Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Έτσι, με δεδομένες τις συνθήκες πληθωρισμού, ο αριθμός των Ευρωπαίων που σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν ταξίδια από τον Ιούνιο έως τον Νοέμβριο του 2023 μειώθηκε κατά 4% σε σχέση με πέρυσι, αλλά εξακολουθεί να παραμένει υψηλός στο 69%. Οι Αυστριακοί, οι Ελβετοί και οι Γερμανοί, που βέβαια αντιμετωπίζουν το φάσμα της τεχνικής ύφεσης, ήδη, φαίνεται να είναι πιο διστακτικοί στο να ταξιδέψουν, με το 45%, το 56% και το 62% των ερωτηθέντων αντίστοιχα να έχουν ταξιδιωτικά σχέδια για τους επόμενους μήνες. Αντίθετα, οι Γάλλοι (80%), οι Βέλγοι (79%) και οι Βρετανοί (75%) είναι πιο πρόθυμοι να ταξιδέψουν την ίδια περίοδο.
Επίσης περισσότεροι ευρωπαίοι επιλέγουν ταξίδια εκτός εποχής και πιο προσιτούς προορισμούς. Περισσότεροι τουρίστες (+5% σε σχέση με το 2022) επιλέγουν να ταξιδέψουν κατά τους μήνες "εκτός αιχμής" Οκτώβριο και Νοέμβριο.
Οι Ευρωπαίοι συνεχίζουν να προσαρμόζουν τη συμπεριφορά τους όσο θα παραμένουν στο προορισμό για να ανταποκριθούν στον προϋπολογισμό τους: 17% θα μειώσουν τα έξοδα για ψώνια, 15% θα αναζητήσουν φθηνότερα εστιατόρια και 15% θα επιλέξουν λιγότερο ακριβά καταλύματα. Σκοπεύουν όμως να απολαύσουν διακοπές παρόμοιας διάρκειας με πέρυσι, ενώ το ποσοστό των ταξιδιωτών που θα δαπανήσουν πάνω από 1.500 ευρώ αυξάνεται κατά 8%, ίσως λόγω της ραγδαίας αύξησης του κόστους ταξιδιού.
Το 39% των Ευρωπαίων με προγραμματισμένο προϋπολογισμό έως 1.000 ευρώ ανησυχούν για την οικονομική κατάσταση, σε σύγκριση με το 22% των Ευρωπαίων με προϋπολογισμό άνω των 2.000 ευρώ (high spenders).
Οι Ευρωπαίοι που σχεδιάζουν να δαπανήσουν έως 1.000 ευρώ ;έναντι όσων σχεδιάζουν διακοπές με προϋπολογισμό 2000 και πάνω (high spending), είναι πιο πιθανό να:
-Ταξιδεύουν εκτός εποχής (31% έναντι 24% των "high spenders").
-Να επισκεφθούν προορισμούς που θεωρούνται φθηνότεροι (29% έναντι 21% των "high spenders").
-Να ταξιδεύουν µε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους(23% έναντι 16% των "high spenders").
Πάντως παρά την αύξηση του κόστους ζωής, οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες προγραμματίζουν πολλαπλά ταξίδια, με το 33% να σκοπεύει να ταξιδέψει δύο φορές και το 26% τουλάχιστον τρεις φορές αυτό το καλοκαίρι και το φθινόπωρο. Ένα άλλο 30% των ερωτηθέντων σκέφτεται να κάνει μόνο ένα ταξίδι (4% λιγότερο από πέρυσι). Όσον αφορά τη διάρκεια, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες (36%) επιλέγουν να περάσουν λιγότερο από μία εβδομάδα (τέσσερις-έξι διανυκτερεύσεις) στον προορισμό τους, ενώ το 27% στοχεύει να μείνει επτά-εννέα διανυκτερεύσεις.
Η Ελλάδα
Συνολικά, η Ευρώπη παραμένει η πρώτη επιλογή των ερωτηθέντων, με το 59% να σχεδιάζει να ξεκινήσει διακοπές εντός της περιοχής, ενώ το 12% σκοπεύει να κάνει ένα ταξίδι εκτός Ευρώπης (αύξηση κατά 3% από το 2022).
Η Ισπανία είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός για τους ταξιδιώτες, με το 7,6% να σχεδιάζει διακοπές εκεί, ακολουθούμενη από τη Γαλλία (7,2%) η οποία όμως στην προηγούμενη μέτρηση του Απριλίου ήταν στην πρώτη θέση με 8,2%. Η Ιταλία (7%) παραμένει τρίτη, και η Ελλάδα (5,4%) εξακολουθεί να είναι σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση στην τέταρτη θέση και την Κροατία (4,6%) να ανεβαίνει στην Πέμπτη θέση υπερκεράζοντας τη Γερμανία. Παρόλα αυτά, οι μεσογειακοί προορισμοί σημείωσαν πτώση 10% στους επισκέπτες που σκοπεύουν να ταξιδέψουν εκεί σε σχέση με πέρυσι. Αντίθετα, προορισμοί όπως η Τσεχική Δημοκρατία, η Βουλγαρία, η Ιρλανδία και η Δανία παρουσιάζουν αύξηση της δημοτικότητάς τους. Αυτό μπορεί να αποδοθεί στο ότι οι κάποιοι ταξιδιώτες αναζητούν λιγότερο πολυσύχναστους προορισμούς και ηπιότερες θερμοκρασίες.
Με βάση πάντως την έρευνα για πρώτη φορά, για την Ελλάδα, η προτίμηση για διαμονή σε ξενοδοχείο πέφτει κάτω από το όριο του 50% (σήμερα 49%) και το ενδιαφέρον για βραχυχρόνιες μισθώσεις ανέβηκε στο 17%.
Γιώργος Αλεξάκης