Στην Ιαπωνία, για 3ο συνεχόμενο μήνα τον Ιανουάριο διευρύνθηκε ο PMI μεταποίησης στο 52,1 όπως και οι επιμέρους δείκτες της παραγωγής και των νέων παραγγελιών. Παράλληλα, τον Δεκέμβριο αύξηση 1% παρουσίασε και η βιομηχανική παραγωγή με τις εκτιμήσεις για τον Ιανουάριο να κάνουν λόγο για αύξηση 6%, όπως επίσης άνοδο για 6ο συνεχόμενο μήνα, στο 0,2%, είχαν και οι λιανικές πωλήσεις. Την ίδια στιγμή, σε μία προσπάθεια τόνωσης της οικονομίας η κυβέρνηση σχεδιάζει να προτείνει έναν προϋπολογισμό ρεκόρ των $ 800 δισ. (96,3τρισ. Γιέν) ενώ εικάζεται ότι θα προβεί σε περεταίρω μείωση του δανεισμού για τρίτο συνεχόμενο οικονομικό έτος.
Την Παρασκευή 30 Ιανουαρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 608 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 679 μονάδες με $ 6,707 την ημέρα, BPI στις 508 μονάδες στα $ 4,060 την ημέρα, BSI στις 585 μονάδες στα $ 6,119 την ημέρα και BHSI στις 340 μονάδες, στα $ 5,141 την ημέρα.
Σερί αρνητικών ρεκόρ συνεχίζει και παρουσιάζει ο BDI, έχοντας σπάσει και το χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 29 χρόνων, στις 3 Φεβρουαρίου του 2012 είχε κλείσει στις 647 μονάδες και όπως όλα δείχνουν, είναι θέμα ημερών (ημέρας) να σπάσει και το ψυχολογικό όριο των 600 μονάδων και χωρίς να μπορούμε να προεξοφλήσουμε την πτωτική του δυναμική, καθώς λόγω των αργιών στην Κίνα δεν αναμένεται να υπάρξει αύξηση της ζήτησης.
Οι αρχικές εκτιμήσεις για το 2015 κάνουν λόγο ότι σε γενικές γραμμές η αγορά θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2014 αλλά με έντονη μεταβλητότητα κατά τη διάρκεια του χρόνου. Εκτιμάται πως η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας Iron Ore και Coal, θα αυξήσει τις εισαγωγές της στα δύο αυτά εμπορεύματα κατά 6% από 8,7% το 2014, πιέζοντας έτσι τα έσοδα των Capes και των Panamax.
Ο συνολικός όγκος των εμπορευμάτων χύδην φορτίων που εκτός από τα προαναφερόμενα συμπεριλαμβάνει και όλα τα υπόλοιπα, όπως Grains, Steel, Sugar και Scrap Metal κλπ. αναμένεται να αυξηθεί κατά 4%, συνολικά 4,67 δισ. τόνους, δηλαδή στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2014, ενώ η αύξηση του στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου θα αυξηθεί περίπου κατά 5%.
Αναμφισβήτητα η χαμηλότερη των προσδοκιών αγορά το 2014 δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη και την αγορά των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων. Συγκριτικά με το 2013, το 2014 οι συνολικές παραγγελίες για όλους τους κλάδους των πλοίων μειώθηκαν κατά 41%, κλείνοντας στις 1,749 παραγγελίες για όλο το έτος. Από το σύνολο των παραγγελιών το 2014, το 44% τοποθετήθηκε το πρώτο τρίμηνο ενώ τους υπόλοιπους μήνες η τάση ήταν σαφέστατα πτωτική με το δεύτερο εξάμηνο να έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 521 πλοία, μείωση 60% συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο.
Αντίστοιχη πορεία ακολούθησαν και οι παραγγελίες στον κλάδο μεταφοράς ξηρού φορτίου, όπου το 2014 μειώθηκαν κατά 50% περίπου, στα 677 πλοία από 1,253 το 2013. Παρά το γεγονός ότι υπήρξε σημαντική μείωση, οι παραγγελίες των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου αντιπροσώπευσαν το μεγαλύτερο ποσοστό των συνολικών παραγγελιών για όλους τους τύπους των πλοίων, δηλαδή το 35% περίπου.
Γεγονός είναι πως συγκεκριμένοι τύποι πλοίων θα αντιμετωπίσουν μεγαλύτερα προβλήματα λόγω των επερχόμενων παραδόσεων. Αξίζει να αναφέρουμε πως μεταξύ των 40,000 – 65,000 DWT το βιβλίο παραγγελιών είναι στα 700 πλοία, εκ των οποίων τα 548 είναι Ultramax (60 – 65,000 DWT). Από αυτά, τα 270 θα παραδοθούν φέτος, 191 το 2016 και 44 και 3 αντίστοιχα το 2017 και 2018. Η αναμενόμενη αύξηση των παραδόσεων των Ultramax τα επόμενα 2 χρόνια σε συνδυασμό με την αρνητική εικόνα της αγοράς, έχει σαν αποτέλεσμα, 40 περίπου από τα παραγγελθέντα πλοία να έχουν βγει ήδη στην αγορά σαν Re-sales. Αξίζει να επισημάνουμε, πως ο συγκεκριμένος τύπος πλοίων που συγκαταλέγονται στα ECO, όπως άλλωστε και όλα τα ECO πλοία γενικώς, λόγω των χαμηλών τιμών των πετρελαίων έχουν αρχίσει και χάνουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα, συγκριτικά με όταν η τιμή των bunkers ήτανε $ 700 τον τόνο.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘ANNOULA’ 70.281 DWT (1997 – Sanoyas), αγοράστηκε με χαρτιά SS/DD due, στα $ 6,1 εκ. περίπου.
✏ Στα Handymax και Handysize, το ‘ANASSA’ 43.246 DWT (1994 – Hyundai) πουλήθηκε στα $ 10,65 εκ., το ‘EGS TIDE’ 35.916 DWT (2011 – Hyundai Mipo) πουλήθηκε στα $ 16,8 εκ. και το ‘CARIBBEAN ID’ 27.940 DWT (1996 – Naikai Zosen) πουλήθηκε στα $ 5 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Suezmax, το ‘CHAPTER GENTA’ 156.493 DWT (2010 – Jiangsu Rongsheng) και το ‘ROXEN STAR’ 156.436 DWT (2010 – Jiangsu Rongsheng) πουλήθηκαν en-bloc στην Frontline στα $ 96 εκ. .
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Άλλη μια εβδομάδα αβεβαιότητας και μείωσης των προσφερόμενων τιμών καθώς οι εισαγωγές φθηνού σιδήρου από την Κίνα συνεχίζουν και επηρεάζουν αρνητικά την αγορά και παρά τις ανακοινώσεις για επιβολή φόρου ιδιαίτερα από το Πακιστάν και την Ινδία στην πραγματικότητα δεν έχει γίνει τίποτα ακόμη. Οι End Buyers, υπό το φόβο ότι οι τιμές θα διορθώσουν και άλλο έχουν αποσυρθεί από την αγορά, όπως επίσης την τελευταία εβδομάδα μείωση παρουσίασε και η προσφορά των πλοίων και ιδιαίτερα των Capes καθώς οι πλοιοκτήτες δεν είναι διατεθειμένοι να δεχτούν τα τρέχοντα επίπεδα των τιμών.
Στην Ινδία, η ρουπία δεν παρουσίασε διακυμάνσεις και διαπραγματευότανε στα καλά επίπεδα των 61 προς το δολάριο, αλλά από την άλλη οι τιμές του σιδήρου όλη την εβδομάδα αντιμετώπισαν ιδιαίτερα έντονη μεταβλητότητα λόγω των εισαγωγών από Κίνα, με αποτέλεσμα οι End Buyers να είναι σε στάση αναμονής ελπίζοντας στην επιβολή φόρου στις Κινεζικές εισαγωγές.
Το Μπαγκλαντές, λόγω των πολιτικών αναταραχών συνεχίζει και αντιμετωπίζει προβλήματα και στον τραπεζικό κλάδο και ιδιαίτερα με καθυστερήσεις στην έκδοση των Letter of Credits, ενώ η αγοραστική διάθεση, ύστερα από τα κλεισίματα των Capes το προηγούμενο διάστημα, εμφανίζεται μειωμένη.
Το Πακιστάν, όπως και το Μπαγκλαντές, έχοντας κλείσει ικανοποιητικό αριθμό Capes το προηγούμενο διάστημα, για άλλη μία φορά ήρθε αντιμέτωπο με τις Κινεζικές εισαγωγές σιδήρου, με αποτέλεσμα οι End Buyers να αποτραβηχτούν από την αγορά και οι τιμές να δέχονται περεταίρω πτωτικές πιέσεις.
H Κίνα, συνεχίζει την γνωστή της πολιτική των κρατικών επιδοτήσεων και όλα δείχνουν ότι δεν θα συμμετέχει στην αγορά για όλη τη διάρκεια του έτους.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 818,746 DWT, εκ των οποίων το 82% (674,269 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 4% (29,990 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 14% (114,487 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 390 - $ 415 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 385 - $ 410 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 390 - $ 415 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 220 - $ 250 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
Πηγή: G. Moundreas & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr