Η έρευνα, η οποία διεξήχθη από τον Νοέμβριο του 2022 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2023 και αφορά στο σύνολο των ξενοδοχειακών μονάδων της Ελλάδας, επιβεβαιώνει ότι η «ραχοκοκαλιά» του ελληνικού τουρισμού, ανταποκρίθηκε ικανοποιητικά στη νέα οικονομική πραγματικότητα και στις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής.
Η ετήσια έρευνα παρουσιάστηκε την Πέμπτη (6/4) σε σχετική συνέντευξη Τύπου, ενώ ένα από τα βασικότερα συμπεράσματά της αποτελεί το γεγονός ότι ο συνολικός τζίρος των ξενοδοχείων το 2022 ήταν ελαφρώς αυξημένος (+2,4%) σε σχέση με το 2019, παρά το γεγονός ότι οι ξενοδόχοι αντιμετώπισαν δυσκολίες στην εξεύρεση προσωπικού αλλά και στο αυξημένο κόστος της ενέργειας.
Πάντως, ανεξαρτήτως των αισιόδοξων αποδόσεων, ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και η ρευστότητα εξακολουθούν να αποτελούν μεγάλες ανησυχίες για τον κλάδο.
Ξενοδοχεία συνεχούς και εποχικής λειτουργίας
Παρά τις θετικές επιδόσεις που παρουσίασαν τα ελληνικά ξενοδοχεία στο σύνολό τους, αξίζει να σημειωθεί ότι τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, όπως δείχνει και ο παρακάτω πίνακας, κατέγραψαν χαμηλότερες επιδόσεις συγκριτικά με εκείνα της εποχικής λειτουργίας.
Οι επιδόσεις αυτές αφορούν τόσο στην πληρότητα όσο και στις τιμές, με αποτέλεσμα τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας να παρουσιάζουν μια σημαντική πτώση στον τζίρο τους κατά 21,2% εν συγκρίσει με το 2019. Στον αντίποδα, τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας σημείωσαν άνοδο στον τζίρο τους κατά 9,8% σε σχέση με το 2019.
Διαφορές εντοπίζονται και ανάμεσα στις επιδόσεις των ξενοδοχείων 4* και 5*, τα οποία είδαν τον τζίρο τους το 2022 να κινείται ανοδικά κατά 13,1%, σε αντίθεση με τα ξενοδοχεία 1* και 3* όπου σημειώθηκε μειωμένη επίδοση (-22,3%).
Επιδόσεις Αυγούστου 2022 συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019
Τον Αύγουστο του 2022, η πληρότητα των ξενοδοχείων διαμορφώθηκε στο 88%, ενώ σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του ΙΤΕΠ αυτό το ποσοστό ξεπέρασε οριακά το 86,8% του αντίστοιχου μήνα του 2019.
Αναφορικά με την τιμή των ξενοδοχειακών δωματίων τον Αύγουστο του 2022, φαίνεται πως το 50% κυμαινόταν πάνω από τα 110 ευρώ και το άλλο 50% κάτω από τα 110 ευρώ. Ειδικότερα, το 25% των δίκλινων δωματίων διατέθηκε σε τιμή μέχρι 70€, το 50% των ξενοδοχείων είχε τιμή ανάμεσα στα 70€ και τα 178€ και το υπόλοιπο 25% διατέθηκε σε τιμή πάνω από 178€.
Το 1/3 των πελατών των ξενοδοχείων προέρχεται από τους Online Travel Agents (OTAs)
Ερευνώντας τα «κανάλια» μέσα από τα οποία οι πελάτες προχώρησαν στις κρατήσεις τους στα ξενοδοχειακά δωμάτια το 2021-2022, φαίνεται πως τα ηνία κατέχουν οι Online Travel Agents σημειώνοντας ένα ποσοστό 33% επί του συνόλου των κρατήσεων.
Από την άλλη, οι ιστοσελίδες των ξενοδοχείων βρίσκονται σε αρκετά χαμηλό σημείο, αφού μόνο το 11% των πελατών το 2022, και 12% το 2021, φαίνεται πως προχώρησε σε κράτηση δωματίου μέσω του συγκεκριμένου «καναλιού».
Μειωμένες οι ετήσιες επενδύσεις για επισκευές, ανακαίνιση και συντήρηση των ξενοδοχείων
Ενώ ο τζίρος των ξενοδοχείων για την περασμένη χρονιά ξεπέρασε ελαφρώς τον τζίρο του 2019, το οποίο και λαμβάνεται από τον κλάδο ως έτος αναφοράς, οι επενδύσεις κινήθηκαν πτωτικά.
Ενδεικτικά, ενώ το 2019 οι επενδύσεις που σημειώθηκαν στα ξενοδοχεία σχετικά με τις επισκευές, τις ανακαινίσεις και τη συντήρηση ήταν στο 12% επί του τζίρου, το 2022 αυτό το ποσοστό διολίσθησε στο 7%. Μάλιστα, στα ξενοδοχεία 5* οι παραπάνω επενδύσεις αντιστοιχούν για το 2022 στο 5,9% του συνολικού τζίρου και στο 6,4% για τα ξενοδοχεία 4*.
«Προτεραιότητα η θωράκιση και ενίσχυση του ελληνικού ξενοδοχείου»
«Τα ξενοδοχεία απέδειξαν την προσαρμοστικότητα και τη δυναμική τους», σημείωσε σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Ξ.Ε.Ε) κ. Αλέξανδρος Βασιλικός. Ο ίδιος, τόνισε χαρακτηριστικά ότι τα ξενοδοχεία αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού τουρισμού.
Παράλληλα, κάνοντας αναφορά στα μείζονα ζητούμενα στην παγκόσμια αγορά, όπως η βιωσιμότητα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η προστασία από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ο θεματικός εμπλουτισμός και η διαφοροποίηση των προορισμών, ο κ. Βασιλικός υπογράμμισε ότι «θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για τη νέα κυβέρνηση της χώρας, που θα προκύψει από τις προσεχείς εκλογές, ώστε να θωρακιστεί και να ενισχυθεί αυτή η δυναμική του ελληνικού ξενοδοχείου, η οποία μπορεί να δώσει ακόμη μεγαλύτερες αξίες στη χώρα».
«Μέσα σε μια παγκόσμια οικονομική καταιγίδα είναι κάτι παραπάνω από καθοριστική η συμβολή του ξενοδοχείου και του τουρισμού για να δέσουμε σε ασφαλές λιμάνι το καράβι της ελληνικής οικονομίας», κατέληξε ο κ. Βασιλικός.
Ερασμία Αρβανιτά
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr