Την ίδια στιγμή, ανησυχητικές διαστάσεις παίρνει η φτώχεια στην Γερμανία, όπου από15,2% τη διετία 2007-2008 άγγιξε το 15,5% τη διετία 2008-2009. Στον απόηχο αυτών των εξελίξεων, η Κομισιόν στην 3μηνιαία ανάλυση της προβλέπει ότι το χρέοςτης Ευρωζώνης θα ανέλθει στο 100% του ΑΕΠ στην επόμενη δεκαετία, αν δεν ληφθούν νέα μέτρα,προειδοποιώντας ότι υπάρχουν επικίνδυνοι συσχετισμοί μεταξύ του κρατικού χρέους και τουτραπεζικού κλάδου, βρίσκοντας σύμφωνο βάσει τον τελευταίων δηλώσεων του και τον απερχόμενοΠρόεδρο της ΕΚΤ Jean-Claude Trichet.
Την σοβαρότητα του προβλήματος εξέφρασε και ο Πούτιν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του στοΠεκίνο, καλώντας τις κορυφαίες χώρες της Ευρώπης να επιδείξουν πολιτική ανδρεία και να «βάλουνπλάτη» σε χώρες, όπως η Ελλάδα, που βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση. Επίσης δήλωσε ότι το οξυμμένο πρόβλημα της Ευρώπης είναι η Ελλάδα, η οποία όμως είναι το 2% του ΑΕΠ όλης τηςΕυρώπης, και βάσει των ειδικών απαιτείται περίπου 1 τρις ευρώ, ποσό βέβαια όχι μικρό, σεβαστό,αλλά απολύτως δυνατό να το σηκώσει η Ευρωζώνη. Την σοβαρότητα της κατάστασης της αντιλαμβάνονται γενικότερα οι BRICS όπου αν τους ζητηθεί να βοηθήσουν την Ελλάδα μπορούν και είναι διατεθειμένες να το κάνουν μέσω του ΔΝΤ.
Στις ΗΠΑ, καταψηφίστηκε από τη γερουσία το σχέδιο Obama για τις περικοπές φόρων και νέωνδαπανών, ύψους $ 447 δις, αλλά ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το γουάν και γενικότερα για την επιβολή νέων δασμών σε προϊόντα χωρών οι οποίες χειραγωγούν την ισοτιμία του νομίσματος τους. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επιβολής δασμών, σύμφωνα με το Κινεζικό Πρακτορείο ειδήσεων, οδηγεί τις δύο χώρες σε εμπορικό πόλεμο και ο Κινέζος υπουργός Εξωτερικών προειδοποίησε τον Obama να πείσει την κυβέρνηση του να μην επιβληθούν κυρώσεις αν δεν ανατιμηθεί το γουάν.
Όλα αυτά συμβαίνουν την στιγμή που αποδυναμώνεται το εξωτερικό εμπόριο της Κίνας και μέσα σε 2 μήνες το εμπορικό πλεόνασμα συρρικνώθηκε περισσότερο από 50% στα $14,5 δις τον Σεπτέμβριο από 31,5 δις τον Ιούλιο. Οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 17,1% σε ετήσια βάση τον Σεπτέμβριο έναντι 24,5% τον προηγούμενο μήνα ενώ οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 20,9% από 30,2% τον προηγούμενο μήνα, γεγονός που αποτυπώνει την αποδυνάμωση της εγχώριας ζήτησης στην Κίνα.
Σύμφωνα με το ΔΝΤ η ανάπτυξη στην Ασία έχει επιβραδυνθεί σε σχέση με το β’ τρίμηνο ενώ περιέκοψε τις εκτιμήσεις για την ανάπτυξη φέτος στο 6,3% από την εκτίμηση του Απριλίου για 6,8%.
Η γενικότερη επιβράδυνση επιβεβαιώνεται και από τον OPEC όπου για 4ο συνεχόμενο μήνα μειώνει τις προβλέψεις του. Για το 2011 η ζήτηση θα φτάσει στα 900,000 βαρέλια ημερησίως, μειωμένη κατά 180,000 βαρέλια την ημέρα ενώ για το 2012 η πρόβλεψη είναι στα 1,2 εκ. βαρέλια ημερησίως, μειωμένη κατά 70,000 βαρέλια αντίστοιχα. Η αιτιολογία του OPEC είναι ότι η επιβραδύνουσα αμερικανική οικονομία, τα υψηλά ποσοστά ανεργίας και τα αισθήματα ανησυχίας των καταναλωτών έχουν μετριάσει την ζήτηση στις ΗΠΑ. Παρομοίως, τα προβλήματα χρέους στην Ευρωζώνη οδηγούν τις ευρωπαϊκές οικονομίες σε απώλειες στην ανάπτυξη. Όσον αφορά την Κίνα, ο OPEC σημειώνει στην έκθεση του ότι προσπαθεί να προετοιμάσει μία ομαλή προσγείωση, με την ανάπτυξη να κινείται κάπου στο 9%.
Την τελευταία εβδομάδα παρατηρήσαμε τον BDI να ξεπερνάει το φράγμα των 2,000 μονάδων φτάνοντας τις 2,173 μονάδες. Το αξιοσημείωτο είναι όμως ότι υπήρξε άνοδος σε όλους τους επιμέρους δείκτες και όχι μόνο στα Capes. Μέσα στην εβδομάδα, o BCI κέρδισε σχεδόν 11,5%, ο BPI περίπου 9%, o BSI περίπου 5% και ο BHSI πάνω από 6%. Επίσης σύμφωνα με τελευταία στοιχεία, για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, τα υπό ναυπήγηση πλοία αποτελούν το 39% του υφιστάμενου στόλου όταν το Σεπτέμβριο του 2009 τα υπό ναυπήγηση πλοία αποτελούσαν το 68% του τότε υπάρχοντος στόλου.
Βάσει λοιπόν της θεωρίας ότι η ναυτιλία επηρεάζεται από ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες με ενδογενείς να είναι καθαρά εσωτερικοί παράγοντες όπως η ασύμμετρη προς τις υπάρχουσες ανάγκες αύξηση όχι μόνο του αριθμού των πλοίων αλλά και της χωρητικότητας τους, και εξωγενείς να είναι όλοι οι οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες που επηρεάζουν το διεθνές εμπόριο ακόμη και οι καιρικές συνθήκες και τα φυσικά φαινόμενα, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ο τομέας των πλοίων ξηρού φορτίου έχει ανταποκριθεί καλύτερα από το αναμενόμενο στην προσφορά τονάζ (ειδικότερα σε πλοία από Panamax και μικρότερα), αν λάβουμε φυσικά υπόψη και τον φετινό υψηλό αριθμό διαλύσεων που ελπίζουμε να συνεχιστεί. Αυτό όμως που θα καθορίσει τελικά την πορεία της ναυτιλίας είναι οι εξωγενείς παράγοντες, όπως η εύθραυστη παγκόσμια οικονομία και αν όχι η πιθανότητα ύφεσης, έστω η δεδομένη επιβράδυνση στις αναπτυγμένες οικονομίες, όπου θα επηρεάσει σημαντικά το παγκόσμιο εμπόριο και άρα την πορεία της ναυτιλίας.
Ιστορικά έχουμε διαπιστώσει ότι η μείωση του ποσοστού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας αποφέρει δυσανάλογα μεγαλύτερα αρνητικά αποτελέσματα στα ποσοστά μείωσης του παγκόσμιου εμπορίου και δυστυχώς στην παρούσα φάση και στο άμεσο μέλλον θα αντιμετωπίσουμε μία τέτοια κατάσταση διατηρώντας τις επιφυλάξεις μας για την πορεία του BDI όπως τη βιώνουμε σήμερα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr