Στην εβδομαδιαία ανασκόπηση της η G. Moundreas & Co S.A., εξετάζει την πρόσφατη πορεία του δείκτη, και διαπιστώνει ότι από τις 20 Ιουνίου βρίσκεται συνέχεια πάνω από τις 1,000 μονάδες, ακόμη και τον ιστορικά πεσμένο μήνα τον Αύγουστο, ενώ την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου παρουσίασε μία άνοδο της τάξης των 346 μονάδων και το επίπεδο των 1,352 μονάδων που έκλεισε την Παρασκευή, είναι το υψηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2012. Αν ο δείκτης για τις επόμενες περίπου 10 ημέρες παρουσιάσει την δυναμική της τελευταίας εβδομάδας, τότε θα τον δούμε να σπάει και το φράγμα των 2,000 μονάδων αλλά το ζητούμενο δεν είναι μόνο να φτάσει σε αυτά τα επίπεδα περιστασιακά αλλά να καταφέρει να σταθεροποιηθεί σε αυτά (sustainability).
Στις ανασκοπήσεις των 2 τελευταίων εβδομάδων, είχαμε αναφέρει πως η προσφορά πλοίων (Supply) έχει αρχίσει και εξομαλύνεται, το πρώτο 7άμηνο του 2013 έχει αυξηθεί κατά 3,6%, ενώ για το 2014 και 2015 εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 3,5% κάθε χρόνο. Παράλληλα, από την πλευρά της ζήτησης (Demand), έχει αρχίσει και επιβεβαιώνεται η προσπάθεια της Κίνας για διατήρηση της οικονομίας της, με την κυβέρνηση να αυξάνει τις επενδύσεις της σε δημόσια έργα, αυξάνοντας έτσι την ανάγκη για περισσότερες εισαγωγές IronOre, Coal αλλά και Grains.
Μπορεί να έχει καταντήσει γραφικό πλέον, αλλά ουσιαστικά η θετική πορεία της αγοράς εξαρτάται από την πορεία των εισαγωγών της Κίνας, η οποία είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πρώτων υλών παγκοσμίως, όπου σαν αποτέλεσμα επηρεάζει άμεσα τα έσοδα των πλοίων και ιδιαίτερα των Capes και των Panamax. Είναι γεγονός πως τη μεγαλύτερη βαρύτητα στην αύξηση του δείκτη την έχουν τα Capes και τις τελευταίες 10 ημέρες έχουν αρχίσει και ακολουθούν και τα Panamax.
Οι προσδοκίες πως σιγά - σιγά η αγορά έχει αρχίσει και βλέπει σημάδια ανάκαμψης αντικατοπτρίζεται και στην αύξηση των παραγγελιών για νέα πλοία το οποίο με τη σειρά του έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών των νεότευκτων πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό πως οι τρέχουσες τιμές των νεότευκτων πλοίων στην παρούσα φάση βρίσκονται στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 12 μηνών. Στα τέλη του Ιουλίου η τιμή για παραγγελία ενός Cape ήταν $ 48,5 εκ., αυξημένη κατά 3.3% συγκριτικά με ένα χρόνο πριν. Βέβαια, για να μην ξεχνάμε και το παρελθόν, συγκριτικά με τον Αύγουστο του 2008, η τωρινή τιμή είναι 51% χαμηλότερη αφού τότε η παραγγελία ενός Cape κόστιζε $ 99 εκ.
Αναφορικά με τις παραγγελίες, ο αριθμός όλων των τύπων των πλοίων που τοποθετήθηκαν μέχρι τις 21 Αυγούστου, ανέρχεται στα 910 η σε DWT 59,6 εκ. το οποίο αντικατοπτρίζει αύξηση 11% η 78% σε DWT συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Από τα 910 πλοία, το 40% περίπου είναι πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Να σημειώσουμε πως συγκριτικά με τους πρώτους 7 μήνες της περιόδου 2006 – 2008 όπου κατά μέσο όρο ο αριθμός των παραγγελιών όλων των τύπων των πλοίων σε DWT ήτανε 136 εκ., οι παραγγελίες σήμερα παρουσιάζουν πτώση 56%.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes, το ‘TAIFUSTAR’ 178.632 DWT (1998 – Daewoo) πουλήθηκε από Κινέζους στα $ 16,3 εκ με Special Survey περασμένο. Να σημειώσουμε ότι σαν ex-name ‘Crystal Clear’ το πλοίο είχε αγοραστεί από τους Κινέζους τον Ιανουάριο στα $ 11,8 εκ.
✏ Στα Kamsarmax και Panamax, το ‘STEFANIALEMBO’ 82.913 DWT (2010 – Tsuneishi Zosen) αγοράστηκε από την Diana Shipping σε auction στα $ 22,7 εκ., το ‘BELGRANO’ 76.759 DWT (2004 – Sasebo H.I) πουλήθηκε στα $ 17 εκ.
✏ Στα Handymaxκαι Handyzize, το ‘LOSVILOS’ 46.541 DWT (2000 – Oshima) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 12,8 εκ., το ‘PANBLESS’ 27.308 DWT (1994 – Mitsubishi) πουλήθηκε επίσης σε Έλληνες στα $ 5 εκ. και το ‘GLOBALNEXTAGE’ 24.422 (1996 – Shin Kurushima), Open Hatch, πουλήθηκε στα $ 5,6 εκ.
Στον τομέα των tankersέγιναν οι κάτωθι πράξεις:
✏ Στα VLCC, το ‘TAKASAGOMARU’ 281.050 DWT (1999 – I.H.I) πουλήθηκε στα $ 21 εκ.
✏ Στα Aframax, το ‘FORWARDFORTUNE’ 114.960 DWT (2005 – Sasebo) πουλήθηκε στα $ 20,5 εκ. και το ‘STAVENGERBAY’ 105.744 DWT (2004 – Sumitomo) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 20 εκ.
✏ Στα Chemicals, το ‘BOW PLATA’ 19.800 DWT (2006 – Kitanihon Zosen) αγοράστηκε από το Investment Fund “Breakwater Capital’ στα $ 21,5 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Απογοητευτικά συνεχίζουν να είναι τα στοιχεία των διαλύσεων, αφού και την προηγούμενη εβδομάδα καθολική ήτανε η αποχή των αγορών της Ινδίας, Πακιστάν και Μπαγκλαντές με μόνη εξαίρεση αυτή της Κίνας αλλά και της Τουρκίας. Λόγω των χαμηλών τιμών που επικρατούν στις προαναφερόμενες αγορές, οι CashBuyers και οι πλοιοκτήτες έχουν χάσει κάθε κίνητρο ώστε να στείλουν τα πλοία προς διάλυση και υπάρχουν περιπτώσεις όπου λόγω της αύξησης των ναύλων κάποιοι είναι διατεθειμένοι να περάσουν τα πλοία από Survey ώστε να συνεχίζουν να τα ναυλώνουν.
Στην Ινδία έχουν αρχίσει και φαίνονται κάποια σημάδια ότι τα χειρότερα έχουν περάσει, καθώς η τοποθέτηση του καινούριου Διοικητή στην RBI, την Κεντρική Τράπεζα της Ινδίας, σταμάτησε την πτωτική πορεία της ρουπίας, η οποία έκλεισε στις 66 ρουπίες στο δολάριο στα τέλη της εβδομάδας, ενώ παράλληλα οι τιμές του σιδήρου άρχισαν να παρουσιάζουν οριακές αυξητικές τάσεις. Η εμπιστοσύνη στην αγορά της Ινδίας δεν θα επανέλθει άμεσα και θα χρειαστεί κάποιο διάστημα μέχρι τα θεμελιώδη στοιχεία, νόμισμα και τιμές σιδήρου, να σταθεροποιηθούν και η αγορά να επανέλθει όχι στα προηγούμενα υψηλά αλλά τουλάχιστον σε επίπεδα που θα δίνουν το κίνητρο στους πλοιοκτήτες να σκεφτούν τη λύση της διάλυσης.
Το Πακιστάν, συγκριτικά με την Ινδία αλλά και με το Μπαγκλαντές, βρίσκεται σε καλύτερη θέση καθώς το μόνο πρόβλημα που αντιμετώπισε πρόσφατα και αυτό ήταν η υποτίμηση του νομίσματος του, αλλά όχι σε επίπεδα Ινδίας, ενώ οι τιμές του σιδήρου σε γενικές γραμμές βρίσκονται σε καλά επίπεδα. Εικάζεται ότι το Πακιστάν θα είναι από τις πρώτες αγορές που αρχίσει να παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης.
Το Μπαγκλαντές, συνεχίζει να αντιμετωπίζει προβλήματα πολιτικών αναταραχών ενώ οι χαμηλές τιμές του σιδήρου έχουν απομακρύνει όλους τους EndBuyers από την αγορά, έχοντας σαν αποτέλεσμα αρκετά πλοία να παραμένουν απούλητα, ή οι CashBuyers να προσπαθούν να τα πουλήσουν σε άλλες αγορές κάνοντας φυσικά και πιο έντονο το «επίπονο» για τους πλοιοκτήτες φαινόμενο των επαναδιαπραγματεύσεων.
Η Κίνα, συνεχίζει να έχει τον ηγετικό ρόλο και υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις όπου για μεγαλύτερα πλοία όπως Capes και VLCC, οι τιμές που προσφέρει να είναι οι υψηλότερες στην αγορά έχοντας φυσικά σαν αποτέλεσμα να είναι ουσιαστικά η μόνη αγορά που στην παρούσα φάση είναι σε λειτουργία. Φημολογείται ότι η κυβέρνηση θα προσφέρει φορολογικά κίνητρα σε κρατικές εταιρίες για να διαλύσουν τα υπερήλικα πλοία ενώ εικάζεται ότι αυτό θα λειτουργήσει συνδυαστικά σαν βοήθεια (subsidy) ώστε οι κρατικές εταιρίες παράλληλα να βάλουν νέες παραγγελίες.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 412,400 DWTεκ των οποίων το 100% (412,400 DWT) αφορά μόνο πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς στις άλλες κατηγορίες δεν καταγράφηκε καμία πράξη.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 360 - $ 385 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 365 - $ 390 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 355 - $ 380 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 350 - $ 365 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name |
| Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks |
|
TAI FU STAR | 178,632 1998 Daewoo | B&W | - | 01/2018 01/2016 | Vista Shipping Ukraine | As ex-name Crystal Clear was bought by the Chinese in January for $ 11,8 and passed SS earlier this year. | 16,3 |
STEFANIA LEMBO | 82,913 2010 Tsuneishi Zosen | MAN-B&W | - | - - | Diana Shipping | Sold through auction at the Court of Torre Annunziata (Naples) | 22,7 |
BELGRANO | 76,759 2004 Sasebo H.I | B&W | - | 02/2014 07/2014 | - | 17 | |
LOS VILOS | 46,541 2000 Oshima | B&W | 4x30 | 04/2015 04/2015 | Greek | - | 12,6 |
PAN BLESS | 27,308 1994 Mitsubishi H.I | B&W | 4x30 | 04/2014 04/2014 | Greek | - | 5 |
GLOBAL NEXTAGE | 24,422 1996 Shin Kurushima | Mitsubishi | 4x30 | 07/2016 06/2014 | - | Open Hatch | 5,6 |
TANKERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name |
| Main Engine | Tanks | S/S D/D | Buyer | Seller-Remarks |
|
TAKASAGO MARU | 281,050 1999 I.H.I | Sulzer | 15 | - - | - | - | 21 |
FORWARD FORTUNE | 114,960 2005 Sasebo H.I | B&W | 12 | - - | Sigapore Based | - | 20,5 |
STAVANGER BAY | 105,744 2004 Sumitomo | Sulzer | 12 | - - | Greek | - | 20 |
BOW PLATA | 19,800 2006 Kitanihon Zosen | Mitsubishi | 22 | - - | Investment Fund Breakwater Capital |
| 21,5 |
Πηγή: G. Moundreas & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr