Πρόσφατα ο Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κ. Αντώνης Στελλιάτος κατά την ομιλία του στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου και Έκθεσης «The Posidonia Sea Tourism Forum», είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Πάντως συχνά οι φορείς του κλάδου έχουν συνδράμει τις αρχές στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν τις παράνομες ναυλώσεις.
Παράνομη ναύλωση λίγα μέτρα από το ΥΝΑ
Έτσι το πλαίσιο των συστηματικών ελέγχων που γίνονται καθημερινά, διαπιστώθηκε, το περασμένο Σάββατο κατά την διενέργεια ελέγχου από στελέχη της Λιμενικής Αρχής Ζέας, η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης του Ιστιοφόρου “CATAYA” σημαίας Αυστρίας, από την οποία προέκυπτε ότι ο τόπος επιβίβασης και τελικής αποβίβασης των επιβατών, βρισκόταν στην ελληνική επικράτεια, χωρίς όμως το πλοίο να διαθέτει την προβλεπόμενη από το νόμο άδεια επαγγελματικού πλοίου αναψυχής.
Το “CATAYA” είχε εκναυλωθεί έναντι τεσσάρων χιλιάδων εννιακοσίων ευρώ (4.900 €), από εννέα (09) αλλοδαπούς υπηκόους, για το χρονικό διάστημα από 17/06/2017 έως 24/06/2017. Στο ναυλοσύμφωνο αναφερόταν ως λιμένας επιβίβασης και τελικός λιμένας αποβίβασης η Μαρίνα Ζέας.
Επιπλέον κατά τον έλεγχο βρέθηκαν εννέα (09) ναυλοσύμφωνα, για το χρονικό διάστημα από 30/06/2017 έως 03/10/2017, έναντι του συνολικού ποσού πενήντα εννέα χιλιάδων τετρακοσίων σαράντα ευρώ (59.440 €), όπου ο τόπος παράδοσης και επαναπαράδοσης του εν λόγω σκάφους, βρισκόταν στην ελληνική επικράτεια.
Από το Ε΄ Λιμενικό Τμήμα Ζέας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά κινήθηκε η διαδικασία επιβολής των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας, ενώ επίσης υποβλήθηκε μήνυση στον πλοίαρχο του εν λόγω σκάφους για παράβαση του άρθρου 414 του Π.Κ.
Ξένες σημαίες
Το θέμα το εν λόγω σκάφος φέρνει στο προσκήνιο το θέμα με τις ξένες σημαίες που αλωνίζουν το Αιγαίο. «Είναι πλέον ξεκάθαρο πως τα μεγάλα ξένα κεφάλαια, αγνώστων συμφερόντων έχουν δημιουργήσει ένα πολύ δυνατό Lobby, ώστε στο Αιγαίο μας να κυματίζουνε σημαίες εκτός της Ελληνικής και Ευρωπαικής» τόνισε στο Poseidonia Sea Forum ο κ. Στελλιάτος. «Ζημιώνουν το ελληνικό κράτος με το να μην αποδίδουν τον ΦΠΑ και κάνοντας αθέμιτο ανταγωνισμό» είπε.
Όπως εξήγησε, τα σκάφη αυτά θα μπορούσαν να πραγματοποιούν νόμιμους ναύλους στην Ελλάδα, εφόσον ακολουθούσαν όσα προβλέπει το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο: είτε αποκτώντας ΑΦΜ (αν ο ιδιοκτήτης του σκάφους είναι φυσικό πρόσωπο), είτε να δημιουργήσουν μια εταιρεία (κατηγορίας ΝΕΠΑ) όπως συμβαίνει και με τα επαγγελματικά σκάφη που φέρουν ελληνική σημαία». Υποστήριξε, μάλιστα, πως ένα πλοίο με ευρωπαϊκή σημαία και τις σχετικές πιστοποιήσεις από αναγνωρισμένο νηογνώμονα εξασφαλίζει άδεια εντός μηνός.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το φαινόμενο υπονομεύει τη βιωσιμότητα 5.102 επαγγελματικών σκαφών, ελληνικής σημαίας, που στηρίζουν την Ελληνική Οικονομία αλλά και τις απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας οι οποίες δεν θα είχαν πρόσβαση σε τουριστικές εισροές. Επίσης 3.500 Έλληνες ναυτικοί εργάζονται στα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη, ως skippers & hostesses στα 3.000 σκάφη άνευ πληρώματος. Αυτά τα σκάφη δίνουν ζωή στα ναυπηγεία, τα συνεργεία, τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος και σε όλα τα άλλα περιφερειακά ναυπηγεία που επιβιώνουν λόγω των σκαφών που ελλιμενίζονται εκεί μόνιμα και τους χιλιάδες προμηθευτές που δουλεύουν αποκλειστικά με τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr