Μια άλλη παράμετρος, που προβληματίζει καθώς δεν έδωσε «ορμή» το Μάιο, που είναι ένας μήνας απαραίτητος για να δοθεί «καύσιμο» για τη συνέχεια, είναι και ο καιρός. Παρά ταύτα , οι γενικότερες ενδείξεις είναι θετικές, με βάση όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, που επισημαίνουν το ότι και φέτος οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, αλλά και η πορεία του τουρισμού της Αθήνας, θα δώσουν τον τόνο.
Εποχικότητα
Και πάλι, βέβαια, η εποχικότητα θα είναι ο κανόνας. Όπως φαίνεται, το τρίτο τρίμηνο του έτους αναμένεται να είναι η «ναυαρχίδα» για την υπέρβαση των στόχων που έχουν τεθεί με το κύρια διακύβευμα, βέβαια, να είναι τα έσοδα. Βέβαια, η φέρουσα δυνατότητα των προορισμών, αλλά και τα δεδομένα από τις πτήσεις, που κινούνται περίπου στα περσινά επίπεδα δε δίνουν «χώρο» για εκτιμήσεις εκτόξευσης εισπράξεων, ειδικά εάν αυτές μπουν και σε “κρησάρα” αποπληθωρισμένων τιμών.
Πτήσεις στην κορύφωση της σεζόν
Να σημειωθεί ότι με βάση το Air Data Tracker, τον ψηφιακό κόμβο του ΙΝΣΕΤΕ για την ανάλυση δεδομένων εισερχόμενων διεθνών πτήσεων, το σύνολο των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων για τη θερινή σεζόν (27/3 – 29/10) ανέρχεται σε σχεδόν 25 εκατ., με αύξηση +2,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Όμως, η αύξηση αυτή προέρχεται κατά κύριο λόγο από αύξηση στο δεύτερο τρίμηνο του έτους (Q2) (+16,1% τον Απρίλιο, +8,1% τον Μάιο και +4,5% τον Ιούνιο), ενώ στο τρίτο τρίμηνο (Q3) παρατηρούνται οριακές μειώσεις (-0,3% τον Ιούλιο, -0,7% τον Αύγουστο και -0,3% τον Σεπτέμβριο) και τον Οκτώβριο μείωση -4%.
Και βέβαια, θα σημειωθεί, εδώ ότι για φέτος, “μοχλός” ανάπτυξης για την εγχώρια τουριστική αγορά είναι το θερινό πρόγραμμα δρομολογίων της AEGEAN, που είναι φέτος το μεγαλύτερο στην ιστορία της. Συγκεκριμένα, η AEGEAN, το 2023, θα επιχειρεί με 76 αεροπλάνα και θα προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις. Οι 11 εκατ. από αυτές είναι θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022 και 800 χιλιάδες περισσότερες από το 2019. Ειδικότερα, η AEGEAN θα επιχειρεί σε 46 χώρες, με 264 δρομολόγια σε 161 προορισμούς από 8 βάσεις, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τον Ελληνικό τουρισμό, που, βλέπει, με έντονο ενδιαφέρον τα όσα εξελίσσονται στον κλάδο των αερομεταφορών με τη δυστοκία ακόμη και μεγάλων εταιριών να “σηκώσουν” αεροπλάνα, λόγω ελλείψεων σε προσωπικό ή γενικά στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Σημαντική, είναι και η ανάπτυξη του πτητικού έργου της Sky express που με νέο στόλο πυκνώνει τις διασυνδέσεις «παντρεύοντάς» τις και με το εκτεταμένο εσωτερικό της δίκτυο.
Οι παράμετρος των τιμών
Πάντως, με τα δεδομένα στις μεταφορες και το capacity (δυνατότητα) των πτήσεων και των αερομεταφορών, το βάρος πέφτει στις τιμές και στο πόσο ψηλά μπορούν να πάνε, παράλληλα με τις πληρότητες στις «άκρες» της σεζόν μια και στην «καρδιά» της, είναι λίγο πολύ προδιαγεγραμμένο το τι θα συμβεί.
Όπως έχουν επισημάνει παράγοντες της αγοράς, οι εν Ελλάδι επώνυμες διεθνείς μπράντες έχουν “σηκώσει” τον πήχη κι έχουν ξεπεράσει αντίστοιχες αποδόσεις άλλες ανταγωνιστικές αγορές, κάτι που οδηγεί σε ένταση της ζήτησης για νέες «αφίξεις» μεγάλων αλυσίδων, ειδικά σε περιοχές όπως η Αθήνα, αλλά και η Κρήτη. Ήδη επαφές των μεγάλων (Accor, Mariott) γίνονται, με βάση πληροφορίες, σε Ρέθυμνο, Χανιά αλλά και Αθήνα, ενώ ανακοινώθηκε το πρώτο ξενοδοχείο Mandarin Oriental στην Αθήνα στο Ελληνικό, ενώ τροχοδρομεί και το One & Only Aesthesis, που αναπτύσσεται στη θέση των εμβληματικών «Αστεριών» στη Γλυφάδα από την Grivalia Hospitality. Έτσι, λοιπόν, ενισχύεται η τάση καθώς ξενοδοχεία από διεθνείς αλυσίδες στην Αθήνα έχουν πάρει κεφάλι σε τιμές από αντίστοιχα σε πόλεις, όπως η Μαδρίτη, η Λισαβώνα, η Πράγα κτλ.
Επίσης, σε σχέση με το «χρηματιστήριο» σε πιο ευρείας απήχησης καταλύματα, πανελλαδικά υπάρχει μια μέση αύξηση έναντι Tour operators της τάξης του 11% κατά μέσο όρο για φέτος, ενώ βέβαια στην κατηγορία πολυτελείας οι αυξήσεις είναι ακόμη πιο πάνω, ειδικά σε φημισμένες περιοχές.
Γιαυτό άλλωστε το «κράτημα» το Μάιο αλλά και γενικά στη ζήτηση σε ακριβές βίλες κτλ π.χ. στη Μύκονο και στην Κρήτη,(αυτό δεν επιτρέπει, όπως αναφέρεται, περαιτέρω «τσίμπημα» τιμών) σε συνδυασμό και με τον πληθωρισμό προφοράς ( όπως αναφέρεται καταγράφονται πάνω από 1000 νέες είσοδοι στις πλατφόρμες Booking, airbnb, κτλ στην Κρήτη) έχει φέρει ένα σχετική αγωνία για τη συνέχεια.
Νέα ηγεσία
Πάντως την Παρασκευή κατά την τελετή παράδοσης παραλαβής
που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή (26/05) στο υπουργείο Τουρισμού, ο απερχόμενος υπουργός τουρισμού Βασίλης Κικίλιας σε δηλώσεις του τόνισε ότι η φήμη και η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό ενισχύθηκε όσο ποτέ, ενώ έκανε έναν σύντομο απολογισμό στα όσα έγιναν από το Σεπτέμβριο του 2021, όπου και ανέλαβε το υπουργείο. «Πετύχαμε τη μεγαλύτερη τουριστική ανάκαμψη στην Ε.Ε.» τόνισε, ενώ πό την πλευρά της η υπηρεσιακή υπουργός Τουρισμού κα. Ιωάννα Δρέττα, σημείωσε «ότι ο ελληνικός τουρισμός που στηρίζει ουσιαστικά την ελληνική οικονομία και κοινωνία , τα τελευταία 10 χρόνια, διαταράχτηκε τα χρόνια του covid, στάθηκε όμως στα πόδια του και βρίσκεται σήμερα στην κορυφή του ενδιαφέροντος της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Αντιμετωπίζει προκλήσεις , έχει όμως και πολλές ευκαιρίες, ώστε την επόμενη ημέρα να στηρίζει ακόμη πιο δυναμικά την κοινωνία, την εθνική οικονομία και τις τοπικές οικονομίες στους προορισμούς. Για αυτό απαιτείται πολλή δουλειά από την Κεντρική Κυβέρνηση, Τοπική Αυτοδιοίκηση και τον Ιδιωτικό Τομέα. Ο δικός μου ρόλος είναι να συντελέσω σε μια ομαλή μετάβαση από την προηγούμενη στην επόμενη Κυβέρνηση».
Η απερχόμενη υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, σε δηλώσεις τις τόνισε ότι «η επανεκκίνηση στον τουρισμό έγινε με ένα τρόπο που ήταν πραγματικά παράδειγμα προς μίμηση και για άλλες χώρες. Και όλο αυτό αποτελεί μια εξαιρετική βάση για την τουριστική επιτυχία της φετινής χρονιάς».
Το Air Data Tracker
Στο μεταξύ ένα χρήσιμο «εργαλείο» που προσφέρει δυνατότητα για δυναμική παρακολούθηση του προγραμματισμού των αεροπορικών θέσεων και της εξέλιξης των κρατήσεων αεροπορικών θέσεων σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις προσφέρει το ΙΝΣΕΤΕ. Ο λόγος για το Air Data Tracker, ο ψηφιακός κόμβος του ΙΝΣΕΤΕ για την ανάλυση δεδομένων εισερχόμενων διεθνών πτήσεων.
Πρόκειται για ένα ελεύθερα προσβάσιμο εργαλείο που συγκεντρώνει, επεξεργάζεται και οπτικοποιεί δεδομένα για την εξέλιξη του προγραμματισμού αεροπορικών θέσεων και των κρατήσεων αεροπορικών θέσεων σε 9 οθόνες με μια one stop shop αναζήτηση. Τα στοιχεία προγραμματισμού αεροπορικών θέσεων θα επικαιροποιούνται κάθε εβδομάδα και τα στοιχεία των κρατήσεων αεροπορικών θέσεων κάθε μήνα. Σημειώνεται ότι όλα τα στοιχεία προέρχονται από την OAG και καλύπτουν το ~75% του συνόλου των αεροπορικών θέσεων, ενώ δεν καλύπτονται θέσεις σε πτήσεις αμιγώς charter και κάποιες εταιρείες χαμηλού κόστους (low cost carriers).
Ως προς τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων, η ανάλυση περιλαμβάνει την κατανομή των θέσεων ανά μήνα, ανά εβδομάδα, ανά αεροδρόμιο και ανά χώρα προέλευσης, καθώς και συγκρίσεις με τα αντίστοιχα δεδομένα του 2022.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (22/5/23):
- Παρά την αύξηση στο Q2, η εποχικότητα παραμένει υψηλή με το 53,7% των αεροπορικών θέσεων να είναι διαθέσιμες στο Q3.
- Στις κύριες αγορές καταγράφεται αύξηση από το Ηνωμένο Βασίλειο (+3,6%) και τις ΗΠΑ (+1,4%), ενώ παρατηρείται μείωση διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων από τη Γερμανία (-14,9 %) -η οποία εν μέρει μπορεί να αποδοθεί και σε base effect, δηλαδή μείωση του overcapacity που παρατηρήθηκε πέρυσι, τη Γαλλία (-8,3%), την Ιταλία (-2,5%), την Ολλανδία (-1,5 %).
- Καθώς πλησιάζουμε προς την αιχμή της σεζόν, οι προσφερόμενες αεροπορικές θέσεις αυξάνονται κάθε εβδομάδα (από 662 χιλιάδες την προηγούμενη εβδομάδα σε 815 χιλιάδες την επόμενη εβδομάδα και 872 χιλιάδες την μεθεπόμενη).
Ως προς τις κρατήσεις αεροπορικών θέσεων σε διεθνείς εισερχόμενες πτήσεις, η ανάλυση περιλαμβάνει τις μεταβολές σε σχέση με το 2022, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για τις ανταγωνίστριες χώρες: Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία. Επίσης, παρουσιάζονται οι μεταβολές στις κρατήσεις προς την Ελλάδα ανά μήνα, ανά αγορά και για τα κύρια αεροδρόμια.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, δηλαδή τη μεταβολή στις ενεργές κρατήσεις αεροπορικών θέσεων στα τέλη Απριλίου:
- Παρατηρείται σημαντική αύξηση σχεδόν σε όλες τις κύριες αγορές (από +34,3% στις ΗΠΑ έως +117% στην Ιταλία). Μείωση παρατηρείται μόνο στη Γαλλία (-5,7%) και στο Ηνωμένο Βασίλειο (-7,5%).
- Επίσης, η αύξηση αυτή για το σύνολο της χώρας ανέρχεται σε +36,1% και υπολείπεται της αντίστοιχης για την Ιταλία (+50%), ενώ είναι υψηλότερη από αυτήν για την Ισπανία (+28,9%) και την Πορτογαλία (+29,8%). Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τον περσινό Απρίλιο υπήρχε έντονος φόβος για την εξέλιξη πανδημίας και οι κρατήσεις ήταν μειωμένες σε σχέση με τα «κανονικά» για την εποχή επίπεδα.
Καθώς ο ελληνικός τουρισμός έχει ήδη ανακάμψει, το Air Data Tracker αποτελεί μετεξέλιξη του Recovery Tracker που είχε δημιουργηθεί με στόχο την παρακολούθηση της επαναφοράς του ελληνικού τουρισμού στα προ πανδημίας επίπεδα. Σημειώνεται ότι η δημιουργία εργαλείων Επιχειρηματικής Ευφυΐας (Business Intelligence) εντάσσεται στη συστηματική επένδυση του Ινστιτούτου σε ψηφιακά εργαλεία και στην αξιοποίηση των δεδομένων για λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr