Στους παράγοντες της αγορές διάχυτη είναι η εντύπωση ότι οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες βρίσκονται σε καλύτερη αφετηρία το 2015 λόγω της καλύτερης εικόνα που καταγράφουν. Σχεδόν στο σύνολό τους οι ελληνικές ναυτιλιακές έχουν έρθει σε συμφωνίες με τις τράπεζες για τα δάνειά τους, ενώ η αξία των πλοίων του στόλου τους, παρά την κρίση είναι πολύ υψηλότερη από την κεφαλαιοποίησή τους.
Πλοία Ξηρού χύδην φορτίου
Σύμφωνα με τα δεδομένα αυτοί που κτυπήθηκαν περισσότερο από τον καθένα στο ταμπλώ ήταν οι πλοιοκτήτες και οι επενδυτές που τοποθετήθηκαν σε εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου.
Οι απώλειες στις τιμές των μετοχών φθάνουν μέχρι και το 67%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ στις αρχές του 2014 οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για μια καλή χρηματιστηριακή χρονιά για τον κλάδο, η συνέχεια διέψευσε την αρχική θεώρηση. Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς κατρακύλησε κάτω από τις 700 μονάδες και αυτό είχε τον αντίκτυπό του και στις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών.
Έτσι η μετοχή της Diana Shipping του Συμεών Παληού υποχώρησε κατά 50% σχεδόν στα 6,65 δολάρια από 13,39 δολάρια που ήταν στις αρχές του 2014. Η Diana Shipping, με ιδιαίτερα υψηλή ρευστότητα, με αγορές δύο πλοίων εντός του 2014 και με 40 εν λειτουργία πλοία, εμφάνισε ζημίες στο εννεάμηνο και η μετοχή της δεν απέφυγε τις πιέσεις που δέχθηκαν όλες οι μετοχές του κλάδου.
Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η πτώση της τιμής της μετοχής της Dryships του Γιώργου Οικονόμου, η οποία έχασε πάνω από το 75% της αξίας της.
Ο κ. Οικονόμου κατάφερε στο τέλος του 2014 να αναχρηματοδοτήσει ένα ομόλογο αξίας 700 εκατ. δολ. με πώληση μετοχών και προσφυγή σε νέο δανεισμό, αλλά είδε την αξία της εταιρείας του να μειώνεται στα 775 εκατ. δολ. περίπου από 1,6 δισ. δολ. ένα χρόνο πριν.
Το χτύπημα στον κ. Οικονόμου ήταν διπλό καθώς κατά 51% μειώθηκε και η τιμή της θυγατρικής της Dryships και πολλά υποσχόμενης στον τομέα των θαλάσσιων γεωτρήσεων Ocean Rig. Ο κλάδος αυτός επηρεάσθηκε αρνητικά από τη μεγάλη πτώση της τιμής του πετρελαίου.
Μεγάλες απώλειες (-64%) υπέστη και η μετοχή της Navios Holdings της Αγγελικής Φράγκου, η οποία ωστόσο εισήγαγε μία ακόμη εταιρεία στο αμερικανικό χρηματιστήριο, τη Navios Maritime Midstream Partners L.P., φθάνοντας αισίως τις τέσσερις.
Containerships
Διαφορετική εικόνα καταγράφηκε στα containerships, καθώς υπήρξαν εταιρείες με θετική απόδοση ή ελάχιστα αρνητική, ενώ δεν έλειψαν βέβαια και οι πολύ αρνητικές αποδόσεις.
Η Danaos Corporation του Γιάννη Κούστα πέτυχε θετική απόδοση (+13,67%) στη διάρκεια του 2014. Η εταιρία με ένα στόλο από 54 containerships, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 321.435 Teus, στο εννεάμηνο του 2014 είχε θετικό κερδοφόρο αποτέλεσμα, ενώ η κεφαλαιοποίηση αυξήθηκε στα 610 εκατ. δολ.
Οριακά πτωτικά κινήθηκε το 2014 η μετοχή της Coastamare (-3,6% περίπου) η οποία όμως με 67 containerships στο στόλο της, μεταφορικής ικανότητας 445.000 teu (εξ’ αυτών 13 ελέγχονται από το joint venture που έχει συστήσει με το York Capital Management), εξακολουθεί να διατηρεί την κεφαλαιοποίησή της σε επίπεδα λίγο πάνω των 1,3 δισ. ευρώ.
LNG Carriers
Στο δυναμικά αναπτυσσόμενο κλάδο του LNG η εταιρία GasLog του Πήτερ Λιβανού πέτυχε 2014 απόδοση 17,5%.Ο κ. Λιβανός εισήγαγε τον Μάιο του 2014 και δεύτερη εταιρεία στη Wall Street, την GasLog Partners LP, η μετοχή της οποίας έχει μέχρι στιγμής θετική συμπεριφορά. H GasLog ελέγχει ένα στόλο από 22 πλοία (δέκα υπό ναυπήγηση), ενώ η GasLog Partners LP, ελέγχει επιπλέον πέντε LNG Carriers.
Τα δεξαμενόπλοια
Στα δεξαμενόπλοια, οι εξελίξεις στις τιμές του αργού έφεραν επενδυτική άνοιξη. Έτσι οι εταιρίες το τελευταίο τρίμηνο του 2014 είχαν πολύ καλές επιδόσεις λόγω ανόδου των ναύλων. Μάλιστα ξεχώρισε το 2014 η μετοχή της Tsakos Energy Navigation (TEN), η οποία σημείωσε απόδοση πάνω από 15%.
Ωστόσο, όπως εκτιμά η εταιρεία, δεν αντικατοπτρίζει ακόμη την πραγματική αξία του στόλου ο οποίος αποτελείται από 60 δεξαμενόπλοια και δυο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Σε αντίθεση με την ΤΕΝ, οι μετοχές άλλων εταιρειών διαχείρισης δεξαμενόπλοιων είχαν αρνητικές αποδόσεις. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Capital Product Partners η μετοχή της οποίας έχασε το 23,88% της αξίας της, στη διάρκεια του 2014.
Ωστόσο οι επενδυτές παραμένουν προσεκτικοί για τις μετοχές των εταιρειών δεξαμενόπλοιων παρά το γεγονός ότι μόνο οφέλη προκύπτουν για αυτές από τη σημαντική πτώση της τιμής του αργού πετρελαίου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr