Η ίδια τονίζει δε ότι «η φορολογία στην ναυτιλία θα πρέπει να είναι διεθνής και όχι ελληνική μόνο. Όταν ένας εφοπλιστής διακινεί φορτία από μια χώρα σε κάποια άλλη δεν μπορεί να φορολογείται σε μια τρίτη χώρα. Επίσης, σε κάθε ταξίδι εμπλέκονται πολλές χώρες και αυτό καθιστά πιο πολύπλοκη την οποιαδήποτε φορολογία τοπικά». Τέλος, αναφερόμενη στα μεγάλα ζητήματα που θα απασχολήσουν και το συνέδριο «NAVIGATOR 2015» σημειώνει την ανάγκη αντιμετώπισης των κλιματικών επιπτώσεων από τις θαλάσσιες Μεταφορές και τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης.
-Πόσο μπορεί ο κλάδος να δώσει λύση στον αναπτυξιακό ζήτημα της ελληνικής οικονομίας;
Η ελληνική ναυτιλία είναι η πρώτη δύναμη παγκοσμίως και διαχειρίζεται περίπου το 20% του παγκόσμιου εμπορίου. Σύμφωνα με την έρευνα της BOSTON CONSULTING το 2012 καθώς και του ΙΟΒΕ είναι σίγουρο ότι η ναυτιλία μπορεί να αυξήσει τις θέσεις εργασίας που είναι ήδη πάνω από 300.000. Η εμπειρία των Ελλήνων και η ιστορία έχει αποδείξει ότι έχουν επηρεάσει θετικά την ελληνική οικονομία σε πολλές κρίσεις του παρελθόντος.
-Τα νέα δεδομένα στη φορολογία πού μπορεί να οδηγήσουν τον κλάδο στην Ελλάδα;
Δυστυχώς σε μαζικές αποχωρήσεις και αυτό δεν βοηθάει το ήδη αρνητικό κλίμα της χώρας. Το να διαλυθεί η Ελληνική ναυτιλία μετά από 200 χρόνια ιστορίας σίγουρα είναι κάτι πολύ λυπηρό.
-Υπάρχει Ελληνογερμανική «ναυμαχία» για τη φορολογία;
Δεν θα το έλεγα «ναυμαχία» αλλά σίγουρα έντονο ανταγωνισμό, καθώς και οι Γερμανοί πλοιοκτήτες επιθυμούν την χώρα τους σε μια καλύτερη θέση από αυτήν που βρίσκονται στην παρούσα φάση. Σε αυτό το σημείο όμως θα ήθελα να τονίσω ότι η φορολογία στην ναυτιλία θα πρέπει να είναι διεθνής και όχι ελληνική μόνο. Όταν ένας εφοπλιστής διακινεί φορτία από μια χώρα σε κάποια άλλη δεν μπορεί να φορολογείται σε μια τρίτη χώρα. Επίσης σε κάθε ταξίδι εμπλέκονται πολλές χώρες και αυτό καθιστά πιο πολύπλοκη την οποιαδήποτε φορολογία τοπικά.
-Μπορεί η χώρα με τα σημερινά δεδομένα φορολογικής πολιτικής να στηρίξει την ανάπτυξης της θαλάσσιας οικονομίας;
Αυτό σίγουρα δεν μπορώ να το απαντήσω καθώς δεν είμαι στην ομάδα διαπραγμάτευσης. Αλλά αυτό που θα μπορούσε η κυβέρνηση να κάνει είναι να έχει την ναυτιλία ως προτεραιότητα.
-Βλέπετε να χάνει έδαφος ο Πειραιάς;
Δυστυχώς ναι αλλά γίνονται σημαντικές προσπάθειες για να το αποφύγουμε. Διοργανώσεις όπως αυτή της Ευρωπαϊκής Ημέρας Ναυτιλίας τον περασμένο Μάιο ζωντανεύουν το σημαντικότερο λιμάνι της χώρας και πρέπει να γίνουν και άλλες. Η γεωπολιτική του θέση καθώς και τα θετικά αποτελέσματα των φορτίων από/προς αυτό καθιστά τον Πειραιά μια σημαντική δύναμη στην Μεσόγειο, που εύχομαι να το καταλάβουμε προτού να είναι αργά.
-Μια συγκροτημένη ναυτιλιακή πολιτική από πού ξεκινάει;
Ξεκινάει από μια σταθερή πολιτική και οικονομική κατάσταση κάθε χώρας, όπως κάθε συγκροτημένη πολιτική. Η αλλαγή ονόματος και λογοτύπου του υπουργείου Ναυτιλίας κάθε χρόνο η και 2 φορές τον χρόνο σίγουρα δεν μπορεί να βοηθήσει. Και σε αυτό το σημείο θα ήθελα να τονίσω ότι υπάρχει και η παραναυτιλία, που αφορά μικρομεσαίες οικογενειακές επιχειρήσεις που βοηθούν σημαντικά την οικονομία της χώρας.
-Η ανάπτυξη του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου παραμένει ζητούμενο. Θεωρείτε ότι η χώρα μπορεί να ελπίζει ότι θα ανακτήσει ανταγωνιστικότητα στον κλάδο;
Δυστυχώς σε αυτόν το κλάδο δεν είμαι τόσο αισιόδοξη. Πολλά ελληνικά βαπόρια θα μπορούσαν να επισκευάζονται στην χώρα μας αντί να πηγαίνουν στις γειτονικές χώρες, Τουρκία και Ρουμανία αλλά φαίνεται να μην μπορεί να λυθεί αυτό το σημαντικό πρόβλημα.
-Οι εξελίξεις στο γεωστρατηγικό πεδίο στην αν. Μεσόγειο και οι αντίστοιχες οικονομικές στην Κίνα σας ανησυχούν;
Φυσικά και με ανησυχούν αφού επηρεάζουν άμεσα την ναυτιλία αλλά και αποτελούν κίνδυνο της κατάρρευσης της ήδη επιβαρυμένης οικονομίας.
-Στο επίπεδο του «πράσινου» αποτυπώματος των πλοίων ακούγονται πολλά (νέα καύσιμα κλπ). Είναι ρεαλιστικό να περιμένει κανείς την άμεση εφαρμογή τους το επόμενο διάστημα;
Από τις συζητήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο βλέπουμε ότι η άμεση εφαρμογή τους δεν αργεί. Για αυτό τον λόγο δυο από τα βασικά θέματα του Συνεδρίου μας είναι η κλιματική αλλαγή, καθώς και οι νέοι διεθνείς κανονισμοί για το περιβάλλον. Το 90% των υλικών αγαθών μεταφέρονται με πλοία και σίγουρα η ναυτιλία είναι ο πιο βασικός τομέας που θα βοηθήσει στην προστασία του περιβάλλοντος.
-Υπάρχουν έντονες ανησυχίες για την κατάσταση στη ναυτική εκπαίδευση. Τις συμμερίζεστε;
Υπάρχουν ανησυχίες για την γενικότερη κατάσταση στην ελληνική εκπαίδευση και σε αυτό νομίζω ότι είμαστε και εμείς μέρος του προβλήματος. Δεν έχουν υπάρξει συντονισμένες προσπάθειες συνεργασίας και ανταλλαγής απόψεων των πανεπιστημίων, καθηγητών και φοιτητών, με τις επιχειρήσεις της ναυτιλίας αλλά και της παραναυτιλίας. Και η κρίση όμως έχει βοηθήσει σε αυτό. Εγώ συγκεκριμένα έχω δημιουργήσει μαζί με 12 φοιτητές/αποφοίτους το Open Mind Group που φέρνει κοντά την νέα γενιά με την παλιά.
-Μπορεί η χώρα να προσελκύσει στο νηολόγιό της κι άλλα πλοία. Και πώς θα γίνει αυτό;
Δυστυχώς με τις τωρινές φορολογικές απαιτήσεις είναι πολύ δύσκολο και αρκετοί εφοπλιστές αποφασίζουν να μην βάλουν ελληνική σημαία στα πλοία τους στην παρούσα φάση. Εάν γινόταν μια συντονισμένη προώθηση της ελληνικής σημαίας και γινόταν ανταγωνιστική θα βλέπαμε ξανά πολλά πλοία με την σημαία της χώρας μας καθώς και Έλληνες ναυτικούς στο τιμόνι τους.
-Στο θαλάσσιο τουρισμό αντιμετωπίζουμε το ανταγωνισμό της Τουρκίας. Που μπορούμε να βασιστούμε για να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί;
Στο να αγαπήσουμε πιο πολύ την χώρα μας. Κατά τα άλλα διαθέτουμε την μοναδική ελληνική φιλοξενία αλλά και τις τιμές για να κατακτήσουμε μια καλύτερη θέση. Θέλει πείσμα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr