Το τελευταίο διάστημα η συζήτηση στην Ευρωζώνη έχει επικεντρωθεί στην χαλάρωση του Συμφώνου Σταθερότητας, με την Γαλλία, η οποία τελικά δεν κατάφερε να γίνει το «αντίπαλο δέος» στην Γερμανία καθώς ο Hollande αποδείχτηκε κατώτερος των περιστάσεων, να βρίσκει σύμμαχο προς αυτή την κατεύθυνση τον Πρωθυπουργό της Ιταλίας, MateoRenzi, ο οποίος έντονα διατυπώνει τις θέσεις του για χαλάρωση της λιτότητας, αλλά και τις υπόλοιπες χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου. Την ίδια στιγμή, σε πρόσφατο άρθρο του Spiegel, με τίτλο «Ρουά στη Βασίλισσα Μέρκελ» γίνεται αναφορά στην προσπάθεια αποδυνάμωσης της Καγκελαρίου όχι μόνο από τους Ευρωπαίους εταίρους της, όπως προαναφέραμε, αλλά και από το συγκυβερνών κόμμα των σοσιαλδημοκρατών, το SPD το οποίο σε μεγάλο βαθμό ταυτίζεται με την Ιταλική και Γαλλική κυβέρνηση. Μάλιστα ο αντικαγκελάριος και Πρόεδρος του SPD, Sigmar Gabriel, σύμφωνα με το περιοδικό, έχει υποστηρίξει ότι βλέπει τον εαυτό του ως «μεσολαβητή» ανάμεσα στην Καγκελάριο και στις χώρες που έχουν κουραστεί από τη Γερμανική πολιτική της αυστηρής δημοσιονομικής πειθαρχίας. Όπως υποστηρίζει το Spiegel ήδη έχει ξεκινήσει μία αθόρυβη διαδικασία αποδόμησης της ισχύος της Merkel στην Ε.Ε, όπου η αρχή έγινε με την αποδοχή της του Junckerως νέου Προέδρου της Κομισιόν, ενός πολιτικού ο οποίος ποτέ δεν ήταν υποστηρικτής της δημοσιονομικής πειθαρχίας.
Άμεση βέβαια υπήρξε η αντίδραση των ισχυρών ανδρών της Γερμανίας, του Υπουργού Οικονομικών, Schaeuble και του διοικητή της Bundesbank, Jens Weidman, όπου απευθυνόμενοι ιδιαίτερα στην Γαλλία και την Ιταλία, διεμήνυσαν πως αντί να αποδυναμωθούν οι δημοσιονομικοί κανόνες για το κρατικό χρέος και τα ελλείμματα, θα πρέπει να ενισχυθούν και πως θα ήταν λάθος να ξεχάσουμε τα μαθήματα που πήραμε από την κρίση κρατικού χρέους.
Το μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΕΚΤ, E. Nowotny, για άλλη μία φορά επισήμανε τον κίνδυνο στην Ευρωζώνη από την αδύναμη ανάκαμψη, δηλώνοντας χαρακτηριστικά πως η μεγαλύτερη απειλή για την Ευρώπη είναι στο γεγονός πως το κόστος της πρόσφατης κρίσης δεν αποτυπώνεται μόνο σε δημοσιονομικό επίπεδο, αλλά και στον περιορισμένο ρυθμό ανάπτυξης. Όσον αφορά το ρόλο της Γερμανίας, εφιστά την προσοχή καθώς το Βερολίνο μετατρέπεται εξ’ ολοκλήρου σε μηχανή ανάπτυξης της Ευρώπης.
Η DeutscheBank, εκφράζοντας την ανησυχία της για την Παγκόσμια Οικονομία, προχώρησε σε καθοδική αναθεώρηση των εκτιμήσεων της για την Παγκόσμια ανάπτυξη για το 2014 στο 3,3% από 3,5%. Ομοίως υποβάθμισε τις εκτιμήσεις της για την ανάπτυξη των ΗΠΑ φέτος, στο 2,3% από 3,1%, μείωση όμως που μπορεί να αντισταθμιστεί από την βελτιωμένη οικονομία της Ιαπωνίας, όπου σύμφωνα με τα τελευταία αναθεωρημένα στοιχεία η οικονομία της αυξήθηκε με ετήσιο ρυθμό 6,7% κατά το 1ο τρίμηνο του έτους, γεγονός που οφείλεται από την αύξηση των κατανάλωσης πριν από την αύξηση του φόρου επί των πωλήσεων τον Απρίλιο. Στο ίδιο πτωτικό πλαίσιο για την ανάπτυξη στις ΗΠΑ κινήθηκε και το ΔΝΤ, μειώνοντας την ανάπτυξη στο 2% από 2,8% ενώ για το 2015 η πρόβλεψη παρέμεινε σταθερή στο 3%, με το Ταμείο να προτρέπει και να συμβουλεύει τις ΗΠΑ να αυξήσουν των κατώτατο μισθό, τις δαπάνες στις υποδομές και την προώθηση αλλαγών στο φορολογικό σύστημα.
Την Παρασκευή 27 Ιουνίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 831 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ομέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCIστις 1,773 μονάδες με $ 13,387 τηνημέρα, BPIστις 419 μονάδες στα $ 3,362 την ημέρα, BSIστις 678 μονάδες στα $ 7,093 την ημέρα καιBHSIστις 420 μονάδες, στα $ 6,276 την ημέρα.
Η αδύναμη και πτωτική πορεία του δείκτη συνεχίστηκε και την προηγούμενη εβδομάδα, χωρίς όμως να δημιουργεί πανικό στην ναυτιλιακή κοινότητα καθώς το ενδιαφέρον για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων αλλά και για αγορές μεταχειρισμένων πλοίων να συνεχίζει να παραμένει σε υψηλά επίπεδα, παρά το γεγονός, ιδιαίτερα για τα μεταχειρισμένα πλοία, ότι οι τιμές τους δεν έχουν διορθώσει σε αντιστοιχία με την πτωτική πορεία των ναύλων το τελευταίο δίμηνο.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου και την Unctad, τους πρώτους μήνες του έτους το διεθνές εμπόριο αναπτύχθηκε μόλις 2,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ η αξία του Παγκόσμιου Εμπορίου, σε δολάρια, αυξήθηκε ακόμη πιο αργά, με άνοδο μόλις 1,5% σε σχέση με πέρυσι. Ο ΟΟΣΑ τον περασμένο μήνα είχε προειδοποιήσει ότι οι εξαγωγές από τις οικονομίες των G 7 και των BRIC, υποχώρησαν συνολικά 2,6% το πρώτο τρίμηνο του έτους, συγκριτικά με το τελευταίο τρίμηνο του 2013.
Στην τελευταία της τριμηνιαία έκθεση η Platou αναφέρει πως σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, η προσφορά των πλοίων δεν αποτελεί κίνδυνο για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς εκτιμά πως η αύξηση του στόλου δεν θα υπερβεί το 5%. Εν αντιθέσει, εκτιμά πως η πτώση των ημερησίων εσόδων των πλοίων οφείλεται σε μία προσωρινή μείωση της ζήτησης (Demand) λόγω της λογικής του “Destocking” σε αρκετά εμπορεύματα και το οποίο έχει επηρεάσει αρνητικά την αγορά. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Κίνας όπου κατά τη διάρκεια του προηγούμενου φθινόπωρου και χειμώνα είχε χτίσει ιδιαίτερα υψηλά αποθέματα, όπως για παράδειγμα Iron Ore, τα οποία και χρησιμοποιεί τώρα έχοντας σαν αποτέλεσμα την μείωση των εισαγωγών. Σύμφωνα με τον οίκο, είναι θέμα χρόνου πριν τα αποθέματα αρχίσουν να μειώνονται και ανοίξουν και πάλι οι εισαγωγές ενώ εκφράζει την πεποίθηση πως τα θεμελιώδη μεγέθη θα βελτιωθούν σημαντικά το 2ο εξάμηνο του έτους επηρεάζοντας θετικά τα έσοδα των πλοίων και τις μετοχές των εισηγμένων εταιρειών.
Συνεχίζοντας την αναφορά που κάναμε την προηγούμενη εβδομάδα στο συνέδριο της CapitalLink που έλαβε χώρα στην Αθήνα, οι CEO των εταιρειών, Goldenport, Mr. John Dragnis, της HellenicCarriers, Mrs. Fotini Karamanlis, της Seanergy, Mr. Stamatis Tsantanis και της GlobusMaritime, Mr. George Karageorgiou, εξέφρασαν την ίδια άποψη με αυτή της Platou, άποψη την οποία στηρίζουμε και εμείς όλο αυτό το διάστημα που η αγορά έχει παρουσιάσει αρνητική πορεία. Έγιναν συγκεκριμένες αναφορές σε γεγονότα τα οποία επηρέασαν αρνητικά την αγορά των ναύλων και τα οποία έχουμε επισημάνει στο παρελθόν στις εβδομαδιαίες μας ανασκοπήσεις, όπως την αύξηση των παραδόσεων των πλοίων που παραδοσιακά είναι αυξημένη το 1ο τρίμηνο κάθε χρόνου, την απαγόρευση των εξαγωγών από την Ινδονησία με αποτέλεσμα την πτώση κατά 80% των συνολικών εξαγωγών, εδώ να προσθέσουμε και την αύξηση της φορολογίας στις εξαγωγές από την Ινδία, αλλά και την υπέρ-προσφορά των πλοίων προς ναύλωση από SouthAmerica καθώς πολλοί πλοιοκτήτες ανέμεναν να υπάρχει αύξηση του εμπορίου και είχαν τοποθετήσει τα πλοία τους στην περιοχή. Κοινή συμφωνία υπήρξε από όλους ότι το 1ο τρίμηνο του έτους ήταν χειρότερο από το τελευταίο τρίμηνο του 2013, αλλά αν το συγκρίνουμε με το αντίστοιχο 1ο τρίμηνο του 2013 φέτος η αγορά ήταν καλύτερη και τα καλύτερα είναι μπροστά μας στο 2ο εξάμηνο του έτους.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes, το ‘BLUEMANASLU’ 179.276 DWT (2011 – Hyundai H.I) πουλήθηκε στην Pantheon στα $ 52 εκ.
✏ Στα Panamax, το ‘THEMIS P’ 70.165 DWT (1994 – Sumitomo) πουλήθηκε στα $ 5,75 εκ. και το`
‘FIRSTENDEAVOUR’ 69.111 DWT (1994 – Sumitomo) πουλήθηκε στα $ 5,7 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘BUMBI’ 29.870 DWT (2004 – Shikoku Dock) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 13,2 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Products, το ‘CHEMTRANSJAKOBI’ 43.716 DWT (1999 – Dalian) κλείστηκε στα $ 8,5 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Σε εποχική διόρθωση έχει εισέλθει ο τομέας των διαλύσεων με την ζήτηση για πλοία να παραμένει περιορισμένη καθώς εκτός από τους μουσώνες έχει ξεκινήσει και η θρησκευτική εορτή, το Ραμαζάνι, όπου κυρίως επηρεάζει το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές, ενώ οι EndBuyers είναι σε κατάσταση αναμονής και παραμένουν επιφυλακτικοί στο να προσφέρουν, καθώς προσδοκούν ότι οι τιμές στο επόμενο διάστημα θα υποστούν και περαιτέρω διόρθωση. Όπως εκτιμάται η αγορά θα συνεχίσει να κινείται σε νωχελικά επίπεδα το επόμενο διάστημα και όλοι αναμένουν να περάσει αυτή η περίοδος ώστε να εισέλθουμε στο τελευταίο τρίμηνο του έτους όπου παραδοσιακά την περίοδο αυτή ο τομέας των διαλύσεων παρουσιάζει ανοδικές τάσεις.
Η Ινδία, ενδεχομένως να είναι η μόνη αγορά που θα δείξει κάποια σημάδια δραστηριοποίησης αυτή τη περίοδο καθώς το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές απέχουν λόγω Ραμαζάνι αλλά και γιατί οι τιμές που προσφέρει είναι οι πιο ανταγωνιστικές, αλλά από την άλλη, το γεγονός ότι η ρουπία προσπαθεί να σταθεροποιηθεί στα επίπεδα των 60 προς το δολάριο ενώ ταυτόχρονα οι τιμές του σιδήρου αντιμετωπίζουν διακυμάνσεις από μέρα σε μέρα δημιουργεί ένα κλίμα επιφυλακτικότητας στους αγοραστές.
Στο Μπαγκλαντές, η έναρξη του Ραμαζάνι, συνέπεσε με το μειωμένο ενδιαφέρον για αγορές που ήδη προϋπήρχε και τουλάχιστον για τον επόμενο μήνα δεν φαίνεται ότι θα υπάρξει ιδιαίτερη δραστηριότητα καθώς και οι τιμές που προσφέρει δεν βρίσκονται σε ανταγωνιστικά επίπεδα.
Στο Πακιστάν, η υπόνοια που υπήρχε ότι πριν το Ραμαζάνι θα επιδοθεί σε αγορές τελικά δεν έλαβε σάρκα και οστά και οι τιμές που προσέφερε έφτασαν να βρίσκονται σε επίπεδα χαμηλότερα των ανταγωνιστών του χάνοντας έτσι και τις όποιες ευκαιρίες παρουσιάστηκαν.
Στη Κίνα, η γνωστή ιστορία των επιδοτήσεων καλά κρατεί, απασχολώντας τα διαλυτήρια με κρατικό τονάζ, αλλά εκτιμάται πως η πτώση των τιμών από τις ανταγωνίστριες αγορές κατά κάποιο τρόπο τους «επιβάλει» να μπουν και πάλι στο «παιχνίδι», νωρίτερα από το αναμενόμενο.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 172,162 DWT, εκ των οποίων περίπου το 83% (143,353 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 7% (11,289 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 10% (17,520 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 455 - $ 485 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 450 - $ 480 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 450 - $ 480 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 310 - $ 325 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name |
| Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks |
|
BLUE MANASLU | 179,276 2011 Hyundai H.I | MAN-B&W | - | - - | Pantheon | Golden Bridge | 52 |
THEMIS P | 70,165 1994 Sumitomo | Sulzer | - | 10/2014 10/2014 | Chinese | - | 5,75 |
FIRST ENDEAVOUR | 69,111 1994 Koyo Dock K.K | Sulzer | - | - - | Chinese | Excel Maritime | 5,7 |
BUMBI | 29,870 2004 Shikoku Dock | MAN-B&W | 4x30,5 | - 02/2016 | Greek | Lauritzen Bulkers |
|
TANKERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name |
| Main Engine | Tanks | S/S D/D | Buyer | Seller-Remarks |
|
CHEMTRANS JAKOBI | 43,716 1999 Dalian Shipyard | MAN-B&W | 9 | 12/2014 12/2014 | - | Chemikalien | 8,5 |
πηγή: G. Moundreas & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr