Ο επικεφαλής του ΔΝΤ για την Ευρώπη, Reza Moghadam, επισήμανε πως η ανάκαμψη της Ευρωζώνης εκτός από αδύναμη είναι και άνισα κατανεμημένη, ο πληθωρισμός βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα και οι χρηματοπιστωτικές αγορές παραμένουν κατακερματισμένες, έχοντας σαν αποτέλεσμα τη μεγάλη δυσκολία στην μείωση του χρέους και της ανεργίας και τους κινδύνους για την ανάπτυξη να γέρνουν προς την αρνητική πλευρά. Στη συνέχεια, πρότεινε μία μεγάλης κλίμακας αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ η οποία θα ενίσχυε τον πληθωρισμό και θα τόνωνε την ζήτηση για τραπεζικά δάνεια και επισήμανε την ανάγκη για την ολοκλήρωση της τραπεζικής ενοποίησης. Αμέσως μετά, η ChristineLagarde, προειδοποίησε για τον κίνδυνο παγίωσης του προβλήματος της υψηλής ανεργίας στην Ευρώπη και τόνισε ότι η ΕΚΤ πρέπει να συνεχίσει την υποστηρικτική της πολιτική, έως ότου ανακάμψει πλήρως η ζήτηση στην Ευρωζώνη.
Την ίδια στιγμή απογοήτευση επικρατεί στους αναλυτές μετά και τα μακροοικονομικά στοιχεία της Ευρωζώνης, καθώς μετά το ΔΝΤ και η Barclays υποβάθμισε την εκτίμηση της για την ευρωπαϊκή ανάπτυξη το 2ο τρίμηνο στο 0,2% από 0,4% προηγουμένως. Ο κύριος λόγος για την υποβάθμιση ήτανε η δημοσίευση των στοιχείων για τη βιομηχανική παραγωγή, η οποία υποχώρησε κατά -1,1% το Μάιο, καταγράφοντας χαμηλό σχεδόν 2 ετών. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι προβλέψεις της CapitalEconomics, η οποία προειδοποιεί πως τα πρόσφατα μακροοικονομικά στοιχεία καταδεικνύουν την έναρξη μίας περιόδου μακράς οικονομικής στασιμότητας.
Με αφορμή την αναταραχή που δημιούργησε στις αγορές η Πορτογαλική BancoEspiritoSanto, η οποία έχασε την προθεσμία για εξόφληση βραχυπρόθεσμου χρέους, η WSJσε πρόσφατο άρθρο της επισημαίνει πως η κρίση στην συγκεκριμένη τράπεζα δεν αποτελεί σοβαρή απειλή για την χρηματοπιστωτική σταθερότητα στην Πορτογαλία, πόσο μάλλον στην Ευρωζώνη. Εν αντιθέσει, τονίζει ότι αυτό που πρέπει να ανησυχεί τους επενδυτές είναι λιγότερο η Πορτογαλία και περισσότερο το γεγονός ότι η ανάπτυξη παραμένει στάσιμη σε κάποιες από τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η μεταποιητική δραστηριότητα συρρικνώθηκε τον Ιούνιο σε Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία, αλλά η πραγματική απογοήτευση πηγάζει από την αδυναμία ανάκαμψης στους ασθενείς της Ευρώπης, όπως η Γαλλία και η Ιταλία.
Τα ευχάριστα νέα όμως έρχονται από την Κίνα, καθώς το 2ο τρίμηνο του έτους η οικονομία της αναπτύχθηκε κατά 7,5% ενώ όλοι οι αναλυτές εκτιμούσαν μικρότερο ρυθμό ανάπτυξης, επιβεβαιώνοντας έτσι τις προσπάθειες της κυβέρνησης για σταθεροποίηση της οικονομίας σε αυτά τα επίπεδα με την υιοθέτηση αναπτυξιακών πολιτικών, όπως δαπάνες για σιδηροδρομικά έργα, κατασκευές κατοικιών και ενίσχυσης της ρευστότητας στην αγορά. Να αναφέρουμε, πως η βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε τον Ιούνιο κατά 9,2%, ο μεγαλύτερος ρυθμός αύξησης από τον Δεκέμβριο, ενώ οι Κινεζικές τράπεζες, οι οποίες χρησιμοποιούνται από την κυβέρνηση ως εργαλείο εφαρμογής πολιτικής, προχώρησαν τον Ιούνιο στη σύναψη νέων δανείων συνολικής αξίας 1,08 τρισ. Γουάν, σχεδόν 20% υψηλότερα από τις προσδοκίες της αγοράς. Η συνολική προσφορά χρήματος αυξήθηκε τον Ιούνιο κατά 14,7% σε ετήσια βάση, το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 10 μηνών.
Την Παρασκευή 18 Ιουλίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 732 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ομέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCIστις 1,235 μονάδες με $ 9,354 την ημέρα, BPIστις 586 μονάδες στα $ 4,681 την ημέρα, BSIστις 659 μονάδες στα $ 6,886 την ημέρα καιBHSI στις 372 μονάδες, στα $ 5,599 την ημέρα.
Η καθοδική πορεία του BDI συνεχίστηκε και την προηγούμενη εβδομάδα και αν συγκρίνουμε το κλείσιμο του δείκτη την Παρασκευή διαπιστώνουμε ότι βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με τα τέλη Αυγούστου του 2012 και συγκεκριμένα στις 28 Αυγούστου που το κλείσιμο του ήτανε στις 724 μονάδες. Παρομοίως, αν συγκρίνουμε τα σημερινά επίπεδα με την ίδια ημερομηνία του 2012 και 2013, όπου οι τιμές του BDI ήτανε στις 1,074 και 1,117 αντίστοιχα, θα δούμε ότι ο δείκτης σήμερα είναι μειωμένος κατά 31,85% με την ίδια ημερομηνία του 2012 και 34,47% με αυτή του 2013. Η ειδοποιός διαφορά όμως μεταξύ αυτών των 2 χρόνων δηλαδή του 2012 και 2013 είναι ότι ο BDI μετά τον Ιούλιο του 2012 συνέχισε να κινείται σε χαμηλά επίπεδα, επί το πλείστον κάτω των 1,000 μονάδων για περίπου ένα χρόνο. Αντίθετα από τον Ιούλιο του 2013 και μέχρι τα τέλη Μαρτίου του 2014 ο δείκτης είχε ανοδική πορεία σπάζοντας το φράγμα των 2,000 μονάδων και στα μέσα του 2013 έφτασε στο υψηλότερο σημείο των 2,330 μονάδων. Η ερώτηση λοιπόν που γεννάται είναι ποια πορεία θα ακολουθήσει ο BDI από εδώ και πέρα, την πτωτική του 2012 ή την ανοδική του 2013; Να υπενθυμίσουμε πάντως, χωρίς να υπονοούμαι το οτιδήποτε, ότι το ιστορικό χαμηλό του BDI έγινε στις 3 Φεβρουαρίου του 2012 όπου ο δείκτης έκλεισε στις 647 μονάδες!!!
Παρά το γεγονός ότι ο δείκτης βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, το αγοραστικό ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα πλοία παραμένει αρκετά υψηλό καθώς οι τιμές των πλοίων σε γενικές γραμμές το τελευταίο διάστημα έχουν αρχίσει και διορθώνουν, αλλά μπορούμε να πούμε ότι σε αρκετές περιπτώσεις τα επίπεδα των τιμών που ζητούν οι «υποψήφιοι» πωλητές, ενώ συγκριτικά με τους προηγούμενους μήνες είναι σε χαμηλότερα επίπεδα, από την άλλη δεν συμβαδίζουν απόλυτα με τα τρέχοντα επίπεδα της ναυλαγοράς.
Στον τομέα των ναυπηγήσεων, το 1ο εξάμηνο του 2014, το σύνολο των παγκόσμιων παραγγελιών για όλους τους τύπους των πλοίων έφτασε τα 944 πλοία ή 61,8 εκατομμύρια τόνους DWT. Ανάγοντας τα στοιχεία αυτά σε ετήσια βάση οι παραγγελίες του 2014 παρουσιάζουν μία πτώση της τάξης του 27% συγκριτικά με το 2013. Σε χρηματική αξία, οι παραγγελίες του εξαμήνου έφτασαν τα $ 47,5 δισ., σηματοδοτώντας μείωση της τάξης του 19% από χρόνο σε χρόνο. Άξιο αναφοράς είναι πως κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για παραγγελίες πλοίων εκδηλώθηκε σε ChemicalTankers όπως και σε εξειδικευμένα Tankers, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία ο αριθμός των παραγγελιών έφτασε στα 61 πλοία, όταν για όλο το 2013 ο αριθμός των παραγγελιών για αυτούς τους τύπους πλοίων έκλεισε στα 84 πλοία. Αντιθέτως, στα MRs ο αριθμός των παραγγελιών τους πρώτους 6 μήνες φέτος έφτασε τα 33 πλοία, σημαντικότατα μειωμένος από το σύνολο των 232 παραγγελιών για όλο το 2013. Όσο αφορά τις ναυπηγικές χώρες, κατά το 1ο εξάμηνο η Κίνα έλαβε παραγγελίες για 31,8 εκ. DWT, αξίας $ 14,6 δισ., η Κορέα 17,20 εκ. DWT, αξίας $ 13,2 δισ. και η Ιαπωνία 9,1 εκ. DWT, αξίας $ 5,9 δις.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Handysize, το ‘SCARLETT’ 33.371 DWT (2009 – Shin Kochi Jyuko) αγοράστηκε από την Dalex περίπου στα $ 18,9 εκ. και το ‘GLOBALHORIZON’ 33.633 DWT (2010 – Shin Kurushima) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 19 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:.
✏ Στα Suezmax, το ‘HUELVASPIRIT’ 149.990 DWT (2001 – Daewoo) έκλεισε στα $ 18,75 εκ.
✏ Στα MR, το ‘SILVERLINING’ 46.013 DWT (2003 – Shin Kurushima), Pumproom type, πουλήθηκε στα υψηλά $ 13 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Στην προηγούμενη ανασκόπηση, με έκπληξη είδαμε την αγορά να κινείται ανοδικά τόσο από πλευράς τιμών όσο και από προσφοράς πλοίων με κύριο υπαίτιο την Ινδία και δευτερευόντως το Πακιστάν, γεγονός που αφήσαμε να εννοηθεί ως παράδοξο αυτή την χρονική στιγμή και περίοδο καθώς ιστορικά το 3ο τρίμηνο κάθε έτους ο τομέας των διαλύσεων εισέρχεται σε μία περίοδο διόρθωσης εξαιτίας των μουσώνων και του Ραμαζάνι. Τελικά αποδείχθηκε ότι η άνοδος που έλαβε χώρα ήταν καθαρά περιστασιακή και «σπεκουλαδόρικη» αφήνοντας έτσι έκθετους τους CashBuyers και ιδιαίτερα στην Ινδία.
Στην Ινδία, η πτωτική τάση των τιμών του σιδήρου σε συνδυασμό με την υποτίμηση της ρουπίας σε επίπεδα άνω των 60 προς το δολάριο οδήγησε και τις προσφερόμενες τιμές σε διορθωτική τάση παρουσιάζοντας μείωση της τάξης των $ 20 τον τόνο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα αρκετοί CashBuyers που προσέφεραν την προηγούμενη εβδομάδα σε υψηλά επίπεδα να αποσύρουν τις προσφορές τους και να μην προχωρήσουν σε νέες, έστω σε χαμηλότερες τιμές, αφήνοντας έτσι για άλλη μία φορά έκθετους τους πλοιοκτήτες, ενώ οι EndBuyers λόγω των αρνητικών αυτών εξελίξεων έχουν ουσιαστικά αποσυρθεί από την αγορά.
Το Μπαγκλαντές, συνεχίζει να απέχει από την αγορά καθώς είναι αντιμέτωπο με έντονες καιρικές βροχοπτώσεις αλλά και λόγω των επερχόμενων εορταστικών εκδηλώσεων του Eid, που είναι μια από τις μεγαλύτερες εορτές τους.
Το Πακιστάν, ουσιαστικά ήτανε ο μόνος ενεργός «παίκτης», καθώς εκμεταλλευόμενο τις αρνητικές εξελίξεις στην Ινδία και την απουσία του Μπαγκλαντές βγήκε στην αγορά με αρκετά ελκυστικές τιμές, υψηλότερες των ανταγωνιστών του και κατάφερε να κλείσει πλοία τα οποία υπό άλλες συνθήκες θα πήγαιναν προς Ινδία. Αν η επικρατούσα κατάσταση στις υπόλοιπες αγορές συνεχιστεί για λίγο ακόμη θα δούμε ακόμη περισσότερα πλοία και ιδιαίτερα VLCCs η γενικότερα πλοία μεγαλύτερου τονάζ, να προσπερνάνε την Ινδία και να πηγαίνουν προς το Πακιστάν.
Στη Κίνα, δεν έχει υπάρξει καμία ιδιαίτερη αλλαγή όλο αυτό το διάστημα και συνεχίζει να απασχολείται με τα πλοία των κρατικών εταιρειών, αλλά και να ήθελε να συμμετέχει στην αγορά, τα επίπεδα των τιμών που προσφέρει σε καμία περίπτωση δεν είναι ανταγωνιστικά με των υπολοίπων χωρών.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 562,983 DWT, εκ των οποίων περίπου το 89% (501,361 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 9% (49,040 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 2% (12,582 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 450 - $ 480 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 455 - $ 485 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 440 - $ 470 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 300 - $ 315 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
Πηγή: G. Moundreas & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr