Την ίδια στιγμή ο GeorgeSoros, επικρίνει έντονα την Γερμανία, τονίζοντας πως οι Γερμανοί και ο Schaeuble έκαναν μαντάρα τη διάσωση της Ελλάδας και αν δεν αλλάξει η πολιτική του Βερολίνου, το Ευρώ μπορεί να σωθεί μόνο αν η Γερμανία εγκαταλείψει τη νομισματική ένωση.
Παράλληλα η MorganStanley προειδοποιεί πως η Ευρωζώνη εμφανίζει επικίνδυνα σημάδια Ιαπωνοποίησης, δηλαδή αποπληθωρισμού, ο οποίος θα γίνει ορατός μόλις ξεκινήσει η πτώση του Ευρώ. Την ίδια άποψη συμμερίζεται και το IIF που θεωρεί ότι ο αποπληθωρισμός θα αποτελέσει εμπόδιο στη μείωση του χρέους και στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας καλώντας την να δράσει λαμβάνοντας υπόψη την μετριοπαθή ανάπτυξη, τον χαμηλό πληθωρισμό και ένα κατακερματισμένο τραπεζικό σύστημα.
Στην Ευρωζώνη, μείωση παρουσίασε ο σύνθετος PMI τον Φεβρουάριο, σε χαμηλό 2 μηνών, στις 52,7 μονάδες, ενώ πτώση παρουσίασε και η Βιομηχανική παραγωγή τον Δεκέμβριο κατά 0,7%. Σε αντίθετη κατεύθυνση κινούνται οι οικονομίες της Γερμανίας και της Γαλλίας καθώς σύμφωνα με τους δείκτες PMI του Φεβρουαρίου, η πρώτη δείχνει σημάδια ανάπτυξης ενώ η Γαλλία φαίνεται να επιστρέφει στην ύφεση. Στη Γερμανία ο συνολικός PMI αυξήθηκε στο 56,1 από 55,5 τον Ιανουάριο ενώ στη Γαλλία υποχώρησε στο 47,6 από 48,9 τον Ιανουάριο. Στην Ιταλία, οι βιομηχανικές παραγγελίες υποχώρησαν κατακόρυφα το Δεκέμβριο κατά 4,9% ενώ άλμα καταγράφηκε στα κόκκινα δάνεια κατά 24,6% το Δεκέμβριο από αύξηση 22,7% το Νοέμβριο. Αντίστοιχα σε νέο ιστορικό υψηλό τα επισφαλή δάνεια τον Δεκέμβριο στην Ισπανία φτάνοντας στο 13,6% των συνολικών δανείων ενώ σύμφωνα με την έκθεση του ΔΝΤ η Πορτογαλία συνεχίζει να αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις.
Στις ΗΠΑ, η έκθεση του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών, Conference Board, αναφέρει πως η οικονομία δείχνει σταθερές τάσεις ανάπτυξης με βελτίωση των θεμελιωδών οικονομικών συνθηκών. Ο PMI μεταποίησης τον Φεβρουάριο σκαρφάλωσε στα υψηλότερα επίπεδα 4 ετών στις 56,7 μονάδες ενώ μικρή υποχώρηση παρουσίασαν οι αιτήσεις για νέα επιδόματα ανεργίας.
Στην Κίνα, βάσει των προκαταρκτικών στοιχείων, ο PMI της HSBC για τον Φεβρουάριο υποχώρησε στο 48,3 από 49,5 τον Ιανουάριο. Αν και ορισμένοι αποδίδουν την πτώση σε εποχικούς παράγοντες, γεγονός είναι πως η οικονομική επιβράδυνση του τελευταίου 3μήνου του 2013 συνεχίζεται και το τρέχον 3μηνο ενισχύοντας την άποψη ότι η ανάπτυξη του ΑΕΠ φέτος θα είναι χαμηλότερη του 7,7% του προηγούμενου έτους. Πρόσφατα η Κεντρική Τράπεζα της Κίνας έριξε στο σύστημα $ 42 δισ. με στόχο τη μείωση των επιτοκίων και την αποφυγή πιστωτικής κρίσης. Το παζλ όμως που έχει να αντιμετωπίσει η Κίνα είναι πολύπλοκο καθώς από τη μια γίνεται τεράστια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το σκιώδες τραπεζικό σύστημα και να υπάρξει επιβράδυνση της πιστωτικής επέκτασης ενώ από την άλλη υπάρχει έντονος ο κίνδυνος πιστωτικής κρίσης καθώς μάλιστα η Κινεζική οικονομία επιβραδύνεται. Σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο του Bloomberg, η Κίνα είναι ο «Νούμερο 1» κίνδυνος για το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος της οικονομίας της στο ποσό των $ 8,2 τρισ. Η Κίνα αιμορραγεί λόγω του σκιώδες τραπεζικού συστήματος, που η κυβέρνηση θέλει να αντιμετωπίσει. Ο τραπεζικός τομέας επεκτάθηκε από τα $ 14 στα $ 15 τρισ. μόλις σε 5 χρόνια. Η CharleneChu, πρώην αξιωματούχος της Fitch αναφέρει πως η Κίνα σίγουρα θα αντιμετωπίσει πρόβλημα και ένα τυχόν ατύχημα θα καταστήσει την κατάρρευση της LehmanBrothers το 2008 ως μία απλή διόρθωση των αγορών!!!!
Την Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου, 2014, ο BDΙ έκλεισε στις 1,175 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCIστις 1,701 μονάδες με $ 10,144 την ημέρα, BPI1,244 μονάδες στα $ 10,000 την ημέρα, BSI1,098 μονάδες στα $ 11,476 την ημέρα και BHSI677 μονάδες στα $ 9,805 την ημέρα.
Στο παρελθόν έχουμε επισημάνει την βαρύτητα που έχουν οι εισαγωγές IronOre από την Κίνα το οποίο χρησιμοποιείται για την παραγωγή σιδήρου η οποία αντιπροσωπεύει το 50% της Παγκόσμιας παραγωγής σιδήρου. Το τελευταίο διάστημα όμως έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο όπου το IronOre χρησιμοποιείται από τους εμπόρους (Traders) και τους παραγωγούς σιδήρου (SteelMills) σαν εγγύηση (Collateral) προς τα τραπεζικά ιδρύματα ώστε να εξασφαλίσουν δανειοδοτήσεις. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των εισαγωγών IronOre πέρα από αυτές που είναι αναγκαίες για να καλύψουν τις ανάγκες της βιομηχανίας παραγωγής σιδήρου. Σύμφωνα με αναλυτές, οι έμποροι και οι παραγωγοί σιδήρου αντιμετωπίζουν το πρόβλημα ότι αν σταματήσουν να εισάγουν Iron Ore, λόγω της προβλεπόμενης επιβράδυνσης της οικονομίας της Κίνας, θα έρθουν αντιμέτωποι με τη μείωση της χρηματοδότησης από τις τράπεζες. Η ανωτέρω περιγραφόμενη κατάσταση είχε σαν αποτέλεσμα οι εισαγωγές IronOre τον Ιανουάριο να φτάσουν σε επίπεδα ρεκόρ, στους 86,8 εκ. τόνους από το προηγούμενο υψηλό των 77,8 εκ. τόνους πριν 2 μήνες, το οποίο φυσικά είχε θετική επίδραση στον BDI.
Σε προηγούμενη ανασκόπηση είχαμε αναφερθεί στον ρόλο των PrivateEquityFunds στη ναυτιλία, ο οποίος εκ του αποτελέσματος έδειχνε να είναι ιδιαίτερα μικρός, σε επενδυμένα κεφάλαια, αλλά και περιορισμένος σε «μεγάλες» ή εισηγμένες εταιρίες. Χαρακτηριστικά, μέχρι τον Νοέμβριο του 2013 είχαμε υπολογίσει ότι μόνο $2,7 δισ. ήταν οι τοποθετήσεις από θεσμικούς επενδυτές τη στιγμή που το συνολικό άνοιγμα των δανειζόμενων κεφαλαίων – εκταμιευμένα και δεσμευμένα προς εκταμίευση - εκείνη τη στιγμή ήτανε στα $ 500 δισ.
Μέχρι και σήμερα η εικόνα αυτή δεν έχει αλλάξει και αν και το επενδυμένο ποσό η αυτό που έχει δεσμευθεί προς επένδυση έχει παρουσιάσει άνοδο, όπου κάποιοι το τοποθετούν στα $ 30 δισ., ακόμη παραμένει ιδιαίτερα μικρό αν αναλογιστούμε ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες της ναυτιλίας ανέρχονται στα $ 500 δισ.
Σύμφωνα με την έκθεση της KaratzasMarineAdvisors, η πλειοψηφία των κεφαλαίων από PrivateEquityFunds που έχουν επενδυθεί στην ναυτιλία, είναι υπό μορφή αγοράς ήδη υπαρχόντων ναυτιλιακών δανείων από τράπεζες η όπως αναφέραμε παραπάνω σε σχήματα συνεργασίας με μεγάλα ονόματα της αγοράς ή εισηγμένες εταιρίες. Χαρακτηριστικά αναφέρει πως οι επενδύσεις των Funds υπό τη μορφή «PureEquityInvestment», αποσκοπώντας στην άνοδο της αγοράς και την αναγνώριση των κερδών από την αύξηση των τιμών των πλοίων, μετρούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού.
Η AMACapitalPartnersLLC, μία εταιρία συμβούλων από την Νέα Υόρκη επισημαίνει πως τα PrivateEquityFunds εξακολουθούν να επιδίδονται σε αγορές ναυτιλιακών δανείων προσδοκώντας να κερδίσουν από την αναμενόμενη άνοδο των αξιών των πλοίων με στόχο την πώληση τους. Η HartlandShippingServices εκτιμά ότι τα τελευταία 2 χρόνια, περίπου $ 5 δισ. ναυτιλιακών δανείων αγοράστηκαν από Funds ενώ η ζήτηση από τους επενδυτές οδήγησε σε άνοδο των τιμών καθώς τώρα τα δάνεια πωλούνται στην τιμή των 90 cents ανά δολάριο, έναντι 70 – 80 cents ανά δολάριο ένα χρόνο πριν.
Η DavidsonKempnerCapitalManagementLLC κατέβαλε $ 500 εκ. για να αγοράσει μέρος του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου της LloydsBankingGroup και η HSHNordbankAG, η τράπεζα με το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο στη ναυτιλία ετοιμάζεται και πάλι να πουλήσει τμήμα των δανείων της, αν και είχε αποτύχει πρόσφατα να διαθέσει ένα πακέτο αξίας $ 300 εκ.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Supramax, το ‘JINZE’ 57.982 DWT (2012 – Tsuneishi Cebu) και το ‘JINYANG’ 57.982 DWT (2010 – Tsuneishi Cebu) πουλήθηκαν en bloc σε Νορβηγούς, το πρώτο στα $ 29 εκ. και το δεύτερο στα $ 27 εκ. Το ‘AQUAROSA’ 57.000 DWT (2010 – Yangzhou Cebu) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 21
εκ. και το ‘TROPICALQUEEN’ 52.498 DWT (2005 – Tsuneishi Cebu) αγοράστηκε από Έλληνες στα
$ 21 εκ. με παράδοση Charter Free τον Απρίλιο του 2014.
✏ Στα Handymax, το ‘LIVANITA’ 45.426 DWT (1997 – Hashihama Zosen) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 12,3 εκ. και το ‘AKCEREN’ 42,264 DWT (1991 – Huyndai) αγοράστηκε από Ρώσους στα $ 4,7 εκ.
✏Στα Handysize, το ‘PACIFICELFIN’ 35.062 DWT (2001 – Minami Nippon) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 14,1 εκ. και το ‘GLOBALARROW’ 24.396 DWT (1997 – Kanasashi) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 6,1 εκ.
Στον τομέα των tankersγίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Aframax, το ‘PHOENIXAMBITION’ 107.506 DWT (2009 – Tsuneishi Zosen) πουλήθηκε στα $ 36,75 εκ. και το ‘MAERSKPRIME’ 109.579 DWT (1999 – Dalian New Yard) πουλήθηκε στα $ 13 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Καθώς οι εικασίες ότι η προσφορά των Containers θα συνεχιστεί με αμείωτο ρυθμό οι CashBuyers προσπαθούν να ξεφορτωθούν τα πλοία από προηγούμενες αγορές, χωρίς όμως οι EndBuyers να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις τους.
Η μεταβλητότητα των τιμών του σιδήρου, ιδιαίτερα στο Μπαγκλαντές, έχει αφήσει για άλλη μία φορά εκτεθειμένους τους CashBuyers οι οποίοι είχαν αγοράσει σε υψηλά επίπεδα ενώ στην Ινδία, παρά το γεγονός ότι υπάρχει ζήτηση από τα διαλυτήρια οι πράξεις είναι αρκετά περιορισμένες καθώς οι EndBuyers δεν είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν στα επίπεδα αυτά, τα οποία για άλλη μία φορά ήταν και είναι βασισμένα σε σπέκουλα από την πλευρά των CashBuyers.
Tο Πακιστάν, εκτός ότι δεν μπορεί να χτυπήσει τις τιμές των ανταγωνιστών του, ταυτόχρονα αντιμετωπίζει και την μείωση των πλοίων προς διάλυση, καθώς τα Containers που υπάρχουν στην αγορά δεν μπορεί να τα δεχθεί λόγω βυθίσματος.
Η Κίνα, συνεχίζει να ικανοποιεί τις ανάγκες της μέσω των κρατικών της εταιριών και ουσιαστικά δεν συμμετέχει στην διεθνή αρένα.
Συνολικά, ο αριθμός των διαλύσεων για τον πρώτο μήνα του 2014 δεν έχει να επιδείξει μεγάλα νούμερα στον «απόηχο» των υψηλών ναύλων το τελευταίο τρίμηνο του 2013 που λειτούργησε αποτρεπτικά στο να οδηγηθούν πλοία προς διάλυση. Από την άλλη όμως τα τρέχοντα επίπεδα των τιμών είναι αρκετά υψηλά, το οποίο οφείλεται στην νομισματική σταθεροποίηση, ιδιαίτερα στην Ινδία, την σταθεροποίηση των τιμών του σιδήρου στο Μπαγκλαντές και το Πακιστάν αλλά και στην μείωση των προσφερόμενων πλοίων. Η μόνη εξαίρεση στην προσφορά πλοίων είναι αυτή του κλάδου των Panamax Containers (3,000 – 5,000 TEU), όπου το μέλλον στον κλάδο αυτό δεν διαμηνύεται ότι θα είναι θετικό και οι πλοιοκτήτες είναι διατεθειμένοι να εκμεταλλευτούν τα υψηλά επίπεδα των τιμών.
Αξίζει να αναφέρουμε πως ο μέσος όρος των εβδομαδιαίων διαλύσεων για τον Ιανουάριο του 2014 ανήρθε στα 10 πλοία την εβδομάδα δηλαδή 52% μειωμένος από τον αντίστοιχο μέσο όρο του Ιανουαρίου του 2013 όπου ήτανε στα 21 πλοία την εβδομάδα.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε στους 732,393 DWT, εκ των οποίων περίπου το 48% (351,556 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 43% (318,095 DWT) δεξαμενόπλοια και το 4% (62,742) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 430 - $ 460 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 425 - $ 455 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 420 - $ 450 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 310 - $ 330 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
| |||||||
Vessels Name |
| Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks |
|
JIN ZE | 57,982 2012 Tsuneishi Cebu | MAN-B&W | 4x30 | - - | Norwegian Buyers | Jin Hui Sold en bloc for $ 56 m | 29 |
JIN YANG | 57,982 2010 Tsuneishi Cebu | MAN-B&W | 4x30 | - - | 27 | ||
AQUAROSA | 57,000 2010 Yangzhou Guoyu | Wartsila | 4x36 | - - | Greek | - | 21 |
TROPICAL QUEEN | 52,498 2005 Tsuneishi Cebu | B&W | 4x30 | 10/2015 10/2015 | Greek | Delivery Charter Free in the Far East in April 2014 | 21 |
LIVANITA | 45,426 1997 Hashihama Zosen | B&W | 4x25 | - - | Greek | - | 12,3 |
AK CEREN | 42,264 1991 Hyundai | B&W | 4x10 | 02/2016 05/2013 | Russian | - | 4,7 |
PACIFIC ELFIN | 35,062 2001 Minami Nippon | Mitsubishi | 4x30 | 02/2016 02/2016 | Greek | - | 14,1 |
GLOBAL ARROW | 24,396 1997 Kanasashi | Mitsubishi | 4x30 | 03/2017 04/2015 | Greek | - | 6,1 |
TANKERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name |
| Main Engine | Tanks | S/S D/D | Buyer | Seller-Remarks |
|
PHOENIX AMBITION | 107,506 2009 Tsuneishi Zosen | MAN-B&W | 12 | 06/2014 06/2014 | Tankers Investments Affiliate of Teekay Corp. | - | 36,75 |
MAERSK PRIME | 109,579 1999 Dalian New Yard | Sulzer | 12 | 12/2016 12/2016 | Buana Listya Tama | - | 13 |
πηγή: G. Moundreas & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr