Την ίδια στιγμή που η Ελλάδα απασχολεί κυριολεκτικά το Παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι το εν ισχύ πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ δείχνει να έχει ιδιαίτερα θετική απήχηση, βελτιώνοντας τις αποδόσεις των ομολόγων σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, με εξαίρεση την Ελλάδα φυσικά, και σε αρκετές περιπτώσεις σημαντικός αριθμός ομολόγων, περίπου 61, έχουν αρνητικά επιτόκια. Να επισημάνουμε πως η ΕΚΤ έχει αναφέρει ότι κάτω του -0,20% δεν θα αγοράζει ομόλογα και χαρακτηριστικά να αναφέρουμε πως βάσει αυτού του κριτηρίου ότι αυτόματα εκτός του προγράμματος έχουν τεθεί το 2ετές ομόλογο της Αυστρίας, το 2ετές και 3ετές της Δανίας, τα 2 έως 4 χρόνια της Γερμανίας μεταξύ πολλών άλλων. Συγκριτικά να αναφέρουμε πως η Ιρλανδία διαθέτει 3 ομόλογα με αρνητικό επιτόκιο και 8 ομόλογα με κόστος δανεισμού κάτω από 1% ενώ στην διετία δανείζεται με -0,11% όταν η Ελλάδα δανείζεται στην διετία στο +23% περίπου. Αντίστοιχα η Πορτογαλία που βρέθηκε στην ίδια κατάσταση με την Ελλάδα, διαθέτει 6 ομόλογα που έχουν επιτόκια κάτω του 1% ενώ στην 2ετία δανείζεται στο 0,008%. Σύμφωνα με την Fitch, τα ομόλογα έχουν γίνει ιδιαίτερα ελκυστικά στους Αμερικανούς επενδυτές καθώς το χρέος είναι τόσο φθηνό όπου οι Αμερικανικές εταιρείες ουσιαστικά αποταμιεύουν τα χρήματα τους τοποθετώντας τα στα Ευρωπαϊκά ομόλογα. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 65% των ομολόγων που πουλήθηκαν τον Μάρτιο, πήγαν σε Αμερικάνικα χέρια!
Κατά καιρούς έχουμε επισημάνει πως ουσιαστικά έχει ξεκινήσει ένας «άτυπος» νομισματικός πόλεμος μεταξύ των αναπτυγμένων χωρών σε μία προσπάθεια επιτάχυνσης της ανάπτυξης αλλά όπως επισήμαναν οι G20 στην πρόσφατη συνεδρίαση τους η νομισματική μεταβλητότητα, ο χαμηλός πληθωρισμός και τα υψηλά επίπεδα χρέους απειλούν να υπονομεύσουν την ήδη άνιση παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη.
Στις ΗΠΑ, ο Υπουργός Οικονομικών, JackLew, δήλωσε ότι παρά το γεγονός ότι το ΑΕΠ επιβραδύνθηκε στις αρχές του έτους λόγω συγκυριακών παραγόντων, όπως ο βαρύς χειμώνας, για το σύνολο του έτους εκτίμησε ότι η ανάπτυξη θα κλείσει στο 2,7%. Παράλληλα, επέκρινε τις χώρες που βασίζονται στις εξαγωγές τους περισσότερο παρά στην εσωτερική τους ζήτηση για να επιτύχουν την ανάπτυξη των οικονομιών τους, αναφερόμενος στην Γερμανία, την Κίνα, την Ιαπωνία και την Ν. Κορέα.
Στην Κίνα, η Λαϊκή Τράπεζα μείωσε το λόγο υποχρεωτικών αποθεμάτων για τις τράπεζες κατά 100 μονάδες βάσης στο 18,5%. Ουσιαστικά αυτό σημαίνει χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής καθώς θα αποδεσμεύσει περίπου $161 δισ. και θα διευκολύνει τον τραπεζικό δανεισμό. Η βιομηχανική παραγωγή της χώρας τον Μάρτιο ενισχύθηκε κατά 5,6% σε ετήσια βάση, κατώτερη των μέσων εκτιμήσεων που έκαναν λόγο για αύξηση 6,9%. Διάφοροι άλλοι δείκτες δραστηριότητας για τον Μάρτιο κατέδειξαν επίσης τάσεις επιβράδυνσης, όπως οι λιανικές πωλήσεις και οι επενδύσεις σε ακίνητα, καθώς παρουσίασαν αύξηση αλλά με μειωμένο ρυθμό, 10,2% και 8,5% αντίστοιχα, ενώ οι πωλήσεις ακινήτων μειώθηκαν κατά 9,2%. Σημειωτέο ότι το 1ο τρίμηνο του έτους η Κίνα κατέγραψε ρυθμό ανάπτυξης 7%, ρυθμός που κρίνεται αναγκαίος για να πετυχαίνει η Κίνα δημιουργία επαρκών θέσεων εργασίας ώστε να αποτραπεί ο κίνδυνος κοινωνικών αναταραχών. Σε τριμηνιαία βάση το ΑΕΠ επιβραδύνθηκε στο 1,3% από 1,5% το προηγούμενο τρίμηνο.
Την Παρασκευή 17 Απριλίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 597 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCIστις 532 μονάδες με $ 4,712 την ημέρα, BPIστις 642 μονάδες στα $ 5,117 την ημέρα, BSIστις 619 μονάδες στα $ 6,471 την ημέρα και BHSIστις 358 μονάδες, στα $ 5,335 την ημέρα.
Έκδηλη έχει αρχίσει και είναι πλέον η απογοήτευση από την πορεία της αγοράς καθώς έχουμε φτάσει σχεδόν στα τέλη Απριλίου και δεν έχει εκδηλώσει καμία δυναμική, ενώ κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Το 2014 η χρονιά ξεκίνησε με τον BDI στις 2,113 μονάδες και στις 17 Απριλίου βρισκότανε στις 930 μονάδες ενώ το 2015 ξεκίνησε με τον BDI στις 771 μονάδες, 1,342 μονάδες χαμηλότερα από την αντίστοιχη του 2014 και σήμερα βρίσκεται στις 597 μονάδες, δηλαδή 333 μονάδες χαμηλότερα από την ίδια ημερομηνία του 2014.
Μετά την κρίση του 2008, τα μέχρι τώρα στοιχεία όλο και περισσότερο δείχνουν ότι ενδεχομένως να «μπαίνουμε» σε ένα νέο μοτίβο Παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης το οποίο επηρεάζει και την ναυτιλία. Τις τελευταίες δεκαετίες και ιδιαίτερα την τελευταία, είναι κοινά αποδεκτό πως η ανάπτυξη της Κίνας συντέλεσε σημαντικότατα στην ανάπτυξη της ναυτιλίας σε όλους τους κλάδους. Τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και τα δεξαμενόπλοια επωφεληθήκανε από την μεγάλη αύξηση των εισαγωγών από την Κίνα και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντίστοιχα επωφεληθήκανε από την μεγάλη αύξηση των εξαγωγών από την Κίνα. Όπως όλα δείχνουν η Κίνα αρχίζει να κάνει προσπάθειες για αλλαγή του «μοντέλου» ανάπτυξης της οικονομίας της, το οποίο θα βασίζεται περισσότερο στην αύξηση της εσωτερικής ζήτησης και λιγότερο στην εξωτερική ζήτηση, κίνηση η οποία θα επηρεάσει αρνητικά την ναυτιλία (Demand).
Εξετάζοντας όμως τις εξελίξεις στην οικονομία και από «ολιστικής» πλευράς και όχι μόνο από τις εξελίξεις στην Κίνα, όλο και περισσότερες απόψεις συνηγορούν στο ότι εισερχόμαστε σε μία «Νέα Τάξη Παγκόσμιας Ανάπτυξης» όπου η ανάπτυξη δεν συνεισφέρει όσο στο παρελθόν στην ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου, με αρνητικά αποτελέσματα στην ναυτιλία.
Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία η ανάπτυξη του όγκου του Παγκόσμιου Εμπορίου (Growth of World Merchandise Trade) για το 2015 εκτιμάται στο 3,3% και για το 2016 στο 4% ενώ η Παγκόσμια Ανάπτυξη (WorldGrowth) στο 3% το 20015 και λίγο πάνω από το 3% για το 2016. Τα στοιχεία αυτά υποδηλώνουν ότι ο πολλαπλασιαστής (Multiplier), που είναι ο λόγος του Παγκόσμιου Εμπορίου διά της Παγκόσμιας Ανάπτυξης, για το τρέχον και για το επόμενο έτος θα κυμανθεί λίγο πάνω από το 1, όταν ιστορικά ο λόγος αυτός κυμαινότανε μεταξύ του 1,8 – 2,0. Παράλληλα να επισημάνουμε ότι ο μέσος όρος της ανάπτυξης του Παγκόσμιου Εμπορίου από το 1990 είναι στο 5,1%.
Στον απόηχο των ανωτέρω στοιχείων και των ιδιαίτερα αρνητικών εξελίξεων στην αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου και της βελτίωσης στην αγορά των Tankers, αρκετοί πλοιοκτήτες έχουν «μετατρέψει» τις παραγγελίες των Capes σε Tankers έχοντας σαν αποτέλεσμα οι παραγγελίες των Tankers το πρώτο τρίμηνο να έχουν φτάσει στι υψηλότερο επίπεδο από το 1ο τρίμηνο του 2007. Σύμφωνα με τελευταία στοιχεία, οι επιβεβαιωμένες παραγγελίες για Tankers άνω των 25,000 DWT το πρώτο τρίμηνο έφτασαν στα 84 πλοία η 12,1 εκ. τόνους DWT. Από το σύνολο των 84 πλοίων, τα 19 είναι Aframaxes, 18 Suezmaxes, 13VLCCs και από Clean, 17 LR2s, 12 LR1 και μόνο 5 MRs. Το 50% δηλαδή 42 πλοία από το σύνολο των 84 παραγγελιών του 1ου τριμήνου έλαβαν χώρα τον Ιανουάριο, 25 πλοία τον Φεβρουάριο και 17 τον Μάρτιο. Αναφορικά με την χώρα κατασκευής, το 63% δηλαδή 57 παραγγελίες, τοποθετήθηκαν στην Κορέα.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ΣταPanamax/CoalCarrier, το ‘SHIYO’ 77.514 DWT (2001 – Sasebo) πουλήθηκε στα $ 7 εκ. περίπου.
✏ΣταSupramax, το ‘NOBLEHAWK’ 56.039 DWT (2007 – Mitsui) πουλήθηκε στα χαμηλά $ 12 εκ.
✏Στα Handymax, το ‘KITE’ 47.195 DWT (1997 – Daedong) πουλήθηκε “As Is” με Dry Dock due, στα $ 4,7 εκ. και το ‘ARISTEAM’ 45.473 DWT (1997 – Halla) πουλήθηκε στα $ 4,8 εκ.
✏ΣταHandysize, το ‘SANAGA’ 28.125 DWT (1998 – Bohai) πουλήθηκε στα υψηλά $ 3 εκ.
Στον τομέα των tankersγίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏Στα LR2, το ‘ATLANTIK’ 105.337 DWT (1998 – Halla), πουλήθηκε στα $ 12,5 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Άλλη μία εβδομάδα που η αγορά κινήθηκε σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα με το κυρίαρχο ρόλο να τον έχουν τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς η αγορά των ναύλων συνεχίζει και παραμένει ιδιαίτερα πιεσμένη εν αντιθέσει με τις τιμές που προσφέρονται στις διαλύσεις, οι οποίες τις τελευταίες εβδομάδες έδειξαν σημάδια μικρής βελτίωσης και σταθεροποίησης, αλλά εικάζεται ότι το επόμενο διάστημα ενδεχομένως να υπάρξει πτωτική τάση λόγω της προσφοράς πλοίων και ιδιαίτερα των Capes.
Στην Ινδία, παρά το γεγονός ότι η ρουπία και οι εγχώριες τιμές του σιδήρου έχουν σταθεροποιηθεί και οι προσφερόμενες τιμές από τους EndBuyers δείχνουν να έχουν ανοδικές τάσεις, δεν έχουν γίνει πράξεις καθώς η προσφορά των πλοίων επικεντρώνεται σε πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και ιδιαίτερα μεγαλύτερου τονάζ ενώ παραδοσιακά η ίδια προτιμά Containers και γενικότερα πλοία μικρότερου τονάζ.
Το Μπαγκλαντές, το προηγούμενο διάστημα δεν επέδειξε ιδιαίτερη δραστηριοποίηση λόγω των χαμηλότερων τιμών που προσφέρει και απλά παρακολουθούσε την αγορά ανήμπορο να αντιδράσει.
Το Πακιστάν, ενώ αναμενότανε να κάνει ένα διάλλειμα από την έντονη δραστηριοποίηση των προηγούμενων εβδομάδων, συνέχισε και αυτή την εβδομάδα καθώς έκλεισε σχεδόν όλα τα πλοία μεγαλύτερου τονάζ και VLOC που υπήρχαν στην αγορά και σίγουρα λίαν συντόμως θα το κάνει το διάλλειμα, δίνοντας έτσι την ευκαιρία και στους ανταγωνιστές του να μπουν στο παιχνίδι για μεγαλύτερα πλοία.
Στην Κίνα, ο κλάδος των διαλύσεων συνεχίζει και συντηρείται από την προσφορά της εγχώριας επιδοτούμενης αγοράς.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 822,401 DWT, εκ των οποίων το 91% (752,589 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 3,6% (29,998 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 5,4% (39,814 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 390 - $ 410 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 385 - $ 405 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 380 - $ 400 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 200 - $ 215 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks | Price US$ mil. |
SHIYO | 77,514 2001 Sasebo | B&W | - | - - | - | Japanese Coal Carrier | region 7 |
NOBLE HAWK | 56,039 2007 Mitsui | MAN-B&W | 4x30 | - - | - | Japanese | low 12 |
KITE | 47,195 1997 Daedong | MAN-B&W | 4x30 | - - | Middle East | As Is Dry Dock due | 4,7 |
ARISTEA M | 45,473 1997 Halla | B&W | 4x30 | 01/2017 01/2016 | Eastern European | - | 4,8 |
SANAGA | 28,125 1998 Bohai | Sulzer | 4x30 | 09/2015 09/2015 | German | high 3 |
TANKERS | |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Tanks | S/S D/D | Buyer | Seller-Remarks | Price US$ mil. |
ATLANTIK | 105,337 1998 Halla | B&W | 12 | 04/2018 05/2016 | - | Vista Shipping | 12,5 |
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr