Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Παράλληλα ο κ. Γράτσος αναφέρθηκε στο σύνολο της ελληνικής ναυτιλιακής και ναυπηγικής βιομηχανίας, τονίζοντας ότι η «Ελλάδα όποτε αγκάλιασε τη θάλασσα, μεγαλούργησε». Η χώρα μπορεί και πάλι να ευημερήσει αν αναπτυχθεί σε ναυτιλιακό και οικονομικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου σε προορισμό αναψυχής και θαλασσίου τουρισμού της Ε.Ε., κύρια αφετηρία κρουαζιερόπλοιων διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου και ναυπηγοεπισκευαστικό κέντρο.
Ειδικότερα μιλώντας για την ακτοπλοΐα, ο πρόεδρος του ΝΕΕ, σημείωσε ότι τα ελληνικά επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία προσφέρουν ακριβό μεταφορικό έργο που επιβαρύνει τα νησιά και αποτρέπει τον τουρισμό. Ένας από τους κύριους λόγους του αυξημένου λειτουργικού κόστους για την ακτοπλοΐα είναι το εργατικό κόστος, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΝΕΕ, ο οποίος έφερε το παράδειγμα ότι ένα πλοίο που δραστηριοποιείται στη Βόρεια Ευρώπη έχει 17 άτομα πλήρωμα, ενώ το ίδιο στη χώρα μας χρειάζεται 31 άτομα. Επίσης άλλο πλοίο που λειτουργεί στην Ε.Ε. με 32 άτομα πλήρωμα στη χώρα μας χρειάζεται 52, σύμφωνα με τον κ. Γράτσο.
Για το θέμα της επιδότησης των αγόνων γραμμών συνέκρινε την ακτοπλοΐα με τα μέσα μεταφοράς στη στεριά, τον ΟΣΕ και τις αστικές συγκοινωνίες. Όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος του ΝΕΕ κάθε Ελληνας επιβαρύνεται για επιχορηγήσεις προς ΟΣΕ και ΟΑΣΑ με 115,10 ευρώ ετησίως, ενώ για την ακτοπλοΐα επιβαρύνεται με μόλις 3,45 ευρώ. Μόνο ο επιβάτης της ακτοπλοΐας επιβαρύνεται με 3% επίναυλο επί του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου πρόσθεσε. Από την άλλη πλευρά μόνο αμελητέο δεν είναι το έργο της ακτοπλοΐας, καθώς τα επιβατηγά πλοία εξυπηρετούν 1.566.000 νησιώτες ή το 14,2% του πληθυσμού της χώρας και το 75% των τουριστών που μεταφέρουν.
Για το θέμα της επιδότησης των αγόνων γραμμών συνέκρινε την ακτοπλοΐα με τα μέσα μεταφοράς στη στεριά, τον ΟΣΕ και τις αστικές συγκοινωνίες. Όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος του ΝΕΕ κάθε Ελληνας επιβαρύνεται για επιχορηγήσεις προς ΟΣΕ και ΟΑΣΑ με 115,10 ευρώ ετησίως, ενώ για την ακτοπλοΐα επιβαρύνεται με μόλις 3,45 ευρώ. Μόνο ο επιβάτης της ακτοπλοΐας επιβαρύνεται με 3% επίναυλο επί του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου πρόσθεσε. Από την άλλη πλευρά μόνο αμελητέο δεν είναι το έργο της ακτοπλοΐας, καθώς τα επιβατηγά πλοία εξυπηρετούν 1.566.000 νησιώτες ή το 14,2% του πληθυσμού της χώρας και το 75% των τουριστών που μεταφέρουν.
Υπογράμμισε ότι ο ελληνικός επιβατηγός στόλος είναι από τους πλέον εκσυγχρονισμένους στην Ευρώπη και εκτελεί κάθε χρόνο 2,9 δισ. χιλιόμετρα μεταφέροντας 17 εκατ. επιβάτες, 570.000 βαρέα οχήματα και 1,6 εκατ. ΙΧ.
Ο Γ.Γράτσος ζήτησε να γίνουν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ανταγωνιστικές. Πιο συγκεκριμένα :
- να εφαρμοσθούν οι κοινοτικοί κανονισμοί για τον κλάδο,
- να εναρμονισθεί το καθεστώς επάνδρωσης των πλοίων στα όσα ορίζουν οι οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ),
- η διάρκεια της εργασίας επί των πλοίων να αναμορφωθεί και να προσαρμοσθεί στις απαιτήσεις λειτουργίας τους,
- να υιοθετηθεί η ελαστική συνεργασία των εταιρειών, που σε συνδυασμό με την κατάργηση της υποχρεωτικότητας των δρομολογίων θα εξυπηρετηθούν οι μεταφορικές ανάγκες των νησιών με λιγότερο κόστος.
- να μπορούν τα πλοία να προσαρμόζουν την ταχύτητά τους και τα δρομολόγιά τους κατόπιν προειδοποίησης.
- να μειωθεί ο ΦΠΑ στους ναύλους στα επίπεδα του 6,5%.
Το ΝΕΕ υπολογίζει ότι αν εφαρμοστούν τα παραπάνω μέτρα τότε θα μειωθεί κατά 30% το μεταφορικό κόστος, θα αυξηθεί το τουριστικό ρεύμα προς τα νησιά, θα δημιουργηθούν περί τις 100.000 θέσεις εργασίας και θα εδραιωθεί η βιωσιμότητα του ακτοπλοϊκού στόλου.
Κομβικός ο τομέας της ναυπηγοεπισκευής ζώνης
Το παράδοξο να έχει η Ελλάδα εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό στον τομέα των ναυπηγήσεων και των επισκευών, μεγάλη παράδοση, αλλά τα πλοία, ακόμα και της ακτοπλοΐας τα τελευταία 20 χρόνια να κατασκευάζονται σε ναυπηγεία άλλων χωρών με υψηλότερο ακόμα και διπλάσιο, κατά κεφαλήν εισόδημα από τη χώρα μας, ανέδειξε ο κ. Γράτσος, μιλώντας στην εκδήλωση του ΝΕΕ.
Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε, η ελληνική ακτοπλοΐα από τη δεκαετία του '90 παρήγγειλε 43 επιβατηγά πλοία. Από αυτά, τα 10 κτίστηκαν στη Γερμανία, 8 στη Κορέα, 6 στην Ιταλία, 5 σε Σουηδία/Νορβηγία, 4 στην Αυστραλία, από 3 στην Ολλανδία και τη Γαλλία και 2 στη Φινλανδία, ενώ μόνο 2 κατασκευάστηκαν σε ελληνικά ναυπηγεία.
Ταυτόχρονα, σημείωσε ότι σε ναυπηγεία της Ιταλίας, της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Φιλανδίας κατασκευάζονται 54 κρουαζιερόπλοια 140.611 κλινών, συνολικής αξίας 34 δισ. δολαρίων. Οι συγκεκριμένες κατασκευές δίνουν τεράστια ώθηση και στις βιομηχανίες των χωρών αυτών.
Όσο για την αξία των τεχνιτών, ο κ. Γράτσος υπενθύμισε στους παρευρισκόμενους ότι οι Έλληνες εφοπλιστές συνεργάζονται με ελληνικά συνεργεία σε πολλές περιοχές του κόσμου που κάνουν εργασίες επισκευής στα πλοία τους.
Ωστόσο, όπως υπογράμμισε χαρακτηριστικά, όλο αυτό το τεχνικό δυναμικό απαξιώνεται από στρεβλές πολιτικές και κατάχρηση αντιπαραγωγικών συνδικαλιστικών πρακτικών, που δημιούργησαν ασυνέπεια από το 1975 και μετά.
Στάθηκε, βέβαια, και στο εργασιακό κόστος, αφού, όπως υπογράμμισε, η ημερήσια αποζημίωση, που φτάνει τα 210 ευρώ για 5,5 ώρες εργασία, καταστρέφει την ανταγωνιστικότητα.
Ο πρόεδρος του ΝΕΕ εξέφρασε την πεποίθησή του ότι, όπως μπορούν άλλες ευρωπαϊκές χώρες να κατασκευάσουν πλοία, μπορεί και η χώρα μας, αρκεί «να αρθούν οι αντιπαραγωγικές και υπερβολικές διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας».
Ταυτόχρονα, θα πρέπει να προχωρήσει και η αναμόρφωση των διαδικασιών που αφορούν τη ναυπήγηση και ναυπηγοεπισκευή, ώστε να εξαλειφθεί η γραφειοκρατία, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να προχωρήσει και ο εκσυγχρονισμός των ναυπηγείων.
Επιβάτες στο Λαύριο, εμπορεύματα στα Μέγαρα
Η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών κρουαζιέρας, σύμφωνα με τις υποδείξεις των ενδιαφερομένων χρηστών, θεωρεί ως το δεύτερο (μετά την άρση του καμποτάζ) αλλά απαραίτητο βήμα για την ανάπτυξη του homeport στη χώρα μας ο κ. Γράτσος.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, μιλώντας για τη λιμενική βιομηχανία γενικότερα, οι θέσεις των λιμανιών δεν είναι δεδομένες. «Μπορεί ένα λιμάνι που εξυπηρετούσε, ενδεχομένως να μην είναι κατάλληλο για να εξυπηρετεί μια μεγάλη ενδοχώρα που χρειάζεται μεγαλύτερους χώρους, και καλή προσβασιμότητα, με άνετα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα», ανέφερε και προσέθεσε: «Ενδεχομένως το εμπορικό λιμάνι της Αττικής θα έπρεπε να είναι στα Μέγαρα και η επιβατική κίνηση του Αιγαίου να εξυπηρετείται από το Λαύριο».
Αναφορικά με την κρουαζιέρα, υπογράμμισε ότι η χώρα μας μπορεί να έχει πρόσθετα έσοδα ύψους 1 δισ. ευρώ ετησίως και 11.500 νέες θέσεις εργασίας, ενώ, με τη δημιουργία και προσφορά αναβαθμισμένων υπηρεσιών, τα έσοδα αυτά μπορεί να αυξηθούν σημαντικά.
Ωθηση στην ελληνική οικονομία έχει τη δυνατότητα να δώσει και ο θαλάσσιος τουρισμός. Σήμερα, ανέφερε ο κ. Γράτσος, ο κλάδος αυτός δημιουργεί περίπου 40.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. «Με ένα φιλικό και ασφαλές περιβάλλον για τη δημιουργία περισσότερων μαρινών, με δυνατότητα να φιλοξενηθούν 10.000 περισσότερα και μεγαλύτερα σκάφη αναψυχής, θα δημιουργηθούν 30.000 νέες θέσεις εργασίας».
Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης, από την πλευρά του τόνισε ότι το ίδρυμα συνεργάζεται άριστα με το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης, ενώ έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην ακτοπλοΐα ζητώντας, όπως είπε χαρακτηριστικά από όλους τους εμπλεκόμενους να σκύψουν με μεγαλύτερη προσοχή στον κλάδο και άμεσα.
Την εκδήλωση του ΝΕΕ χαιρέτησε και ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Α΄Πειραιά, Θοδωρής Δρίτσας ο οποίος σημείωσε την ανάγκη επανεξέτασης μίας σειράς θεμάτων και αντιλήψεων, μέσα από διάλογο, προκειμένου όλες οι πλευρές να συνεισφέρουν αναλογικά σε μία νέου τύπου ανάπτυξη της χώρας.