Το θετικό στην πορεία του BDI δεν είναι μόνο ότι καταφέρει να ξεπεράσει τις 1,000 μονάδες, αλλά και ότι έχει κρατηθεί για κάποιο διάστημα πάνω από αυτές και συγκεκριμένα από τις 20 Ιουνίου δηλαδή σχεδόν ένα μήνα.
Σύμφωνα με στοιχεία της IHS Global Limited, την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου, η χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου σε DWT, αυξήθηκε κατά 6,63% σε ετήσια βάση, το χαμηλότερο ποσοστό αύξησης από τα τέλη του 2009. Το γεγονός ότι το ποσοστό αύξησης της χωρητικότητας είναι κάτω από το 7%, αναφέρει η RS Platou, προσφέρει «ανακούφιση» στην αγορά καθώς για αρκετό διάστημα αυξανότανε με μεγαλύτερο ρυθμό του 7% τη στιγμή που η αύξηση της ζήτησης για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου από την Κίνα κατά τη διάρκεια του 1ου τριμήνου του έτους ήτανε στο 4,5%.
Είναι γεγονός, όπως έχει επισημάνει η G. Moundreas & Co S.A., στο παρελθόν, πως η προσφορά τονάζ έχει αρχίσει και εκλογικεύεται συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια δημιουργώντας θετικές προσδοκίες και ιδιαίτερα από τα τέλη του 2014.
Στην παρούσα φάση όμως η πορεία της ναυτιλίας εξαρτάται πιο πολύ από το «αντίπαλο» μέγεθος του ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης, την ζήτηση. Τα τελευταία στοιχεία του WTO σχετικά με την πορεία του Παγκόσμιου Εμπορίου (World Trade) το 2013 ενώ είναι καλύτερα από του 2012 δεν δείχνουν την απαιτούμενη δυναμική που θα έκανε την πορεία της ναυτιλίας ακόμη καλύτερη. Το Παγκόσμιο Εμπόριο το 2012 αυξήθηκε κατά 2%, με αρκετά μειωμένο ρυθμό από το 2011 που η ανάπτυξη του ήτανε 5,2%. Ο Οργανισμός εκτιμά για το 2013 αύξηση του Παγκόσμιου Εμπορίου κατά 3,3% το οποίο όμως επισημαίνει ότι είναι κάτω του 5,3% ο οποίος είναι ο μέσος όρος της 20ετίας, αλλά και χαμηλότερο του 6% που ήτανε η τάση πριν το ξέσπασμα της κρίσης.
Ταυτόχρονα, τα στοιχεία του IMF σχετικά με την Παγκόσμια Ανάπτυξη (Global Growth) συμβαδίζουν με αυτά του Παγκόσμιου Εμπορίου αφού για το 2013 δεν είναι και τα καλύτερα δυνατά. Για το 2013, η Παγκόσμια Ανάπτυξη εκτιμάται στο 3,3% στα ίδια επίπεδα με πέρυσι που έκλεισε στο 3,2%, ενώ για το 2014 δίνει 4%. Το IMF εκτιμά ότι βιώνουμε μία ανάπτυξη 3 ταχυτήτων μεταξύ των αναπτυγμένων, αναπτυσσόμενων και αναδυόμενων χωρών. Χαρακτηριστικά αναφέρει πως η Ευρώπη βρίσκεται σε καθεστώς ύφεσης, η Αμερική ανακάμπτει αλλά με μετριοπαθής ρυθμούς, 2% για φέτος και την Ιαπωνία να δείχνει σημάδια επανεκκίνησης της οικονομίας της στο 1,5% για το 2013, ενώ οι αναπτυσσόμενες και αναδυόμενες οικονομίες είναι το ισχυρό χαρτί στην Παγκόσμια οικονομία εκτιμώντας ανάπτυξη άνω του 5% για το 2013.
Παρά την «μετριοπαθή» εικόνα από την πλευρά της ζήτησης (Demand) οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να αναγνωρίζουν την κυκλικότητα της αγοράς και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται αφού το 1ο εξάμηνο του έτους έχουν επενδύσει σε παραγγελίες νέων πλοίων όλων των τύπων $ 5,5 δισ. με τα $ 3,634 δισ. να είναι για τοποθετημένες παραγγελίες και το $ 1,3 δισ. να αφορά options και συμβόλαια τα οποία είναι προς υπογραφή, δείχνοντας έτσι την πεποίθηση τους ότι από το 2014 και μετά η αγορά θα ανακάμψει.
Σε καλύτερα επίπεδα από την προ-προηγούμενη εβδομάδα κινήθηκε ο τομέας των αγοραπωλησιών τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στον τομέα των δεξαμενόπλοιων την εβδομάδα που πέρασε.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘PRUVA’ 74.137 DWT (1995 – Hashihama Zosen), με Dry Dock περασμένο στις αρχές του χρόνου, πουλήθηκε σε Κινέζους στα $ 7,5 εκ.
✏ Στα Supramax, το ‘ATHOS’ 52.502 DWT (2004 – Tsuneishi), πουλήθηκε με παράδοση το 4ο τρίμηνο του έτους στα $ 15,5 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘CLIPPER HARMONY’ 31.887 DWT (2009 – Hakodate Dock), και το ‘CLIPPER HOPE’ 31.833 DWT (2010 – Hakodate Dock) πουλήθηκαν En-Bloc στα $ 41 εκ. και το ‘OCEAN STAR’ 18.367 DWT (2000 – INP Heavy) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 4,8 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι κάτωθι πράξεις:
✏ Στα LR1, το ‘ENJOY’ 74.158 DWT (2011 – SPP) και το ‘MARKA’ 74.127 DWT (2012 – SPP) πουλήθηκαν en-bloc σε Έλληνες στα $ 73,5 εκ.
✏ Στα MRs, το ‘TOMSK’ 40.703 DWT (1997 – Brod. Trogir) και το ‘TVER’ 40.743 DWT (1996 – Brod. Trogir) πουλήθηκαν $ 9,1 εκ. το κάθε ένα και το ‘CIELO DI PARIGI’ 36.032 DWT (2001 – Daedong) πουλήθηκε στα $ 12,65 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Και ενώ η περίοδος των μουσώνων συνεχίζεται, τα επίπεδα των τιμών συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία με τους Cash Buyers εν γένει να βρίσκονται σε κατάσταση πανικού αφού έχουν στα χέρια τους αρκετά πλοία απούλητα τα οποία αγοράστηκαν σε αρκετά ακριβότερες τιμές από αυτές που θα μπορούσαν να πουληθούν σήμερα. Όπως διαφαίνεται η αγορά των διαλύσεων δεν δείχνει σημάδια βελτίωσης στο άμεσο διάστημα καθώς τον ρυθμό τον ορίζει η Ινδία η οποία κατέχει την ηγετική θέση στην αγορά και η οποία τελευταία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα.
Η Ινδία, συνεχίζει να ταλανίζεται από νομισματική αστάθεια και πτωτικές τιμές σιδήρου έχοντας σαν αποτέλεσμα την απομάκρυνση της Ινδίας από την αγορά το τελευταίο διάστημα. Οι End Buyers αποφεύγουν ακόμη και να εμπλακούν σε διαπραγματεύσεις και προτιμούν να κρατούν στάση αναμονής ελπίζοντας σε βελτίωση της αγοράς.
Στο Πακιστάν, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν διαθέσιμοι End Buyers ώστε να αγοράσουν τονάζ σε λογικές τιμές και χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος της νομισματικής αστάθεια η των τιμών του σιδήρου, η διάθεση τους είναι αρνητική λόγω της αρνητικής ψυχολογίας από την αγορά της Ινδίας. Επίσης παρατηρείται το φαινόμενο όπου VLCCs και Aframax που έχουν στα χέρια τους Cash Buyers στην Ινδία και τα οποία προτιμά το Πακιστάν, λόγω της πτώσης των τιμών δεν μπαίνουν καν στον κόπο να κάνουν το ταξίδι από Ινδία στο Πακιστάν.
Το Μπαγκλαντές, ήρθε και αυτό αντιμέτωπο με μία διορθωτική κίνηση στις τιμές του σιδήρου κατά $ 5 τον τόνο και επηρεαζόμενο από τις αρνητικές εξελίξεις στην Ινδία προσάρμοσε και αυτό τις τιμές του αρνητικά, αλλά και χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τους End Buyers.
Η Κίνα, την τελευταία εβδομάδα εξέπληξε ευχάριστα αφού οι προσφερόμενες τιμές παρουσίασαν αύξηση της τάξης των $ 10 - $ 15 καθώς οι τιμές του σιδήρου παρουσίασαν και αυτές αύξηση. Καθώς αρκετά διαλυτήρια παραμένουν άδεια από την απραξία του προηγούμενου διαστήματος εκτιμάται ότι ενδεχομένως να δούμε κάποιες ελκυστικές προσφορές για πλοία τα οποία θέλουν να αγοράσουν και αν οι αρνητικές εξελίξεις συνεχίσουν στις υπόλοιπες αγορές διόλου απίθανο να δούμε δυναμική επιστροφή της Κίνας στην αγορά.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 887,950 DWT εκ των οποίων περίπου το 67% (598,080 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 17% (150,841 DWT)δεξαμενόπλοια και το 16% (139,029 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 380 - $ 410 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 385 - $ 415 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 385 - $ 415 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 320 - $ 330 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
Vessels Name |
| Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks |
|
PRUVA | 74,137 1995 Hashihama Zosen | B&W | - | 02/2015 01/2013 | Chinese | DD/passed earlier this year | 7,5 |
ATHOS | 52,502 2004 Tsuneishi | B&W | 4x30 | 04/2014 04/2014 | Hong Kong | Helikon Shipping Delivery fourth quarter | 15,5 |
OCEAN MORNING | 52,404 2001 Tsuneishi Zosen | MAN-B&W | 4x30 | - - | Bangladesh | - | 13,3 |
CLIPPER HARMONY | 31,887 2009 Hakodate Dock | Mitsubishi | 4x30 | - - | Baltic Trading | Clipper Group | en-bloc 41 |
CLIPPER HOPE | 31,833 2010 Hakodate Dock | Mitsubishi | 4x30 | - - | |||
OCEAN STAR | 18,367 2000 INP Heavy | B&W | 4x30 | 07/2015 08/2013 | Greek | - | 4,8 |
TANKERS | |||||||
Vessels Name |
| Main Engine | Tanks | S/S D/D | Buyer | Seller-Remarks |
|
ENJOY | 74,158 2011 SPP | MAN-B&W | 12 | - - | Greek | Geden | en-bloc 73,5 |
MARKA | 74,127 2012 SPP | MAN-B&W | 14 | - - | |||
TOMSK | 40,703 1997 Brod. Trogir | B&W | 10 | 04/2017 06/2015 | UK | - | 9,1 each |
TVER | 40,743 1996 Brod. Trogir | B&W | 10 | 11/2016 12/2014 | UK | - | |
CIELO DI PARIGI | 36,032 2001 Daedong | B&W | 12 | - - |
| - | 12,65 |
Πηγή: G. Moundreas &Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr