Το Συνέδριο είχε σκοπό να δώσει την ευκαιρία, σε Έλληνες και ξένους ειδήμονες της Ναυτιλίας, να εξετάσουν και αναλύσουν θέματα που σχετίζονται με την παρούσα και μελλοντική κατάσταση στο χώρο της διεθνούς βιομηχανίας, των θαλασσίων μεταφορών, υπό το καθεστώς των ραγδαίων πολιτικών, οικονομικών και τεχνολογικών εξελίξεων που παρατηρούνται σε παγκόσμια κλίμακα.
Το Συνέδριο διοργανώθηκε από το Ίδρυμα «Μαρία Τσάκος» – Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Έρευνας και Παράδοσης, σε συνεργασία με την Capital Link.
Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος», Ευθύμιος Η. Μητρόπουλος αιτιολόγησε την οργάνωση του Συνεδρίου σαν μία ευκαιρία για την ανάλυση και εξέταση των παρατηρούμενων εξελίξεων στη βιομηχανία των θαλασσίων μεταφορών υπό το καθεστώς των ραγδαίων οικονομικών, χρηματοπιστωτικών, γεωπολιτικών, τεχνολογικών και περιβαλλοντικών αλλαγών που βιώνει η διεθνής κοινότητα σε καθημερινή βάση.
Φιλοδοξία των οργανωτών ήταν να συμβάλουν σε μια καλύτερη κατανόηση των διαφόρων τάσεων και προκλήσεων που, στο σύνολό τους, διαμορφώνουν την ναυτιλία του σήμερα και έχουν την δυνατότητα να επηρεάσουν την ναυτιλία του αύριο.
Στις εισαγωγικές του ομιλίες, τόσο στην πρωινή όσο και στην απογευματινή συνεδρία, έδωσε έμφαση στην ανάγκη προσέλκυσης στο ναυτικό επάγγελμα και επαρκούς εκπαίδευσης στη συνέχεια υψηλού επιπέδου ναυτικών (χωρίς τους οποίους η ναυτιλία δεν μπορεί να λειτουργήσει), στην τεχνολογική υπεροχή των σύγχρονων πλοίων και, γενικώτερα, στην σπουδαιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει στην παγκόσμια οικονομία και το διεθνές εμπόριο η ναυτιλία.
Κατέληξε πλέκοντας το εγκώμιο των ομιλητών για την άρτια προπαρασκευή τους και την παρουσίαση ιδιαίτερα επιτυχημένων θεμάτων.
Το Συνέδριο τίμησαν μεταξύ άλλων, με την παρουσία και ομιλία τους, ο Υπουργός Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας κ. Νίκος Δένδιας και ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Ο Υπουργός κ. Νίκος Δένδιας ανέφερε «Η ελληνική οικονομία δείχνει ενθαρρυντικά σημάδια ανάκαμψης και ανάπτυξης χάρις στις θυσίες του ελληνικού λαού. Η ελληνική κυβέρνηση είναι πλήρως προσηλωμένη στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Η Ελλάδα μεταμορφώνεται από μια κλειστή, βασιζόμενη στην κατανάλωση, οικονομία, σε μια ανοιχτή σύγχρονη οικονομία προσανατολιζόμενη στις εξαγωγές και στις ξένες επενδύσεις. Μέσω της προώθησης σειράς κανονιστικών μεταρρυθμίσεων αντιμετωπίζονται προβλήματα όπως η γραφειοκρατία και η διευκόλυνση των επενδύσεων. Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας εφαρμόζει ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης που στοχεύει στην μεταμόρφωση της Ελλάδας σε ένα μοντέρνο, επιχειρηματικά φιλικό και φορολογικά προβλέψιμο οικονομικό περιβάλλον. Επεξεργαζόμαστε και αναπτύσσουμε μία σειρά από πρόσθετες ρεαλιστικές, στοχευμένες πρωτοβουλίες με μετρήσιμα αποτελέσματα, για να καταργήσουμε τα γραφειοκρατικά εμπόδια, να δοθεί ρευστότητα στην πραγματική οικονομία, να προσελκύσουμε ξένες επενδύσεις και να προωθήσουμε τις Ελληνικές εξαγωγές. Το νέο μοντέλο ανάπτυξης σημαίνει στην πράξη μια αλλαγή από την παραγωγή μη εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών , στην αύξηση της παραγωγής και της ανταγωνιστικότητας καθώς και στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας. Αυτή η ανάπτυξη σχετίζεται άμεσα με τις δυνατότητες που παρέχει η Ελλάδα σε βασικούς τομείς όπως η ναυτιλία. Σε περιόδους κρίσης, η ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα αποδεικνύεται ως ένας από τους σταθερούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Η δημιουργία ενός σύγχρονου ρυθμιστικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος για την ναυτιλία θα είναι μόνο προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας. Το συνέδριο του Ιδρύματος Μαρία Τσάκος στις 8 Οκτωβρίου ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία για όλους τους εμπλεκόμενους στον Ελληνικό Ναυτιλιακό τομέα να ανταλλάξουν απόψεις σε μελλοντικές προοπτικές και προκλήσεις».
Ο Υπουργός κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης δήλωσε «Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, έχει ως στόχο να ενδυναμώσει το Ελληνικό Νηολόγιο το οποίο σήμερα δεν είναι “σημαία ευκαιρίας”. Σε κάθε ευκαιρία και με κάθε τρόπο αναζητούμε τρόπους για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων κάτω από την Ελληνική σημαία. Αυτός είναι ο στόχος μας, καθώς κατέχουμε το κεφάλαιο της απέραντης εμπειρίας συσσωρευμένη στη χώρα μας από την Ελληνική αιώνια ναυτιλιακή επιτυχία, καθώς παρέχουμε ναυτιλιακές υπηρεσίες υψηλής ποιότητας εξαλείφοντας τα γραφειοκρατικά εμπόδια και καθώς συμμετέχουμε ως αντιπρόσωποι σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς παγκοσμίως. Αυτός είναι ο βασικός στόχος μας καθώς το κεντρικό στοιχείο της πολιτικής μας είναι να εγγυηθούμε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας και των ελλήνων ναυτικών. Για εμάς η ναυτιλία έχει έναν θεμελιώδη ρόλο και την απαραίτητη δυναμική για ακόμα μεγαλύτερη πρόοδο στο μέλλον για την διαμόρφωση του νέου “Εθνικού Μοντέλου Ανάπτυξης” της χώρας μας».
Συμπεράσματα και προτάσεις από τους P. Lamy & Ευθύμιο Μητρόπουλο
Το κύριο συμπέρασμα της ημέρας από τον κ. P. Lamy συνοψίζεται ως εξής: «H αναζήτηση της ισορροπίας ανάμεσα στις θαυμάσιες ευκαιρίες και στο πραγματικό ρίσκο απαιτεί συνολική δράση της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε πολλά μέτωπα. Μια από τις προτεραιότητες, κατά την άποψη μου, θα μπορούσε να είναι η ενασχόληση με την κοινωνία των πολιτών και την κοινή γνώμη που, όλο και περισσότερο απασχολούνται με ηθικές αξίες, ώστε να διαμορφώσουν μια ακόμα πιο φιλική εικόνα. Η διαφάνεια σ’ όλη την "αλυσίδα δράσεων αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο προς αυτόν τον σκοπό».
Από τη μεριά του ο κ. Ε. Μητρόπουλος επεσήμανε τα εξής: "Η Απογευματινή Συνεδρία ασχολήθηκε κυρίως με τεχνολογικά και περιβαλλοντολογικά θέματα. [...] Το Συνέδριο ασχολήθηκε με ένα ευρύ φάσμα θεμάτων όπως:
- Ο αντίκτυπος των τεχνολογικών εξελίξεων στη ναυτιλία
- Η τάση για ενεργειακή απόδοση και η επίδρασή της στα πλοία
- Ενημέρωση για τους ισχύοντες κανονισμούς καθώς και αναφορά στις εξελίξεις των προσπαθειών της ναυτιλιακής κοινότητας για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και,
- Οι πρόσφατες εξελίξεις σχετικά με τους ωκεανούς, την ναυτιλία (κυρίως το άνοιγμα της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας και του βορειοδυτικού περάσματος), τα λιμάνια και τους σταθμούς ανοιχτής θαλάσσης και το περιβάλλον.
Το Συνέδριο καταδίκασε κάποιες πρόσφατες αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που πραγματοποιήθηκαν σε ορισμένα μέρη του κόσμου, διά των οποίων τα δεξαμενόπλοια θεωρήθηκαν αποκλειστικά υπεύθυνα για ζημιές σε τερματικούς σταθμούς πετρελαίου".
Βρείτε εδώ περισσότερο υλικό για τους ομιλητές αλλά και εκτενές φωτογραφικό υλικό από το Συνέδριο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr