς από άποψη κατανάλωσης με εκτιμώμενη απαίτηση 2-3 grams καυσίμου ανά τόνο ανά km και αντίστοιχα χαμηλές εκπομπές ρύπων, είναι σημαντική η συμβολή τους τόσο στις εκπομπές GHG (greenhouse gas) όσο και στην ατμοσφαιρική ρύπανση τοπικά, σε περιοχές επιβαρυμένες από άποψη θαλάσσιας κυκλοφορίας. Επίσης, όπως αναφέρεται, η έλευση νέων κανονισμών στο μέλλον μπορεί να επιδράσει αυξητικά στις τιμές των παραγώγων πετρελαίου. Τα ζητήματα αυτά είναι δυνατό να προσεγγισθούν με την εισαγωγή στις θαλάσσιες μεταφορές και περεταίρω διάδοση εναλλακτικών καυσίμων.
Το LNG ως καύσιμο θεωρείται πλέον μία δοκιμασμένη λύση με διαθέσιμες μηχανές που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα αποδιδόμενης ισχύος. Το σημαντικό περιβαλλοντικό πλεονέκτημα της χρήσης LNG αφορά στις δραστικά μειωμένες εκπομπές SOX, NOX και σε μικρότερο βαθμό του CO2 αν και πρόσφατες έρευνες (Anderson et al., 2015; Daskalakis et al., 2015) δείχνουν ότι οι εκπομπές CO και των συνολικών υδρογονανθράκων είναι υψηλότερες σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα. Προς το παρόν υπάρχουν περίπου 40 LNG-fuelled πλοία παγκοσμίως, εξαιρουμένων των LNG carriers.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr