Η προσέλευση των συμμετεχόντων ήταν αξιοσημείωτη, καθώς πάνω από 400 καταξιωμένοι επαγγελματίες της ναυτιλιακής κοινότητας παρευρέθησαν στην εκδήλωση.
Στο φετινό συνέδριο τις απόψεις τους για το θέμα κατέθεσαν ο πρόεδρος του ICS Greek Branch Kος. Νικόλαος Α. Τσαβλίρης, η Πρέσβης της Αυστραλίας στην Ελλάδα, JennyBloomfield, ο Koς. Μιχαήλ Μποδούρογλου, Πρόεδρος της Paragon Shipping Inc, ο Κος. JamesLeak, Διευθύνων Σύμβουλος της Arrow Research Ltd., η Κα. Σταυρούλα Μπετσάκου, Chief Tanker Analyst της ICAP Shipping Ltd., ο κος. TedPetropoulos, πρόεδρος της εταιρείας Petrofin και ο Κος. Αντώνιος Αργυρόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Seaborne Capital Advisors Ltd. Συντονιστής του πάνελ ήταν ο Κος.Βασίλειος Τσάκος, FICS, V. Chakos Claims Adjusters Co.
H Ναταλία Μαργιώλη - Κομνηνού, διευθύντρια του Institute of Chartered Shipbrokers Greek Branch και του Hellenic Management Centre, αφού ευχαρίστησε και καλωσόρισε τους ομιλητές και τους προσκεκλημένους, τόνισε ότι ICS, με 100 χρόνια παρουσίας, αποτελεί πλέον συνώνυμο της κορυφαίας επαγγελματικής ναυτιλιακής εκπαίδευσης και κατάρτισης ενώ η απόκτηση της ιδιότητας μέλους του Institute of Chartered Shipbrokers αποτελεί σημάδι επαγγελματισμού στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Ανέφερε, επίσης, ότι όλο και περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες εμπιστεύονται το HMC – επίσημος φορέας εκπαίδευσης του ICS στην Ελλάδα - για την επαγγελματική εκπαίδευση των στελεχών τους, τονίζοντας το μότο του HMC ότι "τα επαρκώς καταρτισμένα άτομα, είναι σε θέση να παίρνουν σωστές αποφάσεις για τους ίδιους, για τις εταιρίες τους και για τους πελάτες του".
Η κα. Μαργιώλη - Κομνηνού άνοιξε την ομιλία της διερωτώμενη αν όντως βαδίζουμε προς την ανάκαμψη της ναυτιλίας ή απλά υποτιμούμε τις παραμέτρους που επηρεάζουν την προσφορά και τη ζήτηση της αγοράς. Από τη μία πλευρά, δήλωσε, υπάρχουν εκείνοι οι οποίοι πιστεύουν πως οι αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στην παγκόσμια οικονομία και οι μακρο-οικονομικοί παράγοντες, θα επηρεάσουν θετικά και θα οδηγήσουν τη ναυτιλία σε ανάκαμψη στις αρχές του 2014. Γεγονός που επιβεβαιώθηκε από την απότομη άνοδο των παραγγελιών, λόγω της βελτίωσης των ναυλαγορών και των asset values το τελευταίο διάστημα. Από την άλλη όμως, υπάρχουν και εκείνοι οι οποίοι πιστεύουν ότι η αγορά θα ανακάμψει στο τέλος του 2014, καθώς και το χειρότερο σενάριο ορισμένων ότι θετικά σημάδια δεν θα φανούν ούτε το 2015. Αναφέρθηκε δε, σε όσα είπε ο Dr. Martin Stopford, σε ομιλία του την προηγούμενη εβδομάδα, ο οποίος προέβλεψε πως η υπερπροσφορά του παγκόσμιου στόλου και οι νέες παραγγελίες είναι αποτέλεσμα κοντόφθαλμων και καιροσκοπικών κινήτρων παρά μιας πραγματικής ανάγκης του εμπορίου.
Ο Πρόεδρος του ICS Greek Branch, Κος. Νικόλαος Τσαβλίρης, αναφέρθηκε στις δυσκολίες της ελληνικής οικονομίας, οι οποίες αναπόφευκτα επηρέασαν την ελληνική ναυτιλία. Εξέφρασε την άποψη ότι τα διεθνή επίπεδα της ναυτιλιακής αγοράς φαίνονται να έχουν βελτιωθεί, αν και υπάρχουν μερικοί που πιστεύουν το αντίθετο. Τρείς παράγοντες που επηρεάζουν τη διεθνή ναυτιλία, συμφωνά με τον Κο. Τσαβλίρης, είναι : οι ρυθμιστικές πιέσεις για τους δανειστές, οι νέες πηγές χρηματοδότησης, όπως private equities και hedge funds, το φαινόμενο των αφερέγγυων τραπεζών να δανείζουν χρήματα σε αφερέγγυους πλοιοκτήτες για να αγοράσουν πλοία σε υψηλές τιμές - ή για την κατασκευή πλοίων σε ναυπηγεία που βρίσκονται ένα βήμα πριν την πτώχευση. O Κος Τσαβλίρης, έκλεισε την ομιλία του με τα λόγια του Προέδρου John F. Kennedy: "ένα σφάλμα δεν αποτελεί λάθος, μέχρι να αρνηθεί κάποιος να το διορθώσει."
Η Πρέσβειρατης Αυστραλίας στην Ελλάδα, Jenny Bloomfield, υπογράμμισε τον κυρίαρχο ρόλο της Ελλάδα στη διεθνή ναυτιλία και την σύμπραξη μεταξύ του ελληνόκτητου στόλου και την προσανατολισμένη στις εξαγωγές οικονομία της Αυστραλίας. Αναφερόμενη στις εξαγωγές της Αυστραλίας, οι οποίες μεταφέρονται από πλοία ελληνικών συμφερόντων, ιδιαίτερα προς στις αναδυόμενες αγορές της Ασίας, η Πρέσβειρα Bloomfield παρατήρησε το κοινό συμφέρον των δύο χωρών να εξασφαλίσουν τη ναυτιλιακή αγορά ως έναν αποτελεσματικό, ασφαλή και περιβαλλοντικά υπεύθυνο χώρο. Η προεδρία της Αυστραλίας στους G20, η οποία συμπίπτει με την προεδρία της Ελλάδα στην Ε.Ε., δίνει και στις δύο χώρες την ευκαιρία να διατηρήσουν μια βιομηχανία που είναι ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία.
Ο Κος. Μιχάλης Μποδόυρογλουαναφέρθηκε στογεγονός ότι η κυκλικότητα, αν και αποτελεί χαρακτηριστικό όλων των κλάδων, έχει εντονότερες συνέπειες στη ναυτιλία. Ο ναυτιλιακός κύκλος, καθοδηγείται από την προσφορά και ζήτηση. Εξηγώντας ότι η υπερπροσφορά οδηγεί σε ύφεση, λόγω της ταυτόχρονης χαμηλής ζήτησης και των νέων παραγγελιών, επισήμανε ότι η τρέχουσα κάμψη προήλθε από τον μεγάλο όγκο των παραγγελιών στα ναυπηγεία τα τελευταία χρόνια. Ο πρόεδρος της Paragon Shipping επισήμανε, όμως, ότι αυτή τη στιγμή παρατηρείται μειωμένος αριθμός παραγγελιών, βελτιωμένη ναυλαγορά και αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης στο άμεσο μέλλον. Τέλος, δήλωσε ότι παρά τις αυξημένες επενδύσεις μέσω των private equities, η χρηματοδότηση σε γενικές γραμμές παραμένει προβληματική λόγω της έλλειψης ρευστότητας και του μειωμένου τραπεζικού δανεισμού. Αυτό είναι ίσως παρήγορο, καθώς μειώνει την πιθανότητα ενός νέου κύματος παραγγελιών που θα μπορούσε να καταστρέψει την αγορά.
Η κ. Σταυρούλα Μπετσάκου ανέλυσε την αγορά του crude και product tankers. Αρχίζοντας με τους παράγοντες που οδήγησαν την αγορά του crude σε χαμηλά επίπεδα τους πρώτους 9 μήνες του 2013 και το ράλι των VLCC , το Νοέμβριο , δήλωσε ότι τίποτα από τα δύο δεν θα δούμε μέσα στο 2014. Παρόλα αυτά, η Κίνα και η Ινδία θα συνεχίσουν να επηρεάζουν θετικά τη ζήτηση. Ο χαμηλός ρυθμός αύξησης του στόλου μπορεί να επιτρέψει μια σταθερή ανάκαμψη, ωστόσο, ο ανταγωνισμός στα Suezmaxes και οι διακυμάνσεις στην ταχύτητα του στόλου, θα οδηγήσουν σε ανώτατο όριο στις τιμές των ναύλων, ενδεχομένως κάτω από τους απαιτούμενους δείκτες που είχαν προβλεφθεί όταν μπήκαν οι παραγγελίες το διάστημα 2004-2008. Οι προσδοκίες για την αγορά των products δείχνουν να επηρεάζονται από τις μεγάλες παραγγελίες eco- ships για δεύτερη συνεχή χρόνια και την αύξηση του εμπορίου. Το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι μεγάλο, σύμφωνα με αναλύτρια της ICAP Shipping Ltd, με την χρηματοδότηση να προέρχεται από χρηματοπιστωτικές αγορές και ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια. Κατέληξε ότι οι επιπτώσεις από την αύξηση των αγορών θα οδηγήσουν την αγορά σε υψηλά επίπεδα, όχι όμως σε αυτά που είδαμε το 2008.
«Είμαστε στα πρόθυρα της αναγέννησης της αγοράς του dry bulk και αυτό θέλουν να μας κάνουν να πιστέψουμε », είπε ξεκινώντας την ομιλία του ο James Leake, ο νέος Managing Director της Arrow Research Ltd. Ισχυρίζεται ότι η εποχή, όπου τιμωρούσαμε την αύξηση του στόλου για την ύφεση, έχει παρέλθει, και τώρα στρεφόμαστε προς την αύξηση του εμπορίου σε βασικά commodities. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η τρέχουσα αυξητική τάση της αγοράς του dry, δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια εποχιακή άνοδος, πρόσθεσε. Στην παρουσίασή του στη φετινή διοργάνωση, ο James Leake, δεν προσπάθησε να πείσει όσους έχουν αμφιβολίες αλλά επέμεινε στο γεγονός ότι η αύξηση του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος είναι κεντρικής σημασίας, με τα Capesize να επωφελούνται περισσότερο.
Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες της Petrofin Research , ο TedPetropoulos τόνισε το γεγονός ότι οι Έλληνες παραμένουν απόλυτα αφοσιωμένοι στην ναυτιλία. Το ενδιαφέρον για την απόκτηση νέων πλοίων είναι προφανές, όπως φαίνεται από τις αγοραπωλησίες των second hands το τρέχον έτος αλλά και τις νέες παραγγελίες. Καθώς οι ελληνικές τράπεζες, οι οποίες χρηματοδοτούσαν την ελληνική ναυτιλία, υποφέρουν από την αναταραχή των συγχωνεύσεων και των εξαγορών, η χρηματοδότηση των πλοίων έχει επηρεαστεί αρνητικά, δήλωσε ο κ. Πετρόπουλος. Προσθέτοντας ότι οι δύο διεθνείς μεγαλύτερες τράπεζες που χρηματοδοτούν τον ελληνόκτητο στόλο, η Royal Bank of Scotland και της HSH Nordbank , αντιμετωπίζουν και εκείνες δυσκολίες. Κατέληξε, με μια αναφορά σε εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης οι οποίες κερδίζουν όλο και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη από τους πλοιοκτήτες για την απόκτηση second hands και newbuldings.
Ο κος. Αντώνιος Αργυρόπουλος προσέγγισε το θέμα περιγράφοντας τη σχέση της ναυτιλίας και των US Capital Markets. Δήλωσε ότι ο αυστηρός δανεισμός από τις εμπορικές τράπεζες έχει οδηγήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες να αναζητήσουν εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης στις δημόσιες αγορές, ενώ οι ιδιωτικοί επενδυτές είναι επιφυλακτικοί όταν πρόκειται για επενδύσεις στον τομέα της ναυτιλίας. Αναφέρθηκε στη δραστηριότητα των IPOs, η οποία παρατηρήθηκε να αυξάνεται το 2013 σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, με 5 ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν εισέλθει στις Κεφαλαιαγορές των ΗΠΑ με μια αύξηση περίπου $ 951,5 εκατομμύριων σε ακαθάριστα έσοδα. Τέλος , αναφερόμενος στο θέμα της εκδήλωσης κ. Αργυρόπουλος δήλωσε ότι η αγορά του ξηρού φορτίου βιώνει μια μικρή ανάκαμψη , ιδίως στα Capesize - λόγω των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από Αυστραλία και Βραζιλία, ξεπερνώντας τη δραστηριότητα ναυπήγησης dry bulk vessels. Αλλά διερωτήθηκε, θα είναι βιώσιμη αυτή η ανάκαμψη; Ένα θετικό σημάδι είναι ότι οι αναλυτές προβλέπουν αύξηση 4 % του στόλου το 2014 , σε σύγκριση με το 10 % - 16 % που είδαμε μεταξύ 2010-2012 .
Το Annual Forum του ICS έκλεισε σε γιορτινό τόνο με την απονομή των βραβείων στους υποψηφίους που διακρίθηκαν στις εξετάσεις του ICS τον Απρίλιο του 2013. Ο συντονιστής πάνελ, κ. Βασίλειος Τσάκος, ανέφερε ότι το 2013 πάνω από 500 ναυτιλιακά στελέχη παρακολούθησαν τα επαγγελματικά προγράμματα κατάρτισης του ICS, ενώ το Greek Branch, ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο εξεταστικό κέντρο παγκοσμίως μετά το κέντρο του Λονδίνου.
Οι υποψήφιοι που διακρίθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο ήταν: ο Ιωάννης Θεοδώρου - Niovis Shipping, η Λουκία Tranou - Oceanwide Shipping, ο Christian Becker - Thenamaris Shipmanagement, η Εύη Πλατσιδάκη - Norton Rose, η Σοφία Ζωίδου, ο Νικόλαος Βασιλάτος - Vita Management, ο Κωνσταντίνος Κατράνης, η Ελένη Αραμπατζή - Aerio Shipmanagement και ο Παναγιώτης Καλογεράκος - Marmaras Navigation.
Παράλληλα, στους χώρους της εκδήλωσης και εν όψει Χριστουγέννων φιλοξενήθηκε το Χριστουγεννιάτικο Bazaar του φιλανθρωπικού ιδρύματος ‘Αργώ’ σωματείο ναυτικών γονέων παιδιών με ειδικές ανάγκες, όπου και ενισχύθηκε η αξιέπαινη προσπάθεια του σωματείου.
Το 9ο Ετήσιο Συνέδριο του ICS Greek Branch πραγματοποιήθηκε με την ευγενική χορηγία και στήριξη των ακόλουθων πολύ σημαντικών χορηγών :
AB Maritιme Inc., Acropolis Chartering & Shipping, Capital Shipmanagement Corp., Cass Technava Maritime, Curzon Shipbrokers Corporation, Eastern Mediterranean Maritime Ltd, Element Shipmanagement S.A., European Navigation Inc., Dimitrios K. Fotinakis Ltd, George Moundreas & Company S.A., Holman Fenwick Willan International, Horizon Tankers S.A., MarinePlus S.A, National Bank of Greece, Neda Maritime Agency Co., Paragon Shipping Inc., Prevention at Sea, Springfield Shipping Company Panama S.A., Target Marine S.A., Tsakos Energy Navigation Ltd, Thenamaris Ships Management, Tsavliris Salvage Group, Urshachart S.A., Wartsila Greece.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr