Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Όπως ανέφερε, το 2022 αυξήθηκαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τις πολύ σημαντικές αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας και της Γερμανίας κατά 21,8%, 16,4% και 10% αντίστοιχα σε σύγκριση με το 2019. Καθοριστική ήταν και η συμφωνία με τις αμερικανικές αερογραμμές για 63 απευθείας πτήσεις/ εβδομάδα από τις ΗΠΑ στο «Ελ. Βενιζέλος», με αποτέλεσμα μέχρι τον Ιανουάριο του 2023 να επισκέπτονται την Αθήνα και άλλους ελληνικούς προορισμούς Αμερικανοί high spenders ταξιδιώτες.
Βάσει των στοιχείων οι εισπράξεις του 2022 φάνηκε να υπολείπονται μόλις 3% από αυτές του 2019 σε αντίθεση με την ταξιδιωτική κίνηση που παρέμεινε μειωμένη κατά 11,2% από την χρονιά ρεκόρ.
Εν συγκρίσει με το 2019 οι εισπράξεις από τις περισσότερες αγορές κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα από το 2019. Συγκεκριμένα οι εισπράξεις από την Γαλλία το 2022 ήταν κατά 16,4% περισσότερες από αυτές του 2019, οι εισπράξεις από την Γερμανία κατά 10% περισσότερες ενώ οι εισπράξεις από την Βρετανία κατά 21,8% υψηλότερες.
Εξαίρεση αποτέλεσε η αγορά των ΗΠΑ όπου οι εισπράξεις δεν έκλεισαν την ψαλίδα του 2019 και συνέχισαν να υπολείπονται κατά 2,6% και φυσικά η αγορά της Ρωσίας όπου η υστέρηση έφτασε το 90,5% σε σχέση με το 2019.
Στο μεταξύ μα βάση τα στοιχεία για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο της ΤτΕ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις και αφίξεις κινήθηκαν πολύ καλύτερα από τον αμέσως προηγούμενο χρόνο (2021), οδηγώντας το σύνολο του έτους να κλείσει κατά 67,9% υψηλότερα από άποψη εισπράξεων και κατά 89,3% από
Οι αγορές που αύξησαν τις εισπράξεις
Σε επίπεδο εσόδων, η μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιάς παρατηρήθηκε από τους τουρίστες της Μεγάλης Βρετανίας και της Αμερικής -113,1% και 100,6% αντίστοιχα - με την Γερμανία και την Γαλλία να ακολουθούν, καταγράφοντας αύξηση εισπράξεων κατά 40,6% και κατά 27,9% αντίστοιχα.
Σε απόλυτους αριθμούς ωστόσο την μεγαλύτερη συνεισφορά στα έσοδα συνέχισε να έχει η γερμανική αγορά εισφέροντας 3.255,2 εκατ. ευρώ. Ακολούθησε η Βρετανική αγορά με τις εισπράξεις της να φτάνουν τα 3.123,4 εκατ. ευρώ και η τετράδα έκλεισε με την Γαλλία και τις ΗΠΑ οι εισπράξεις από τις οποίες ανήλθαν σε 1.268 εκατ. ευρώ και 1.195,7 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Οι αφίξεις
Λίγο διαφορετική ήταν η εικόνα σε επίπεδο τουριστικών ροών. Και σε αυτή την περίπτωση η χώρα που κατέγραψε την μεγαλύτερη αύξηση τουριστών ήταν η Μ. Βρετανία, με τους επισκέπτες της να καταγράφονται κατά 181,9% περισσότεροι σε σχέση με το 2021. Αντίστοιχη αύξηση τουριστών παρατηρήθηκε και από τις ΗΠΑ, όπου οι επισκέπτες παρατηρήθηκαν κατά 174,9% αυξημένη σε σχέση με το 2021. Τέλος με μικρότερα ποσοστά, συγκεκριμένα κατά 49,6%, αυξήθηκαν οι τουρίστες από την Γαλλία ενώ τελευταία ήρθε η αγορά της Γερμανίας οι τουρίστες της οποίας ήταν αυξημένοι κατά 45% σε σχέση με πέρυσι.
Σε απόλυτους αριθμούς ωστόσο Γερμανία και Μεγάλη Βρετανία ήταν οι βασικές αγορές που τροφοδότησαν με τουρίστες την εγχώρια αγορά - 4.352,3 και 4.485,3 χιλ. ταξιδιώτες αντίστοιχα. Ακολούθησαν η αγορά της Γαλλίας από την οποία επισκέφτηκαν την Ελλάδα 1.757,6 χιλ. ταξιδιώτες και τελευταία ήρθε η αγορά των ΗΠΑ από όπου ήρθαν 1.088,7 χιλ. ταξιδιώτες.
Θετικό κλίμα για το 2023
Με όχημα τις καλές επιδόσεις του 2022, οι προοπτικές για το νέο έτος είναι ιδιαιτέρως θετικές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και φέτος δεν υπάρχουν προκλήσεις.
Στις μέχρι τώρα θετικές ενδείξεις οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν έσοδα και αφίξεις σε υψηλότερα επίπεδα από την χρυσή για τον τουρισμό χρονιά του 2019 εντάσσεται η έγκαιρη έναρξη της σεζόν και η υψηλή ζήτηση για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, η οποία έχει ήδη αρχίσει να αποτυπώνεται σε κρατήσεις για το φετινό καλοκαίρι.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι πληθωριστικές πιέσεις και οι γεωπολιτικές εξελίξεις εξακολουθούν να επισκιάζουν τις επιδόσεις του κλάδου. Στην πρώτη περίπτωση, η κρίση ακρίβειας που έχει ξεσπάσει σε όλες τις βασικές αγορές του τουρισμού θα μπορούσε να μειώσει την μέση δαπάνη των τουριστών ή ακόμα και τις τουριστικές ροές, επηρεάζοντας το αποτέλεσμα στο τέλος του έτους. Αρκεί να αναφέρουμε ότι οι κρατήσεις που έχουν μπει μέχρι σήμερα στα κιτάπια των επιχειρήσεων προέρχονται από Βρετανία και ΗΠΑ, ωστόσο οι Γερμανοί που εισέφεραν τους περισσότερους τουρίστες αλλά και τα υψηλότερα έσοδα πέρυσι, παραμένουν διστακτικοί, μέχρι να δουν πως επιδρά η ενεργειακή και πληθωριστική κρίση στο διαθέσιμο εισόδημά τους για φέτος το καλοκαίρι. Βαρύνουσας σημασίας για το τελικό αποτέλεσμα θα είναι και μια ενδεχόμενη μείωση της μέσης δαπάνης των τουριστών, που μπορεί να προκύψει από τις παραπάνω συνθήκες, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι τα καλά έσοδα του 2023 στηρίχτηκαν κατά κύριο λόγο στην αύξηση της μέσης δαπάνης αφού οι τουρίστες ήταν κατά 11,2% λιγότεροι σε σχέση με το 2019.
Γιώργος Αλεξάκης
Με όχημα τις καλές επιδόσεις του 2022, οι προοπτικές για το νέο έτος είναι ιδιαιτέρως θετικές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και φέτος δεν υπάρχουν προκλήσεις.
Στις μέχρι τώρα θετικές ενδείξεις οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν έσοδα και αφίξεις σε υψηλότερα επίπεδα από την χρυσή για τον τουρισμό χρονιά του 2019 εντάσσεται η έγκαιρη έναρξη της σεζόν και η υψηλή ζήτηση για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, η οποία έχει ήδη αρχίσει να αποτυπώνεται σε κρατήσεις για το φετινό καλοκαίρι.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι πληθωριστικές πιέσεις και οι γεωπολιτικές εξελίξεις εξακολουθούν να επισκιάζουν τις επιδόσεις του κλάδου. Στην πρώτη περίπτωση, η κρίση ακρίβειας που έχει ξεσπάσει σε όλες τις βασικές αγορές του τουρισμού θα μπορούσε να μειώσει την μέση δαπάνη των τουριστών ή ακόμα και τις τουριστικές ροές, επηρεάζοντας το αποτέλεσμα στο τέλος του έτους. Αρκεί να αναφέρουμε ότι οι κρατήσεις που έχουν μπει μέχρι σήμερα στα κιτάπια των επιχειρήσεων προέρχονται από Βρετανία και ΗΠΑ, ωστόσο οι Γερμανοί που εισέφεραν τους περισσότερους τουρίστες αλλά και τα υψηλότερα έσοδα πέρυσι, παραμένουν διστακτικοί, μέχρι να δουν πως επιδρά η ενεργειακή και πληθωριστική κρίση στο διαθέσιμο εισόδημά τους για φέτος το καλοκαίρι. Βαρύνουσας σημασίας για το τελικό αποτέλεσμα θα είναι και μια ενδεχόμενη μείωση της μέσης δαπάνης των τουριστών, που μπορεί να προκύψει από τις παραπάνω συνθήκες, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι τα καλά έσοδα του 2023 στηρίχτηκαν κατά κύριο λόγο στην αύξηση της μέσης δαπάνης αφού οι τουρίστες ήταν κατά 11,2% λιγότεροι σε σχέση με το 2019.
Γιώργος Αλεξάκης