Στην προηγούμενη μας ανασκόπηση είχαμε αναφέρει ότι ο Ιούνιος έχει αποδειχθεί «ιδιαίτερα» καλός μήνας για την ναυλαγορά λόγω ότι κατάφερε να παραμείνει πάνω από τις 600 μονάδες. Συνεχίζοντας την τάση αυτή, μέσα σε μία εβδομάδα κατάφερε μάλιστα να ξεπεράσει και τις 700 μονάδες και να είναι πολύ κοντά στο να σπάσει και το όριο των 800 μονάδων. Η άνοδος αυτή του δείκτη κατά 17,6%, φυσικά μεταφράζεται και σε αύξηση του μέσου όρου των ημερησίων εσόδων, καθώς μέσα σε μία εβδομάδα τα έσοδα των Capes αυξήθηκαν κατά $ 3,204 ή 58,6%, των Panamax κατά $ 1,047 ή 18%, των Supramax κατά $ 453 ή 6,4% και των Handysize κατά $ 289 ή 5,4%.
Αναμφισβήτητα, η αύξηση των ημερησίων εσόδων έχει αρχίσει και δημιουργεί μία ελαφριά δυσφορία στους ναυλωτές όπου προσπαθούν με «τεχνητές παρεμβάσεις» να ελέγξουν την αγορά και να ρίξουν τους ναύλους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αλλά και μαρτυρίες αρκετών brokers, τα έσοδα των Capes αναμένεται να παρουσιάσουν πτωτική τάση το επόμενο διάστημα, καθώς οι πληροφορίες κάνουν λόγο ότι αρκετά φορτία Coal έχουν αρχίσει να αναβάλλονται και να μετατίθενται για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο από του ναυλωτές ώστε να ασκήσουν πιέσεις στην αγορά, ενώ παράλληλα οι Iron Ore majors θα προσπαθήσουν να «ρίξουν» όσο λιγότερα φορτία μπορούν στην αγορά, επηρεάζοντας με τον ίδιο τρόπο την πορεία των ημερησίων εσόδων.
Η ίδια ακριβώς λογική από τους ναυλωτές επικρατεί και στον κλάδο των Panamax και των Kamsarmax. Αξίζει να αναφέρουμε ότι ακούγεται στην αγορά, μάλιστα έχουν δοθεί και τα ονόματα των πλοίων σε κάποιες περιπτώσεις, ότι για περίπου10 Panamax χάλασε η συμφωνία της ναύλωσης από τους ναυλωτές στα subjects με τους πλοιοκτήτες να αναφέρουν ότι ουσιαστικά δεν υπήρξε ιδιαίτερος η σοβαρός λόγος να μην γίνει το κλείσιμο πέρα βέβαια από το γεγονός των υψηλότερων ναύλων που έπρεπε να πληρώσουν. Σύμφωνα με τους ναυλωτές, τις τελευταίες 2 εβδομάδες οι ναύλοι είχαν αυξητική πορεία γιατί η προσφορά των Panamax για παράδοση φόρτωσης μεταξύ τέλη Ιουνίου και μέσα Ιουλίου ήταν περιορισμένη αλλά για την περίοδο μετά από τα μέσα Ιουλίου εικάζεται από τους ναυλωτές ότι η προσφορά πλοίων θα αυξηθεί με αποτέλεσμα να τηρούν στάση αναμονής ελπίζοντας στην αύξηση της προσφοράς των πλοίων και στην μείωση των ναύλων.
Μένοντας στον κλάδο των ναυλωτών, αξίζει να σημειώσουμε ότι οι ναυλωτές που αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% των παγκοσμίως μεταφερόμενων φορτίων έχουν αναπτύξει διαδικασίες και πολιτικές ώστε να αποφεύγουν να ναυλώνουν ρυπογόνα πλοία τα οποία δεν εμπίπτουν στο GHG Emissions Rating. Τα τελευταία δυόμιση χρόνια η χρήση του GHG Emissions Rating και η κλίμακα A έως G έχει αυξηθεί περισσότερο από 450%, από τους 350 εκ. τόνους μεταφερόμενων φορτίων, όταν η Cargill, Huntsman και Unipec άρχισαν να εφαρμόζουν την πολιτική αυτή, στους 1,95 δισ. τόνους σήμερα. Το GHG Emissions Rating, αναπτύχθηκε από την RightShip και την Carbon War Room και σύμφωνα με τον Jeff Erikson, Director of Global Projects, η όλο και αυξανόμενη χρήση των energy-efficiency data στις αποφάσεις των ναυλωτών για το ποια πλοία θα ναυλώσουν, έχει αρχίσει και έχει αρκετά σημαντικό αντίχτυπο μεταξύ των νέων “ECO” πλοίων και των ήδη υπαρχόντων, με αρκετούς ναυλωτές να είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ένα premium στα “ECO” πλοία ενώ τα παλαιότερα σιγά-σιγά θα αρχίσουν να βγαίνουν εκτός αγοράς εκτός αν προχωρήσουν σε retrofit.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ ΣταPanamax, το ‘DAEBO LUMUT’ 81.398 DWT (2011 – Hyundai Samho) αγοράστηκε από την Andros Shipping σε δημοπρασία στην Ινδία με Bunkers ROB, στα $ 17,3 εκ.
✏ Στα Supramax, το ‘FRONT RUNNER’ 55.666 DWT (2009 – Mitsui) αγοράστηκε από Έλληνες στα
$ 14,1 εκ. και το ‘ASTON TRADER I’ 55.496 DWT (2008 – Oshima) πουλήθηκε σε Έλληνες περίπου στα $ 14,5 εκ.
✏ Στα Handymax, το ‘PACIFIC DOLPHIN’ 49.047 DWT (1996 – Oshima) πουλήθηκε στα $ 4,6 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα VLCCs, τo ‘DS VIDONIA’ 306.507 DWT (2006 – Daewoo) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 57,5 εκ.
✏ Στα Aframax, τo ‘BLS ADVANCE’ 84.999 DWT (2002 – Sasebo) αγοράστηκε από την AVIN στα $ 19,85εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Τελικά ο ερχομός των μουσώνων και η έναρξη του Ramadan, οσονούπω, άρχισαν να έχουν τον αναμενόμενο αρνητικό αντίχτυπο στην αγορά, καθώς την προηγούμενη εβδομάδα ο όγκος των διαλύσεων ήταν περιορισμένος αφού οι End Buyers δεν επέδειξαν αγοραστική διάθεση. Παρά το γεγονός ότι ενώ η ναυλαγορά έχει δείξει κάποια σημάδια βελτίωσης συνεχίζουν και υπάρχουν πλοία προς διάθεση, ιδιαίτερα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και ο μόνος ανασταλτικός παράγοντας για τους πλοιοκτήτες είναι τα χαμηλά επίπεδα των προσφερόμενων τιμών.
Στην Ινδία, ιδιαίτερα μειωμένη ήταν η αγοραστική διάθεση, δεδομένου ότι η ρουπία βρίσκεται κοντά στις 64 προς το δολάριο και οι εγχώριες τιμές του σιδήρου έχουν πτωτικές τάσεις. Ενδεχομένως να δούμε κάποια μικρή αγοραστική διάθεση τις επόμενες ημέρες, αν λάβουμε υπόψη ότι η Ινδία θα είναι η μόνη αγορά που θα είναι ανοιχτή την περίοδο του Ramadan.
Το Μπαγκλαντές, ουσιαστικά έχει βγει εκτός αγοράς, λόγω μουσώνων και προετοιμασίας για το Ramadan, αλλά και γιατί η έντονη αγοραστική διάθεση που επέδειξε πριν την ψήφιση του νέου προϋπολογισμού, εφοδίασε τα διαλυτήρια με ικανοποιητικό αριθμό αποθεμάτων.
Στο Πακιστάν, εκτός από τους μουσώνες και το Ramadan, ο μεγαλύτερος ανασταλτικός παράγοντας είναι ότι ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο με τους φόρους που έφερε ο νέος προϋπολογισμός και οι οποίοι ακόμη δεν έχουν επιβληθεί. Υπό αυτό το πρίσμα, οι End Buyers είναι σε στάση αναμονής και μάλλον η επιστροφή στην αγορά θα γίνει μετά το πέρας και των μουσώνων και τη λήξη του Ramadan.
Η Κίνα, συνεχίζει να απασχολείται με τις κρατικές επιδοτούμενες εταιρείες και μάλιστα υπήρξαν κάποιες και αναμένουμε να δούμε αν η φήμη ότι το πρόγραμμα θα συνεχιστεί μέχρι και το 2017 ισχύει.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 426,428 DWT, περίπου εκ των οποίων το 88.5% (377,745 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 0% ( 0 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 11.5% (48,683 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 360 - $ 390 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 350 - $ 380 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 355 - $ 385 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 200 - $ 215 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks | Price US$ mil. |
DAEBO LUMUT | 81,398 2011 Hyundai Samho | MAN-B&W | - | - - | Andros Shipping | Auction in India, with Bunkers ROB included in the sale | 17,3 |
FRONT RUNNER | 55,666 2009 Mitsui | MAN-B&W | 4x30,5 | 01/2019 12/2016 | Greek | Japanese | 14,1 |
ASTON TRADER I | 55,496 2008 Oshima | MAN-B&W | 4x30 | - - | Greek | - | mid 13 |
PACIFIC DOLPHIN | 49,047 1996 Oshima | B&W | 4x30 | 04/2016 04/2016 | Chinese | - | 4,6 |
TANKERS | |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Tanks | S/S D/D | Buyer | Seller-Remarks | Price US$ mil. |
DS VIDONIA | 306,507 2006 Daewoo | Sulzer | 15 | - - | Greek | DS Tankers | 57,5 |
BLS ADVANCE | 84,999 2002 Sasebo | B&W | 12 | - - | Avin | Blue Line Shipping | 19,85 |
Πηγή: MOUNDREAS & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr