Το καλοκαίρι επιτέλους έφτασε – όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στις ευρωπαϊκές χώρες που πέρασαν έναν μακρύ και βαρύ χειμώνα. Ο κόσμος ετοιμάζεται για θερινές αποδράσεις. Αναμένουν υπέροχες διακοπές, ηλιόλουστες παραλίες, όμορφα ξενοδοχεία και άνετο ταξίδι για να πάνε και να έρθουν στους προορισμούς τους.
Το ταξίδι οφείλει να είναι ευχάριστο για όλους τους Ευρωπαίους πολίτες, όχι μόνο για τους τουρίστες. Αυτή η κοινή λογική οδήγησε την ΕΕ στην υιοθέτηση ειδικής νομοθεσίας για τα δικαιώματα των επιβατών. Αυτό θα είναι το πρώτο καλοκαίρι που οι επιβάτες θα χαίρουν προστασίας για όλα τα μέσα μεταφοράς: αεροπλάνα, τρένα και, εδώ και λίγο καιρό, επίσης πλοία και υπεραστικά λεωφορεία ή πούλμαν. Η προστασία της ΕΕ για τους επιβάτες καλύπτει περιστατικά όπως ακυρώσεις και μακρές καθυστερήσεις, παροχή συνδρομής σε άτομα με αναπηρία και άτομα με μειωμένη κινητικότητα ή προβλήματα με την αγορά του εισιτηρίου.
Συγκεκριμένα οι επιβάτες των θαλασσίων μεταφορών απολαμβάνουν ήδη ενισχυμένα δικαιώματα και προστασία στην Ευρωπαϊκή Ένωση με την έναρξη ισχύος δύο νέων Κανονισμών στα τέλη του περασμένου χρόνου. Οι Κανονισμοί προβλέπουν λεπτομερώς τα δικαιώματα των επιβατών αφενός, και τις υποχρεώσεις των θαλάσσιων μεταφορέων αφετέρου, σε περίπτωση καθυστερήσεων, ακυρώσεων αλλά και ατυχημάτων στη διάρκεια του ταξιδιού.
Το νέο αυτό πλαίσιο αποτελεί σημαντική δικλείδα ασφαλείας για τους επιβάτες που ταξιδεύουν στις θάλασσες της Ευρώπης. Ταυτόχρονα ενισχύει με τον πλέον θετικό τρόπο την εικόνα των μεταφορέων που δραστηριοποιούνται στα Ευρωπαϊκά ύδατα.
Ωστόσο, οι πολίτες έχουν ακόμα ελάχιστη επίγνωση των δικαιωμάτων τους ως επιβάτες. Μέσω ειδικής έρευνας του Ευρωβαρόμετρου γνωρίζουμε ότι 72% των Ελλήνων πολιτών αγνοούν τα δικαιώματά τους ως επιβάτες για όλα τα μέσα μεταφοράς. Πρόκειται για τον 2ο μεγαλύτερο αριθμό στην Ευρώπη (μετά από το Βέλγιο). Η Επιτροπή θέλει να διασφαλίσει ότι οι πολίτες που ταξιδεύουν, ή προτίθενται να ταξιδέψουν, θα έχουν επίγνωση των δικαιωμάτων τους και θα ξέρουν πού να βρίσκουν πληροφορίες όταν έχουν κάποιο πρόβλημα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους.
Αυτός είναι ο λόγος που η Επιτροπή ξεκινάει μια πανευρωπαϊκή ενημερωτική εκστρατεία, η οποία θα διαρκέσει μέχρι το 2015. Ο Αντιπρόεδρος Siim Kallas έκανε τα εγκαίνια της εκστρατείας χθες στον κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό των Βρυξελλών, και εγώ έχω την τιμή να παρουσιάζω την εκστρατεία σήμερα, εδώ στο Λιμάνι του Πειραιά, δείχνοντας τη σημασία που έχουν τα δικαιώματα των επιβατών για τις πρόσφατα καλυφθείσες πλωτές μεταφορές. Η εκστρατεία θα είναι παρούσα σε όλα τα Κράτη Μέλη και σε όλες τις 23, σύντομα 24, επίσημες γλώσσες, ώστε να μπορούμε να απευθυνόμαστε στον μέγιστο αριθμό ανθρώπων.
Βασίζεται σε μια νέα, ανανεωμένη αντίληψη και – για πρώτη φορά – καλύπτει και τα τέσσερα μέσα μεταφοράς. Θέλουμε να απευθυνθούμε στους πολίτες με χιούμορ, με ελκυστική γραφική απεικόνιση της εκστρατείας και με σύγχρονα επικοινωνιακά εργαλεία:
- Ολοκαίνουριες αφίσες για τα δύο νέα μέσα: πλωτές και λεωφορειακές μεταφορές, καθώς και μια νέα αφίσα για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Αυτές οι αφίσες θα τραβήξουν την προσοχή με χαμόγελο. Δείχνουν καταστάσεις στις οποίες κάποτε ίσως όλοι έχουμε βρεθεί, με τις δυσάρεστες συνέπειες που μπορεί μερικές φορές να έχουν: το πλοίο έχει καθυστέρηση, και πρέπει να περιμένουμε για ώρες στο λιμάνι, έχουμε πάρει το αεροπλάνο και οι βαλίτσες δεν έρχονται, το δρομολόγιο του λεωφορείου ή του τρένου καθυστέρησε ή ακυρώθηκε.
- Σύντομα, χιουμοριστικά βίντεο-κλιπ,
- Ιστοσελίδα για την εκστρατεία σε διάφορες γλώσσες, που θα αναμορφωθεί πλήρως και στην οποία μπορείτε να βρείτε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες. Υπάρχουν links μέσω των οποίων μπορείτε να κατεβάσετε όλο το επικοινωνιακό υλικό μας, όπως τα βίντεο-κλιπ και τις αφίσες.
- Νέα εφαρμογή σχετικά με τα δικαιώματα επιβατών, την οποία μπορείτε να κατεβάσετε στο smartphone και η οποία σύντομα θα περιλαμβάνει και τις πλωτές και λεωφορειακές μεταφορές.
- Και φυσικά, ενημερωτικά φυλλάδια και νέα, εύχρηστα gadgets.
Το υλικό της εκστρατείας θα διαδοθεί ευρύτατα. Οι αφίσες, τα φυλλάδια και τα δώρα θα διανεμηθούν σε λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηροδρομικούς σταθμούς και τερματικούς υπεραστικών λεωφορείων, καθώς και σε άλλους χώρους που συγκεντρώνουν ανθρώπους που ταξιδεύουν, όπως ταξιδιωτικά πρακτορεία και διεθνείς ταξιδιωτικές εκθέσεις. Τα βίντεο-κλιπ θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης για τα δικαιώματα επιβατών που οργανώνεται από την Επιτροπή για πρώτη φορά αυτήν την εβδομάδα και είμαι βέβαιος ότι θα αποκτήσουν θαυμαστές στο You-Tube.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν επίσης:
- Οι κυρίες. Λεμονιά Τσαρουχα και Katrin Saaremael-Stoilov, αρμόδιες για θέματα χάραξης πολιτικής και νομικά ζητήματα στη Γενική Διεύθυνση "Κινητικότητα και Μεταφορές"
- Ο κ. Carlos Martin Ruiz De Gordejuela, Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Τύπου της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.
- Ο κ. Αθανάσιος Μπούσιος, Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
- Ο κ. Γεώργιος Ανωμερίτης, Πρόεδρος & Δ.Σ. του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και Προέδρου της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος
- Ο κ. Δημήτριος Μάρκου, Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή στην Ελλάδα και Αναπληρωτής Συνήγορος του Καταναλωτή.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr