Αντιμέτωποι και οι δύο με ένα βαρύ κατηγορητήριο κρίνονται με βάση αυστηρές νομοθετικές ρυθμίσεις, που έχει προωθήσει τα τελευταία χρόνια η Ε.Ε., ειδικά στον τομέα του περιβάλλοντος και της παράνομης διακίνησης ανθρώπων. Πλέον, οι κυβερνήτες πλοίων καθίστανται καθολικά υπεύθυνοι για ό,τι συμβαίνει εν πλω.
Σαφέστατα πρόκειται για δύο ξεχωριστές περιπτώσεις, με διαφορετικές αιτίες ναυαγίου, ωστόσο και οι δύο βασίζουν τις υπερασπιστικές τους γραμμές στον επιμερισμό ευθυνών.
Σκεντίνο: Δεν με καταλάβαινε ο ινδονήσιος πηδαλιούχος
Κατά την πρώτη ημέρα της ακροαματικής διαδικασίας ο Σκετίνο, χαλαρός, ζήτησε συγγνώμη για το ναυάγιο. Ο Ιταλός καπετάνιος παραδέχτηκε ότι έκανε λάθη, αλλά κατηγόρησε την εταιρεία Costa Crociere για κακή διαχείριση της κρίσης. Μάλιστα σε ανακοίνωσή ο καπετάνιος επικαλείται έκθεση εμπειρογνωμόνων που δείχνει ότι οι εντολές του Σκετίνο μπορεί να μην έχουν εκτελεστεί σωστά και το ατύχημα μπορεί να είχε αποφευχθεί αν είχαν εκτελεστεί όπως πρέπει. Πληροφορίες από τη νομική ομάδα του Σκεντίνο αναφέρουν ότι ο πηδαλιούχος ήταν ινδονήσιος και δεν κατανοούσε τις εντολές που έπαιρνε από τον πλοίαρχο στην αγγλική.
Είναι ενδεικτικό ότι ο δικηγόρος του καπετάνιου, Φραντσέσκο Πέπε, δήλωσε πως η ακροαματική διαδικασία θα δείξει ότι ο πελάτης του δεν ήταν ο αποκλειστικός υπεύθυνος για την καταστροφή. «Η ευθύνη του Σκετίνο πρέπει να επιμεριστεί και να αποδειχθεί ότι και άλλοι μπορεί να έχουν ευθύνες. <Ο Σκετίνο είναι πολύ σίγουρος ότι οι πραγματικές ευθύνες έχουν αρχίσει να αναδύονται>, συμπλήρωσε.
Κατά την πρώτη ημέρα της διαδικασίας στο δικαστήριο ακούστηκαν τοποθετήσεις ότι οι χάρτες που χρησιμοποιούνται δεν είναι ενημερωμένοι και επαρκείς, ότι το πλοίο ήρθε πολύ κοντά στην ακτή με πολύ μεγάλη ταχύτητα και ότι το πλήρωμα δεν ήταν σωστά προετοιμασμένο για περίπτωση εκκένωσης του πλοίου.
Ο Σκετίνο αντιμετωπίζει κατηγορίες πολλαπλής ανθρωποκτονίας και εγκατάλειψης πλοίου κατά τη διάρκεια της χαοτικής εκκένωσης του κρουαζιερόπλοιου από τους 4.200 επιβάτες του και το πλήρωμά του τις νυχτερινές ώρες της 13ης Ιανουαρίου του 2012.
Ερώτημα για το δικαστήριο αποτελεί κι ο ρόλος νεαρής Μολδαβής, φερόμενης ως συνοδού του καπετάνιου, που βρισκόταν στο πλοίο χωρίς να έχει δηλωθεί…
Μαγκούρας: Ανεπάρκειες της ακτοφυλακής έφεραν την καταστροφή
Αντιμέτωπος με δωδεκαετή φυλάκιση βρίσκεται ο 77χρονος πλέον πλοίαρχος του τάνκερ Prestige, Απόστολος Μάγκουρας. Το δικαστήριο θα εξετάσει τις ποινικές και αστικές ευθύνες των τριών ναυτικών που θεωρήθηκαν υπεύθυνοι για την τραγική εξέλιξη που είχε το Νοέμβριο του 2002 το ναυτικό ατύχημα του Prestige. Mαζί με τον καπετάνιο δικάζονται ο επίσης Ελληνας αρχιμηχανικός του τάνκερ και ένας ακόμα αξιωματικός.
Από την αίθουσα του δικαστηρίου, που θα διεξαχθεί σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα στην Λα Κορούνια, θα περάσουν 133 μάρτυρες και 98 εμπειρογνώμονες. Οι κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν 55 κατηγορίες ενώ 70 δικηγόροι συγκαταλέγονται στους παράγοντες της δίκης. Εκτιμάται ότι η ακροαματική διαδικασία θα διαρκέσει έως τις 11 Νοεμβρίου οπότε θα συμπέσει με την 10η επέτειο από το ναυάγιο του Prestige.
Το ιστορικό του Prestige
Τo ναυάγιο του Prestige οδήγησε σε ριζικές αλλαγές στο νομικό πλαίσιο που διέπει την κατασκευή πλοίων, αλλά και την προστασία των θαλασσών. Τα δεξαμενόπλοια πλέον κατασκευάζονται με διπλά τοιχώματα και αυξημένη ασφάλεια για την αποφυγή αναλόγων καταστροφών. Οι επενδύσεις που έχουν γίνει έκτοτε ανέρχονται σε δισεκατομμύρια δολάρια, αλλάζοντας την εικόνα σε σχέση με τον τρόπο και το κόστος των ναυτιλιακών μεταφορών υγρών καυσίμων.
Το ναυάγιο πραγματοποιήθηκε όταν το πετρελαιοφόρο, που είχε παρουσιάσει μηχανική βλάβη, μέσα στη μεγάλη κακοκαιρία κόπηκε στα δύο. Ο καπετάνιος επί έξι μέρες πάλευε με τα κύματα και σε συνεργασία με σωστικά συνεργεία προσπαθούσε να σώσει το πλοίο. Από την άλλη πλευρά, οι αρχές της Ισπανίας δεν έδωσαν ποτέ άδεια πλεύσης του Prestige σε ασφαλές καταφύγιο.
Τελικά το πλοίο βυθίστηκε στις 19 Νοεμβρίου 2002 στα ανοικτά της Κορμπουθιόν και το φορτίο 50,000 τόνων πετρελαίου που υπήρχε στις δεξαμενές του μονοπύθμενου δεξαμενόπλοιου, διέφυγε στη θάλασσα προκαλώντας τεράστια ρύπανση.
Και οι δυο δίκες έχουν τεράστιο νομικό και ναυτιλιακό ενδιαφέρον, καθώς η κατάληξη τους ενδέχεται να δημιουργήσει νέα προηγούμενα στον ναυτιλιακό νόμο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr