Σε πρόσφατη δήλωση του ο επικεφαλής του Eurogroup, επισήμανε πως η Ευρωζώνη εξακολουθεί να είναι αντιμέτωπη με σημαντικό χρέος των νοικοκυριών και των κυβερνήσεων, γεγονός που επιτάσσει τη λήψη μέτρων υπέρ της ανάπτυξης, χωρίς όμως να τα συγκεκριμενοποιεί, ενώ αναφορικά με την προσεχή δράση της ΕΚΤ με στόχο την τόνωση της ανάπτυξης, δήλωσε πως πιστεύει στην ανεξαρτησία της. Πριν καλά - καλά στεγνώσει το μελάνι της δήλωσης αυτής, σε νέα του δήλωση επεσήμανε ότι η ανάπτυξη στην Ευρώπη δεν πρέπει να βασιστεί στη φθηνή πίστωση, στέλνοντας ουσιαστικά μήνυμα στην ΕΚΤ να μη προχωρήσει στη μείωση των επιτοκίων και την ανακοίνωση ενός νέου γύρου φθηνής ρευστότητας μέσω των LTRO’s, άποψη που είναι απόλυτα σύμφωνη με αυτή του Schaeuble.
Αντίθετα με τις απόψεις της «ηγεσίας» της Ευρωζώνης, όλος ο υπόλοιπος κόσμος συνεχίζει και προειδοποιεί για τον κίνδυνο του αποπληθωρισμού και πρόσφατα ο κεντρικός τραπεζίτης της Αυστρίας άφησε να εννοηθεί ότι η ΕΚΤ πρέπει να κάνει «κάτι» προς αντιμετώπιση του προβλήματος, ενώ ο νομπελίστας οικονομολόγος PaulKrugman για άλλη μία φορά κάνει έκκληση προς τον Draghi να αναλάβει δράση μέσω της ΕΚΤ για να καταπολεμήσει τον κίνδυνο του αποπληθωρισμού λέγοντας πως αν είναι κανείς διατεθειμένος να κάνει κάτι μόνο όταν είναι αντιμέτωπος με ένα αποπληθωριστικό σπιράλ τύπου 1993, το πρόβλημα είναι πως αυτό μπορεί να μην εμφανιστεί ποτέ και θα βρεθεί να μείνει άπραγος με μία οικονομία χωρίς ανάπτυξη, επειδή ο πληθωρισμός είναι χαμηλός.
Στον απόηχο αυτών των δηλώσεων, η ΕΚΤ προχώρησε στην «τολμηρή» κίνηση της μείωσης των επιτοκίων δανεισμού και καταθέσεων με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας, αλλά η κίνηση αυτή αν και από άποψη οικονομικής θεωρίας είναι σωστή, στην πραγματικότητα της Ευρωζώνης φαντάζει σαν να κυνηγάς έναν ελέφαντα με σφεντόνα!!!
Η Αμερικανική οικονομία συρρικνώθηκε με ρυθμό 1% το 1ο τρίμηνο σύμφωνα με την αναθεώρηση της αρχικής εκτίμησης για ανάπτυξη 0,1% αλλά με τους περισσότερους αναλυτές να θεωρούν ότι η πρώτη συρρίκνωση του ΑΕΠ εδώ και 3 χρόνια είναι προσωρινή και πως το 2ο τρίμηνο η ανάπτυξη θα είναι κοντά στο 4%. Σύμφωνα με τους αναλυτές, πρόκειται για προσωρινούς παράγοντες που σχετίζονται με τον καιρό και συνεπώς δεν θα έχουν διάρκεια. Οι οικονομολόγοι εκτιμούν ότι ο βαρύς χειμώνας αφαίρεσε 1,5% από το ΑΕΠ το 1ο τρίμηνο και εκτιμούν πως η οικονομία θα επανέλθει σε θετικούς ρυθμούς καθώς τα στοιχεία για την απασχόληση είναι θετικά αφού σύμφωνα με το Υπουργείο Εργασίας ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων για τις νέες αιτήσεις για καταβολή επιδόματος ανεργίας μειώθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο του 2007.
Στην Κίνα, αισιοδοξία για την πορεία της οικονομίας δημιουργούν τα τελευταία στοιχεία για τον κλάδο μεταποίησης. Ο PMIμεταποίησης τον Μάιο έκλεισε σε υψηλό 5 μηνών, στις 50,8 μονάδες από 50,4 τον Απρίλιο, εξέλιξη που οδηγεί πολλούς αναλυτές στο συμπέρασμα ότι τα αναπτυξιακά μέτρα αρχίζουν και έχουν αποτέλεσμα. Η κυβέρνηση συνεχίζει και προβλέπει ότι η οικονομία θα αναπτυχθεί με 7,5% το 2014 ενώ αναλυτές σε δημοσκόπηση του Reuters τοποθετούν την ανάπτυξη στο 7,3%.
Την Παρασκευή 06 Ιουνίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 989 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCIστις 1,793 μονάδες με $ 14,480 την ημέρα, BPIστις 727 μονάδες στα $ 5,838 την ημέρα, BSIστις 802 μονάδες στα $ 8,389 την ημέρα και BHSIστις 481 μονάδες στα $ 7,135 την ημέρα.
Την ίδια ημερομηνία το 2013, ο δείκτης βρισκότανε στις 806 μονάδες, δηλαδή 183 μονάδες χαμηλότερα από τα σημερινά επίπεδα, αλλά σε επίπεδα επιμέρους δεικτών μόνο ο δείκτης των Capes BCI είναι σήμερα σε υψηλότερα επίπεδα. Συγκεκριμένα, ακριβώς πριν ένα χρόνο ο BCI είχε κλείσει χαμηλότερα κατά 449 μονάδες, στις 1,344 ο BPI είχε κλείσει υψηλότερα κατά 37 μονάδες, στις 764 ο BSI υψηλότερα κατά 83 μονάδες, στις 885 και ο BHSI υψηλότερα κατά 40 μονάδες, στις 521.
Το ενδιαφέρον όμως στοιχείο στην πορεία του BDI το 2013 είναι ότι μετά την 6η Ιουνίου όπου είχε κλείσει στις 806 μονάδες, άρχισε να εμφανίζει ανοδικές τάσεις ξεπερνώντας τις 1,000 μονάδες για όλο το διάστημα του Ιουλίου και του Αυγούστου - παρά το γεγονός ότι τον Αύγουστο η αγορά συνήθως έχει τάσεις πτωτικής διόρθωσης - για να ξεκινήσει ένα ανοδικό ράλι από τις αρχές Σεπτεμβρίου, όπου ο δείκτης σε αρκετές περιπτώσεις κινήθηκε πάνω από τα επίπεδα των 2,000 μονάδων και μάλιστα προς το τέλος του Δεκεμβρίου του 2013 έφτασε και κοντά στις 2,500 μονάδες.
Σύμφωνα με μία άτυπη «έρευνα» βασιζόμενη σε συζητήσεις με στελέχη εταιρειών από όλους τους κλάδους της ναυτιλίας κατά τη διάρκεια των Ποσειδωνίων, τα οποία για άλλη μία φορά στέφθηκαν με απόλυτη επιτυχία, η γενικότερη πεποίθηση είναι πως η αγορά το 2ο εξάμηνο του 2014 θα δείξει σημάδια βελτίωσης λόγω της σταθεροποίησης - βελτίωσης που παρουσιάζει η Παγκόσμια οικονομία, την μείωση των παραδόσεων των πλοίων συγκριτικά με το 1ο εξάμηνο του χρόνου, την καλή πορεία του τομέα των διαλύσεων, αν και κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από τα επίπεδα ρεκόρ του 2013, αλλά και την εποχικότητα – κυκλικότητα όπου όπως προαναφέραμε το 2ο εξάμηνο κάθε χρόνου παρουσιάζει αυξημένη δυναμική συγκριτικά με το 1ο.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία για τις εξαγωγές των Grains από την Ουκρανία και την Ρωσία, καθώς παρά την ένταση που επικρατεί, οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι οι εξαγωγές όχι μόνο δεν θα επηρεαστούν αλλά θα παρουσιάσουν και αύξηση λόγω της ιδιαίτερα καλής παραγωγικής περιόδου η οποία συμπίεσε τις τιμές. Η πτώση αυτή των τιμών σε συνδυασμό με την καλή ποιότητα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των εισαγωγών από τις χώρες της Ασίας αντικαθιστώντας έτσι τις εισαγωγές από τις ΗΠΑ και την Ινδία όπου παραδοσιακά είναι οι κυρίαρχοι στην αγορά. Συγκεκριμένα, ο ένας τόνος Grains από την Ουκρανία η την Ρωσία (C&F) για την Ινδονησία κοστίζει $ 290 - $ 295 όταν η ίδια ποιότητα Grains από τις ΗΠΑ η την Αυστραλία κοστίζει $ 310 - $ 320 και από την Ινδία $ 305 ο τόνος. Παράλληλα, σύμφωνα με αγοραστές και αναλυτές, η ένταση που επικρατεί στην περιοχή όχι μόνο δεν επηρεάζει τις εξαγωγές, αλλά βοηθάει στο να γίνονται ακόμη με πιο γρήγορους ρυθμούς υπό το φόβο αύξησης της έντασης στο μέλλον.
Την ίδια στιγμή με την εκλογή του νέου Πρωθυπουργού στην Ινδία του Narenda Modi, οι Κινέζοι εισαγωγείς IronOreαναμένουν να δουν αν θα υπάρξει μεταβολή στην πολιτική της Ινδίας, όπου από τον Δεκέμβριο του 2011 έχει υποβάλει 30% εξαγωγικό φόρο το οποίο είχε σαν αποτέλεσμα οι εξαγωγές της Ινδίας από 100 εκ. τόνους να πέσουν στους 14 εκ. τόνους το 2013. Σύμφωνα με τοπικούς παράγοντες στην καλύτερη περίπτωση οι εξαγωγές προς την Κίνα δεν θα ξεπεράσουν τους 30 εκ. τόνους καθώς το IronOre είναι Εθνικό προϊόν και θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη εντός της Ινδίας. Να σημειώσουμε πως η Ινδία ήταν ο 3ος μεγαλύτερος προμηθευτής της Κίνας σε IronOre.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Supramax, το ‘FATHERNEPTUNE’ 55.700 DWT (2009 – Mitsui S.B) πουλήθηκε περίπου στα $ 25,5 εκ.
✏ Στα Handysizes, το ‘BULK PROVIDENCE’ 30.193.700 DWT (2007 – Hindustan) αγοράστηκε από την Load Line Marine S.A στα $ 15,6 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Suezmax, τα ‘ENERGYSKIER’ και το ‘ENERGYSPRINTER’ 159,089 DWT (2005 – Hyundai H.I) αγοράστηκαν από την Nordic American Tankers στα $ 36,5 εκ. το κάθε ένα.
✏ Στα Chemicals, το ‘Malpensa’ 17,527 DWT (2009 – Samho Tongyoung) αγοράστηκε από την Norbulk Shipping στα $ 13.7 εκ., το ‘MARILENA’ 12.948 DWT (2009 – STX) πουλήθηκε στα $ 13 εκ. και τα ‘ROYALAQUA’, ‘ROYALCRYSTAL’ και ‘ROYALEMERALD’ 13,019 DWT (2008/2007/ 2006 – 21c S.B) πουλήθηκαν enbloc στα $ 39 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Ο συνδυασμός των Ποσειδωνίων με τις αργίες της Κίνας για τον εορτασμό του DragonBoat έβαλε ένα φρένο στον τομέα των διαλύσεων, τόσο σε αριθμό πλοίων που κλείστηκαν όσο και στις προσφερόμενες τιμές οι οποίες οφείλουμε να επισημάνουμε ότι συνεχίζουν να βρίσκονται σε αρκετά υψηλά επίπεδα και ιδιαίτερα της Ινδίας. Απέχοντας μόνο ένα βήμα από την περίοδο των μουσώνων, όπου η δραστηριότητα όπως πάντα θα παρουσιάσει σημαντικότατη μείωση, πολλοί εικάζουν ότι οι τρέχουσες τιμές να είναι και υψηλότερες τιμές του έτους καθώς μετά θα υπάρξουν πτωτικές τάσεις, γεγονός όμως που θα εξαρτηθεί και από την πορεία των ναύλων.
Στην Ινδία, η ευφορία από την εκλογή του νέου Πρωθυπουργού, Narenda Modi, αρχίζει και περνάει σιγά –σιγά και η ρουπία επανήλθε στα επίπεδα των 60 ρουπίων προς το δολάριο ενώ οι τιμές του σιδήρου παρουσίασαν πτώση μέχρι και $ 20 τον τόνο αναγκάζοντας έτσι τους EndBuyers να κρατήσουν μία στάση αναμονής. Ο κίνδυνος των επαναδιαπραγματεύσεων για τους πλοιοκτήτες είναι πάλι ορατός καθώς οι CashBuyers δυσκολεύονται να πουλήσουν τις ‘AsIs” αγορές τους, αγορές που είχαν πραγματοποιήσει πριν την πτώση των τιμών του σιδήρου.
Στο Μπαγκλαντές, ο νέος προϋπολογισμός τελικά επέβαλε δασμούς στα εισαγόμενα πλοία και στις τιμές του σιδήρου από διαλύσεις κατά $ 5 τον τόνο όπως και στα Bunkers κατά $ 30 τον τόνο. Οι επιβαρύνσεις αυτές όμως εξισορροπήθηκαν από την μείωση του VAT (ΦΠΑ) στα διαλυτήρια, με το τελικό αποτέλεσμα να είναι ουσιαστικά ουδέτερο και να μην επηρεάζει την αγοραστική διάθεση των EndBuyers.
Στο Πακιστάν, οι προσφερόμενες τιμές διόρθωσαν κατά $ 15 - $20 τον τόνο για να αντισταθμίσουν τις νέες επιβαρύνσεις από τον προϋπολογισμό και οι EndBuyers έχουν αρχίσει και επιδεικνύουν κάποιο αγοραστικό ενδιαφέρον αλλά όπως όλα προμηνύουν οι καλοκαιρινοί μήνες θα κινηθούν σε χαμηλότερα επίπεδα.
Στη Κίνα, το κίνητρο (Subsidy) που έχει δοθεί από την κυβέρνηση στις κρατικές εταιρείες, τόσο στα πλοία προς διάλυση και στις παραγγελίες νεότευκτων, έχει κρατήσει απασχολημένα τα διαλυτήρια χωρίς να υπάρχει η ανάγκη να ανταγωνιστούν στην διεθνή αγορά. Το μέτρο αυτό θα ισχύσει μέχρι το 2015 και εικάζεται ότι δεν θα υπάρξει παράταση, ιδιαίτερα μετά την μεγάλη αύξηση των παραγγελιών από την COSCO, ChinaShipping και AMCL, που το εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρο.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων των τελευταίων 2 εβομάδων ήτανε 1,585,384 DWT, εκ των οποίων περίπου το 22% (354,182 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 60% (954,108 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 18% (277,094 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 475 - $ 500 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 445 - $ 475 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 450 - $ 480 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 310 - $ 325 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name |
| Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks |
|
FATHER NEPTUNE | 55,700 2009 Mitsui S.B | MAN-B&W | 4x30 | S/S passed earlier this year | Undisclosed | Japanese |
|
BULK PROVIDENCE | 30,193 2007 Hindustan | MAN-B&W | 4x30 | 05/2017 07/2015 | Load Line Marine S.A | SEAMAR | 15,6 |
TANKERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name |
| Main Engine | Tanks | S/S D/D | Buyer | Seller-Remarks |
|
ENERGY SKIER | 159,089 2005 Hyundai H.I | B&W | 12 | - - | Nordic American Tankers | Enterprises Shipping & Trading | 36,5 per vessel |
ENERGY SPRINTER | |||||||
MALPENSA | 17,527 2009 Samho Tongyoung | MAN-B&W | 14 | - - | Norbulk Shipping | IMO II | 13,7 |
MARILENA | 12,948 2009 STX | MAN-B&W | 10 | - - | Far East | IMO II | 13 |
ROYAL AQUA | 13,019 2008 21c S.B | MAN-B&W | 12 | - - | Singapore | IMO II |
|
ROYAL CRYSTAL 7 | 13,019 2007 21c S.B | ||||||
ROYAL EMERALD | 13,019 2006 21c S.B |
Πηγή: G. Moundres & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr