Φέτος η κατάσταση στον τομέα της κρουαζιέρας είναι σημαντικά αρνητική, αφού σύμφωνα με τον κ. Μέλλιο οι συνολικές προγραμματισμένες αφίξεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ανέρχονται σε πέντε -εκ των οποίων οι τρεις τον Οκτώβριο.
Σύμφωνα με τον ίδιο στο λιμάνι της Καβάλας οι αφίξεις δεν θα ξεπεράσουν τις επτά φέτος, από 25 το 2014, 22 το 2015 και 19 πέρυσι, ενώ σημαντικά μειωμένες αναμένονται και στον Βόλο, καθώς οι προγραμματισμένες είναι 20, έναντι των 52 το 2016. Μεταξύ άλλων, ο ίδιος επισήμανε ότι η μείωση της κρουαζιέρας στο Νότιο Αιγαίο υπολογίζεται ότι ανέρχεται στο 30% σε σχέση με πέρυσι.
Για να αρχίσει να ωφελείται, ο ΟΛΘ θα χρειαζόταν 80 αφίξεις και 150.000 επιβάτες κρουαζιερόπλοιων
Από οικονομικής άποψης, μπορεί η τοπική κοινωνία της πόλης να πλήττεται από το γεγονός ότι οι αφίξεις θα είναι μειωμένες -αφού όπως έχει υπολογιστεί κάθε ένας επιβάτης κρουαζιέρας δαπανά 60-70 ευρώ ημερησίως- όμως η ΟΛΘ ΑΕ δεν "χάνει".
Οπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μέλλιος «για να φτάσει η κρουαζιέρα να συντηρήσει ένα σοβαρό κομμάτι της ΟΛΘ ΑΕ, που σημαίνει ουσιαστικά ότι η εταιρεία θα είναι ίσα βάρκα, ίσα νερά, θα πρέπει οι αφίξεις να ξεπερνούν τις 80 και οι επιβάτες τους 150.000".
Σε μια καλή χρονιά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έφτασε να υποδεχτεί κοντά στους 30.000 τουρίστες πέρυσι, με τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε 30 και πρόπερσι οι αντίστοιχοι αριθμοί διαμορφώνονταν σε 25.963 και 34 αντίστοιχα.
Με δεδομένη τη συρρίκνωση του μεριδίου της κρουαζιέρας στην ευρύτερη περιοχή, σύμφωνα με τον κ. Μέλλιο έχει "παγώσει" ο όποιος σχεδιασμός για επενδύσεις στα λιμάνια που αφορούν την κρουαζιέρα.
Κατά τον ίδιο, η ΟΛΘ ΑΕ είχε προγραμματίσει για φέτος να προχωρήσει σε "lifting" του επιβατικού σταθμού, που δεν θα προχωρήσει, ενώ είχε προβλεφθεί και κονδύλιο ύψους 20 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στην προβλήτα 2 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Τόσο η κατάσταση που επικρατεί στην Βορειοανατολική Μεσόγειο, όσο και μια σειρά απο άλλους αρνητικούς παράγοντες στην εγχώρια αγορά, καθιστούν το εγχείρημα προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων εξαιρετικά δύσκολο.
Σύμφωνα με τον κ.Μέλλιο, την προοπτική για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας αποδυναμώνουν παράγοντες όπως η έλλειψη στρατηγικής, συνεργασίας και συντονισμού των αρμόδιων φορέων, αλλά κυρίως η απουσία ιδιωτικής πρωτοβουλίας, ικανής να δελεάσει τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, αλλά και να προσφέρει υψηλού επιπέδου "διασκέδαση" στους τουρίστες που θα βρεθούν στην πόλη.
Τα μεγαλύτερα πλοία θέλουν μεγαλύτερες υποδομές
Μάλιστα, όπως σημείωσε ο κ. Μέλλιος, εάν συνυπολογίσει κανείς και το γεγονός ότι οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας ετοιμάζουν να ρίξουν στη θάλασσα, στα επόμενα τέσσερα χρόνια, μεγαλύτερα πλοία, που "δεν θα μπορούμε να υποδεχτούμε εάν δεν αναβαθμίσουμε τις υποδομές μας", το "στοίχημα" της κρουαζιέρας θα κερδηθεί μόνο εάν ταχύτητα, επαναπροσανατολισμός, σοβαρή δουλειά και ρεαλιστική προσέγγιση, ταυτιστούν με το dna αυτών που θέλουν τους τουρίστες της κρουαζιέρας που κατά κεφαλήν δαπανούν 60 με 70 ευρώ /ημερησίως.
«Πρέπει να επαναπροσανατολιστούμε σε μικρότερα προγράμματα για τα ελληνικά νησιά», υπογράμμισε ο κ. Μέλλιος, προσθέτοντας ότι στον νότο της Ελλάδας οι αριθμοί για την κρουαζιέρα και κατά επέκταση και τις τοπικές κοινωνίες είναι πιο ενθαρρυντικοί.
Πάντως, όπως ξεκαθάρισε είναι «σχεδόν αδύνατον στην τρέχουσα συγκυρία να πείσεις κάποιον τουρίστα να ακολουθήσει κάποιο πρόγραμμα κρουαζιέρας που περνά από Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη και που συμπεριλάμβαναν στάσεις στα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και της Θεσσαλονίκης.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας εξακολουθούν να ...μη βλέπουν τη Θεσσαλονίκη
Παρά τις...φιλότιμες προσπάθειες εκπροσώπων του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας «οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας εξακολουθούν να μην βλέπουν τη Θεσσαλονίκης, όπως οι ίδιες υποστηρίζουν», επισήμανε ο κ. Μέλλιος, επαναλαμβάνοντας «η πόλη δεν έχει ολοκληρωμένη στρατηγική για την προσέλκυση κρουαζιέρας».
Στο πλαίσιο αυτό, ο ίδιος υπογράμμισε ότι είναι επιτακτική η ανάγκη πλέον να πατήσουν γκάζι "όχι τόσο ο δήμος και η ΠΚΜ", όσο οι ιδιωτικοί φορείς που είναι και αποδέκτες των τουριστών της κρουαζιέρας.
Ακόμη δεν έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες για υλοποίηση εκδρομών στα αξιοθέατα της Θεσσαλονίκης και των περιοχών τριγύρω απο αυτήν και δεν προσφέρονται εναλλτικές προτάσεις για τον τουρίστα που θα αφιχθεί στην πόλη και θα θελήσει σε "κάποιες ώρες να γευτεί τις ομορφιές και τα πολιτιστικά της αξιοθέατα».
Έτσι, μπορεί η θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται στην «καρδιά» του κέντρου της πόλης να ευνοεί την εύκολη και με τα πόδια πρόσβαση στην αγορά, αλλά οι εκδρομείς, ελλείψη σχεδιασμού, δεν έχουν τη δυνατότητα να μεταβούν σε παγκοσμίου ενδιαφέροντος ιστορικά σημεία της Βόρειας Ελλάδας, όπως είναι μεταξύ άλλων τα Όλυμπος, Βεργίνα, Πέλλα, Αμφίπολη, Στάγειρα και 'Αγιον Όρος.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr