Ο Έλληνας καπετάνιος Απόστολος Μαγκούρας, 77 ετών, 10 χρόνια μετά τη μέρα του ναυαγίου, δήλωσε στο δικαστήριο της Λα Κορούνια ότι είχε παρατηρήσει πως κάποια από τις δεξαμενές πετρελαίου έφεραν σημάδια διάβρωσης, αλλά επισήμανε ότι δεν είχε τις γνώσεις για να εκτιμήσει τη σοβαρότητά τους.
«Κάναμε όλους τους οπτικούς ελέγχους» στον σκελετό του πλοίου και τις δεξαμενές έρματος πριν τον απόπλου του από την Αγία Πετρούπολη, διαβεβαίωσε ο Μαγκούρας, προσθέτοντας ότι διαθέτει τα απαραίτητα έγγραφα που πιστοποιούν τη διενέργεια των ελέγχων αυτών.
Από την αίθουσα του δικαστηρίου, που διεξήχθη σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα στην Λα Κορούνια, η δίκη θα πέρανσαν 133 μάρτυρες και 98 εμπειρογνώμονες. Οι κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν 55 κατηγορίες ενώ 70 δικηγόροι συγκαταλέγονται στους παράγοντες της δίκης.
Το ιστορικό του Prestige
Το ναυάγιο πραγματοποιήθηκε όταν το πετρελαιοφόρο, που είχε παρουσιάσει μηχανική βλάβη, μέσα στη μεγάλη κακοκαιρία κόπηκε στα δύο. Ο καπετάνιος επί έξι μέρες πάλευε με τα κύματα και σε συνεργασία με σωστικά συνεργεία προσπαθούσε να σώσει το πλοίο. Από την άλλη πλευρά, οι αρχές της Ισπανίας δεν έδωσαν ποτέ άδεια πλεύσης του Prestige σε ασφαλές καταφύγιο. Η ισπανική κυβέρνηση του τότε πρωθυπουργού Χοσέ Μαρία Αθνάρ αποφάσισε να το οδηγήσει στην ανοικτή θάλασσα, παρά τις εκκλήσεις των ειδικών που έλεγαν ότι το Prestige πρέπει να επιστρέψει σε ένα λιμάνι, για να γίνει απόπειρα να περιοριστεί η διαρροή πετρελαίου.
Τελικά το πλοίο βυθίστηκε στις 19 Νοεμβρίου 2002 στα ανοικτά της Κορμπουθιόν και το φορτίο 50,000 τόνων πετρελαίου που υπήρχε στις δεξαμενές του μονοπύθμενου δεξαμενόπλοιου, διέφυγε στη θάλασσα προκαλώντας τεράστια ρύπανση….
Τη δεκαετία του 1970 στην Ιαπωνία πραγματοποιήθηκε μια μαζική ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων που κάλυπταν οριακά τις απαιτήσεις ασφαλείας της εποχής εκείνης. Με ιδιαίτερα χαμηλές τιμές προκειμένου να καλύψουν άμεσα την ζήτηση της εποχής εκείνης αποτέλεσαν ελκυστική επένδυση για πολλούς. Από τα 1.800 δεξαμενόπλοια που κυκλοφορούν στις θάλασσες υπολογίζεται ότι περίπου 300 είναι μονοπύθμενα, κατασκευασμένα στην Ιαπωνία πριν από το 1980, επομένως ευάλωτα στα ατυχήματα.
Το Prestige ήταν ένα από τα πλοία εκείνα. Ναυπηγήθηκε το 1976 στα ναυπηγεία Hitachi Zosen της Ιαπωνίας….
Τo ναυάγιο του Prestige, ωστόσο, οδήγησε σε ριζικές αλλαγές στο νομικό πλαίσιο που διέπει την κατασκευή πλοίων, αλλά και την προστασία των θαλασσών. Τα δεξαμενόπλοια πλέον κατασκευάζονται με διπλά τοιχώματα και αυξημένη ασφάλεια για την αποφυγή αναλόγων καταστροφών. Οι επενδύσεις που έχουν γίνει έκτοτε ανέρχονται σε δισεκατομμύρια δολάρια, αλλάζοντας την εικόνα σε σχέση με τον τρόπο και το κόστος των ναυτιλιακών μεταφορών υγρών καυσίμων.
Οι Ισπανοί εισαγγελείς έχουν ζητήσει την καταδίκη του Μαγκούρα σε 12 χρόνια κάθειρξη, ενώ περισσότεροι από 2.000 άνθρωποι ζητούν αποζημιώσεις συνολικά περίπου 4 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Οι άλλοι κατηγορούμενοι στη δίκη που ξεκίνησε στις 16 Οκτωβρίου είναι ο επικεφαλής μηχανικός του Prestige, ο Έλληνας Νικόλαος Αργυρόπουλος, ο αξιωματικός Α', ένας Φιλιππινέζος που δικάζεται ερήμην, και ο τότε επικεφαλής Εμπορικής Ναυτιλίας της Ισπανίας Χοσέ Λουίς Λόπεθ-Σορς.
Τέσσερις ακτιβιστές της περιβαλλοντικής οργάνωσης Greenpeace σκαρφάλωσαν στην πρόσοψη του δικαστηρίου ζητώντας να λογοδοτήσουν για την καταστροφή οι υπουργοί της τότε κυβέρνησης.
Μεταξύ αυτών είναι και ο Μαριάνο Ραχόι, νυν πρωθυπουργός της Ισπανίας, ο οποίος την περίοδο εκείνη ήταν υπουργός Εσωτερικών της χώρας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr