Για την Αμερικάνικη οικονομία, ο προκαταρκτικός δείκτης HSBC Purchasing Managers Index δήλωσε ήπια υποχώρηση στις 55,5 μονάδες από 57,1 μονάδες τον Φεβρουάριο, που ήταν και το υψηλότερο των τελευταίων 4 ετών. Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου της χρονιάς, ο δείκτης ανά μέσο όρο παρέμεινε σε υψηλότερα επίπεδα από το τελευταίο τρίμηνο του 2013. (55,4 μονάδες από 53,8 μονάδες).
Για την ευρωζώνη, η ανάκαμψη κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος καθώς ο δείκτης διαμορφώθηκε στις 53,2 μονάδες από 53,6 το Φεβρουάριο, καταγράφοντας επέκταση για 9 συνεχόμενους μήνες. Έκπληξη για την ευρωζώνη αποτέλεσε η Γαλλική οικονομία με το δείκτη PMI να διαμορφώνεται στις 51,6 μονάδες, την υψηλότερη τιμή των τελευταίων 31 μηνών.
Για την Κίνα, ο δείκτης δεν παρουσίασε αύξηση όπως αναμενόταν το Μάρτιο παραμένοντας κάτω από 50 για τρεις συνεχόμενους μήνες. Συγκεριμένα, η μεταποιητική δραστηριότητα της Κίνας υποχώρησε σε χαμηλό 8 μηνών και διαμορφώθηκε στις 48,1 μονάδες από 48,5 μονάδες το Φεβρουάριο. Η οικονομική ανάπτυξη της Κίνας συνηθίζει να δηλώνει συρρίκνωση στη διάρκεια των δυο πρώτων μηνών από την εορταστική περίοδο του Κινέζικου Νέου Έτους, αλλά ανακτά δυνάμεις στη διάρκεια του Μαρτίου. Ωστόσο, οι πρώτες ενδείξεις από HSBC Markit Economics δεν παρουσιάζουν αναζωπύρωση της οικονομικής ανάπτυξης προδιαθέτοντας περαιτέρω ύφεση της αύξησης του ΑΕΠ από το τελευταίο τρίμηνο του 2013. (7.5% από 7.7%)
Η ανάρρωση των αναπτυγμένων οικονομιών επιβαιώνεται και από στοιχεία για την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου στη διάρκεια του Ιανουαρίου 2014. Στοιχεία από στατιστική υπηρεσία της Ολλανδίας – Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis (CPB) παρουσιάζουν αύξηση παγκόσμιου εμπορίου κατά 0.6% από το Δεκέμβριο, ύστερα από δυο συνεχόμενους μήνες ύφεσης. Η αύξηση φαίνεται να προέρχεται από δυναμική των
αναπτυγμένων οικονομιών και όχι των αναδυόμενων όπως προηγούμενες φορές.
Η συρρίκνωση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας φαίνεται να απειλεί πλέον σοβαρά τη μελλοντική αύξηση της ζήτησης της χωρητικότητας ενώ η ναυλαγορά των bulkers συνεχίζει να δείνει θετικά σημάδια. Η πτώση στη τιμή του σιδηρομεταλλεύματος σε περίπου $104, 22% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2013, είναι μια πρώτη ένδειξη για τη μείωση της εγχώριας ζήτησης. Ωστόσο, η πρόσφατη ανακοίνωση του σχεδίου για αύξηση αστικού
πληθυσμού μέχρι το 2020 θα τονώσει μελλοντικά τη δυναμική επιρροή της Κίνας. Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο γενικός δείκτης Baltic Dry Index περιστρέφεται γύρω από τις 1500 μονάδες κλείνοντας χθές στις 1412 μονάδες, 187 μονάδες κάτω από το κλείσιμο προηγούμενης βδομάδας. Ωστόσο, η απόδοση του δείκτη στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, περίπου 1370 μονάδες ανά μέσο όρο, είναι 72% άνω από το μέσο όρο του 2013 – 796 μονάδες. Τα επίπεδα της ναυλαγοράς στο μεγαλύτερο μέγεθος capesize είναι αυτά που καθοδηγούν την ανάκαμψη με τη ζήτηση της Κίνας για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος να παραμένει ενθαρρυντική.
Τα επίπεδα ναύλων – capesize μειώθηκαν αυτή τη βδομάδα σε λιγότερο από $20,000/ημέρα, αλλά παρουσιάζουν 319% ετήσια αύξηση (όταν διακυμαίνονταν κάτω από $5,000/ημέρα).
Στη ναυλαγορά των crude tankers - πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου, η ύφεση για τα πλοία μεγαλύτερου μεγέθους VLCC συνεχίζει με τα επίπεδα ναύλων στη διαδρομή AG-USC να μειώνονται κάτω από WS28 αλλά να παραμένουν σε σημαντικά υψηλότερα ετήσια επίπεδα. Στη διάρκεια του Μαρτίου 2013, τα επίπεδα ναύλων στη διαδρομή AG-USC ήταν κάτω από WS20.
Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index παραμένει κάτω από τις 1,000 μονάδες και σε συνεχόμενη ύφεση από το τέλος του Ιανουαρίου. Η σταδιακή ανάρρωση των αναπτυγμένων οικονομιών φαίνεται ότι δεν είναι ακόμα αρκετή για την απορρόφηση της διαθέσιμης προσφοράς χωρητικότητας.
Maria Bertzeletou, Shipping Analyst
Golden Destiny Research & Valuations Department
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr