Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗς ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Όπως έχουμε προαναφέρει οι εκτιμήσεις μας, όπως και του συνόλου της ναυτιλιακής κοινότητας, είναι ότι και το 2013 θα είναι μία αρκετά δύσκολη χρονιά που τα κύρια προβλήματα της θα είναι η ραγδαία αύξηση του στόλου την τελευταία τριετία, η περιορισμένη δυναμική αύξησης του Παγκοσμίου Εμπορίου, και η ουσιαστική έλλειψη χρηματοδότησης η οποία δείχνει ότι σίγουρα θα συνεχιστεί και μετά το 2013.
Ο αριθμός των πλοίων που μεταφέρουν μέταλλα και δημητριακά σε γενικές γραμμές αναμένεται να αυξηθεί σχεδόν με διπλάσιο ρυθμό συγκριτικά με την ανάπτυξη του εμπορίου το 2013. Εκτιμάται ότι φέτος η προσφορά των πλοίων θα αυξηθεί περίπου 8% ενώ η μεταφορική ζήτηση θα παρουσιάσει αύξηση περίπου 4%. Ο συνδυασμός αυτών των 2 σημαντικών μεταβλητών θα ασκήσει για άλλη μία φορά ισχυρές πιέσεις στην ναυλαγορά και οι μέχρι τώρα οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μη σημαντική διαφοροποίηση από το 2012 όπου στο οποίο ο BDI βρέθηκε στον χαμηλότερο μέσο όρο των τελευταίων 26 ετών.
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
Στο άλλο μείζον θέμα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, η έλλειψη έχει σαν αποτέλεσμα και τον μειωμένο αριθμό παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, το οποίο αφενός «βοηθάει» την κατάσταση σχετικά με την αύξηση του τονάζ στο άμεσο μέλλον αφετέρου όμως έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στις κατασκευάστριες χώρες και ιδιαίτερα στην Κίνα. Σύμφωνα με το Υπουργείο Βιομηχανίας και Πληροφορικής της Κίνας, ο ναυπηγικός κλάδος είναι ένας από τους οποίους το 2013 θα χαρακτηριστεί από επιθετικές συγχωνεύσεις και εξαγορές. Ο βασικός στόχος είναι ότι μέχρι το 2015 να υπάρχουν 10 μεγάλα ναυπηγεία τα οποία θα παράγουν περισσότερο από το 70% του συνολικού όγκου εκ των οποίων τα μισά από τα ναυπηγεία να συγκαταλέγονται στα 10 καλύτερα παγκοσμίως. Το Υπουργείο σε δήλωση του, τόνισε πως η κύρια αιτία των συγχωνεύσεων και εξαγορών είναι τα προβλήματα που άρχισε να αντιμετωπίζει ο κλάδος λόγω της υπέρ-προσφοράς σε συνδυασμό με την έλλειψη χρηματοδότησης.
Την ίδια στιγμή ο τραπεζικός τομέας της Κίνας εμφανίζεται σαν αρωγός στην προσπάθεια ενίσχυσης των Κινεζικών ναυπηγείων και μάλιστα η Export-ImportBank (ΕΧΙΜ) ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αυξήσει τις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις για παραγγελίες πλοίων κατά 20% δηλαδή $ 3 δισ. Σύμφωνα με δηλώσεις αξιωματούχων της τράπεζας, θεωρούν ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να προβούν σε μια τέτοια ενέργεια καθώς οι Κινεζικές τράπεζες δεν επηρεάστηκαν όσο οι Δυτικές από την κρίση ενώ θα υπάρχουν κριτήρια για χρηματοδότηση και δάνεια θα δίνονται σε παραδοσιακούς πλοιοκτήτες που η στρατηγική τους είναι να «εκμεταλλευθούν» την παρούσα κατάσταση ώστε να ανανεώσουν τον στόλο τους και όχι σε καιροσκοπικές προθέσεις.
BDI
Πλησιάζοντας όλο και πιο κοντά στο Νέο Έτος της Κίνας, οBDI έχει αρχίσει την πτωτική διορθωτική πορεία και την Παρασκευή έκλεισε στις 798 μονάδες. Οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,520 μονάδες με $ 7,992 την ημέρα, BPI 718 μονάδες στα $ 5,690, BSI 711 μονάδες στα $ 7,436 την ημέρα και BHSI 475 μονάδες στα $ 7,094 την ημέρα, επίπεδα ίδια με ακριβώς την ίδια ημέρα του 2012 δηλαδή ένα χρόνο πριν!
Σε αντίθετα άκρα κινήθηκε ο τομέας των αγοραπωλησιών αφού αρκετή κινητικότητα είχαμε στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου ενώ καμία πράξη δεν έγινε στα δεξαμενόπλοια.
ΞΗΡΟ ΦΟΡΙΟ
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Kamsarmax, το ‘TORMSALTHOLM’ 83.685 DWT (2008 – Sanoyas) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 19,2 εκ.
✏ Στα Supramax, το ‘VANDACOLOSSUS’ 55.863 DWT (2006 – Kawasaki) και το αδερφό ‘ARANDACOLOSSUS’ 55.814 DWT (2006 – Kawasaki) αγοράστηκαν en-bloc από Έλληνες περίπου στα $ 30 εκ. με παράδοση Φεβρουάριο-Μάρτιο. Το ‘BAYTUR’ 52.261 DWT (2001 – Daedong) πουλήθηκε στα $ 13,6 εκ.
✏ Στα Handymax, το ‘GLOBALGLORY’ 45.769 DWT (1998 – Tsuneishi) αγοράστηκε στα ψηλά $ 7 εκ.
✏ Στα Handysize, τα Loggers ‘CHARLOTTEBULKER’ 32.132 DWT (2007 – Mitsubishi) και το ‘FORTUNE AMARYLLIS’ 32.114 DWT (2007 – Hakodate) αγοράστηκαν en-bloc από την Pacific Basin στα $ 34 εκ. Το ‘CSSAVANNAH’ 28.685 DWT (2000 – Imabari) αγοράστηκε από Έλληνες στα χαμηλά $ 9 εκ. και το ‘SCANBULKER’ 27.308 DWT (1995 – Mitsubishi) πουλήθηκε στα ψηλά $ 5 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Υπό διαφορετικές συνθήκες η αύξηση των διαλύσεων την προηγούμενη εβδομάδα σε επίπεδα άνω του ενός εκατομμυρίου DWT θα χαρακτηριζότανε σαν μία υγιή και υποσχόμενη αγορά, αλλά στην παρούσα φάση οι διαπιστώσεις είναι διαφορετικές και αντικατοπτρίζουν μία αγορά η οποία έχει φτάσει σε υψηλά επίπεδα τιμών, τιμές όμως οι οποίες έχουν εδραιωθεί βασιζόμενες πιο πολύ σε καθαρή σπέκουλα από την πλευρά των CashBuyers.
Το γνωστό πρόβλημα των πλοίων που έχουν αγοραστεί σε υψηλές τιμές από τους CashBuyers και που δεν βρίσκουν ανταπόκριση από το ενδιαφέρον των τελικών αγοραστών γίνεται όλο και πιο έντονο και όπως και στο παρελθόν θα οδηγήσει σε αύξηση των επαναδιαπραγματεύσεων αλλά και σε ζημία τους CashBuyers.
Η προσφορά τονάζ και ιδιαίτερα σε πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων έχει ιδιαίτερη δυναμική και παρά το γεγονός ότι η ρουπία έχει σταθεροποιηθεί και οι τιμές αλλά και η ζήτηση για σίδηρο είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα οι EndBuyers δεν δείχνουν ιδιαίτερη διάθεση καθώς θεωρούν ότι οι τιμές δεν συμβαδίζουν με την πραγματικότητα της αγοράς.
Τα σοβαρότερα προβλήματα τα αντιμετώπισε το Πακιστάν λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού από την Κίνα αλλά και το Μπαγκλαντές, όπου άρχισε να επαναδραστηριοποιείται μετά από αρκετό διάστημα. Φυσικά οι επερχόμενες αργίες στην Κίνα για τον εορτασμό του Νέου Έτους θα ωφελήσουν τις υπόλοιπες αγορές και σε αυτό άλλωστε ελπίζει και το Πακιστάν για να μπει και πάλι στην αγορά.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων για την τελευταία εβδομάδα έφτασε σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα στους 1,398,818 DWTεκ των οποίων περίπου το 60% (837,934 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 33% (463,360) δεξαμενόπλοια και το 7% (97,524) Containers & RO-ROs.
ΤΙΜΕΣ
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια δεν παρουσίασαν σημαντικές μεταβολές από την προηγούμενη εβδομάδα και διαμορφώθηκαν ως εξής:
- Ινδία: Από $ 410 - $ 435 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
- Πακιστάν: Από $ 400 - $ 425 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
- Μπαγκλαντές: Από $ 405 - $ 430 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
- Κίνα: Από $ 385 - $ 400 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks | Price US$ mil. |
TORM SALTHOLM | 83,685 2008 Sanoyas | MAN-B&W | - | - - | Greek | SS/DD due May 2013 | 19,2 |
VANDA COLOSSUS | 55,863 2006 Kawasaki | MAN-B&W | 4x30 | - - | Singapore | Charter Free delivery Feb-March 2013 | en-bloc region 30 |
ARANDA COLOSSUS | 55,814 2006 Kawasaki | MAN-B&W | 4x30 | - - | |||
BAYTUR | 52,261 2001 Daedong | MAN-B&W | 4x30 | 06/2016 04/2014 | Indian | Geden Line | 13,6 |
GLOBAL GLORY | 45,769 1998 Tsuneishi | B&W | 4x25 | - - | Far East | SS/DD due April 2013 | high 7 |
CHARLOTTE BULKER | 32,132 2007 Hakodate Dock | Mitsubishi | 4x30 | 07/2012 07/2012 | PacificBasin | Handy-Loggers Cido Shipping | en-bloc 34 |
FORTUNE AMARYLLIS | 32,114 2007 Hakodate Dock | Mitsubishi | 4x30 | 03/2013 09/2013 | |||
CS SAVANNAH | 28,685 2000 Imabari | B&W | 4x30 | - - | Greek | - | low 9 |
SCAN BULKER | 27,308 1995 Mitsubishi | B&W | 4x30 | - - | Middle East | - | high 5 |
Πηγή: G. Moundreas & CO, S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr