Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας ποιοτικών χαρακτηριστικών ημεδαπών τουριστών της ΕΛΣΤΑΤ, τα άτομα ηλικίας 15 ετών και άνω που πραγματοποίησαν τουλάχιστον ένα ταξίδι ανήλθαν σε 4,1 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση κατά 2,4%, ενώ πραγματοποιήθηκαν 6,9 εκατομμύρια ταξίδια, σημειώνοντας οριακή μείωση κατά 0,2% σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2022. Το σύνολο των διανυκτερεύσεων των ατόμων αυτών ανήλθε σε 66 εκατομμύρια και οι δαπάνες σε 3.182,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 3,8% και αύξηση 2,8%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2022.
Από τα παραπάνω ταξίδια των ατόμων ηλικίας 15 ετών και άνω, το 96,6% αφορούσε σε ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν για προσωπικούς λόγους (ανάπαυση, αναψυχή, διακοπές, επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους, λοιποί προσωπικοί λόγοι) και το 3,4% σε ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν για επαγγελματικούς λόγους.
Από τη σύγκριση των στοιχείων των ταξιδιών που πραγματοποιήθηκαν για προσωπικούς λόγους το 2023 με τα αντίστοιχα του 2022, παρατηρείται αύξηση κατά 1,9% στα άτομα που πραγματοποίησαν τουλάχιστον ένα ταξίδι, κατά 0,4% στον αριθμό των ταξιδιών και κατά 3,1% στις αντίστοιχες δαπάνες. Ενώ παρατηρείται μείωση κατά 3,3% στις διανυκτερεύσεις.
Αναφορικά με τα άτομα που ταξίδεψαν για προσωπικούς λόγους, η σημαντικότερη αύξηση, σε απόλυτες τιμές σε σύγκριση με το 2023, παρατηρείται στις ηλικίες 45- 64 ετών, με αντίστοιχη αύξηση κατά 4,5%. Στις ηλικίες αυτές η αύξηση των ταξιδιών ανήλθε σε 4,6%, των δαπανών σε 6,2% και των διανυκτερεύσεων σε 2,2%.
Ως προς τη διάρκεια διαμονής των προσωπικών ταξιδιών, η σημαντικότερη αύξηση το 2023, σε απόλυτες τιμές σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, παρατηρείται στον αριθμό των ταξιδιών διάρκειας από 4 έως 7 διανυκτερεύσεις, στα οποία σημειώνεται αύξηση κατά 10,5% στα ταξίδια και κατά 9,6% στις διανυκτερεύσεις.
Τα περισσότερα προσωπικά ταξίδια πραγματοποιήθηκαν με χερσαία μέσα μεταφοράς (4,7 εκατομμύρια ταξίδια) και δευτερευόντως, με θαλάσσια μέσα (1 εκατομμύριο ταξίδια). Από τη σύγκριση των στοιχείων αυτών, σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του 2022, η σημαντικότερη αύξηση, σε απόλυτες τιμές, παρατηρείται στα ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν με χερσαία μέσα μεταφοράς, κατά 5,8%.
Το 55,5% των προσωπικών ταξιδιών πραγματοποιήθηκε σε μη ενοικιαζόμενα καταλύματα, εκ των οποίων το 58% πραγματοποιήθηκε σε καταλύματα που παρέχονται δωρεάν από συγγενείς και φίλους. Τα ταξίδια σε μη ενοικιαζόμενα καταλύματα αντιστοιχούν στο 72,9% του συνολικού αριθμού των διανυκτερεύσεων. Tα ταξίδια σε ιδιόκτητες εξοχικές κατοικίες αυξήθηκαν κατά 10,3%, και οι αντίστοιχες διανυκτερεύσεις μειώθηκαν οριακά κατά 0,3%.
Από το σύνολο των Ελλήνων καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα, το 6% δήλωσε ότι δεν θα ταξιδέψει καθόλου αυτό το καλοκαίρι, με την πλειονότητά τους (62,2%) να αναφέρει την αύξηση του κόστους ζωής ως τον κύριο λόγο για την απόφαση αυτή.
Η τάση του εσωτερικού τουρισμού
Μια δημοφιλής ταξιδιωτική τάση σε Ευρώπη και ΗΠΑ, που συμβάλλει επίσης στη μείωση των εξόδων διακοπών, είναι οι "Staycations", όπου οι ταξιδιώτες επιλέγουν να εξερευνήσουν τις χώρες τους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί ταξιδιώτες (51%) σχεδιάζουν να κάνουν διακοπές στη χώρα τους.
Ομοίως, το 73% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να ταξιδέψει εντός της Ελλάδας για διακοπές. Περίπου 6 στους 10 της Gen Z (18-25) και πάνω από το 70% των Millennials (26-41), της Gen X (42-57) και των Baby boomers (58-78) θα επιλέξουν τον εσωτερικό τουρισμό φέτος.
Πως κατανέμεται το budget για τις καλοκαιρινές διακοπές
Ο προϋπολογισμός εξόδων των Ελλήνων καταναλωτών για τις επερχόμενες καλοκαιρινές διακοπές ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό. Ένα σημαντικό μέρος των καταναλωτών κρατάει τα έξοδά του σχετικά χαμηλά, με την πλειονότητα (35,7%) να δαπανά μεταξύ 301€ και 600€ (ανά άτομο και ανά ταξίδι).
Οι προτεραιότητες των Ελλήνων καταναλωτών για τα καλοκαιρινά ταξίδια
Οι Έλληνες καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν τα περισσότερα χρήματα στο φαγητό (57%) και τη διαμονή (56,8%). Οι Gen Z και οι Millennials είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν τα περισσότερα χρήματα στο φαγητό (59,4% και 55,8% αντίστοιχα), ενώ οι Gen X και οι Baby boomers στη διαμονή (60,2% και 63,4% αντίστοιχα). Επιπλέον, οι τρεις κυριότεροι παράγοντες που λαμβάνουν υπόψη τους οι Έλληνες καταναλωτές όταν σχεδιάζουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές είναι ο προϋπολογισμός (67,3%), η ασφάλεια (48,5%) και η μεταφορά (41,5%).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr