Tα πλοία που διαχειρίζονται έλληνες εφοπλιστές έχουν ένα management cost περίπου 24% χαμηλότερα από τον διεθνή ανταγωνισμό. Αυτή η επιτυχία, τόνισε, δείχνει ότι έχει σωρευθεί στη χώρα μας ένα τεράστιο κεφάλαιο εμπειρίας και καλές επιχειρηματικές πρακτικές, οι οποίες μας κάνουν να αισιοδοξούμε για το μέλλον. Είπε ακόμα ότι προσπάθεια του Υπουργείου είναι να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης στα ίδια τα πλοία, ενώ σε κάθε ευκαιρία ζητείται η προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία, αφού έτσι αυξάνεται το εθνικό κεφάλαιο, η διεθνής διαπραγματευτική θέση και γιατί μέσα από το ελληνικό πλοίο ενισχύεται το πλέγμα των οικονομικών δραστηριοτήτων που το αφορούν. Αναφέρθηκε, επίσης, ο υπουργός στην επάρκεια των νησιών, δηλώνοντας ότι εν όψει της ελληνικής προεδρίας θέλουμε να διαμορφώσουμε συναφείς πολιτικές στο πλαίσιο της ΕΕ, ώστε να βγάλουμε τα ελληνικά νησιά από την «απομόνωση» και να τα καταστήσουμε αυτάρκη. Σημείωσε ακόμα, ότι τα ελληνικά λιμάνια πρέπει να γίνουν πραγματικοί «πόλοι ανάπτυξης» για τις περιοχές τους, διαχέοντας πλούτο και νέες θέσεις εργασίας, φέρνοντας ως επιτυχημένο παράδειγμα την παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Τέλος, μιλώντας για τον θαλάσσιο τουρισμό είπε ότι το γιώτινγκ στην Ελλάδα θα έπρεπε να είναι ο παράδεισος σε παγκόσμιο επίπεδο, λόγω της πολυνησίας και της ασφάλειας και αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση του νομοσχεδίου για τα σκάφη αναψυχής, χαρακτηρίζοντάς το ευέλικτο, ανταγωνιστικό και όχι γραφειοκρατικό, ενώ τόνισε ότι η ανάδειξη της κρουαζιέρας παραμένει κύριος στόχος.
H νέα πολιτική του Υπουργείου Τουρισμού, στοχεύει στη διαφοροποίηση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος, με έμφαση στον θαλάσσιο τουρισμό, ως ενός εκ των σπουδαιοτέρων τομέων αρμοδιότητάς μας, είπε δια στόματος της συμβούλου της, κ. Ηλέκτρας Παπαζάχου, η υπουργός Τουρισμού, κ. Όλγα Κεφαλογιάννη. Οι σταθμοί κρουαζιέρας, τόνισε, πρέπει να αναδειχθούν σε πολυθεματικούς προορισμούς, μέσω της διασύνδεσής τους με τα θεματικά δίκτυα των ευρύτερων περιοχών αλλά και μέσω της βελτίωσης των συγκοινωνιών, της διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, ενώ παράλληλα, στις παρυφές τους, σκόπιμο είναι να χωροθετούνται χρήσεις εμπορικές, ψυχαγωγίας και προώθησης τοπικών προϊόντων. Ωστόσο για να αναπτυχθεί σωστά το homeporting, πρέπει να καταστήσουμε ελκυστική την εικόνα των πόλεων και ιδίως της Αθήνας. Εντός της επόμενης προγραμματικής περιόδου, το υπουργείο Τουρισμού προτείνει την υλοποίηση έργων υποδομής στρατηγικής σημασίας για τον τουρισμό: Υποδομές Τερματικών λιμένων κρουαζιέρας, ιδίως σε Αθήνα - Ηράκλειο και δικτύου ενδιάμεσων λιμένων. Αναβάθμιση πυλών εισόδου (αεροδρομίων και λιμένων) και ιδιαίτερα σε βασικούς τουριστικούς προορισμούς. Αναβάθμιση μεταφορικών κόμβων όπως σιδηροδρομικοί σταθμοί, σταθμοί λεωφορείων. Τονίστηκε επίσης ότι στο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο διαμορφώνονται Ζώνες Ναυσιπλοΐας Αναψυχής σε όλο το θαλάσσιο εύρος της χώρας, με κύριο στόχο την πύκνωση του δικτύου τουριστικών λιμένων, την ένταξή τους στον ευρύτερο χωροταξικό σχεδιασμό, αλλά και τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών, ώστε να παρέχονται ολοκληρωμένες και επαρκείς υπηρεσίες στους ελλιμενιζόμενους.
Το συνέδριο χαιρέτησαν ο πρόεδρος της Δ.Ε. του Ελληνικού Ινστιτούτου Οικονομικής Διοικήσεως (ΕΙΟΔ) της ΕΕΔΕ, κ. Αναστάσιος Ροδόπουλος, και ο αντιπρόεδρος του ΔΣ της ΕΕΔΕ, κ. Νικόλαος Μπιλίρης. Χαιρετίζοντας το συνέδριο ο Βρετανός πρέσβης στην Ελλάδα εξοχότατος κ. John Kittmer, επεσήμανε ότι Βρετανία και Ελλάδα μοιράζονται μια ισχυρή ναυτική παράδοση, που στη σύγχρονη εποχή εξελίχθηκε σε μια δυνατή σχέση. Η προσαρμοστικότητα, το επιχειρηματικό πνεύμα και η δημιουργική σκέψη αποτελούν κοινά χαρακτηριστικά τόσο του ελληνικού εφοπλισμού όσο και του Σίτυ του Λονδίνου. Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία σήμερα που η ναυτιλία αντιμετωπίζει τις συνέπειες της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης στο εμπόριο. Αναφέρθηκε, ακόμα, ο Βρετανός πρέσβης στους δαπανηρούς και χρονοβόρους κανονισμούς σε πολλούς διαφορετικούς τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας, που απειλούν να υπονομεύσουν την ανάκαμψη που διαφαίνεται στη Βρετανία και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Είναι ζωτικής σημασίας, κατέληξε, η ΕΕ να εργάζεται προς το συμφέρον των επιχειρήσεων, μεγάλων και μικρών, καθιστώντας τις εμπορικές συναλλαγές πιο εύκολες και λιγότερο δαπανηρές.
Από την πλευρά του o Νορβηγός πρέσβης στην Ελλάδα εξοχότατος κ. Sjur Larsen, αναφερόμενος στη χώρα του, είπε, πως η Νορβηγία είναι μία από τις ελάχιστες χώρες που διαθέτει ένα ολοκληρωμένο ναυτιλιακό cluster. Στις τρεις πρώτες ενότητες του συνεδρίου αναλύθηκαν και συζητήθηκαν το χρηματοοικονομικό γίγνεσθαι της ναυτιλίας, οι ανάγκες και οι επιλογές για τη χρηματοδότησή της, καθώς και οι επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα για τα ναυπηγεία, τα Λιμάνια, τις Μαρίνες, τις Μεταφορές και τον Τουρισμό. Στους ομιλητές περιλαμβάνονταν σημαντικά ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας και οικονομίας, όπως οι κ.κ. Γιώργος Ξηραδάκης, Διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Henriette Brent-Petersen, Head of Shipping & Offshore Research Department της DVB Bank, Ηλίας Λεκκός, Διευθυντής μονάδας οικονομικής ανάλυσης της Τράπεζας Πειραιώς, Μάνος Πειλίδης, senior partner της Deloitte, Γιώργος Βερνίκος, Πρόεδρος της Vernicos Yachts, Λάμπρος Μπαμπίλης, Γεν. Διευθυντής της Stealthgas, Μιχάλης Μπουδούρογλου, Πρόεδρος της Paragon Shipping, Χρυσός Καβουνίδης, Σύμβουλος της The Boston Consulting Group, Γιώργος Ανωμερίτης, Πρόεδρος του ΟΛΠ, Νίκος Ταβουλάρης, Πρόεδρος του Ομίλου Νεωρίου, Άγγελος Τσακανίκας, Διευθυντής έρευνας του ΙΟΒΕ, Παναγιώτης Γιαννούλης, πρόεδρος της συμβουλευτικής Επιτροπής του Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας και Ερνέστος Τζαννάτος, Καθηγητής Ναυτιλιακών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς. Την πρώτη ενότητα συντόνισε αποτελεσματικά ο κ. Σωκράτης Λεπτός – Bourgi, Partner Global Shipping & Ports Leader της PwC, o οποίος αναφέρθηκε και σε σχετική έρευνα της PwC σύμφωνα με την οποία σε 22 επιχειρήσεις που ελέγχουν 450 πλοία εκφράζεται αισιοδοξία σε ποσοστό 50% πως οι υπάρχουσες τράπεζες θα εξακολουθήσουν και στο μέλλον να χρηματοδοτούν τον κλάδο, ενώ 15% πιστεύουν ότι θα εισέλθουν στον κλάδο και νέες τράπεζες, και 21% προσβλέπουν στα ιδιωτικά κεφάλαια για επενδύσεις στη ναυτιλία.
Όσον αφορά στον τραπεζικό τομέα, το 50% πιστεύουν ότι καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι κινεζικές τράπεζες. Και για τις προοπτικές της ναυτιλίας, το 52% δηλώνουν πολύ αισιόδοξοι για την αγορά, ιδιαίτερα του ξηρού φορτίου. Στην έρευνα της The Boston Consulting Group, επισημαίνεται ότι ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει έμμεσα - μέσω των υποστηρικτικών υπηρεσιών της ναυτιλίας - 2,3 δισ. ευρώ, ενώ 3,4 δισ. ευρώ είναι τα υπολογιζόμενα επαγωγικά οφέλη. Μελλοντικά, η ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, αναφέρεται στη μελέτη, και προτείνονται συγκεκριμένες δράσεις που μπορούν να αυξήσουν τον αντίκτυπό της στην ελληνική οικονομία, βάσει της εμπειρίας άλλων χωρών: Ενσωμάτωση των δράσεων στον τομέα της ναυτιλίας στην εθνική στρατηγική (Σουηδία). Βελτιστοποίηση απαιτήσεων και διαδικασιών (Σιγκαπούρη). Σταθεροποίηση του θεσμικού πλαισίου (Μάλτα). Ενίσχυση των ναυτιλιακών σπουδών (Ηνωμένο Βασίλειο).
Σημαντική υπήρξε η επισήμανση του κ. Γ. Βερνίκου που εξήγησε ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται ποτέ να γίνει φιλική προς τις επενδύσεις χώρα αν δεν βελτιωθεί η Δικαιοσύνη. Σημειώνεται ακόμα η επισήμανση του κ. Π. Γιαννούλη, ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για βιώσιμη ανάπτυξη αν σε αυτή δεν συμπεριλαμβάνουμε τη συμμετοχή της θαλάσσιας ανάπτυξης, καθώς και του κ. Γ. Ξηραδάκη που ισχυρίστηκε πως το 85% των ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα τα τελευταία 30 χρόνια αφορά στον ευρύτερο χώρο της ναυτιλίας. Την ανάγκη για δημιουργία κινήτρων ενίσχυσης του εθνικού νηολογίου ανέδειξε και ο κ. Η. Λεκκός, ενώ πολλή συζήτηση έγινε για τη συνεισφορά της ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, στην οποία παρενέβη και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας, κ. Αλέξανδρος Τουρκολιάς. Επόμενοι συντονιστές ήταν ο δημοσιογράφος κ. Nigel Lowry της Lloyd’s List και ο κ. Γιώργος Σμυρνιούδης, Partner της Ernst & Young Business Advisory Solutions.
Η τελευταία ενότητα ασχολήθηκε με τις μεθόδους και τα εργαλεία βελτιστοποίησης της απόδοσης των ναυτιλιακών εταιρειών με ομιλητές τους κ. Αντώνη Γκορτζή, πρόεδρο του ΕΒΕΝ Europe, Αλέξανδρο Τζωρτζόπουλο, Quality Safete & Environmental Manager της Enterprises Shipping & Trading, Ιωάννη Ιακώβου, Manager DPA- CSO της Allseas Marine και Γιάννη Σήφη Operations manager της Athenian Sea Carriers. Tον συντονισμό αυτής της ενότητας είχε ο κ. Δημήτρης Ζαμάνης, αξιολογητής του EFQM. Στο τέλος του συνεδρίου επιδόθηκαν τιμητικές διακρίσεις για την εφαρμογή και προώθηση των αρχών της Αριστείας στην ελληνική ναυτιλία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr