“Όχι μόνο δεν πρέπει να κατεβάσουμε τιμές, αλλά με το βλέμμα στο 2023 ο στόχος του κλάδου είναι να πάρουμε αυξήσεις από τους tour operators, οι επιχειρήσεις θα έχουν πολύ μεγάλα ζητήματα βιωσιμότητας λόγω του πολύ αυξημένου κόστους” τόνισε ο κ. Ρέτσος.
Παράλληλα ο κ. Ρέτσος τόνισε ότι η συγκυρία με τον πόλεμο, τις αυξήσεις επιτοκίων, τις αυξημένες τιμές ρεύματος, τον πληθωρισμό δημιουργούν ένα ασφυκτικό περιβάλλον για πολλές επιχειρήσεις.
“Το πρόβλημα δεν είναι τόσο ο πόλεμος όσο ο πληθωρισμός που μας δημιουργεί μεγαλύτερη ανησυχία, που βρίσκεται σε Ευρώπη και Αμερική σε επίπεδα που δεν τα θυμομαστε τα προηγούμενα χρόνια. Ως συνέπεια καταγράφεται ακρίβεια, αύξηση στα είδη πρώτης ανάγκης, διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το πόσο θα επηρεάσει φέτος τα πράγματα; Αυτό θα το δούμε περισσότερο το 2023” σημείωσε δίνοντας παράλληλα μια αισιόδοξη νότα. “Ο ελληνικός τουρισμός έχει δείξει ότι μπορεί να προσαρμόζεται στα δεδομένα, να αντιμετωπίζει προβλήματα και να βγαίνει νικητής”.
Μάλιστα συμπλήρωσε ότι ο στόχος να προσεγγίσει ο κλάδος τα τουριστικά έσοδα των 18,2 δισ. ευρώ του 2019 δεν έχει χαθεί για φέτος.
Από τις αγορές πιο δυναμικές χαρακτήρισε την βρετανική και την Σκανδιναβική ενώ περιμένουμε πολλά και από την αμερικάνικη, η οποία όμως επηρεάζεται πολύ από τους πολέμους. Για την γερμανική αγορά είπε όπως και για την πολωνική είναι πιο συγκρατημένη.
Το στίγμα
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, η τουριστική κίνηση αναμένεται να διατηρήσει φέτος τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που απέκτησε λόγω πανδημίας, δηλαδή τις διαφορετικές ταχύτητες των διαφόρων προορισμών και τις περιορισμένες οδικές αφίξεις. Όσο για τις χώρες που αναμένεται να τροφοδοτήσουν φέτος την τουριστική αγορά, περιλαμβάνονται αρκετές ευρωπαϊκές (Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Νορβηγία) ενώ μεγάλη βαρύτητα δίνεται και στην αμερικανική η οποία για πρώτη φορά έχει τόσες απευθείας συνδέσεις με την χώρα μας.
Καμπανάκι για τον αθέμιτο ανταγωνισμό
Πάντως στους αστερίσκους βιωσιμότητας ο κ. Ρέτσος έβαλε και το θέμα των βραχυχρόνιων μισθώσεων. «Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν λάβει μια εντελώς διαφορετική μορφή σε σχέση με το παρελθόν. Πλέον δεν μιλάμε για ένα επιπλέον διαμέρισμα που νοικιάζει ένας ιδιώτης, αλλά για οργανωμένες τουριστικές επιχειρήσεις, ολόκληρα ξενοδοχεία, τα οποία εκμεταλλεύονται τις γκρίζες ζώνες της κείμενης νομοθεσίας και ασκούν τουριστική δραστηριότητα εκπίπτοντας από όλες τις υποχρεώσεις που βαρύνουν τις λοιπές τουριστικές επιχειρήσεις. Η εξαγγελία επενδύσεων για τέτοιου τύπου δραστηριότητες από επαγγελματίες του κλάδου αποτελεί για εμάς στον τουρισμό “κόκκινη γραμμή“, αφού πρόκειται για μια επιχειρηματική δραστηριότητα που δεν υποχρεούται να πληρώνει φόρο διαμονής, ΦΠΑ, που απασχολεί ανασφάλιστους εργαζόμενους και πολλά άλλα στρεβλώνοντας εντέλει τον ανταγωνισμό» επεσήμανε χαρακτηριστικά. Για το λόγο αυτό ο ΣΕΤΕ συντάσσεται με τους λοιπούς φορείς του κλάδου, οι οποίοι θα καταθέσουν σύντομα, νέες προτάσεις στους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς για την βελτίωση του νομικού πλαισίου και για την αύξηση των ελεγκτικών μηχανισμών. «Το κράτος πρέπει να πάρει θέση και να κινητοποιηθεί άμεσα για να καταστήσει σαφές ότι τέτοιου τύπου επενδύσεις που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό δεν είναι καλοδεχούμενες στη χώρα» τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ.
Οι μισθοί
Πάντως η έλλειψη προσωπικού αλλά και η ζήτηση για τουριστικές υπηρεσίες αναμένεται να δώσει ώθηση στις αμοιβές. Άλλωστε η φυγή των εργαζομένων λόγω της υγειονομικής κρίσης έχει κάνει συχνά δυσεύρετα τα καλά στελέχη. Όπως εξήγησε ο κ. Ρέτσος αναμένεται αύξηση των μισθών σε “ώριμες” περιοχές τους μήνες αιχμής ενώ υπενθύμισε ότι μια στις πέντε θέσεις οργανογράμματος μιας τουριστικής επιχείρησης μένει κενή, γεγονός προβληματικό ειδικά σε συνθήκες αυξημένης κίνησης.
Παρότι «έτοιμες λύσεις στο εν λόγω ζήτημα δεν υπάρχουν», ο ΣΕΤΕ δρομολογεί μια καμπάνια σε συνεργασία με την Marketing Greece, η οποία στοχεύει να ενημερώσει το κοινό για το τι σημαίνει η εργασία στον τουρισμό και τι ευκαιρίες καριέρας μπορεί να προσφέρει. Πρόσθετος στόχος είναι μάλιστα να δημιουργηθούν στο μέλλον και ευκαιρίες κατάρτισης εργαζομένων στον τουρισμό, με την βοήθεια των σχετικών κονδυλίων που θα ενεργοποιηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης. «Ο τουρισμός είναι καταλύτης για τη μείωση της ανεργίας στη χώρα, δημιουργώντας φέτος 50.000 θέσεις εργασίας» κατέληξε ο κ. Ρέτσος.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr