Το νέο σχέδιο νόμου με τον γενικό τίτλο «Ανασυγκρότηση του ΥΝΑ και άλλες διατάξεις» δόθηκε στα κόμματα της κυβέρνησης για έναν νέο γύρο διαλόγου μετά τη δημόσια διαβούλευση που έγινε τον προηγούμενο μήνα.
Το νέο κείμενο περιέχει αλλαγές, που έχουν υποδειχθεί από τη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής σε θέματα νομικής φύσης αλλά και αλλαγές σε θέματα ουσίας, που έχουν υποδειχθεί από τα τρία κόμματα της κυβέρνησης, αλλά και φορείς. Σημειώνεται ότι πολλοί παράγοντες της ναυτιλίας είχαν εκφράσει ενστάσεις για πολλές από τις προηγούμενες ρυθμίσεις. Οι ρυθμίσεις σε πρώτη ανάγνωση εξορθολογίζουν τη λειτουργία της ακτοπλοοίας, καθώς προσαρμόζεται στις δυνατότητες και τις ανάγκες της αγοράς. Επίσης τα λιμάνια προστατεύονται απο τις διαθέσεις των επίδοξων αγοραστών τους, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ οφείλει να πραγματοποιήσει μελέτη βιωσιμότητας πριν τα πουλήσει.
Έτσι στη νέα έκδοση του νομοσχεδίου προβλέπονται τα εξής:
-Μείωση έως και 50% στο ξενοδοχειακό προσωπικό στα πλοία της ακτοπλοΐας κατά της διάρκειας της χειμερινής περιόδου. Πιο συγκεκριμένα στο άρθρο 29 προβλέπεται ότι από την 1η Νοεμβρίου έως και τις 31 Μαρτίου οι οργανικές συνθέσεις των πλοίων, πλην εκείνων που είναι δρομολογημένα στον Αργοσαρωνικό, μειώνονται όσο αφορά τους ναυτικούς γενικών υπηρεσιών ( οικονομικές υπηρεσίες, υπηρεσίες τροφοδοσίας ). Ειδικά οι θαλαμηπόλοι, επίκουρου κα μειώνονται κατά 50%.
- Ανοίγει «παράθυρο» για μείωση του χρόνου υποχρεωτικής απασχόλησης των ναυτεργατών (σ.σ. ήταν το 10μηνο)
- Δημιουργούνται προϋποθέσεις για τη μείωση των δρομολογίων των πλοίων κατά τους χειμερινούς μήνες, ιδιαίτερα για τα ταχύπλοα τα οποία θα «δένουν» για 8 μήνες.
- Καθιέρωση τέλους στους φορείς διαχείρισης των λιμανιών οι οποίοι είναι ΝΠΔΔ για να αποφύγουν τις μειώσεις των επιδοτήσεών τους οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, που εξυπηρετούν τις λεγόμενες άγονες γραμμές. Το τέλος θα ανέρχεται σε ποσοστό έως 10% επί των ετήσιων εσόδων τους. Οι άγονες γραμμές μέχρι τώρα επιδοτούνται μέσω τέλους 3% στα εισιτήρια των επιβατών αλλά τα έσοδά τους δεν επαρκούν.
- Απάλειψη πρόβλεψης για την επίταξη επιβατηγών πλοίων προκειμένου να εξυπηρετηθούν συγκοινωνιακές ανάγκες.
- Έκδοση ΠΔ με το οποίο ευθυγραμμίζονται τα όρια ηλικίας των πορθμείων και των υδροπτέρυγων με τα μεγάλα πλοία της ακτοπλοΐας στα οποία ουσιαστικά από το 2006 έχει καταργηθεί το όριο της 30ετίας για την παραμονή τους στα δρομολόγια.
- Με απόφαση του ΥΝΑ ο πλοιοκτήτης έχει τη δυνατότητα να δρομολογεί ένα επιπλέον πλοίο για την περίοδο από Ιούνιο έως Σεπτέμβριο εφόσον διαθέτει και άλλο πλοίο στην ίδια γραμμή, πρακτικά η εταιρία μπορεί τους υπόλοιπους μήνες να δρομολογεί μικρότερα πλοία και να αυξάνει τη χωρητικότητά της το καλοκαίρι.
- Αυτό θα δίνει την δυνατότητα στις εταιρείες να δρομολογούν ένα μικρό πλοίο για όλο τον χρόνο και ιδιαίτερα τον χειμώνα και το καλοκαίρι να δρομολογούν το μεγαλύτερο πλοίο.
- Με απόφαση του ΥΝΑ μπορεί να ανακληθεί η δρομολόγηση ενός πλοίου ύστερα από αίτημα του πλοιοκτήτη εφόσον δεν δημιουργείται πρόβλημα στις συγκοινωνίες.
- Εκτός από τους δύο μήνες ακινησίας η εταιρία έχει την δυνατότητα να κρατήσει ένα συμβατικό πλοίο εκτός δρομολογίων για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για την αποκατάσταση ζημιάς ή βλάβης ενώ παρέχονται άλλες 45 μέρες συνεχόμενης ακινησίας αν οι συγκοινωνιακές ανάγκες καλύπτονται ή αν η εποχιακή κίνηση είναι μικρή.
- Η εταιρία δεν έχει υποχρέωση να απασχολεί ναυτικούς, τους δύο μήνες της ακινησίας του πλοίου όπως προβλέπεται στον Ν2932 αλλά επιπλέον κατά τη διάρκεια που το πλοίο της επισκευάζεται λόγω βλάβης και κατά το διάστημα των 45 ημερών που ζητά τη διακοπή των δρομολογίων της.
- Οι ναυτικοί που θα απολύονται δε θα δικαιούνται αποζημίωση εφόσον προσληφθούν εκ νέου στο ίδιο πλοίο μετά την έναρξη των νέων δρομολογίων του
- Με απόφαση του ΥΝΑ για την κάλυψη έκτακτων αναγκών που δεν τις καλύπτουν τα υπάρχοντα πλοία μπορεί να γίνει έκτακτη δρομολόγηση για την εκτέλεση συγκεκριμένου αριθμού δρομολογίων.
Άλλες διατάξεις
Από εκεί και πέρα, εκτεταμένες αλλαγές έγιναν στο κύριο σώμα του νομοσχεδίου, όπου προβλέφθηκε ρητά η ύπαρξη του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος μέσα στο νέο υπουργείο.
Μικρότερες είναι οι αλλαγές στο κεφάλαιο «λιμάνια» και στο σχετικό με την πλοηγική υπηρεσία.Σημειώνεται ότι στο ίδιο νομοσχέδιο υπάρχουν και οι διατάξεις για την καθιέρωση ατομικών συμβάσεων στα ποντοπόρα πλοία. Επίσης:
- Σπουδαστές και σπουδάστριες των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), πρώτης και δεύτερης θαλάσσιας εκπαιδευτικής περιόδου, που δεν βρίσκουν θέσεις απασχόλησης για την εκτέλεση της πρακτικής άσκησης σε πλοία με ελληνική σημαία ή σε πλοία με σημαία τρίτης χώρας συμβεβλημένα με το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), επιτρέπεται, κατ' εξαίρεση, να ναυτολογηθούν σε πλοία με σημαία τρίτης χώρας μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.
- Το ΤΑΙΠΕΔ, πριν από οποιαδήποτε απόφαση η οποία μπορεί να οδηγήσει στη μεταβολή της περιουσιακής κατάστασης των Φορέων Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων ή να επιδράσει στην λειτουργία τους, εκπονεί μελέτη βιωσιμότητας για κάθε έναν από αυτούς, με σκοπό τη διασφάλιση των οικονομικών και ανθρωπίνων πόρων, καθώς και της υλικοτεχνικής υποδομής που θα επιτρέπουν τη συνέχεια της αδιάλειπτης λειτουργίας τους και την απρόσκοπτη παροχή των διοικητικών υπηρεσιών τους, με την οποία αιτιολογεί την απόφασή του.
- Οι μετοχές που θα λάβουν οι εργαζόμενοι της Ανώνυμης Εταιρίας με την επωνυμία «Ανώνυμη Εταιρία Παροχής Πλοηγικών Υπηρεσιών» και διακριτικό τίτλο «Πλοηγική Α.Ε.»είναι ονομαστικές, μη μεταβιβάσιμες. Στην περίπτωση της καθ' οιονδήποτε τρόπο λήξης της εργασιακής σχέσης με την εταιρία, οι μετοχές επιστρέφουν σε αυτήν.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr