Την πεποίθηση τους ότι η ελληνική ναυτιλία αλλά και άλλες, ανταγωνιστικές, εθνικές βιομηχανίες θαλάσσιων μεταφορών μπορούν να βγουν ακόμα και κερδισμένοι από την κρίση, η οποία όμως αναμένεται να διαρκέσει καθόλη τη διάρκεια του 2012, διατύπωσαν Έλληνες και ξένοι εφοπλιστές και παράγοντες του κλάδου στην πρώτη συνάντηση κορυφής που έγινε στα πλαίσια του World Shipping Congress, που διοργάνωσαν στην Αθήνα οι Financial Times
Σε μια μοναδική συγκυρία κατά την οποία παραβρέθηκαν στα ίδια πάνελ οι επιχειρηματίες, επικεφαλής των σημαντικότερων εφοπλιστικών ενώσεων του πλανήτη αλλά και διπλωμάτες και κορυφαίοι θεσμικοί παράγοντες, κατέστη σαφές ότι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι η υπερπροσφορά μεταφορικής δυναμικότητας από τον μεγάλο αριθμό πλοίων που εμπορεύονται αλλά και αυτών που έχουν παραγγελθεί, οι μεγάλες αυξήσεις των τιμών των καυσίμων, η πειρατεία και η έλλειψη επαρκών και προσιτών χρηματοδοτήσεων τόσο από τις κεφαλαιαγορές όσο και από τα χρηματιστήρια.
Διάχυτη ήταν η πεποίθησή ότι η κρίση μπορεί να αποδειχθεί ευκαιρία τουλάχιστον για όσους διαθέτουν πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές ή διαθέτουν το οικονομικό εκτόπισμα για να επωφεληθούν από τις χαμηλές τιμές που επικρατούν στη δευτερογενή αγορά των ποντοπόρων.
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου παρουσιάσθηκαν τα θεμελιώδη μεγέθη των δανειακών χαρτοφυλακίων των τραπεζών οπότε και κατέστη σαφές πως οι ευρωπαϊκές όπως και οι ελληνικές τράπεζες έχουν βγει εκτός παιχνιδιού εξαιτίας των προβλημάτων κεφαλαιακής επάρκειας που αντιμετωπίζουν.
Οι επιχειρηματίες του κλάδου, έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών. Το ίδιο ενδιαφέρον επιδείχθηκε και κατά τη διάρκεια της κεκλεισμένων των θυρών συνάντησης κορυφής που πραγματοποιήθηκε. Από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης έκανε λόγο μεταξύ άλλων για ταχείες διαδικασίες αποκρατικοποίησης και άμεση επίλυση προβλημάτων που σχετίζονταi με τη σιδηροδρομική διασύνδεση του λιμανιού.
Προβληματισμός πάντως επικράτησε για το ρόλο των ναυλωτών και τη δυνατότητα τους να τιμήσουν τις συμφωνίες τους μεσούσης της κρίσης καθώς οι περιπτώσεις όπου συμφωνίες αθετούνται ή ζητείται η αναδιαπραγμάτευσή τους –κυρίως από εταιρείες της Κίνας- πληθαίνουν σε βάρος των συμφερόντων των πλοιοκτητών. Το σημείο αυτό έθιξαν τόσο ο Χάρης Βαφειάς όσο και ο Ευάγγελος Πιστιόλης. Παρόντες μεταξύ άλλων ήταν και οι κ.κ. Μιχάλης Μποδούρογλου, Γιάννης Δράγνης, Φραγκίσκος Κανελάκης, Βασίλης και Μιχάλης Δαλακούρας, Ν. Πίττας, Λεωνίδας Πολέμης, Σπύρος Καπράλος, Άλεκ Τομάζος, Αναστάσης Γαβριηλίδης, στελέχη της Navios Maritime, της MSC, τραπεζίτες όπως από την DVB Bank, την BNP Paribas, την ΕΧΙΜ , εκπρόσωποι μεγάλων νηογνωμόνων, ελληνικών τραπεζών όπως η Alpha Bank, ναυλομεσίτες όπως ο Γ. Κοτζιάς, ακαδημαϊκοί από μεγάλα πανεπιστήμια και μεγάλα νομικά γραφεία αλλά και asset managers.
Αίσθηση προκάλεσαν τα στοιχεία για την μεγάλη ζήτηση αξιωματικών του ναυτικού και ανεπάρκεια των σχολών της χώρας να δεχτεί όλους του υποψηφίους παρά τη μεγάλη ανεργία. Έτσι το ζήτημα της ναυτικής εκπαίδευσης και των δυνατοτήτων για απασχόληση των νέων Ελλήνων αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία την οποία υπογράμμισε με αποκαλυπτικά στοιχεία ο Γιώργος Καμπάνης Global Leader της μονάδας Shipping & Ports της Deloitte.
Στο συνέδριο που έγινε υπό την αιγίδα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping - ICS), που εκπροσωπήθηκε από τον πρόεδρό του Σπύρο Πολέμη, πραγματοποιήθηκε πλήθος συναντήσεων μεταξύ πλοιοκτητών, ναυλομεσιτών, τραπεζιτών, ασφαλιστών, στελεχών και εκπροσώπων εταιρειών που παρέχουν υποστηρικτικές υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να αναδειχθεί σε forum σημαντικών επιχειρηματικών επαφών.
Παράλληλα η παρουσία εκπροσώπων, ομιλητών και συνέδρων από την Ασία και ειδικότερα από χώρες όπως η Κίνα, η Κορέα και το Βιετνάμ παρείχε την ευκαιρία για τη δημιουργία μιας πρώτης τάξεως γέφυρας επικοινωνίας μεταξύ των βασικότερων εμπορικών πόλων της διεθνούς οικονομίας βάζοντας τα θεμέλια για ένα νέο σημαντικό διεθνές forum τόσο της ναυτιλίας όσο και του παγκόσμιου εμπορίου.
Στη συνάντηση κορυφής συμμετείχαν μεταξύ άλλων ο γενικός γραμματέας της UNCTAD, (UN Conference on Trade and Development), Dr. Supachai Panitchpakdi, ο Paolo D' Amico, πρόεδρος της Italian Shipowners' Association και της Amico Società di Navigazione, ο Joseph J. Cox, πρόεδρος και CEO του Chamber of Shipping of America, ο Thomas Franck, πρόεδρος της Finnish Shipowners' Association και CEO της Bore Ltd, ο Thor Jørgen Guttormsen, πρόεδρος της Norwegian Shipowners' Association και της Leigh Höegh & Co, ο Jong Chul Lee, επικεφαλής της Korea Shipowners’ Association και αντιπρόεδρος & CEO της STX PanOcean Corporation, ο Γιάννης Λύρας μέλος του ΔΣ και πρώην πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η Tineke Netelenbos, πρόεδρος της Royal Association of Netherlands Shipowners, ο Michael Parker, πρόεδρος του UK Chamber of Shipping και της CMA-CGM (UK) Holdings Ltd. Πρόεδρος της συνάντησης κορυφής και του Congress ήταν ο πρόεδρος του International Chamber of Shipping και της ABS U.K. National Committee, Σπύρος Πολέμης.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr