Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας τα αποθέματα Iron Ore στα 25 βασικότερα λιμάνια της Κίνας έφτασαν στους 97,91 εκ. τόνους, παρουσιάζοντας αύξηση 540,000 τόνων από την προηγούμενη εβδομάδα το οποίο μεταφράζεται σε μείωση της ζήτησης, κατ’ επέκταση στη μείωση της ζήτησης για Capes και διόρθωση των ημερησίων εσόδων τους. Αντίστοιχα η αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης για Coal παρουσιάζει πτωτικές τάσεις που οφείλεται στην γενικότερη επιβράδυνση της Κίνας και στην αντικατάσταση του μέσου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, περίπου 5%, από Coal σε υδροηλεκτρικές πηγές. Τα ανωτέρω είχαν σαν αποτέλεσμα και τα αποθέματα του Coal να είναι αυξημένα όπου για παράδειγμα τον Αύγουστο η εγχώρια παραγωγή μειώθηκε 4,7% σε ετήσια βάση και οι εισαγωγές να έχουν μειωθεί κατά 7,2% από τον προηγούμενο μήνα. Η «αρνητική» εξέλιξη στις εισαγωγές του Coal επηρεάζει πτωτικά τη ζήτηση και τα ημερήσια έσοδα των Panamax και Supramax.
Αρνητικές είναι και οι εξελίξεις όμως από τα ναυπηγεία για τις νέες παραγγελίες. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Deutsche Bank, το 45% των ναυπηγείων παγκοσμίως δεν θα λάβει καμία παραγγελία από το τέλος του 2012 και μετά ενώ οι πλοιοκτήτες αναμένουν περεταίρω πτώση των τιμών λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού που θα δημιουργηθεί.
Τα στατιστικά στοιχεία παραγγελιών παγκοσμίως για τους πρώτους 9 μήνες του 2012, επιβεβαιώνουν την πτωτική τάση και ιδιαίτερα για τα πλοία μεγαλύτερου τονάζ. Από Ιανουάριο έως και Σεπτέμβριο παραγγέλθηκαν 14 Capes όταν το 2011 οι παραγγελίες ήταν 69 δηλαδή μείωση σε ετήσια βάση 72%. Αντίστοιχα στα Panamax/Post Panamax, 80,000 – 100,000 DWT οι παραγγελίες από 100 το 2011 έπεσαν στις 29 το πρώτο εννιάμηνο φέτος με ετήσια μείωση 62% ενώ για τα πλοία από 60,000 – 80,000 DWT από 97 το 2011 στα 52 το 2012 δηλαδή σε ετήσια βάση 30% κάτω. Στα μικρότερα πλοία οι διαφορές ήταν πιο εκλογικευμένες με τα Handymax, 40,000 – 60,000 DWT να έχουν μείωση της τάξης του 58% σε ετήσια βάση από 136 πλοία το 2011 στα 43 τους εννέα μήνες του 2012 και για τα Handysize, 10,000 – 40,000 DWT από 129 πλοία το 2011 στα 61 τους εννέα μήνες του 2012 δηλαδή σε ετήσια βάση μείωση 37%. Προς αποφυγή λάθους να σημειώσουμε ότι οι ανωτέρω ποσοστιαίες μεταβολές προκύπτουν κατόπιν αναγωγής των αριθμών των πλοίων που παραγγέλθηκαν το πρώτο εννιάμηνο του 2012 σε ετήσια βάση ενώ η κατηγοριοποίηση των πλοίων δεν παρουσιάζει απόλυτα την καθιερωμένη αντιστοιχία κατηγορίας πλοίων με DWT.
Επιπροσθέτως αν εξετάσουμε τον συνολικό αριθμό των παραγγελιών για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου από το 2009 και μετά διαπιστώνουμε ότι ο αριθμός παραγγελιών του 2012 είναι ο χαμηλότερος της τετραετίας. Ειδικότερα, το 2009 οι παραγγελίες ήτανε 424, 1377 πλοία το 2010, 543 πλοία το 2011 και τους 10 πρώτους μήνες του 2012 οι παραγγελίες είναι στα 246 πλοία. Συμπερασματικά, οι παραγγελίες του 2012 θα είναι μειωμένες κατά 50% περίπου από το 2011 γεγονός που οφείλεται στον μεγάλο αριθμό παραδόσεων πλοίων από προηγούμενα χρόνια, στην ουσιαστική έλλειψη χρηματοδότησης και στην επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας και εμπορίου που εκτιμάται ότι δεν θα αναστραφεί στο άμεσο μέλλον.
Στον τομέα των αγοραπωλησιών υπήρξε αρκετά έντονη δραστηριοποίηση αλλά μόνο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
- Στα Capes, το ‘AQUABELLA’ 161.010 DWT (1995 – Hyundai) πουλήθηκε πάνω από $ 11 εκ. με Dry Dock πρόσφατα περασμένο. Το ‘GREAT PHEASANT’ 178.819 (2000 – Hyundai) αγοράστηκε από Έλληνες στα mid $ 17 εκ
- Στα Panamax, το geared ‘PACIFIC PIONEER’ 69.279 DWT (1994 – Hashisama Zosen) αγοράστηκε από Κινέζους στα $ 7.2 εκ.
- Στα Handymax, το ‘FLORA LAKE’ 50.246 DWT (2003 – Mitsui) αγοράστηκε από Έλληνες πάνω από $ 14 εκ. και το ‘CB ADVENTURE’ 46.232 DWT (2002 – Oshima) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 13.5 εκ.
- Στα Handysize, η Norden πούλησε en-bloc στη Dalex τα ‘NORD AARHUS’ 33.221 DWT (2012 – Hyundai), ‘NORD ANTWERP’ 33.232 DWT (2011 – Hyundai) και ‘NORD DUBAI’ 33.232 DWT (2011 – Hyundai) στα $ 61.5 εκ. Το ‘SPEAR FLOWER’ 29.738 DWT (2003 – Shinoku) πουλήθηκε στην Pacific Basin στα $ 11,2 εκ. και το ‘ACE BRIDGE’ 28.419 DWT (28.419 – Imabari) αφοράστηκε από την Transbulk στα $ 8,5 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
την προηγούμενη ανασκόπηση είχαμε αναφέρει πως αναμέναμε πτώση των τιμών στην Ινδία λόγω των εορτών-αργιών του Diwali. Η πτώση των τιμών επήλθε αλλά εκτός από τις αργίες οι τιμές επηρεάστηκαν και από τη πτώση των τιμών του σιδήρου και την διακύμανση της ρουπίας. Φυσικά το Πακιστάν σαν πιστός ακόλουθος της Ινδίας, διόρθωσε και αυτό πτωτικά τις τιμές του. Το Μπαγκλαντές σιγά-σιγά προσπαθεί να επανενταχθεί στην αγορά αλλά σε μία περίοδο πτωτικών τιμών ενώ η Κίνα δείχνει να είναι η μόνη που έχει αγοραστική διάθεση και χωρίς να έχει μειώσει τις τιμές της συγκριτικά από την προηγούμενη εβδομάδα. Χαρακτηριστικό είναι ότι την προηγούμενη εβδομάδα η Ινδία, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές είχαν ακριβώς τα ίδια επίπεδα τιμών.
Η επιστροφή της Ινδίας στην αγορά ύστερα από την αποχή λόγω των εορτών δεν θα είναι εύκολη καθώς αρκετά κλεισίματα που γίνανε προ των εορτών βασιζόμενα σε σπέκουλα θα χρειαστεί να πάνε σε επαναδιαπραγμάτευση. Προβλήματα όμως θα υπάρχουν και για τα πλοία που κατευθύνονται προς Ινδία χωρίς όμως να έχουν πουληθεί ακόμη καθώς στα τρέχοντα επίπεδα της ρουπίας και των τιμών του σιδήρου αρκετοί αγοραστές δεν διατίθενται να εμπλακούν σε διαπραγματεύσεις.
Το Πακιστάν, την προηγούμενη εβδομάδα είχε αρκετά μειωμένη δραστηριοποίηση αφού το προηγούμενο διάστημα είχε κλείσει αρκετά VLCCs και μεγάλα δεξαμενόπλοια. Η δεδομένη χρονική στιγμή δείχνει να είναι η ιδανικότερη για να προχωρήσει σε αγορές αφού δεν αντιμετωπίζει τα προβλήματα της Ινδίας σχετικά με το νόμισμα και τις τιμές του σιδήρου ενώ η Ινδία απέχει από την αγορά.
Το Μπαγκλαντές, ενώ έδειξε κάποια δείγματα δραστηριοποίησης, δεν κατάφερε να προχωρήσει σε κλεισίματα. Γεγονός είναι πως αρκετά πλοία που έχουν αγοραστεί από Cash Buyers δεν έχουν πουληθεί στους τελικούς αγοραστές και παραμένουν ανοιχτά του Μπαγκλαντές αντιμετωπίζοντας το ενδεχόμενο της επαναδιαπραγμάτευσης της τιμής.
Η Κίνα, με την κατάσταση που επικρατεί στις υπόλοιπες αγορές, δείχνει να είναι η μοναδική ελπίδα ειδικά για πλοία που γεωγραφικά είναι στο Far East και αναμένεται να υπάρξει έντονη δραστηριοποίηση το επόμενο διάστημα.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 1,139,289 DWT εκ των οποίων περίπου το 51% (578,600 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 40% (453,099 DWT) δεξαμενόπλοια και το 9% (107,590) Containers και RO-RO.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:
- Ινδία: Από $ 390 - $ 420 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
- Πακιστάν: Από $ 390 - $ 420 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
- Μπαγκλαντές: Από $ 390 - $ 420 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
- Κίνα: Από $ 350 - $ 370 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks | Price US$ mil. |
AQUABELLA | 161,010 1995 Hyundai | B&W | - | 12/2014 just passed | - | Carras Hellas | excess 11 |
GREAT PHEASANT | 178,819 2000 Hyundai | MAN-B&W | - | 09/2015 09/2015 | Greek | - | mid 17 |
PACIFIC PIONEER | 69,279 1994 Hashihama Zosen | B&W | 4x25 | 11/2013 11/2013 | Chinese | - | 7,2 |
FLORAL LAKE | 50,246 2003 Mitsui | B&W | 4x30 | 05/2013 05/2013 | Greek | - | excess 14 |
CB ADVENTURE | 46,232 2002 Oshima | B&W | 4x30 | 06/2017 07/2015 | Greek | - | 13,5 |
NORD AARHUS | 33,221 2012 Hyundai | MAN-B&W | 4x30 | - - | DALEX | Norden | en-bloc 61,5 |
NORD ANTWERP | 33,232 2011 Hyundai | MAN-B&W | 4x30 | - - | |||
NORD DUBAI | 33,232 2011 Hyuandai | MAN-B&W | 4x30 | - - | |||
SPEAR FLOWER | 29,738 2003 Shikoku | B&W | 4x30 | 01/2013 01/2013 | PacificBasin | - | 11,2 |
ACE BRIDGE | 28,419 1999 Imabari | B&W | 4x30 | 08/2014 08/2014 | Transbulk | - | 8,5 |
Πηγή: G.MOUNDREAS &CO S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr