Όπως επισημαίνει, τον Ιανουάριο του 2023 η επιβατική κίνηση εξωτερικού στο διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αυξήθηκε κατά 5% σε σχέση με το 2019. «Κάναμε πράξη την επέκταση της σεζόν και η στρατηγική μας για τουρισμό 365 ημέρες/χρόνο αποδίδει, ενισχύοντας την οικονομία» δηλώνει ο κ. Κικίλιας ανέφερε δίνοντας το στίγμα της πορεία του πρώτου μήνα.
Έτσι τον πρώτο μήνα του 2023 η κίνηση συνολικά ήταν κατά 3,9% αυξημένη σε σχέση με το 2019, την τελευταία χρονιά ρεκόρ του Διεθνούς του Αερολιμένα της Αθήνας.
Συνολικά 1,44 εκατ. επιβάτες χρησιμοποίησαν το αεροδρόμιο της Αθήνας ενώ το 2019 ο αριθμός ήταν 1,39 εκατομμύρια.
Βέβαια αξίζει να αναφερθεί ότι πέρυσι τέτοια εποχή βρισκόμασταν ακόμα σε καθεστώς αυστηρών περιορισμών λόγω της πανδημίας COVID-19. Σε επίπεδο επιβατών εξωτερικού επίσης για πρώτη φορά μετά το 2019 είχαμε αύξηση της κίνησης. Συνολικά 989 χιλιάδες επιβάτες χρησιμοποίησαν το ΔΑΑ έναντι 943 χιλιάδων το 2019. Η αύξηση σε σχέση με το 2022 είναι στο εντυπωσιακό 103,4%. Αντίστοιχα οι επιβάτες εσωτερικού ανήλθαν σε 457 χιλιάδες αυξημένοι κατά 1,8% σε σχέση με το 2019 που ήταν 449 χιλιάδες. Η δε αύξηση σε σχέση με το 2019 ήταν αρκούντως μεγάλη, ήτοι 59,7%.
Στο μεταξύ με βάση τα στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI Europe), τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (-1,9%), στην Πορτογαλία (-5,8%) και στο Λουξεμβούργο (-6,9%) κατάφεραν να προσεγγίσουν τον όγκο των επιβατών που είχαν σημειώσει το 2019, με τη συνολική επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, εντός και εκτός Ε.Ε., σχεδόν να διπλασιάζεται σε σχέση με το 2021 και να φτάνει τους 1,94 δισ. ταξιδιώτες.
Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, τις καλύτερες επιδόσεις ως προς την επιβατική κίνηση για το 2022, σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία, κατέγραψαν αεροδρόμια που βασίζονται κυρίως στα ταξίδια αναψυχής, με περιορισμένη ή καθόλου έκθεση στην Ασία και αρκετές χαμηλού κόστους αεροπορικές να πετούν σε αυτά, μεταξύ των οποίων και το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σε αυτά συμπεριελήφθησαν τα αεροδρόμια σε Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-3,9%), Παρίσι-Ορλί (- 8,4%), Λισαβόνα (-9,3%), Αθήνα (-11,2%), Κωνσταντινούπολη (-13,2%) και Δουβλίνο (-14,7%).
Η ίδια δυναμική είχε επίσης ως αποτέλεσμα τα μικρότερα και περιφερειακά αεροδρόμια της Γηραιάς Ηπείρου να ξεπεράσουν σημαντικά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και να πλησιάσουν περισσότερο στην πλήρη ανάκαμψη, με την επιβατική τους κίνηση το 2022 να διαμορφώνεται στο -12% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (2019). Μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων που ανέκτησαν πλήρως τον όγκο τους το 2019, το 90% ήταν μικρότερα και περιφερειακά αεροδρόμια. Σε αυτά βρέθηκαν και δύο ελληνικά, της Σαντορίνης, με άνοδο 25,6% και των Χανίων, με αύξηση 11,3%. Στη λίστα με τα κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση ξεχώρισαν δύο ακόμη ελληνικά, της Ρόδου, στο συν 6,5%, και του Ηρακλείου Κρήτης, στο συν 1,7%.
«Δεν έχει επιτευχθεί ακόμη πλήρης ανάκαμψη. Τα αεροδρόμια της Ευρώπης κατέγραψαν ακόμη 500 εκατ. λιγότερους επιβάτες το 2022 σε σύγκριση με τα νούμερα πριν από την πανδημία. Υπάρχει ακόμα μεγάλη αβεβαιότητα το 2023, κυρίως λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων και του πολέμου στην Ουκρανία. Αλλά η προοπτική ανάκαμψης της κίνησης βελτιώνεται χάρη στη χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών με το άνοιγμα της Κίνας, στον μετριασμό του κινδύνου για ύφεση στην Ευρώπη και την άμβλυνση του πληθωρισμού», αναφέρεται χαρακτηριστικά από το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων της Ευρώπης.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr