Να σημειωθεί ότι με βάση όσα ανέφερε από το βήμα του συνεδρίου ‘’Next is Now’’ ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Ρέτσος το 2021 ο λογαριασμός θα κλείσει «στα 10 δισ., δηλαδή το τελευταίο τρίμηνο του 2021 θα κινηθούμε περίπου στο 65% του 2019 που ήταν 2 και κάτι δισ., άρα περιμένουμε γύρω στο 1.3-1.4 δισ. Θα φτάσουμε λοιπόν σε ένα νούμερο γύρω στα 10, 10.1, 10.2 δις.»
Η Αττική
Στο μεταξύ με βάση όσα ανέφεραν οι ξενοδόχοι της Αθήνας στο πλαίσιο της τελευταίας τακτικής γενικής συνέλευσης της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού «Η αθηναϊκή ξενοδοχία, βρίσκεται μπροστά σε μια νέα πρόκληση καθώς δεν διαφαίνεται θετική πορεία σε κρατήσεις και πληρότητα στους μήνες που ακολουθούν». Όπως είπαν οι καλοί μήνες που προηγήθηκαν ήταν από τον Ιούνιο έως και τον Οκτώβριο 2021 (σημ. πρόκειται για τους μόνους μήνες με θετικό πρόσημο κατά τα δύο χρόνια της πανδημίας covid-19) δεν μπορούν να καλύψουν τα κενά, τις απώλειες αλλά και τις ανάγκες που δημιουργήθηκαν.
Με μια μέση πληρότητα που δεν ξεπερνά το 45% στο 10μηνο 2021 -έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου- και με πλήθος ξενοδοχειακών και μη ξενοδοχειακών κλινών κάθε τύπου να προστίθενται διαρκώς στην προσφορά της χωρίς στρατηγική, χωρίς πλάνο και χωρίς την αντίστοιχη ζήτηση να τις υποστηρίζει, το μέλλον διαφαίνεται δύσκολο ανέφεραν.
Ενεργειακό κόστος
Βέβαια ακόμη και αν τα πράγματα πάνε καλά, η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας και των χειμερινών προορισμών ς «κουρεύει» τα όποια κέρδη καθιστώντας τα και φέτος ζημιογόνα. Και βέβαια αυτά τα ξενοδοχεία ουσιαστικά είναι δυο χρόνια χωρίς έσοδα και βέβαια λόγω μικρού μεγέθους χωρίς σημαντικές ενισχύσεις από τα σχετικά προγράμματα κρατικών επιδοτήσεων»
Πάντως, με βάση αναφορές στελεχών του τουριστικού κλάδου τα παραλιακά resort αναμένεται να έχουν την «τιμητική» τους και το 2022 καθώς, όπως εκτιμάται η ζήτηση γι' αυτά θα παραμείνει και το επόμενο έτος ισχυρή. Κύρια αιτία, το γεγονός ότι ο χειμερινός τουρισμός λόγω της νέας μετάλλαξης Όμικρον είναι «μουδιασμένος». Ειδικά το «απαγορευτικό» σε χώρες όπως η Αυστρία στρέφει το ενδιαφέρον σε άλλες επιλογές και βέβαια τροφοδοτεί τη ζήτηση για το «ελληνικό καλοκαίρι» ή ακόμη και τα χειμερινά θέρετρα για τα οποία ήδη τρέχει καμπάνια του ΕΟΤ. Ήδη, πάντως, οι προκρατήσεις για την επόμενη σεζόν κινούνται σε καλά, δεδομένων των συνθηκών, επίπεδα.
«Η ζήτηση για τον κλάδο δείχνει να είναι η μεγαλύτερη της τελευταίας 20ετίας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank, Κωνσταντίνος Βασιλείου, στην τελευταία συνέντευξη Τύπου για τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία ύψους 750 εκατ. ευρώ που θα κατευθυνθούν στις τουριστικές επιχειρήσεις.
Την προοπτική αυτή σηματοδοτούν οι προκρατήσεις για το 2022, οι οποίες ήδη ανέρχονται στο 40% και εκτιμάται ότι αν δεν ανακοπούν από την νέα μετάλλαξη και συνεχίσουν με τον ίδιο ρυθμό, θα φτάνουν μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου στο 70% των συνολικών δωματίων και κλινών των τετράστερων και πεντάστερων ξενοδοχείων της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα στοιχεία προκύπτουν από έρευνα που διενήργησε η Eurobank σε 140 ξενοδοχεία πελάτες της, στις κατηγορίες 4 και 5 αστέρων, τα οποία διαθέτουν 36.600 κλίνες. Για μια τάξη μεγέθους να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας υπήρχαν το 2020, 651 μονάδες πέντε αστέρων και 1.708 μονάδες τεσσάρων αστέρων (2.359 μονάδες) οι οποίες διέθεταν συνολικά 438.689 κλίνες.
Σε κάθε περίπτωση τα ποσοστά είναι άκρως ενθαρρυντικά και προδιαγράφουν μια «εκρηκτική» όπως χαρακτηρίστηκε, ζήτηση για την επόμενη χρονιά η οποία ακολουθεί τις καλές επιδόσεις της τρέχουσας. Να θυμίσουμε ότι την χρονιά του 2021 o ελληνικός τουρισμός επέστρεψε στην ανάκαμψη υπερβαίνοντας τις αρχικές προβλέψεις που έκαναν λόγο για ανάκτηση του 40% με 45% των εσόδων του 2019 . Όπως όλα δείχνουν μάλιστα η χρονιά θα φτάσει αν όχι θα ξεπεράσει το 55% αυτών, δηλαδή έσοδα κοντά στα 10 δισ. ευρώ.
Στα καλά νέα για το 2022 θα πρέπει να προστεθούν και οι τιμές των προκρατήσεων, οι οποίες δείχνουν να ακολουθούν την ανοδική τάση που παρατηρήθηκε το 2021. Σύμφωνα με τα στελέχη της Eurobank μάλιστα εκτιμάται ότι θα κινηθούν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, του 2019. Να θυμίσουμε ότι η εκτίναξη των τουριστικών εισπράξεων κατά 139% στο φετινό 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020 οφείλεται κατά 89% στην αύξηση της τουριστικής κίνησης και κατά 25,5% στην αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος.
Άμβλυνση της εποχικότητας
Στο μεταξύ, οι βασικές επιδιώξεις για τον ελληνικό τουρισμό θα πρέπει να είναι η σταδιακή άμβλυνση της εποχικότητας, η χωρική επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε περιφέρειες και περιοχές με αναπτυξιακές δυνατότητες και η αύξηση της μέσης δαπάνης και της διάρκειας παραμονής ανά επισκέπτη έως το έτος 2030 με βάση τη μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης», που εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte - Remaco για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ.
Όπως αναφέρεται σχετικά στη μελέτη, υπό προϋποθέσεις, τα έσοδα το 2030 μπορούν να φθάσουν σε 27 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 52% σε σχέση με το 2019 που ήταν 18 δισ. ευρώ, οι επισκέψεις στις Περιφέρειες σε 50 εκατ., καταγράφοντας αύξηση κατά 27% σε σχέση με το 2019 που ήταν 39 εκατ., και οι διανυκτερεύσεις σε 307 εκατ., εμφανίζοντας αύξηση κατά 32% σε σχέση με το 2019 που ήταν 233 εκατ. Το αποτέλεσμα αυτό μπορεί να επιτευχθεί με εφικτούς μέσους ετήσιους ρυθμούς μεταβολής την περίοδο μεταξύ 2023 και 2030, της τάξης του 6,2% για τα έσοδα, 3,5% για τις επισκέψεις και 4% για τις διανυκτερεύσεις.
Στη μελέτη προσδιορίστηκαν 36 ενδεικτικοί προορισμοί/clusters προορισμών, που καλύπτουν το σύνολο της Επικράτειας, και καταρτίστηκαν αναλυτικά σχέδια δράσης. Να σημειωθεί ότι ο «προορισμός» δεν ταυτίζεται απαραίτητα με τη διοικητική διαίρεση της χώρας, αλλά κατά κύριο λόγο βασίζεται σε ενότητες τουριστικών προϊόντων και εμπειριών που καθορίζουν την ελκυστικότητα, τη δυναμική και την αποδοτικότητα του προορισμού. Για κάθε προορισμό αξιολογήθηκε και ιεραρχήθηκε η ελκυστικότητα των τουριστικών προϊόντων που υπάρχουν ή μπορούν να αναπτυχθούν με στόχο τη δημιουργία σύνθετων, και όχι μονοθεματικών, προϊόντων και υπηρεσιών. Ταυτόχρονα, προσδιορίστηκαν οι διεθνείς αγορές στις οποίες κάθε προορισμός μπορεί να απευθυνθεί και καθορίστηκαν οι αναγκαίες επενδύσεις, καθώς και οι υποστηρικτικές δράσεις, προκειμένου να επιτευχθεί η προτεινόμενη ανάπτυξη προϊόντων και αγορών.
Κεντρικό μήνυμα της μελέτης είναι ότι ο κάθε προορισμός έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει τη δική του μοναδική αλυσίδα αξίας και εμπειριών και τη δική του αναπτυξιακή διαδρομή, υπό τους όρους της επάρκειας και καταλληλόλητας των δημοσίων υποδομών, της τεχνογνωσίας και εξειδίκευσης ως προς τον σχεδιασμό, τη συντονισμένη και αποτελεσματική διακυβέρνηση και την ουσιαστική συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα.
Οι προϋποθέσεις για την επίτευξη των παραπάνω στόχων είναι η πλήρης ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού στα προ πανδημίας επίπεδα το 2023, η απουσία μείζονος εξωγενούς κρίσης που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον τομέα την περίοδο 2023-2030, η αποτελεσματική υλοποίηση των στρατηγικών και των σχεδίων δράσης που περιλαμβάνονται στη μελέτη, με ιδιαίτερη έμφαση στις δημόσιες υποδομές, καθώς και η αποτελεσματική διαχείριση/marketing των προορισμών και η ουσιαστική συνεργασία μεταξύ του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr