Για την αμερικάνικη οικονομία, εκτιμάται η ισχυρότερη αύξηση του ΑΕΠ μεταξύ των αναπτυγμένων οικονομιών (3.1% για το 2015 και 3% για το 2016 από 2.3% το 2014) έναντι 1.1% ανάπτυξη για το σύνολο της ευρωζώνης το 2015 από 0.8% το 2014. Για τις αναδυόμενες οικονομίες, η Κίνα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μειωμένη εικόνα της απόδοσης της ανάπτυξης για τη φετινή χρονιά και τα επόμενα έτη. Εκτιμάται ότι η αύξηση του ΑΕΠ των αναδυόμενων οικονομιών θα μειωθεί σε 4% το 2014 από 4.7% το 2013, σε 4.1% το 2015 και 4.5% το 2016. Η Ινδία θα αποτελέσει τη μοναδική αναδυόμενη οικονομία με ρυθμό επιτάχυνσης του ΑΕΠ σε 6.5% το 2015 και 6.8% το 2016, από 5.6% το 2014. Για την Κίνα εκτιμάται μείωση αύξησης του ΑΕΠ σε 7.3% το 2014 , 6.8% το 2015 και 6.5% το 2016.
Για την παγκόσμια ναυλαγορά, η δεύτερη βδομάδα του Δεκεμβρίου συναντά τον τομέα των bulkers να κινείται σε αποδυναμωμένα επίπεδα με το γενικό δείκτη να έχει μειωθεί κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1,000 μονάδων. Το φετινό κλείσιμο της φετινής χρονιάς προμηνύει ότι το ξεκίνημα του νέου έτους δε θα είναι ενθαρρυντικό για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ τα δεξαμενόπλοια διατηρούν θετικές προσδοκίες μετά τις πρόσφατες απρόσμενες εξελίξεις στην πετρελαϊκή αγορά.
Στη ναυλαγορά των containers, οι καθυστερήσεις των ναυτιλιακών παικτών για νέα εφαρμογή των γενικών αυξήσεων των ναύλων συντηρούν τα εξασθενημένα επίπεδα στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη με το γενικό δείκτη Shanghai Container Freight Index να είναι κάτω από 1,000 μονάδες για δεύτερη συνεχόμενη βδομάδα.
Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο γενικός δείκτης Baltic Dry Index δε διαφοροποιεί την αρνητική εικόνα της περασμένης βδομάδας καθώς τώρα διακυμαίνεται κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1,000 μονάδων. Η κατηγορία του μεγέθους supramax είναι η μόνη που εμφανίζει ακόμα ικανοποιητική απόδοση σε επίπεδα άνω από $10,000/ημέρα αλλά δεν είναι αρκετή για να ωθήσει το δείκτη να παρουσιάσει υψηλότερα επίπεδα. Επιπλέον, το μικρότερο μέγεθος – handysize κατέγραψε άνοδο αυτή τη βδομάδα σε επίπεδα άνω από $7,000/ημέρα για πρώτη φορά μετά το τέλος του Οκτωβρίου. Στο τέλος του Οκτωβρίου είχαμε συναντήσει το γενικό δείκτη κάτω από το όριο των 1,000 μονάδων, ενώ στη διάρκεια του Δεκεμβρίου του 2013 ξεπερνούσε τις 2,000 μονάδες.
Την τρέχουσα βδομάδα, τα επίπεδα ναυλαγοράς για τα πλοία capesizes διακυμαίνονται σεεπίπεδα λιγότερο από $10,000/ημέρα, όπως και στη διάρκεια του περασμένου Οκτωβρίου. Τα τωρινά επίπεδα δε μπορούν συγκριθούν με τα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2013 που ξεπερνούσαν τα $30,000/ημέρα .
Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 887 μονάδες, 95 μονάδες κάτω από το κλείσιμο τηςπροηγούμενης βδομάδας και 1450 μονάδες κάτω από αντίστοιχο κλείσιμο της ημέρας την περασμένη χρονιά.
Στη ναυλαγορά των crude tankers - πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομήAG/USG για τα πλοία very large crude carriers, διατηρεί επίπεδα άνω από WS30 για δυο συνεχόμενες βδομάδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περσινή χρονιά στη διάρκεια του Δεκεμβρίου η εικόνα της ναυλαγοράς των πλοίων VLCCs ήταν εξίσου θετική και εμφάνιζαν και ισχυρότερη απόδοση που ξεπερνούσε το όριο WS35. H πρόκληση είναι αν η σημερινή απόδοση μπορεί να διατηρηθεί και στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2015, καθώς πέρσι το ισχυρό κλείσιμο του 2013 δε μπόρεσε να διασφαλιστεί και τους επόμενους μήνες του νέου έτους.
Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index παραμένει κάτω από τις 1,000 μονάδες για δυο συνεχόμενες βδομάδες. Ο δείκτης σημείωσε κάθοδο 31 μονάδων την περασμένη βδομάδα και τερμάτισε στις 919 μονάδες, 3% κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας με 4% εβδομαδιαία πτώση στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη (51% πτώση από τις αρχές του Αυγούστου).
MARIA BERTZELETOU, Shipping Analyst GOLDEN DESTINY RESEARCH & VALUATIONS DEPARTMENT
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr