Ειδικότερα στα 397,84 δις. δολ ανήλθαν τα ναυτιλιακά δάνεια των 40 τραπεζών με το μεγαλύτερο δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο στον κόσμο. Ο τραπεζικός δανεισμός της παγκόσμιας ναυτιλίας μειώθηκε ελαφρά το 2015 σε σύγκριση με το 2014 όταν το δανειακό ναυτιλιακό τραπεζικό χαρτοφυλάκιο ήταν στο ύψος των 397,9 δις.δολ.
Η Petrofin επισημαίνει παράλληλα ότι ενώ τα ναυτιλιακά δάνεια μειώθηκαν κατά 60 εκατ. δολ ο παγκόσμιος στόλο αυξήθηκε κατά 1,76% από 89.676 πλοία σε 91.256 πλοία σύμφωνα τους Clarksons. H ανάπτυξη του στόλου επιτεύχθηκε χωρίς αύξηση στη χρηματοδότηση του πλοίου. Ως εκ τούτου, είναι λογικό να συμπεράνουμε ότι υπήρξε περισσότερη εξάρτηση από μη τραπεζικές χρηματοδοτικές πηγές ή και από τα ίδια κεφάλαια των πλοιοκτητών, σημειώνει η Petrofin.
Eνδιαφέρον παρουσιάζει ένα γράφημα της Petrofin σύμφωνα με το οποίο ο δείκτης χρηματοδότησης με βάση το 100 το 2008, μειώθηκε στη συνέχεια δραματικά για να ανακτήσει το χαμένο έδαφος το 2011 αλλά τα επόμενα χρόνια μειώθηκε και πάλι για να πέσει το 2015 στο 86. Την ίδια περίοδο ο δείκτης της ανάπτυξης του παγκοσμίου στόλου από το 100 αυξήθηκε στο 121 το 2015.
Κατά συνέπεια είναι φανερό ότι μειώθηκε η σημασία της τραπεζικής χρηματοδότησης στην ανάπτυξη του παγκοσμίου στόλου.
Επίσης σύμφωνα με τους Clarksons, οι συνολικές παραγγελίες στο εμπορικό στόλο ανέρχονται σε επιπλέον 2.867 σκάφη ή 15% του σημερινού στόλου.
Αναμένεται, επομένως, μία περαιτέρω μείωση της σημασίας της τραπεζικής χρηματοδότησης σε σύγκριση με άλλες μορφές χρηματοδότησης ή και τα ίδια κεφάλαια των εφοπλιστών.
Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές για το 2017 υπάρχουν ενδείξεις ότι η διάθεση χρηματοδότησης από τις τράπεζες της Άπω Ανατολής μειώνεται καθώς παρατηρείται ήδη μία επιβράδυνση στο ρυθμό τοποθέτησης νέων παραγγελιών ενώ η αναδιάρθρωση της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας μειώνει την επιπλέον μη αναγκαία δυναμικότητα. Με τις υπάρχουσες συνθήκες στον κλάδο να μην βοηθούν είναι πιθανόν η χρηματοδότηση από την Άπω Ανατολή να μειωθεί βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, η εικόνα αυτή μπορεί να αλλάξει στη Δύση μετά την αποχώρηση μεγάλων τραπεζών που αποφάσισαν να αφήσουν τον κλάδο, όπως π.χ. η RBS, η Commerzbank, η HSH και άλλες. Είναι πιθανό ότι οι υπόλοιπες τράπεζες συν νεοεισερχόμενες στον τομέα του shipfinance, μπορεί να σηματοδοτήσουν μια αύξηση στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση από τις δυτικές τράπεζες. Ήδη ορισμένες τράπεζες αύξησαν τις θέσεις τους σε αυτή την δύσκολη περίοδο. Μεταξύ αυτών είναι οι Credit Suisse, ING, Unicredit, BNP Paribas και η ABN Amro.
Για τα επόμενα δυο χρόνια θα συνεχισθεί η προσαρμογή σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση ενώ στο βαθμό που η ναυτιλία θα ανακάμψει θα παρατηρηθεί και όρεξη για νέες χρηματοδοτήσεις. Οι τράπεζες από Άπω Ανατολή θα καλύψουν το κενό ενώ οι νέες τράπεζες θα συμμετάσχουν, με στόχο τις μικρές και μεσαίες πλοιοκτησίες.
Τέλος, αναμένεται αυξανόμενη παρουσία των μη τραπεζικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, ενώ να σημειωθεί η ειδική θέση των κινεζικών εταιρειών χρηματοδοτικής μίσθωσης. Συνολικά, προκειμένου να αυξηθεί η ναυτιλιακή χρηματοδότηση μέσω των τραπεζών η βελτίωση της ναυλαγοράς είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Για ορισμένους τομείς, όπως ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, αυτό δεν αναμένεται σύντομα, υπογραμμίζει η Petrofin.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr