Την Παρασκευή 23 Ιανουαρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 720 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 887 μονάδες με $ 8,096 την ημέρα, BPI στις 685 μονάδες στα $5,465 την ημέρα, BSI στις 650 μονάδες στα $ 6,794 την ημέρα και BHSI στις 380 μονάδες, στα $ 5,732 την ημέρα.
Αναφορικά με το Coal, το οποίο καλύπτει τα 2/3 της παραγωγής ενέργειας στην Κίνα, τα νέα δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά. Τον Οκτώβριο, η κυβέρνηση επέβαλλε φόρο 3 – 6% στις εισαγωγές και απαγόρευσε την εγχώρια παραγωγή και τις εισαγωγές χαμηλής ποιότητας σε μία προσπάθεια προστασίας του περιβάλλοντος και ποιοτικής ανάπτυξης με παραγωγή καθαρής ενέργειας. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την δραματική πτώση των κερδών κατά 44% των εγχώριων βιομηχανιών παραγωγής Coal ενώ η εγχώρια παραγωγή μειώθηκε για πρώτη φορά από το 2000 και εκτιμάται περεταίρω μείωση το 2015. Παράλληλα τα αποθέματα των ορυχείων βρίσκονται στους 87 εκ. τόνους, 2,6% αυξημένα από την ίδια περίοδο του 2014, ενώ τα αποθέματα των εργοστασίων παραγωγής ενέργειας είναι στα 95 εκ. τόνους, αυξημένα κατά 17%. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο ότι παρά την πτωτική τάση των τιμών η ζήτηση για Coal από την Κίνα θα παρουσιάσει και αυτή πτωτικές τάσεις το 2015.
Οι εισαγωγές Nickel από την Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας βιομηχανικών μετάλλων παγκοσμίως, έφτασαν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 4 ετών, λόγω και της απαγόρευσης των εξαγωγών από την Ινδονησία. Οι αγορές Nickel από την Κίνα το 2014 μειώθηκαν κατά 33% στους 47,76 εκ. τόνους, ενώ το Δεκέμβριο παρουσίασαν πτώση για 4ο συνεχόμενο μήνα. Η Κίνα κάλυψε το κενό αυτό με εισαγωγές από τις Φιλιππίνες, επηρεάζοντας όμως αρνητικά τη ναυλαγορά καθώς εκτός από την μείωση των ποσοτήτων υπήρξε και μείωση στα τόνο μίλια λόγω της μικρότερης απόστασης.
Σχετικά με την μεταβλητότητα των εισαγωγών Iron Ore από την Κίνα, το ενδεχόμενο πρόβλημα εστιάζεται στην γενικότερη επιβράδυνση της Κίνας που εικάζεται ότι μπορεί να μειώσει τις ανάγκες για παραγωγή σιδήρου, επιδρώντας αρνητικά και στις εισαγωγές Iron Ore. To 2014 οι εισαγωγές έκλεισαν σε επίπεδα ρεκόρ, στους 932,5 εκ. τόνους, αύξηση 13,8% από το 2013, δεδομένων και των χαμηλών τιμών, αλλά σύμφωνα με πρόσφατες πληροφορίες από traders, υπάρχουν τοπικές χαλυβουργίες που έχουν βγάλει στην αγορά κλεισμένα φορτία με παράδοση τον Μάρτιο, γεγονός που υποδεικνύει ότι θα υπάρξει μείωση της παραγωγής σιδήρου άρα και των εισαγωγών Iron Ore. Να επισημάνουμε ότι η παραγωγή σιδήρου το 2014 έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ, στους 822,7 εκ. τόνους αλλά η ετήσια αύξηση ήτανε μόνο 0,9%, η χαμηλότερη ποσοστιαία αύξηση από το 1981.
Σε γενικές γραμμές, οι προσδοκίες για το 2015 είναι ότι η αγορά δεν θα παρουσιάσει κάτι το συνταρακτικό, με την ψυχολογία της αγοράς να βρίσκεται σε αρνητικά επίπεδα, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και από την μειωμένη αγοραστική διάθεση των πλοιοκτητών παρά την πτωτική πορεία των τιμών των μεταχειρισμένων πλοίων και την σε καλά επίπεδα προσφορά πλοίων. Να επισημάνουμε πως οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου από 5αετίας έως 15εατίας, κατά μέσο όρο, από τα τέλη Δεκεμβρίου μέχρι σήμερα έχουν μειωθεί για τα Capes κατά 6%, για τα Panamax κατά 5%, για τα Supramax κατά 7% και για τα Handysize κατά 13%.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘THEOFYLAKTOS’ 76.610 DWT (1995 – Daewoo), αγοράστηκε από Κινέζους, με χαρτιά SS/DD due, στα $ 5,25 εκ. περίπου.
✏ Στα Handysize, το ‘CRESENT HARBOUR’ 32.256 DWT (2007 – Kanda SB) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 10,65 εκ., το ‘LIZARD POINT’ 28.350 DWT (2005 – Shimanami) πουλήθηκε στα $ 8,5 εκ., το ‘VTS SKY’ 23.581 DWT (1997 – Saiki) πουλήθηκε στα $ 5,8 εκ. και το ‘LENNARD’ 18.320 DWT (2000 – Shikoku Dock) αγοράστηκε από Ευρωπαίους στα $ 5 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Product, το ‘TOSCA’ 47.436 DWT (2004 – Brod. Trogir) πουλήθηκε στην Pareto Project Finance, με 3 χρόνια Bare Boat Back στους πωλητές στα $ 8250, στα $ 18 εκ. και το ‘HELLAS SYMPHONY’ 46.168 DWT (2000 – Hyundai) πουλήθηκε με τα χαρτιά SS/DD due στα $ 10,5 εκ. .
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Όπως είχαμε αναφέρει την προηγούμενη εβδομάδα, έντονη κινητικότητα έχει παρουσιάσει ο κλάδος των Capes, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για 7 Capes να έχουν πουληθεί από τις αρχές του χρόνου ενώ εκτιμάται ότι έπεται και συνέχεια. Τα περισσότερα από αυτά κλειστήκανε στο Μπαγκλαντές σε χαμηλές τιμές καθώς εκτιμάται ότι η προσφορά θα συνεχιστεί έχοντας σαν αποτέλεσμα την περεταίρω πτώση των τιμών. Σχετικά με την επιβολή φόρων των εισαγωγών σιδήρου σε χαμηλές τιμές από την Κίνα, ενώ το μέτρο έχει ανακοινωθεί από την Ινδία και το Πακιστάν από τα τέλη του 2014, ακόμη δεν έχει επιβληθεί αλλά εικάζεται ότι είναι θέμα χρόνου να τεθεί σε ισχύ.
Στην Ινδία, η βελτίωση της νομισματικής ισοτιμίας και των τιμών του σιδήρου σε συνδυασμό με τα χαμηλά αποθέματα των διαλυτηρίων έχει αυξήσει τις προσδοκίες για επαναδραστηριοποίηση της αγοράς, αλλά ακόμη οι End Buyers είναι επικεντρωμένοι σε πλοία μικρότερου τονάζ, καθώς χρειάζεται λιγότερος χρόνος για την διάλυση τους, και με αυτό τον τρόπο μειώνουν το ρίσκο τους από την συνεχόμενη μεταβλητότητα της αγοράς.
Το Μπαγκλαντές, όπως αναφέραμε την προηγούμενη εβδομάδα, πρόλαβε και έγινε ο αποδέκτης των περισσότερων προαναφερόμενων Capes, καθώς το ξέσπασμα των πρόσφατων πολιτικών αναταραχών και των απεργιών σε συνδυασμό με τα γνωστά τραπεζικά προβλήματα της έκδοσης των L/Cs επέφερε παύση στην αγορά του και οι τιμές έπεσαν χαμηλότερα από αυτές της Ινδίας και του Πακιστάν.
Το Πακιστάν, λόγω των προβλημάτων στο Μπαγκλαντές και με την ελπίδα ότι σύντομα θα επιβληθούν οι φόροι στις Κινεζικές εισαγωγές, μπήκε και πάλι στην αγορά, κλείνοντας τα «υπόλοιπα» Capes σε μετριοπαθής τιμές, ύστερα από περίπου 2 μήνες αποχής.
H Κίνα, συνεχίζει την γνωστή της πολιτική των κρατικών επιδοτήσεων και όλα δείχνουν ότι δεν θα συμμετέχει στην αγορά για όλη τη διάρκεια του έτους.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 806,913 DWT, εκ των οποίων το 94% (762,750 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 0% (0 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 6% (44,163 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 390 - $ 415 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 390 - $ 415 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 385 - $ 410 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 220 - $ 250 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
Πηγή: G. Moundreas & Co S. A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr