«Η ανάπτυξη επιβραδύνεται πολύ περισσότερο από ότι προβλέπαμε πριν από τρεις μήνες και ο κίνδυνος για αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης αυξάνεται» δήλωσε ο επικεφαλής ανάπτυξης του ΟΟΣΑ Carlo Padoan στην παρουσίαση της έκθεσης του οργανισμού για την οικονομία.. Στην έκθεση προβλέπεται απότομη επιβράδυνση στην G7 προς το τέλος του έτους, καθοδηγούμενη από την Γερμανία, της οποίας η οικονομία θα συρρικνωθεί το 4ο τρίμηνο. Συγκεκριμένα, ο ΟΟΣΑ προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης για την G7 στο 1,6% σε ετήσια βάση για το 3ο τρίμηνο με επιδείνωση στο 0,2% το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Η επιβράδυνση θα είναι απότομη για την Γερμανία, όπου ο ΟΟΣΑ προβλέπει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2,6 το 3ο τρίμηνο ενώ το 4ο τρίμηνο θα συρρικνωθεί στο 1,4% με τον συνολικό ρυθμό ανάπτυξης των 3 μεγαλύτερων οικονομιών της Ευρωζώνης να διαμορφώνεται στο -0,4%. Όσο αφορά τις ΗΠΑ, θα καταγράψουν ανάπτυξη σε ετήσια βάση 1,1% το 3ο τρίμηνο και 0,4% το 4ο τρίμηνο ενώ στις προηγούμενες εκτιμήσεις ο ΟΟΣΑ προέβλεπε ανάπτυξη 2,9% και 3%, αντίστοιχα!
Σε παρόμοιες διορθωτικές υποβαθμίσεις εκτιμήσεων για την ανάπτυξη σε ΗΠΑ και Ευρωζώνη κινήθηκαν και οι προβλέψεις τις HSBC, ΗΠΑ στο 1,6% από 2,5% για το 2011 και 1,7% το 2012 από 2,9% ενώ για την ζώνη του Ευρώ στο 1,6% από 2% για το 2011 και 0,7% το 2012 από 1,4% προηγουμένως,, αλλά και πολλών άλλων διεθνών οργανισμών όπως της ECB, Eurostat, IMF απλά για να
αναφέρουμε κάποιους, καθώς και πολλών οικονομολόγων/αναλυτών. Την ίδια στιγμή, η διευθύντρια του ΔΝΤ Christine Lagarde, έκανε έκκληση καλώντας όλες τις χώρες να «δράσουν τώρα και να δράσουν τολμηρά» ενώ ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Timothy Geithner κάλεσε τα πλούσια κράτη μέλη της Ευρωζώνης να παράσχουν ξεκάθαρη οικονομική στήριξη στις χώρες που αντιμετωπίζουν κρίσεις χρέους.
«Είναι πλήρως εντός των δυνατοτήτων των ισχυρότερων μελών της Ευρωζώνης να απορροφήσουν αυτά τα κόστη». Δυστυχώς όμως οι ανωτέρω δηλώσεις επισκιάστηκαν από την παραίτηση του επικεφαλής οικονομολόγου της ΕΚΤ Jurgen Stark, 3 χρόνια πριν την λήξη της θητείας του, λόγω της διαφωνίας του με την παρέμβαση της ΕΚΤ στην αγορά ομολόγων και την αγορά χρέους της Ιταλίας και της Ισπανίας.
Όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενη ανασκόπηση, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αντιμετώπισης της κρίσης είναι οι διαφωνίες απόψεων που εξυπηρετούν πολιτικές σκοπιμότητες όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και στις ΗΠΑ (θυμόμαστε την διαφωνία για το όριο του χρέους στις αρχές Αυγούστου), η έλλειψη πολιτικής βούλησης αλλά και η «χαλιναγώγηση» των χρηματοπιστωτικών οργανισμών, των οίκων αξιολόγησης κλπ.
Εν τω μεταξύ στην Κίνα ο δείκτης δραστηριοτήτων PMI κινήθηκε σε ιστορικά χαμηλά στα 50,6 τον Αύγουστο ενώ ο πληθωρισμός παρά την μικρή μείωση του από το 6,5% στο 6,2% παραμένει ακόμα σε υψηλά επίπεδα και πρωταρχικός στόχος για την κυβέρνηση. Η Citigroup προβλέπει ανάπτυξη 8,9% για το 3ο τρίμηνο και 8,4% για το 4ο.
Την ίδια στιγμή η Fitch προειδοποιεί το Πεκίνο ότι αντιμετωπίζει κίνδυνο υποβάθμισης γιατί προβλέπει ότι θα υπάρξει σημαντική επιδείνωση στην ποιότητα των τραπεζικών τίτλων. Αντίστοιχα η Ινδία παρουσίασε χαμηλό δύο ετών για τον PMI τον Αύγουστο στο 53,8 από 58,2 που είναι και το χαμηλότερο από τον Ιούλιο του 2009, ενώ στο Χονγκ Κονγκ ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος υποχώρησε στο 47,8 από το 51,4. Η ανωτέρω πτώση/διόρθωση των δεικτών στις χώρες αυτές, οφείλεται στο γεγονός ότι η ανάπτυξη της Ασίας έχει επιβραδυνθεί καθώς η αργή αλλά και αμφίβολη ανάκαμψη στις ΗΠΑ αλλά και η κρίση χρέους στην Ευρωζώνη έχουν πλήξει τις εξαγωγές των χωρών αυτών.
Ενώ όμως οι διεθνείς οικονομικές εξελίξεις δεν έχουνε να παρουσιάσουνε κάτι θετικό η πορεία της ναυλαγοράς κατά τη διάρκεια του Αυγούστου έως και σήμερα είναι ανοδική. Αν και αυτό εκ πρώτης όψεως φαίνεται οξύμωρο, αναλύοντας τους επιμέρους δείκτες του BDI εύκολα κανείς διαπιστώνει ότι ο τομέας που «ευθύνεται» για την άνοδο αυτή είναι ουσιαστικά ο τομέας των Capes.
Ο λόγος που τα Capes επιδεικνύουν αυτή τη θετική πορεία οφείλεται κυρίως στις εξελίξεις του Iron Ore στην Ινδία. Πιο συγκεκριμένα η παύση εργασιών στα ορυχεία της Karnataka και Goa, λόγω περιβαλλοντολογικών ατασθαλιών, παύση η οποία συνεχίζεται ακόμη, καθώς και η απεργία 6,000 ιδιοκτητών φορτηγών μεταφοράς Iron Ore που αιτούνται αύξηση των μεταφορικών, έχει ωθήσει τους εισαγωγείς να στραφούνε στην Αυστραλία και Βραζιλία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργεί μεγάλες αναμονές στα λιμάνια το οποίο έχει θετικό αποτέλεσμα στο ναύλο των Capes.
Επίσης ένας άλλος λόγος αύξησης των ναύλων είναι ότι για πρώτη φορά το 2011 το κόστος παραγωγής Iron Ore στην Αυστραλία και Βραζιλία είναι μικρότερο από το κόστος παραγωγής στην Κίνα το οποίο δημιουργεί πρόσθετα φορτία και αύξηση των ναύλων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr