Την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 818 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1.198 μονάδες με $ 8,614 την ημέρα, BPI στις 735 μονάδες στα $ 5,878 την ημέρα, BSI στις 810 μονάδες στα $ 8,473 την ημέρα και BHSI στις 460 μονάδες, στα $ 6,679 την ημέρα. Καθώς βρισκόμαστε μία ανάσα από το τελευταίο τρίμηνο του έτους και δεδομένων των οικονομικών εξελίξεων παγκοσμίως και ιδιαίτερα στην Κίνα, αρκετοί προσπαθούν να «προβλέψουν» το πώς θα κινηθεί η ναυλαγορά το αμέσως επόμενο διάστημα και πότε θα αρχίσει η ουσιαστική ανάκαμψη.
Γεγονός είναι πως η τεράστια οικονομική μεταβλητότητα παγκοσμίως δεν επιτρέπει και δεν αφήνει πολλά περιθώρια για τεκμηριωμένες προβλέψεις το επόμενο διάστημα. Όπως έχουμε προαναφέρει, τα δεδομένα είναι ότι διανύουμε μία περίοδο αυξημένης προσφοράς πλοίων η οποία προέρχεται και έχει συσσωρευτεί από τα προηγούμενα χρόνια αλλά φέτος υπάρχει αντιστροφή του κλίματος με την αύξηση του στόλου να εκτιμάται στο 2,5% το 2015 στο 5% το 2016 και 2 – 2,5% το 2017 όταν από το 2010 έως και το 2012 ο στόλος αυξήθηκε κατά 17%, 14% και 11% αντίστοιχα. Σε σύνολο πλοίων, τους πρώτους 7 μήνες παραδόθηκαν περίπου 390 πλοία ενώ οδηγήθηκαν προς διάλυση περίπου 290 πλοία. Παράλληλα, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων από Ιανουάριο έως Ιούλιο μειώθηκαν σημαντικά συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2014, σηματοδοτώντας πτώση 74%, με τον συνολικό αριθμό παραγγελιών να κλείνει στα 283 πλοία. Αυτό όμως που θα πρέπει να συγκρατήσουμε είναι ότι με την υπάρχουσα προσφορά πλοίων ο BDI κατά τη διάρκεια του Αυγούστου έφτασε στις 1,200 μονάδες.
Έχοντας εκτιμήσει λοιπόν την προσφορά πλοίων (Supply) η πιο δύσκολη μεταβλητή και η οποία θα κρίνει την πορεία της ναυλαγοράς, είναι η ζήτηση (Demand) ιδιαίτερα με τις τελευταίες εξελίξεις στην Κίνα και την επερχόμενη αλλαγή νομισματικής πολιτικής από τις ΗΠΑ όπου γνωρίζουμε ότι θα επηρεάσει τις οικονομίες και τα νομίσματα των αναδυόμενων χωρών άρα κατ’ επέκταση την Παγκόσμια οικονομία και το Παγκόσμιο εμπόριο που είναι και το ζητούμενο. Εκτιμάται ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους ο όγκος συνολικά του Παγκόσμιου εμπορίου μειώθηκε κατά 1,5% και κατά 0,5% το 2ο τρίμηνο γεγονός που εκ του αποτελέσματος μπορούμε να πούμε ότι φάνηκε και από την πορεία του BDI.
Έντονος προβληματισμός επικρατεί με την επιβράδυνση της Κίνας, καθώς εικάζεται ότι η Κίνα θα προβεί σε σημαντική μείωση των εισαγωγών κάτι που όπως αναλύσαμε στην προηγούμενη μας ανασκόπηση δεν έχει, ακόμη τουλάχιστον πραγματοποιηθεί, με μόνη εξαίρεση τις εισαγωγές σε Coal όπου η μείωση όμως οφείλεται σε διαφορετικούς κυρίως περιβαντολογικούς λόγους. Θεωρούμε ότι είναι πρώιμο να προβούμε σε προβλέψεις για την επήρεια της επιβράδυνσης της Κίνας στην ναυλαγορά, χωρίς να αντιλέγουμε ότι δεν θα είναι αρνητικές, αλλά κάποιοι έχουν σπεύσει ήδη σε καταστροφικά σενάρια. Για παράδειγμα, κάποιοι εικάζουν ότι λόγω της υποτίμησης του Γουάν, οι εισαγωγές θα καταστούν ακριβότερες και θα μειωθούν δραστικά. Σε αυτό το σημείο να επισημάνουμε ότι από τις αρχές του χρόνου το νόμισμα έχει υποτιμηθεί σχεδόν κατά 4% αλλά επίσης και η τιμή του Iron Ore από τον Ιανουάριο έχει μειωθεί κατά μέσο όρο 15%.
Για το αμέσως επόμενο διάστημα δεν εκτιμούμε ότι θα υπάρξει βελτίωση στην ναυλαγορά ιδιαίτερα για τα μεγαλύτερου τονάζ πλοία, ενώ για τα μικρότερα λόγω της αυξημένης δραστηριότητας σε Grains και Minor Bulks εκτιμούμε ότι η αγορά θα κινηθεί θετικά, δεδομένου ότι η παραγωγή σε USG και Αυστραλία αναμένεται να είναι αυξημένη.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏Στα Panamax, το ‘NEWAGILITY’ 76.623 DWT (2001 – Imabari) πουλήθηκε στα $ 6.8 εκ.
✏Στα Handymax/Handysize,το ‘SIMONSCHULTE’ 45.320 DWT (1996 – Oshima) αγοράστηκε στα υψηλά $ 3 εκ., το ‘HELOISE’ 30.688 DWT (2010 – Shanhaiguan) και το ΄EMILIE’ 29.800 DWT (2010 – Shanhaiguan) πουλήθηκαν στην Canformav στα $ 13 εκ. το κάθε ένα. Το ‘VANORCHID’ 28.341 DWT (2009 – Imabari) πουλήθηκε στα $ 9,5 εκ.
Στον τομέα των tankersγίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏Στα VLOCs, το ‘ENERGYR’ 319.175 DWT (2003 – Hyundai) και το ‘POWER D’ 319.012 DWT (2003 – Hyundai) αγοράστηκαν από την Reederei Nord στα $ 45 εκ. το κάθε ένα περίπου.
✏Στα Products, το ‘ASTROANTARES’ 98.805 DWT (1996 – Daewoo) με χαρτιά περασμένα πουλήθηκε στην Bakri Navigation στα $ 12 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Η προηγούμενη εβδομάδα συνέχισε να χαρακτηρίζεται από έντονη σπέκουλα, από την πλευρά των CashBuyers, με αποτέλεσμα οι τιμές να απέχουν σημαντικά από αυτές που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν οι EndBuyers, με αποτέλεσμα πλοία που αγοράστηκαν το τελευταίο διάστημα να αναγκάζονται να τα πουλήσουν σε αυτούς με οριακό η ελάχιστο κέρδος. Καθοριστικός παράγοντας για την πορεία των διαλύσεων το αμέσως επόμενο διάστημα θα είναι το πώς θα κινηθούν οι εξαγωγές φθηνού σιδήρου από την Κίνα οι οποίες έχουν πλήξει την αγορά και έχουν πιέσει πτωτικά τις προσφερόμενες τιμές από τους End Buyers, αλλά φυσικά και η πορεία της ναυλαγοράς ιδιαίτερα στα μεγαλύτερου τονάζ πλοία.
Στην Ινδία, η ρουπία συνεχίζει και δέχεται πτωτικές πιέσεις, έχοντας αγγίξει και τις 67 προς το δολάριο, ενώ παράλληλα η σπέκουλα από τους CashBuyers έχει οδηγήσει τις τιμές σε επίπεδα που οι EndBuyers δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Αναμένουμε με ενδιαφέρον να δούμε την πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι σχετικά με την επιβολή φόρου της τάξης του 20% στις Κινεζικές εισαγωγές, όπου αν υλοποιηθεί θα δώσει ανάσα στην αγορά.
Στο Μπαγκλαντές, κυριολεκτικά επικρατεί απραξία καθώς το Καρτέλ που έχει σχηματιστεί για να προστατέψει την εγχώρια αγορά από πιθανές ζημιές, κρατάει τις προσφερόμενες τιμές σε επίπεδα που δεν απολαμβάνουν κανένα ενδιαφέρον και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις τιμές σπέκουλας της Ινδίας.
Το Πακιστάν, έπειτα από μεγάλο διάστημα αποφάσισε και αυτό να επέμβει ώστε να βάλει φρένο στις εισαγωγές σιδήρου από την Κίνα και μάλιστα ο οργανισμός NationalTariffCommission πήρε το πράσινο φως να επιβάλει φόρους. Οι αρχικές προτάσεις έκαναν λόγο για φόρο 70%, που φαντάζει υπερβολικό και εκτιμάται ότι τελικά η φορολογία που θα επιβληθεί θα είναι της τάξης του 40% και θα λάβει χώρα εντός του Οκτωβρίου.
Η Κίνα, συνεχίζει να απασχολείται με τις κρατικές επιδοτούμενες εταιρείες και ταυτόχρονα συνεχίζει την εξαγωγή φθηνού σιδήρου στις προαναφερόμενες αγορές.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 282,006 DWT, περίπου εκ των οποίων όλα, 100%, αφορούσαν πλοία ξηρού φορτίου.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 300 - $ 330 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 290 - $ 320 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 270 - $ 300 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 120 - $ 140 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
Πηγή: G. Moundreas & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr