Σύμφωνα με τα πρώτα συγκεντρωτικά στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking οι Ελληνες εφοπλιστές προχώρησαν το 2014 σε αγορές 309 second hand πλοίων επενδύοντας περισσότερα από 7,3 δισ. δολ.. Επιπλέον μέχρι τέλους Νοεμβρίου προχώρησαν σε νέες παραγγελίες για 174 πλοία επενδύοντας περισσότερα από 6,25 δισ. δολ. Η εικόνα δεν αναμένεται να μεταβληθεί δραματικά με την προσθήκη του Δεκεμβρίου, καθώς οι πράξεις ήταν λίγες.
Σύμφωνα πάντα με την Allied Shipbroking, το 2014 1.523 πλοία όλων των τύπων άλλαξαν ιδιοκτήτη έναντι 1.570 το 2013. Η μεγαλύτερη μείωση στις συναλλαγές παρατηρείται στο ξηρό φορτίο, όπου το 2014 άλλαξαν χέρια 466 πλοία έναντι 555 το 2013.
Αντιθέτως στα δεξαμενόπλοια σημειώθηκε μία αύξηση του ενδιαφέροντος καθώς άλλαξαν χέρια 552 πλοία έναντι 491 ένα χρόνο πριν.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων δεν σημειώθηκαν ιδιαίτερες διαφορές από έτος σε έτος.
Οι Έλληνες εφοπλιστές για άλλη μια φορά προτίμησαν την αγορά πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (158 πλοία). Ωστόσο αγόρασαν και δεξαμενόπλοια (87 πλοία), containerships (39) και πλοία μεταφοράς αερίου (εννέα πλοία).
Σε ό,τι αφορά τις νέες ναυπηγήσεις, το Tradewidns επικαλείται σχετική μελέτη των Clarkson’s που αναφέρει ότι στη διάρκεια του 2014 σημειώθηκαν νέες παραγγελίες για μόλις 1.670 νεότευκτα έναντι 3.078 το 2013.
Πρόκειται για 1.408 λιγότερα πλοία ή μία πτώση των νέων παραγγελιών κατά 46%. Είναι ενδεικτικό ότι τον Δεκέμβριο κατεγράφησαν παραγγελίες για μόλις 60 πλοία, όταν τον αντίστοιχο μήνα του 2013 ήταν 403. Η καλή ημέρα φάνηκε από το πρωί καθώς τον Ιανουάριο του 2104 οι παραγγελίες ήταν 321 έναντι 523 τον ίδιο μήνα του 2013.
Στο β΄Εξαμηνο φρέναραν οι επενδύσεις
Σύμφωνα με μία ανάλυση του Οργανισμού IHS Maritime, οι νέες παραγγελίες κινήθηκαν έντονα πτωτικά στη διάρκεια του δευτέρου εξαμήνου του 2014. Ειδικά το τέταρτο τρίμηνο ο αριθμός τους βρέθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2011, καθώς ήταν μειωμένες κατά 30% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Παρά την παροχή κινήτρων, σημειώνει o HIS Maritime, για νέες παραγγελίες από τις ηγέτιδες δυνάμεις στη ναυπηγική, δηλαδή Ιαπωνία, Κίνα και Κορέα να οι εφοπλιστές εμφανίζονται διστακτικοί καθώς οι ναύλοι εξακολουθούν να κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα, η μεταφορική ικανότητα παραμένει σημαντικά πλεονασματική και δεν εγκαταλείπεται και η στρατηγική του slow steaming,
Για το 2015 εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί η τάση συγκράτησης στις νέες ναυπηγήσεις, αν και σε επιμέρους τομείς μπορεί να υπάρξει ένα ενδιαφέρον, όπως π.χ. σε πλοία μεταφοράς αερίου ή σε ορισμένες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων.
Την ίδια ώρα οι Ελληνες εφοπλιστές πούλησαν συνολικά 158 πλοία, με τους Γιαπωνέζους και τους Γερμανούς να πωλούν περισσότερα (166 και 162 πλοία αντίστοιχα).
Οι Έλληνες προχώρησαν στην πώληση πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (60 πλοία), δεξαμενόπλοιων (72 πλοία), containerships (7) κ.α.
Οι Γιαπωνέζοι πλοιοκτήτες πούλησαν κυρίως bulkers (81 πλοία) και λιγότερο δεξαμενόπλοια (48 πλοία), όπως και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (22 πλοία).
Αντιθέτως οι Γερμανοί προχώρησαν στην πώληση κυρίως containerships (69 πλοία) και λιγότερο στην πώληση πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (27 πλοία) ή δεξαμενόπλοιων (38 πλοία)
Γ. Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr